Historia sztuki nowoczesnej powszechnej 24.04.pdf

(205 KB) Pobierz
Historia sztuki nowoczesnej powszechnej 24.04.2004
Historia sztuki nowoczesnej powszechnej 24.04.2004
file:///G:/hs%20III%20rok/ihs040611/www/switekpow040424.html
przedmiot: Historia sztuki nowoczesnej powszechnej
powrót
drukuj
prowadzący: dr Świtek data: 24.04.2004 aktualizacja: 24.05.2004
kontakt
zapisz
9. Neoklasycyzm niemiecki
Brama Brandenburska
1789-91, Carl Gotthard Langhans. Inspirowana rekonstrukcją Propylejów, element działalności
Fryderyka II, który chciał uczynić z Berlina centrum Niemiec.
Proj. pomnika Fryderyka II Wielkiego
W 1797 r (10 lat po śmierci Fryderyka) idea wybudowania go w Berlinie, proj. Friedrich Gilly,
niezrealizowany. Planowano cały kompleks z bramą triumfalną, Panteonem umieszczonym na wysokim
podium.
Proj. teatru w Berlinie
Proj. 1798, Friedrich Gilly, niezrealizowany. Nawiązania do projektów Claude Ledoux.
Więzienie żeńskie w Würzburgu
1809-10, Peter Speeth. Na I kondygnacji boniowanie, II kondygnacja gładka, z portykiem
kolumnowym. Kołatka z głową lwa. Połączenie różnych elementów - pałac florencki, świątynia grecka
i in.
Proj. urbanistyczny dla Karlsruhe
Autor Friedrich Weinbrenner, jest to kolejny ważny projekt niemiecki - przekształcenie miasta w stylu
klasycystycznym. Styl klasyczny odzwierciedlał dążenie Niemiec do bycia centrum - miało nastąpić
przekształcenie z miasta dworskiego na klasycystyczny ośrodek burżuazji.
1797 - I projekt, 1806-26? - prace. Na Rynku: wybudowana piramida (po mnik miejski), ujednolicono
fasadę kościoła ewangelickiego. Ujednolicono fasady domów wzdłuż głównej alei i fasadę pałacu
margrabiego. Widok zamykała brama triumfalna (niezachowana), podobne założenie zrealizowano w
Monachium [patrz dalej].
inspiracje arch. niemieckiej I poł XIX w:
- starożytna Grecja i Rzym
- gotyk
- włoskie quattrocento
Rundbogenstil
Efekt takich inspiracji nazywano stylem arkadkowym, jego charakterystycznym elementem jest
stosowanie półkolistego łuku, szczególnie w otworach okiennych.
Uważano, że styl nie jest wiernym naśladowaniem jednej stylistyki z przeszłości, nowy styl może być
wynaleziony - ogłoszono nawet konkurs na to (uważano, że skoro panuje epoka wynalazków, to
również można w ten sposób stworzyć nowy styl). Taka postawa jest charakterystyczna dla
eklektyzmu, architektury Schinkla. Do powstania teoretycznej podstawy takiego podejścia przyczynił
się francuski architekt i wykładowca Jean-Nicolas-Louis Durand .
Plansza z jego Wykładu architektury (1802-05), przykład inwencji stylu - na przekrojach
architektonicznych ukazywał budowle w kolejnych epokach, w poszczególnych tomach analizował
elementy architektoniczne, typy budowli (np. teatr od starożytności d o współczesności). Takie
systematyczne podejście jest wynalazkiem dopiero XIX w - przejęcie metodologii z badań
biologicznych.
9.1 Karl Friedrich Schinkel (zm. 1841)
Architekt niemiecki działający głównie w Prusach, studiował w Berlinie u Speetha. Przyjaźnił się z
następcą tronu Fryderykiem Wilhelmem (książę, mecenas sztuki). 1803-05 był we Włoszech i w
Paryżu. Początkowo pracował jako malarz panoram, dioram - początek XIX w był złym okresem dla
architektów berlińskich (brak inwestycji z powodu okupacji francuskiej). Potem został architektem w
berlińskim departamencie budowli publicznych - jest odpowiedzialny za wygląd Berlina w I poł XIX
w.
Pałac królowej nocy (z Czarodziejskiego Fletu Mozarta) - zajmował się także projektowaniem
1 z 4
2008-03-21 09:18
5378204.001.png
Historia sztuki nowoczesnej powszechnej 24.04.2004
file:///G:/hs%20III%20rok/ihs040611/www/switekpow040424.html
scenografii.
Katedra , ok. 1813 - ważnym elementem na początku jego twórczości były obrazy romantyczne, w
latach 1810-15 wykonał cykl wyobrażeń wzniosłych budowli gotyckich.
Proj. mauzoleum królowej Luizy
Proj. 1810, niezrealizowany, ale bardzo ważny. Mauzoleum dla królowej utożsamianej z pruską walką
przeciw Napoleonowi, miało być utrzymane w nurcie neogotyckim (ostatecznie powstała budowla
dorycka). Schinkel w stylu gotyckim widział ucieleśnienie stylu narodowego - powrót do teorii
Goethego (gotycki=niemiecki).
Pomnik walk wyzwoleńczych na Kreuzbergu
1818?, w jednej z dzielnic Berlina, jest to jedna z niewielu realizacji gotyckich. Wykonany z żeliwa, na
górze Krzyż Żelazny.
Neue Wache
1816-18, pierwszy zrealizowany projekt Schinkla. Jego debiut był nawiązaniem do stylu
grecko-doryckiego - był architektem elastycznym, korespondowało to z jego koncepcją stylu.
Widoczne nawiązania do romantycznego klasycyzmu ok. 1800, a nie do czystej klasyki. Formy
oszczędne, kubiczne.
Teatr berliński
1818-21, budowla monumentalna, konstrukcja słupowo-belkowa o greckim charakterze, jeden z
ważniejszych budynków berlińskich.
Altes Museum
1820-33, arcydzieło Schinkla. Budowa związana z debatą o roli muzeum, umieszczono w nim kolekcję
królewską, była to też manifestacja pruskiego nacjonalizmu. W budowli widoczna nowa koncepcja
muzeum - jest to wolnostojący budynek, od początku zaprojektowany na cele muzealne. Schinkel
zaprojektował budowlę samodzielną (początkowo planowano połączyć Muzeum z Akademią), ma to
wpływ na całą symboliczną wymowę obiektu. Na fasadzie 18 kolumn - nawiązania helleńskie, stoa
(wydłużona hala kolumnowa, którą zamykała z tyłu ściana, nierzadko zdobiona malowidłami).
Wnętrze - w środku nawiązanie do rzymskiego Panteonu.
główne wejście - rysunek Schinkla przedstawiający je od wewnątrz. Fasada kryje dwie kondygnacje,
nie zapowiada również schowanego w środku Panteonu.
część centralna - rotunda zwana przez Schinkla sanktuarium, przeznaczona na kolekcję
najwybitniejszych rzeźby antycznych, ustawionych bez chronologii. Muz eum nie ma tylko funkcji
edukacyjnej, chodzi o wyeksponowanie kanonu rzeźby.
Wewnątrz także galeria malarstwa.
Pałace dla rodziny Fryderyka Wilhelma IV:
- Poczdam , pod Berlinem, stylistyka klasyczno-romantyczna. Miał dużą swobodę - w Berlinie nie miał
takich możliwości urbanistycznych, nie mógł tworzyć od podstaw. Tutaj także brak wielkiej
urbanistyki, ale większe możliwości projektowania.
- Glienicke , 1824-26, dla syna króla - przekształcił budynek w stylu klasycystyc znym, powstał
elegancki pałacyk.
W ogrodzie m.in. Belweder (1835) - wzorowany na budowli z Aten.
- Charlottenhof , 1826-29, dla syna króla - współpracował z architektem ogrodów Josephem Lenné
(ogród w stylu angielskim), oprócz pałacu zaprojektował też zespół budowli ogrodowych (Dom
nadwornego ogrodnika, Pawilon Herbaciany, Rzymskie łaźnie). Pojawiają się nowe inspiracje - nurt
neorenesansowy, wykorzystany typ włoskiej willi wiejskiej, wzory z fl orenckiego quattrocenta, nawet
elementy wczesnobizantyjskie, także styl arkadkowy. Schinkel dużo czerpał z publikacji Duranda, jego
inwencji stylu. Był w Anglii, mógł inspirować się także angielskimi willami w stylu włoskim.
Główna część założenia położona u zbiegu dwóch kanałów, bryła budowli nieracjonalna
(wkomponował istniejącą, starszą budowlę), niesymetryczna, malownicza, w centrum wieża.
- Babelsberg , od 1833, dla syna króla - też założenie niesymetryczne, inspirowane nurtem
malowniczym architektury angielskiej - Robert Adam itd.
..................
Akademia Architektury
1832-35, Berlin, nieukończona. Bardzo ważna budowla Schinkla, siedziba Akademii i Departamentu
2 z 4
2008-03-21 09:18
 
Historia sztuki nowoczesnej powszechnej 24.04.2004
file:///G:/hs%20III%20rok/ihs040611/www/switekpow040424.html
budownictwa publicznego - Schinkel tam pracował i mieszkał. Budynek wolnostojący, jak pałac
florencki: cztery kondygnacje, inspiracje włoskim quattrocento, cztery fasady po osiem przęseł,
odpowiadają podziałom wewnętrznym. Na elewacjach wykorzystana czerwona cegła, dekoracje z
terakoty - nawiązania historyczne. Plan, formy elewacji są inspirowane Durandem.
Proj. pałacu na Akropolu
1834, niezrealizowany, w późnym okresie tworzył liczne projekty-wizje pałaców - tu połączenie
elementów greckich i malowniczych, "Partenon zredukowany do greckiej ozdoby".
Proj. pałacu Orianda
1838, na Krymie dla carycy (księżniczki pruskiej), podkreślenie elementów horyzontalnych.
Występująca u Schinkla wielorakość stosowanych stylów jest charakterystyczna dla architektury okresu
historyzmu. Idea stylu wiązała się dla niego z inwencją twórczą, a nie kompilowaniem elementów.
Uważał, że styl jest stopniowym rozwojem. Intencją architekta powinno być stworzenie prawdziwie
historycznego dzieła, czyli charakterystycznego dla swych czasów - celem nie powielanie, lecz
tworzenie nowego stylu. Grecja jest tezą, gotyk antytezą, a współczesność syntezą.
9.2 Ludwig Persius
Uczeń Schinkla, współpracował z nim w Charlottenhofie i Babelsbergu, był silnie związany z
neorenesansem, stylem arkadkowym.
Oranżeria w Poczdamie, 1851 - monumentalne formy, różne inspiracje, ale stylistyka ogólnie włoska.
Friedenskirche (Kościół pokoju), 1845 - jak bazylika wczesnochrześcijańska.
wnętrze - rozwiązania neorenesansowe, surowy styl baz. wczesnochrz.
Stacja pomp - architektura przemysłowa w obudowie wschodniej, stylistyka a la meczet.
9.3 Heinrich Hübsch
Bardzo ważny architekt, autor pytania: w jakim stylu powinniśmy budować? Był architektem i
teoretykiem, przeciwnikiem rygorystycznego klasycyzmu a la Winckelmann, podobnie jak Schinkel
opowiadał się za relatywizmem - celem nie powinno być niewolnicze naśladowanie, lecz rundbogenstil.
Interesował się architekturą średniowieczną i starożytną, uważał, że podstawą stylu nie jest jego
symboliczne znaczenie, lecz konstrukcja (w antyku konstrukcja belkowa, w średniowieczu żebrowa).
Ich połączenie daje nowy styl - rundbogenstil.
Pijalnia wód , Baden Baden, 1837.
BAWARIA
Drugi obok Berlina silny ośrodek jednoczących się Niemiec, główne miasto Monachium. Królem
Ludwik I Bawarski, mecenas sztuki - prowadził politykę antyfrancuską, co widoczne też w
architekturze - nawiązania do architektury Cesarstwa Niemieckiego.
9.4 Leo von Klenze
Studiował w Berlinie i w Paryżu u Duranda, od 1816 r był w Monachium u Ludwika I. Dogmatyczny
klasycysta o "greckiej duszy", styl grecko-dorycki stosował w konstru kcji, statyce, materiale - podejście
charakterystyczne dla tego pokolenia. Poza inspiracjami greckimi także neorenesansowe.
Gliptoteka (galeria rzeźby), Monachium, 1816-34 - jedno z wcześniejszych muzeów wolnostojących,
stylistyka grecka.
Walhalla nad Dunajem, proj. 1816-21, realizacja od 1830 r. Nazwa z nordyckiej mitologii - miejsce
chwały poległych wojowników. Ludwik I nazwał tak halę sławy pangermańskich bohaterów kultury
(też Kopernik). Forma Partenonu - model doskonałości, też dodatkowa interpretacja - początki
greckiego Partenonu kojarzono ze zwycięstwem nad Persami, początkiem zjednoczenia Grecji - miał
być symbolem zjednoczenia Niemiec.
wnętrze - barwne, nawiązania do polichromii - odrzucenie białej Grecji Winckelmanna.
Nowe skrzydła Ermitażu , Sankt Petersburg, od 1836 - stylistyka grecka, współpracował Vasily Stasov
- główny architekt Petersburga.
Gliptoteka i Propyleje , Monachium, od 1816 - realizacja późna, jak na tak czystą dorykę.
Pałac Leuchtenberg , Monachium, od 1816 - najwcześniejsza realizacja neorenesansowa w Niemczech.
Trzy kondygnacje, elewacja bez ornamentu, płaska, płaski dach - inspiracje pałacami Florencji XV w.
Plan syntetyczny, nawiązuje do architektury włoskiej.
Königsbau , 1826-35 - renesansowy, inspirowany Palazzo Pitti, wzorem publikacja z 1815 r o
3 z 4
2008-03-21 09:18
 
Historia sztuki nowoczesnej powszechnej 24.04.2004
file:///G:/hs%20III%20rok/ihs040611/www/switekpow040424.html
architekturze Toskanii. Trzy kondygnacje, surowa fasada, na dole rustyka.
Alte Pinakothek Monachium - nawiązania neorenesansowe.
Monachium tego okresu to miasto-muzeum, będące przeglądem architektury
grecko-rzymsko-renesansowej.
9.5 Friedrich von Gärtner
Kolejny architekt odpowiedzialny za nadanie Monachium charakteru renesansowego.
Ludwigstrasse , 1829-44 - przebudowa, ujednolicenie budynków wzdłuż ulicy:
- kościół św. Ludwika - elementy renesansowe i gotyckie
- Biblioteka Państwowa - typ pałacu florenckiego, kompozycja surowa, za to ciepła kolorystyka (cegła,
kamień).
- Uniwersytet , 1835-40 - trzy kondygnacje, okna ujęte w biforia a la Palazzo Medici.
- Hala wodzów - zamyka perspektywę ulicy, jest kopią loggi florenckiej.
- Łuk triumfalny , 1843 - odpowiednik Hali, zamyka perspektywę drugiego końca ulicy.
Aschaffenburg - dom pompejański dla Ludwika I - ważny przykład inspiracji odkryciami
archeologicznymi.
I Opera Drezdeńska , 1838 - nowy model architektury neorenesansowej - sansovinowski: realizacja o
bogatej ornamentyce elewacji, brak surowości. Plan owalny.
II Opera Drezdeńska - nowy budynek po spaleniu I - wzory neorenesansowe, sansovinowskie, ale styl
bardziej barokowy.
powrót kontakt drukuj zapisz
4 z 4
2008-03-21 09:18
5378204.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin