14.03.05
cele kształcenia
zapewnienie optymalnego rozwoju intelektualnego
zmierzają do ukształtowania cech instrumentalnych,
lub do intelektualno – sprawnościowych, zdolności, zainteresowania, nawyki
1. zaznajomienie uczniów z podstawami ustawicznej wiedzy o przyrodzie społeczeństwie technice i kulturze [uczeń ma wiedzieć rozumieć i stosować]
2. rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych (krytyczne myślenie, wyobraźnia, pamięć itp.)
3. kształtowanie u uczniów akceptowanego społecznie systemu wartości
4. wdrażanie uczniów do samokształcenia (wyrobienie u nich potrzeby stałego uzupełniania wiedzy)
5. zaznajomienie uczniów z naukowymi rodzajami produkcji oraz organizacją pracy (umiejętność racjonalnego organizowania pracy)
cele wychowania
zapewnienie rozwoju intelektualnego, społeczno – moralnego,
estetycznego i fizyczno - zdrowotnego
zmierzają do cech kierunkowych przekazujących pewne dążenie, postawy,
poglądy, przekonania
1. przygotowanie do praktycznego uczestnictwa w życiu społecznym
2. przygotowanie do pracy w zawodzie
3. przygotowanie do czynnego udziału w życiu kulturalnym
4. zapewnienie wielostronnego rozwoju intelektualnego,
społeczno – moralnościowego, fizyczno – zdrowotnego, estetycznego
warunki realizacji celu
1. nauczyciel [odpowiednio wykształcony]
2. uczeń [chętny do współpracy, w dobrym zdrowiu]
3. szkoła [wyposażenie, organizacja pracy, dobór kadry, stan lokalu]
OPERACJONALIZACJA = ukonkretnianie celów
Trzy poziomy ogólności celów:
I cel najwyższy = najbardziej ogólny
II cel średni = behawioralny
III cel najniższy = szczegółowy
Robert Mager
Cel operacyjny Cel najszczegółowszy
1. opis zachowania ucznia – co uczeń potrafi wykonać
2. sytuacja sprawdzenia – kiedy uczeń potrafi, po jakim czasie
3. kryterium osiągnięć – jak dobrze opanował
Gronlund
Istnieje cel ogólny z którego wynikają cele składowe
Þ Poznawczy
- Wiedza (umieć nazwać, odróżnić, zastosować w praktyce)
- Rozumienie (tłumaczenie z jednej formy na drugą, podanie definicji własnymi słowami, rozpoznanie przykładu, podsumowanie, rozpoznanie w zmienionej formie, wyjaśnienie)
- Zastosowanie (umie napisać, narysować, obsługiwać sprzęt)
- Analiza (rozpoznać zasadę organizowania, dokonywać podziału całości na części, stosowanie oryginalnego produktu myślenia)
- Synteza (podsumowanie, uogólnienie, antycypowanie
całości z fragmentu)
- ocenianie
Þ Afektywny (emocjonalny)
Þ Psychomotoryczny
Anna Grabowska Dalila
Moc_On