rozwijanie mowy i myslenia dziecka.doc

(89 KB) Pobierz

Sposoby rozwijania mowy i myślenia u dzieci:

I.                   Historyjki obrazkowe:

1 – Obraz 

       Rozwijanie  mowy  kilkulatka  wiąże  się  ściśle  z  działaniem. Nauczyciel  mając  stały  kontakt  z  dziećmi  przysłuchując  się  ich  wypowiedziom  -  zachęca  do  pytań, do  artykułowania  własnych  spostrzeżeń, doznań  i  przeżyć. Oczywistościom  jest, że  szczególną  zachętą  do wypowiedzi   dla  dziecka  rzeczy  konkretne, zgromadzone  w  najbliższym  otoczeniu. Bezpośredni  kontakt  jest  w  pewnej  mierze  ograniczony  warunkami, ponadto  nie  zawsze  obserwacja  rzeczywistości  wywołuje  wypowiedzi  dłuższe  wielozdaniowe. Są  także  obiekty  i  sytuacje  niedostępne  oglądowi  w  naturalnym  środowisku. Dlatego  też  często  wykorzystujemy  ilustracje, obrazy  lub  inne  środki  wizualne. „ Ilustracja  winna  być  dostosowana  do  możliwości  i  pragnień  odbiorców. Winna być  równocześnie  dobrym  utworem  graficznym. W  obrazowaniu  powinna  iść  dalej  niż  tekst, gdyż  to  ona  uplastycznia  wyobrażenia  nim  wywołane. Jej  zadaniem  jest  uczyć  i  bawić, dążyć  do  prostoty, a  unikać  wszystkiego, co  powoduje  gmatwanie  jej  przejrzystości. ” 1

     Dzieci   bardzo  zainteresowane  ilustracjami, obrazkami, które  przez  swą  nieruchomość  pozwalają  dłużej, dokładniej  przyglądać  się. I. Słońska  stwierdza : „ Aby  zrozumieć  ilustrację  trzeba  zobaczyć  wiele  rzeczy, których  w  niej  nie  ma. Ilustracja  jest  jakby  fragmentem  życia  ( lub  opowieści  fantastycznej )  unieruchomionym  w  jakimś  momencie  jego  trwania. Trzeba  wyobrazić  sobie  ruchy, czynności  postaci  nieruchomych  na  obrazie, domyślić  się, co  poprzedziło  moment  przedstawiony, aby  wysunąć  właściwe  wnioski  dotyczące  tematu, treści  i  „myśli”  obrazu. Zrozumienie  jest  więc  rezultatem  spostrzegania, dopełniania  treści  przez  wyobraźnię, abstrahowania  i  wnioskowania.” 2

     Już  od  dawna  wykorzystywano  obrazek  do  sprawdzania  stopnia  rozwoju  mowy  i  myślenia  dzieci. „ Określone  ilustracje  spełniają  w  tym  przypadku  rolę  języka  plastycznego, za  pomocą  którego  możemy  nawiązać  z  dzieckiem  dialog ... ” 3  Wyniki  tych  badań  mogą  w  pracy  z  dziećmi  służyć  dwu  zadaniom :

·         sprawdzeniu  stopnia  rozwoju  myślenia  dzieci,

·         rozwijaniu  podstawowych  procesów  myślenia  i  mowy.

„Ilustracje  bajkowe  i  groteskowe  pełnią  niekiedy  bardzo  doniosłą  rolę  terapeutyczną, gdy  dziecku  zabraknie  jednej  z  podstawowych  potrzeb, jak  chociażby  dostatecznej  miłości  rodziców, zrozumienia  dorosłych  dla  jego  marzeń, rodzinnego  domu, zaradności  życiowej, powodzenia  w  nauce. Trzeba  tu  jeszcze  wspomnieć  o  braku  dostatecznej  ilości  zabawek, rodzeństwa, o  niemożności  objęcia  przez  umysł  dziecka  całej  rzeczywistości, o  nie rozróżnianiu  prawdy  od  kłamstwa, o  niemożności  urzeczywistnienia  oglądanych  ilustracji  bajkowych.” 4

    Praca  z  obrazkiem  ma  wiele  wartości  wychowawczych  i  poznawczych.  Oto  one :

1.      Obrazek  ułatwia  wyodrębnianie  przedmiotów, czynności, sytuacji  oraz  nazywanie  ich.

2.      Obrazek  wpływa  na  rozwijanie  pojęć  nie  tylko  elementarnych, ale  częściowo  uogólnionych.

3.      Obrazek  wdraża ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin