dydaktykaCW3.doc

(24 KB) Pobierz

14.03.05

 

cele kształcenia

zapewnienie optymalnego rozwoju intelektualnego

zmierzają do ukształtowania cech instrumentalnych,

lub do intelektualno – sprawnościowych, zdolności, zainteresowania, nawyki

1.     zaznajomienie uczniów z podstawami ustawicznej wiedzy o przyrodzie społeczeństwie technice i kulturze [uczeń ma wiedzieć rozumieć i stosować]

2.     rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych (krytyczne myślenie, wyobraźnia, pamięć itp.)

3.     kształtowanie u uczniów akceptowanego społecznie systemu wartości

4.     wdrażanie uczniów do samokształcenia (wyrobienie u nich potrzeby stałego uzupełniania wiedzy)

5.     zaznajomienie uczniów z naukowymi rodzajami produkcji oraz organizacją pracy (umiejętność racjonalnego organizowania pracy)

 

cele wychowania

zapewnienie rozwoju intelektualnego, społeczno – moralnego,

estetycznego i fizyczno - zdrowotnego

zmierzają do cech kierunkowych przekazujących pewne dążenie, postawy,

poglądy, przekonania

1.     przygotowanie do praktycznego uczestnictwa w życiu społecznym

2.     przygotowanie do pracy w zawodzie

3.     przygotowanie do czynnego udziału w życiu kulturalnym

4.     zapewnienie wielostronnego rozwoju intelektualnego,

społeczno – moralnościowego, fizyczno – zdrowotnego, estetycznego

 

 

warunki realizacji celu

 

1.     nauczyciel [odpowiednio wykształcony]

2.     uczeń [chętny do współpracy, w dobrym zdrowiu]

3.     szkoła [wyposażenie, organizacja pracy, dobór kadry, stan lokalu]

 

OPERACJONALIZACJA =  ukonkretnianie celów

Trzy poziomy ogólności celów:

I    cel najwyższy = najbardziej ogólny

II   cel średni = behawioralny

III  cel najniższy = szczegółowy

 

Robert Mager

Cel operacyjny Cel najszczegółowszy

1.     opis zachowania ucznia – co uczeń potrafi wykonać

2.     sytuacja sprawdzenia – kiedy uczeń potrafi, po jakim czasie

3.     kryterium osiągnięć – jak dobrze opanował

 

Gronlund

Istnieje cel ogólny z którego wynikają cele składowe

 

Zakresy celów według Bloom’a

Þ     Poznawczy

-                     Wiedza (umieć nazwać, odróżnić, zastosować w praktyce)

-                     Rozumienie (tłumaczenie z jednej formy na drugą, podanie definicji własnymi słowami, rozpoznanie przykładu, podsumowanie, rozpoznanie w zmienionej formie, wyjaśnienie)

-                     Zastosowanie (umie napisać, narysować, obsługiwać sprzęt)

-                     Analiza (rozpoznać zasadę organizowania, dokonywać podziału całości na części, stosowanie oryginalnego produktu myślenia)

-                     Synteza (podsumowanie, uogólnienie, antycypowanie

całości z fragmentu)

-                     ocenianie

Þ     Afektywny (emocjonalny)

Þ     Psychomotoryczny

 

Anna Grabowska Dalila

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin