SSP353_Systemy_bezpieczenstwa_biernego.pdf

(3614 KB) Pobierz
SSP353_pl
Szkolenia techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 353
Systemy bezpieczeństwa biernego
Budowa i zasada działania
 
 
 
... dawniej
... dzisiaj
S353_077
Równocześnie z technicznym rozwojem samochodów polepszają się także coraz bardziej ich osiągi. Ta pozytywna
tendencja oraz rosnące natężenie ruchu drogowego wymagają od kierowcy podczas prowadzenia samochodu
zachowywania coraz większej uwagi.
Mimo wprowadzenia – szczególnie w ostatnich latach – wielu rozwiązań zwiększających aktywne bezpieczeństwo
jazdy, nie udało się jednak całkowicie wyeliminować wypadków drogowych.
Z tego powodu wciąż prowadzone są badania nad sposobami zabezpieczenia osób jadących samochodem przed
skutkami wypadków. Początki sięgają końca lat 50-tych, kiedy to pojawiły się pierwsze pasy bezpieczeństwa,
utrzymujące pasażerów na siedzeniach. Na początku lat 80-tych wprowadzono poduszki bezpieczeństwa
łagodnie wyhamowujące ruch ciała jadących w przód w chwili zderzenia. Systemy te są wciąż udoskonalane
i wzbogacane o nowe funkcje.
Wyposażenie wnętrza dzisiejszych samochodów różni się znacznie od wyposażenia samochodów wcześniejszych
generacji. Można to łatwo zauważyć na powyższych zdjęciach, na przykładzie kierownicy i tablicy przyrządów.
W przypadku kierownicy różnica polega nie tylko na zastosowaniu poduszki bezpieczeństwa, ale też na jej
odpowiednim ukształtowaniu.
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia
budowę i zasadę działania nowych rozwiązań
technicznych.
Treść zeszytu nie jest aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji
i wskazówek dotyczących wykonywania napraw
należy czerpać z odpowiedniej literatury serwisowej.
2
O czym będzie mowa:
W największym skrócie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Bezpieczeństwo jadących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Rys historyczny rozwoju pasów i poduszek bezpieczeństwa
w samochodach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Wiadomości podstawowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
System biernego bezpieczeństwa jadących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Połączenia elementów systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Rodzaje kolizji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Sytuacje podczas zderzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Przebieg zderzenia czołowego w czasie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Przebieg zderzenia bocznego w czasie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Systemy biernego bezpieczeństwa jadących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Poduszki bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Napinacze pasów bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Ograniczniki naprężenia pasów bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Zagłówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Foteliki dla dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Zabezpieczenie w razie dachowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Elementy odłączania akumulatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Układ sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Cechy specyficzne dla danego rynku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Przegląd zeszytów do samodzielnego kształcenia . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Sprawdź swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
3
 
W największym skrócie
System bezpieczeństwa jadących
Cały system bezpieczeństwa jadących w obu katalogach dzieli się na bezpieczeństwo czynne i bezpieczeństwo
bierne. Poniższy przegląd układów i systemów pokazuje, które elementy bezpieczeństwa wpływają na bezpieczeństwo
czynne, a które zaliczane są do bezpieczeństwa biernego.
Bezpieczeństwo czynne
Do bezpieczeństwa czynnego zalicza się wszystko to,
co może się przyczyniać do tego, aby w miarę sytuacji
można było unikać wypadków. Zaliczyć można do
tego bezpośrednio i komfortowo działający układ
kierowniczy, dobrze skonfigurowane zawieszenie,
bardzo dobre własności trakcyjne, skuteczne hamulce
a także dynamiczne silniki.
Utrzymaniu dobrego samopoczucia kierowcy
sprzyjają wygodne siedzenia, dobra widoczność,
dobra klimatyzacja oraz ergonomiczne
i nieskomplikowane rozmieszczenie elementów
obsługi i wskazań.
Do układów bezpieczeństwa czynnego zalicza się
przykładowo następujące systemy:
system przeciwblokujący – ABS
system regulacji poślizgu napędu – ASR
elektroniczny program stabilizujący – ESP
elektroniczny podział siły hamowania – EBV
układ automatycznej regulacji odstępu od
poprzednika – ACC
elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego – EDS
S353_104
4
 
W niniejszym Zeszycie do samodzielnego kształcenia opisano elementy, systemy i funkcje biernego
bezpieczeństwa jadących w samochodach Volkswagen.
Bezpieczeństwo bierne
Pod pojęciem systemów bezpieczeństwa biernego
rozumie się wszystkie rozwiązania konstrukcyjne,
które w razie wypadku mają za zadanie chronić
pasażerów przed obrażeniami oraz zmniejszać
zakres tych obrażeń.
Pojęcie to odnosi się szczególnie do zachowań
samochodu podczas wypadku i obejmuje nie tylko
ochronę osób znajdujących się w samochodzie, ale
także bezpieczeństwo innych uczestników wypadku.
Bezpieczeństwo bierne we współczesnych
samochodach zapewniają:
system pasów bezpieczeństwa razem
z napinaczami
systemy bezpieczeństwa dzieci
system poduszek bezpieczeństwa: przednich,
bocznych i poduszek bezpieczeństwa głowy
sztywna konstrukcja kabiny pasażerskiej
z odpowiednio wytrzymałym dachem oraz strefy
kontrolowanego zgniotu w części przedniej i tylnej
a także w bocznych częściach nadwozia
(chronią one pasażerów dzięki celowemu
pochłanianiu energii zderzenia)
zabezpieczenie w razie dachowania w wersji Cabrio
układ odłączania akumulatora
S353_105
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin