Temat: Szkoły wczesnoklasyczne i ich wpływ na rozwój klasycyzmu.
W okresie pośrednim między barokiem a klasycyzmem szczególną rolę odegrały trzy ośrodki: Manheim, Berlin i Wiedeń. Kilka generacji kompozytorów związanych z tymi ośrodkami stworzyło odrębne szkoły: manheimską, berlińską i tzw. starowiedeńską.
1. Szkoła manheimska
Grupa kompozytorów różnych narodowości (generacje) skupionych na dworze w Manheimie. W drugiej poł. XVIII w. był to wyróżniający się ośrodek muzyki orkiestrowej. Działalność szkoły rozciągnęła się na około 60 lat (1740-1800), najbujniejszy jej okres przypada na lata 1750-1770.
Przedstawiciele:
· Jan Stamitz
· Franz Xawer Richter
· Iganz Holzbauer
· Anton Filtz
· Carl Josef Toeshi
· Wilhelm Cramer
Znaczenie:
· Kształtowanie wzoru formy sonatowej – wyraźniejsze kontrasty dynamiczne.
· Kształtowanie 4-częściowego cyklu sonatowego, powiększenie rozmiarów poszczególnych ogniw, zwłaszcza finałów.
· Rozwój klasycznej kameralistyki (kwartet smyczkowy – Richter)
· Rozwój klasycznej faktury orkiestrowej i wykształcenie wzoru klasycznej orkiestry i nowoczesnej instrumentacji.
· Zespół orkiestrowy = kwintet smyczkowy – podstawa zespołu (wiolonczele i kontrabasy realizują wspólną linię melodyczną), podwójna obsada fletów, obojów i rogów, kotły (czasami).
· Wzrost znaczenia dynamiki i artykulacji, wprowadzenie oznaczeń dynamiki falującej.
· Stosowanie „motywów westchnień” – wykorzystywanie przednutek
· Ustalenie 4-cz. budowy symfonii: allegro (ekspozycja, przetworzenie, repryza, koda), andante, menuet, finał (szybkie tempo) = Johann Stamitz, Anton Stamitz, Carl Cannabich
· Dominacja kantylenowej melodyki.
· Stworzenie nowoczesnej faktury symfonicznej: melodia, podstawa harmoniczna i wypełnienie harmoniczne.
2. Wczesna Szkoła Wiedeńska (starowiedeńska)
Ważny ośrodek muzyczny od około połowy XVIII w.
· Georg Reutter
· Francisco Conti
· Georg Matthias Monn
· Leopold Gassmann
· Carlos d’Ordonez
· Leopold Hoffmann
· Rozwój formy sonatowej – ustalenie ekspozycji, przetworzenia i repryzy, pojawienie się tematów pobocznych.
· Związki z barokiem – występowanie snucia motywicznego, niewielkie kontrasty tematyczne, stosowanie czasem obsady triowej.
· Formowanie cyklu sonatowego – sporadycznie już cykl 4-częściowy (G. M. Monn)
· Ogniwa cyklu niewielkie, nawiązują do divertimenta.
· Wzrost znaczenia altówki (L. Gassmann, C. d’Ordonez)
· Symfonie koncertujące (L. Hoffmann)
· Przenikanie się różnych stylów w muzyce - wielonarodowościowa struktura cesarstwa austro-węgierskiego.
· Popularne formy: serenady, divertimenta, notturni, cassationes – utwory wieloczęściowe wykorzystujące często popularne melodie operowe, pieśni ludowe, tańce.
· Wpływ w/w form na symfonie szkoły starowiedeńskiej.
· Rozwój mieszczaństwa – wzrost zainteresowania muzyka instrumentalną o popularnym charakterze, wykonywaną na wolnym powietrzu.
3. Szkoła Berlińska (Obejmowała grupę kompozytorów różnych narodowości skupionych wokół dworu Fryderyka Wielkiego.)
a) Północnoniemiecka
· Joann Joachim Quantz
· Carl Heinrich Graun
· Johann Gottlieb Graun (brat C. H. Graun)
· Carl Philipp Emanuel Bach
· Friedrich Wilhelm Marpurg
· Georg Philipp Telemann
· Wilhelm Friedemann Bach
Założenie: idea syntezy pozbawionej niewolniczego naśladownictwa oraz uwypuklenie rodzimych, szczególnie północnoniemieckich tradycji.
Znaczenie na gruncie muzyki instrumentalnej:
· Kształtowanie cyklu sonatowego oraz formy sonatowej zwłaszcza na gruncie sonaty klawesynowej (C. Ph. E. Bach).
· Odwrót od polifonii w kierunku homofonii, zastosowanie często formy o budowie trzyczęściowej da capo.
· Zainteresowanie formami instrumentalnymi: sonatą, suitą, symfonią koncertującą podręczników koncertem.
· Powstanie podręczników do gry na instrumentach klawiszowych (C. Ph. E. Bach) i na flecie (J. J. Quantz)
b) I Berlińska Szkoła Pieśni od ~1753r.
Przedstawiciel:
· Chrystian Gottfried Krause (zbiór Oden und Melodien)
Cechy:
· Prostota, ludowy charakter.
· Tematyka: pasterska, liryczna.
· Przeważnie zwrotkowa forma.
· Towarzyszenie klawesynu.
c) II Berlińska Szkoła Pieśni od ~ 1770r.
· Johann Abraham Schultz
· Johann Friedrich Reihardt
· Carl Friedrich Zelter
· Oczyszczenie pieśni z naleciałości stylu galant.
· Znaczenie elementów ludowych.
· Zainteresowanie niemiecką poezją (J. Goethe).
· Wzbogacenie harmoniki.
· Pojawienie się pieśni deklamacyjnej.
· Towarzyszenie fortepianu.
Znaczenie Szkół Berlińskich: WYKSZTAŁCENIE PODSTAWY DO ROZWOJU NIEMIECKIEJ PIEŚNI ROMANTYCZNEJ.
psotnica23