Meteorologia nn.pdf

(650 KB) Pobierz
Microsoft Word - !Meteorologia.doc
Meteorologia
Meteorologia jest nauką zajmującą się badaniem zjawisk i procesów fizycznych
zachodzących w atmosferze. Aby szybowiec mógł latać wyżej i dalej niż mu na to pozwala
jego lot ślizgowy, musi napotkać prądy wznoszące, które są jak gdyby jego silnikiem.
Czym są prądy wznoszące, jakie są ich odmiany, kiedy występują i jakie są możliwości ich
wykorzystania - tego między innymi uczy nas meteorologia. Bez znajomości meteorologii
nie można marzyć o sukcesach w szybownictwie. Ba, nawet uzyskanie przeciętnego
poziomu pilota wyczynowego nie jest możliwe bez znajomości czynników kształtujących
pogodę i praw rządzących jej zmianami.
l. Atmosfera
Zjawiska i procesy fizyczne, którymi zajmuje się meteorologia, zachodzą w atmosferze.
Atmosfera jest to warstwa gazów otaczająca kulę ziemską, przy czym zwykliśmy ją dzielić
na następujące części:
troposferę, sięgającą do wysokości około 11 km,
stratosferę, sięgającą do około 80 km,
termosferę (zwaną również jonosferą) sięgającą do około 800 km
egzosferę występującą powyżej 800 km.
Te części atmosfery nie są od siebie wyraźnie oddzielone, a ich wysokość zależy od
miejsca nad kulą ziemską i od pory roku. Dla przykładu: nad równikiem troposfera sięga
do wysokości około 16 000 m, zaś nad biegunami tylko do około 8000 m.
W naszych dalszych rozważaniach będą nas interesowały przede wszystkim fizyczne
własności troposfery, a to: jej temperatura, ciśnienie i wilgotność powietrza.
Czynniki te wpływają w zasadniczy sposób na ruch powietrza i na tworzenie się chmur. Dla
szybownictwa ruch powietrza ma wielkie znaczenie nie tylko jako wiatr, ale przede
wszystkim jako prądy pionowe. Zachmurzenie pozwala pilotowi naocznie ocenić, czy i z
jakimi prądami pionowymi się spotka. Zanim do tego dojdziemy omówimy pokrótce
wymienione czynniki meteorologiczne.
a. Temperatura
Temperatura powietrza w troposferze stopniowo maleje do około -56°C (średnio około
0,6°C na każde 100 m wysokości). Na większych wysokościach utrzymuje stałą
wielkość, aby następnie po przejściowym wzroście i spadku nadal wzrastać. Temperatura
ulega zmianom wskutek dopływu energii cieplnej do atmosfery dzięki promieniowaniu
słonecznemu i wskutek jej odpływu poprzez wypromieniowanie ziemi.W troposferze
dochodzi często do sytuacji, że temperatura wzrasta wraz z wysokością –zjawisko to
nazywamy inwersją , bądź też jest stała na przestrzeni pewnej wysokości –jest to
izotermia .Oba zjawiska mają determinujący wpływ na powstawanie i zasięg pradów
wznoszacych.
b. Ciśnienie
1
Ciśnienie atmosferyczne maleje z wysokością. Jego przebieg ilustruje rysunek l. Dla nas
większe jednak znaczenie ma poziomy rozkład ciśnienia, który powoduje powstawanie i
zanikanie wyżów i niżów barometrycznych, tj. "układów barometrycznych kształtujących
pogodę".
c. Wilgotność
Wilgotność powietrza zależy od ilości pary wodnej zawartej w jednostce objętości
powietrza. Zwykle posługujemy się dwoma określeniami:
wilgotność bezwzględna, tj. ciśnienie pary wodnej przy danej temperaturze
powietrza (podane w jednostkach ciśnienia) lub ilość pary na jednostkę objętości
powietrza (w g/m3);
wilgotność względna, tj. stosunek ciśnienia pary wodnej zawartej w powietrzu
przy danej temperaturze do tego ciśnienia, które wywierałaby ilość pary wodnej
nasycająca powietrze przy tej samej temperaturze.
2. Ruch powietrza
Skoro znamy już fizyczne własności atmosfery ziemskiej (powietrza), zastanówmy się nad
tym, co powoduje jego ruch. Otóż przyczyną powstawania poziomego ruchu powietrza jest
nierównomierny rozkład ciśnień (w poziomie). Ten nierównomierny rozkład ciśnień
powstaje w wyniku nierównomiernego nagrzewania się powierzchni ziemi (powietrze
nagrzane jako lżejsze - wznosi się, powietrze zimne - jako cięższe - opada ).
Oczywiście inaczej nagrzewa się ziemia w okolicach równika, a inaczej w pobliżu
biegunów. Również niejednakowo nagrzewa się ląd i woda. Gdy więc powstanie różnica
temperatur, a więc i różnica ciśnień (w poziomie), cząstki powietrza będą dążyć do
przemieszczania się od obszaru podwyższonego ciśnienia ku obszarom niższego ciśnienia.
Niestety, zagadnienie to nie przedstawia się aż tak prosto, jak mogłoby się na pierwszy
rzut oka wydawać. Ponieważ powietrze porusza się względem obracającej się Ziemi, więc
obrót Ziemi wpływa na ruch powietrza pod postacią siły odchylającej (siły Coriolisa),
przy czym odchylenie od pierwotnego kierunku ruchu następuje w prawo na
półkuli północnej, w lewo zaś na półkuli południowej.
2
422659272.001.png
To jednak jeszcze nie wszystko. Tarcie powietrza o powierzchnię ziemi powoduje dalsze
zmiany kierunku ruchu powietrza. W ostatecznym wyniku wiatry w rejonach obniżonego
ciśnienia, tzw. niżach, wieją przeciwnie do ruchu wskazówek zegara z odchyleniem w
lewo, tj. ku środkowi niżu. W rejonach podwyższonego ciśnienia, tzw. wyżach, wiatry wieją
zgodnie z ruchem wskazówek zegara z odchyleniem również w lewo, tj. na zewnątrz
układu (rys. 2 i 3) Na półkuli południowej kierunki wiatrów w niżu i wyżu barometrycznym
są odwrotne, lecz odchylenia nadal pozostają ku środkowi niżu i od środka wyżu.
Teraz, gdy już wiemy co powoduje ruch powietrza i jak on powstaje, rozpatrzmy to
zagadnienie dla całej kuli ziemskiej, biorąc pod uwagę, że strefa równika jest pod
względem nagrzewania silnie uprzywilejowana, natomiast okolice biegunów mają stały
niedobór ciepła. Naturalną konsekwencją tego byłoby stale unoszenie się rozgrzanego
powietrza nad równikiem i stałe opadanie powietrza nad biegunami. Oczywiście uniesione
nad równikiem ciepłe powietrze przemieszczałoby się górą ku biegunom, aby po
ochłodzeniu i opadnięciu w rejonie biegunów wracać na małej wysokości ku równikowi
stopniowo się ogrzewając.
Niestety, ten obraz krążenia powietrza nad powierzchnią Ziemi z dwóch zasadniczych
przyczyn ulega poważnym komplikacjom. Pierwszą z tych przyczyn jest obrót Ziemi, drugą
niejednorodność jej powierzchni. Rozpatrzmy je kolejno.
Unoszące się nad równikiem ciepłe powietrze skierowuje się na większych wysokościach
ku północy. Wskutek odchylającego wpływu obrotu Ziemi (na naszej półkuli w prawo)
kierunek tego powietrza stopniowo się zmienia na zachodni (tj. z zachodu - a więc ku
zachodowi). Całkowita zmiana kierunku ruchu powietrza z południowego na zachodni
następuje w okolicy 30 równoleżnika. Warto tu zwrócić uwagę, że obwód Ziemi wzdłuż 30
równoleżnika jest o przeszło 10% mniejszy niż wokół równika, co powoduje w omawianym
przypadku skupienie powietrza, podwyższenie ciśnienia, prąd opadający, a w wyniku -
powrót powietrza na małych wysokościach ku równikowi. Powracające powietrze znów
podlega odchyleniu w prawo, więc jego początkowy północny kierunek (z północy ku
południowi) ulega zmianie na wschodni (ze wschodu na zachód). I tak zamyka się
pierwszy ze stałych obwodów krążącego powietrza (patrz rys. 4).
3
422659272.002.png
Drugi podobny obwód powstaje pomiędzy pasem wysokiego ciśnienia w okolicy 30
równoleżnika oraz pasem niskiego ciśnienia w okolicy 60 równoleżnika. W oparciu o
podane wyżej zasady rozkład zasadniczych kierunków wiatrów przedstawia się tu
następująco: dołem wieją wiatry o przeważających kierunkach południowo-zachodnich (z
południowego zachodu), górą natomiast przeważają kierunki północno-wschodnie.
I wreszcie trzecia strefa - w pobliżu bieguna - charakteryzuje się podwyższonym
ciśnieniem, a więc prądami opadającymi nad biegunem i wstępującymi (wznoszącymi) w
obszarze niższego ciśnienia w okolicach 60 równoleżnika.
W wyniku ogólnej cyrkulacji w atmosferze masy powietrza pozostają przez dłuższy czas w
rejonach podwyższonego ciśnienia nad jednym i tym samym obszarem oraz nabierają
jednakowych cech fizycznych. W rezultacie, zależnie od geograficznego położenia tych
obszarów, następuje podział mas powietrza na: masy powietrza zwrotnikowego zalegające
obszar pomiędzy równikiem i 30 równoleżnikiem, masy powietrza arktycznego zalegające
nad biegunami oraz masy powietrza polarnego zalegające obszar pośredni.
Pozostaje jeszcze do omówienia wpływ niejednorodności powierzchni Ziemi, który pozwala
masom powietrza zalegającym te obszary geograficzne na przyjmowanie określonych cech
fizycznych różniących poszczególne masy między sobą.
Niejednorodność powierzchni Ziemi polega na podziale na kontynenty i oceany, których
powierzchnie niejednakowo się nagrzewają. Każda więc z wymienionych wyżej mas
powietrza może dodatkowo zostać nazwana morską lub kontynentalną, zależnie od tego
nad jakim podłożem zalega. I tak dochodzimy do podziału mas powietrza w naszym
układzie europejskim na (patrz również rys. 15):
powietrze arktyczno-morskie (PAm), kształtujące się między Grenlandią i
Szpibergen;
powietrze arktyczno-kontynentalne (PAk), kształtujące się na północnych obszarach
Europy w okolicach Morza Barentsa;
powietrze polarno-morskie (PPm), kształtujące się nad Północnym Atlantykiem;
powietrze polarno-kontynentalne (PPk), kształtujące się nad obszarami Syberii;
powietrze zwrotnikowo-morskie (PZm), kształtujące się w rejonie Azorów;
powietrze zwrotnikowo-kontynentalne (PZk), kształtujące się nad obszarami
Bliskiego Wschodu.
4
422659272.003.png
3. Fronty atmosferyczne
Pozostaje jeszcze do omówienia sprawa bardzo ważna w meteorologii. Chodzi mianowicie
o istnienie warstw powstających na granicach dwóch różnych mas powietrza. Warstwę
taką nazywamy powierzchnią frontową lub w skrócie frontem. Zetknięcie się mas
powietrza o różnych własnościach fizycznych powoduje wskutek wzajemnego
oddziaływania powstawanie chmur, a raczej układów chmur charakterystycznych dla
poszczególnych rodzajów frontów.
Fronty mogą być rozmaite. Ich charakter i nazwa zależą od tego, które z mas powietrza je
kształtują, a także od tego czy napływające powietrze jest cieplejsze, czy też chłodniejsze
od powietrza zalegającego w miejscu nadejścia frontu. Tak więc w oparciu o geograficzną
klasyfikację mas powietrza front powstały na granicy powietrza arktycznego i polarnego
nosi nazwę frontu arktycznego; zaś front powstały na granicy powietrza polarnego i
zwrotnikowego nosi nazwę frontu polarnego.
Jeżeli front przemieszcza się od powietrza cieplejszego ku chłodniejszemu, to nosi on
wówczas nazwę frontu ciepłego. Inaczej można powiedzieć, że jest to taki front, w
którym powietrze ciepłe napływa w kierunku powietrza chłodniejszego. Ciepłe powietrze
odznaczające się przy tym mniejszą gęstością wślizguje się nad powietrze chłodne tworząc
powierzchnię frontu. To nachylenie jest bardzo małe, gdyż wyraża się wielkością 0,5 do
1%. Wskutek tak małego nachylenia pionowa składowa prędkości wślizgującego powietrza
jest znikoma, co decyduje o warstwowym charakterze chmur towarzyszących frontowi
ciepłemu. Oczywiście tak małe pionowe prędkości powietrza oraz towarzyszące im chmury
warstwowe są niesprzyjające dla szybownictwa.
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, gdy napływa chłodne powietrze, tzn. gdy front
przemieszcza się w kierunku od chłodnego powietrza ku powietrzu cieplejszemu. Chłodne
powietrze jako gęstsze wciska się pod powietrze cieplejsze, a podczas dość szybkiego
przemieszczania się (wskutek zahamowania w wyniku tarcia o powierzchnię Ziemi)
powierzchnia frontu uwypukla się.
5
422659272.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin