Sposoby rozwijania mowy i myślenia u dzieci:
I. Historyjki obrazkowe:
1 – Obraz
Rozwijanie mowy kilkulatka wiąże się ściśle z działaniem. Nauczyciel mając stały kontakt z dziećmi przysłuchując się ich wypowiedziom - zachęca do pytań, do artykułowania własnych spostrzeżeń, doznań i przeżyć. Oczywistościom jest, że szczególną zachętą do wypowiedzi są dla dziecka rzeczy konkretne, zgromadzone w najbliższym otoczeniu. Bezpośredni kontakt jest w pewnej mierze ograniczony warunkami, ponadto nie zawsze obserwacja rzeczywistości wywołuje wypowiedzi dłuższe wielozdaniowe. Są także obiekty i sytuacje niedostępne oglądowi w naturalnym środowisku. Dlatego też często wykorzystujemy ilustracje, obrazy lub inne środki wizualne. „ Ilustracja winna być dostosowana do możliwości i pragnień odbiorców. Winna być równocześnie dobrym utworem graficznym. W obrazowaniu powinna iść dalej niż tekst, gdyż to ona uplastycznia wyobrażenia nim wywołane. Jej zadaniem jest uczyć i bawić, dążyć do prostoty, a unikać wszystkiego, co powoduje gmatwanie jej przejrzystości. ” 1
Dzieci są bardzo zainteresowane ilustracjami, obrazkami, które przez swą nieruchomość pozwalają dłużej, dokładniej przyglądać się. I. Słońska stwierdza : „ Aby zrozumieć ilustrację trzeba zobaczyć wiele rzeczy, których w niej nie ma. Ilustracja jest jakby fragmentem życia ( lub opowieści fantastycznej ) unieruchomionym w jakimś momencie jego trwania. Trzeba wyobrazić sobie ruchy, czynności postaci nieruchomych na obrazie, domyślić się, co poprzedziło moment przedstawiony, aby wysunąć właściwe wnioski dotyczące tematu, treści i „myśli” obrazu. Zrozumienie jest więc rezultatem spostrzegania, dopełniania treści przez wyobraźnię, abstrahowania i wnioskowania.” 2
Już od dawna wykorzystywano obrazek do sprawdzania stopnia rozwoju mowy i myślenia dzieci. „ Określone ilustracje spełniają w tym przypadku rolę języka plastycznego, za pomocą którego możemy nawiązać z dzieckiem dialog ... ” 3 Wyniki tych badań mogą w pracy z dziećmi służyć dwu zadaniom :
· sprawdzeniu stopnia rozwoju myślenia dzieci,
· rozwijaniu podstawowych procesów myślenia i mowy.
„Ilustracje bajkowe i groteskowe pełnią niekiedy bardzo doniosłą rolę terapeutyczną, gdy dziecku zabraknie jednej z podstawowych potrzeb, jak chociażby dostatecznej miłości rodziców, zrozumienia dorosłych dla jego marzeń, rodzinnego domu, zaradności życiowej, powodzenia w nauce. Trzeba tu jeszcze wspomnieć o braku dostatecznej ilości zabawek, rodzeństwa, o niemożności objęcia przez umysł dziecka całej rzeczywistości, o nie rozróżnianiu prawdy od kłamstwa, o niemożności urzeczywistnienia oglądanych ilustracji bajkowych.” 4
Praca z obrazkiem ma wiele wartości wychowawczych i poznawczych. Oto one :
1. Obrazek ułatwia wyodrębnianie przedmiotów, czynności, sytuacji oraz nazywanie ich.
2. Obrazek wpływa na rozwijanie pojęć nie tylko elementarnych, ale częściowo uogólnionych.
3. Obrazek wdraża ...
Moc_On