korespondencja_radiotelefoniczna.pdf
(
1240 KB
)
Pobierz
(Rozdzia³ 2_Korespondencja radiotelefoniczna)
Korespondencja Radiotelefoniczna
2. Korespondencja radiotelefoniczna
2.1 Informacje wst
pne 2
2.2 Telekomunikacyjna słu
ba lotnicza 2
2.3 Stacje lotnicze 3
2.4 Rodzaje ł
czno
ci 3
2.5 Cz
stotliwo
ci 4
2.6 Meldunek pozycyjny, NOTAM 4
2.7 Transmisje niedozwolone i zakłócenia 5
2.8 System czasu i rejestracja korespondencji 5
2.9 Nawi
zanie ł
czno
ci 6
2.10 Stosowanie kodów i skrótów 6
2.11 Rodzaje depesz i kolejno
pierwsze
stwa 7
2.12 Cz
stotliwo
ci radiowe w niebezpiecze
stwie 8
2.13 Zagadnienia ł
czno
ci radiotelefonicznej 9
2.14 Sposób nadawania 13
2.15 Frazeologie lotnicza 13
2.16 Znaki wywoławcze stacji lotniczych 15
2.17 Procedury radiotelefoniczne 17
2.18 Procedury kontroli radiostacji 18
2.19 Wymiana korespondencji radiotelefonicznej 18
2.20 Wykorzystywanie cz
stotliwo
ci 20
2.21 Utrata ł
czno
ci 21
2.22 Ł
czno
radiotelefoniczna w niebezpiecze
stwie 22
2.23 Ł
czno
radiotelefoniczna w sytuacjach nagl
cych 25
2.24 Słu
ba radionawigacyjna 26
2.25 Słu
ba rozgłaszania
26
Włodzimierz Salwa
Strona 1
2007-04-19
Korespondencja Radiotelefoniczna
2.1 Informacje wst
pne
Cz
Podr
cznika po
wi
cona zagadnieniom Korespondencji Radiotelefonicznej
zawiera zbiór danych i informacji zwi
zanych z zasadami poprawnego nawi
zywania
lotniczej ł
czno
ci radiowej w sytuacjach normalnych, nietypowych i alarmowych.
Ka
dy z rozdziałów zako
czony jest pytaniami sprawdzaj
cymi, które ułatwi
Czytelnikowi sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy. Opisane w tej cz
ci
zagadnienia oparte s
o nast
puj
ce dokumenty i przepisy lotnicze stosowanych w
Polsce:
- Zasady Działania Słu
b Ruchu lotniczego (PL-11)*;
- Szczegółowe Techniczne Przepisy Ruchu Lotniczego (PL-2)*;
- Aneks X ICAO t. II - Telekomunikacja Lotnicza - Zasady wymiany korespondencji;
- Regionalne Procedury Uzupełniaj
ce ( PL-7030/4)
- Regulamin Radiokomunikacyjny ITU;
- Kody i Skróty stosowane w mi
dzynarodowym lotnictwie cywilnym (PL-8400)**
- Zarz
dzanie Ruchem Lotniczym (PL-4444)**.
- Podr
cznik Radiotelefonicznej Frazeologii Lotniczej
* Wprowadzone Rozporz
dzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 1 marca 2004r.
** Wprowadzone Rozporz
dzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 11 marca 2004r.
2.2 Telekomunikacyjna słu
ba lotnicza
Telekomunikacyjna słu
ba lotnicza dzieli si
na:
Poni
sze definicje ułatwi
zrozumienie rodzajów i funkcji tych słu
b.
Stała słu
ba lotnicza
to słu
ba telekomunikacyjna mi
dzy okre
lonymi punktami stałymi,
przeznaczona do zapewnienia bezpiecze
stwa
eglugi powietrznej oraz regularnego,
sprawnego i ekonomicznego działania słu
b lotniczych. Przykładem takiej słu
by jest stała
telekomunikacyjna sie
lotnicza (AFTN) - ogólno
wiatowy system stałych ł
czy lotniczych
wykorzystywany do wymiany depesz i danych cyfrowych.
Ruchoma słu
ba lotnicza
to słu
ba telekomunikacyjna mi
dzy naziemnymi stacjami
lotniczymi a lotniczymi stacjami pokładowymi lub mi
dzy lotniczymi stacjami pokładowymi,
w której mog
uczestniczy
tak
e stacje statków ratowniczych. Ruchoma słu
ba lotnicza w
zale
no
ci od pełnionych funkcji obejmuje słu
b
(R) cywiln
i słu
b
(OR) rz
dow
.W
słu
bie tej mog
równie
współdziała
radiolatarnie wskazuj
ce miejsce zagro
enia na
cz
stotliwo
ciach przydzielonych do ł
czno
ci w niebezpiecze
stwie i sytuacjach nagl
cych.
Radionawigacyjna słu
ba lotnicza
to słu
ba przeznaczona na u
ytek i zapewnienie potrzeb i
bezpiecznego wykonywania lotów przez statki powietrzne. Zadaniem tej słu
by jest
rozmieszczanie pomocy radionawigacyjnych (NDB, VOR, DME, ILS, TACAN itp.) oraz
utrzymanie ich we wła
ciwym stanie technicznym.
Włodzimierz Salwa
Strona 2
2007-04-19
-
Słu
b
stał
,
-
Słu
b
ruchom
(R) i (OR),
-
Słu
b
radionawigacyjn
,
-
Słu
b
rozgłaszania.
Korespondencja Radiotelefoniczna
Lotnicza słu
ba rozgłaszania
to słu
ba o działaniu jednokierunkowym, przeznaczona do
przekazywania informacji o
egludze powietrznej. Przykładem słu
by rozgłaszania s
stacje
lotnicze ATIS i VOLMET. Stacja ATIS przekazuje aktualne informacje meteorologiczne,
techniczne i operacyjne dotycz
ce konkretnego lotniska. W 2006 roku w Polsce funkcjonuj
stacje ATIS na lotnisku w Warszawie, Krakowie i Gda
sku, a w najbli
szych latach
planowane jest uruchomienie dalszych takich słu
b. Stacja VOLMET przekazuje informacje
meteorologiczne z wybranych lotnisk nad danym regionem informacji powietrznej (FIR).
Pytania sprawdzaj
ce:
1. Wymie
rodzaje telekomunikacyjnych słu
b lotniczych
2. Jaka jest funkcja radionawigacyjnej słu
by lotniczej ?
3. Podaj przykład lotniczej słu
by rozgłaszania.
2.3 Stacje lotnicze
Poni
sze definicje opisuj
rodzaje i funkcje stacji lotniczych
O
rodek ł
czno
ci
to stała stacja lotnicza, która przesyła lub retransmituje depesze z (lub do)
dowolnej liczby poł
czonych z ni
bezpo
rednio innych stałych stacji lotniczych.
Radiostacja kontroli lotniska
to stacja lotnicza zapewniaj
ca ł
czno
radiow
pomi
dzy
wie
kontroli lotniska a statkami powietrznymi lub innymi ruchomymi stacjami lotniczymi.
Radiostacja kontroli powietrze-ziemia
to stacja lotnicza, zapewniaj
ca ł
czno
radiow
zwi
zan
z kontrol
statków powietrznych w danym obszarze.
Ruchoma stacja naziemna
to stacja telekomunikacyjnej słu
by lotniczej, inna ni
stacja
pokładowa statku powietrznego, przeznaczona do wykorzystania w czasie ruchu lub w czasie
postojów w punktach wcze
niej nie ustalonych.
Stacja lotnicza
to stacja naziemna ruchomej słu
by lotniczej, do której nale
y utrzymywanie
ł
czno
ci ze statkami powietrznymi lub przejmowanie depesz ze statków powietrznych.
Stacja lotnicza mo
e by
umieszczona na pokładzie statku innego ni
statek powietrzny lub
na platformie morskiej.
Stacja pokładowa
to stacja ruchomej słu
by lotniczej umieszczona na pokładzie statku
powietrznego, która nie jest stacj
słu
by ratowniczej.
Stacja radionamiarowa (radionamiernik)
to stacja stosuj
ca radionamierzanie w celu
okre
lenia pozycji statku powietrznego.
Pytania sprawdzaj
ce:
1. Czym ró
ni
si
radiostacja kontroli lotniska od radiostacji kontroli powietrze –
ziemia ?
2. Co to jest stacja lotnicza?
3. Czym jest lotnicza stacja pokładowa?
Włodzimierz Salwa
Strona 3
2007-04-19
Korespondencja Radiotelefoniczna
2.4 Rodzaje ł
czno
ci
Poni
sze definicje opisuj
rodzaje ł
czno
ci lotniczej.
Ł
czno
powietrze-powietrze
to ł
czno
dwukierunkowa na przydzielonej cz
stotliwo
ci,
umo
liwiaj
ca statkom powietrznym, wykonuj
cym loty w szczególno
ci nad rejonami
znajduj
cymi si
poza zasi
giem ł
czno
ci naziemnych radiostacji VHF, wymian
niezb
dnych informacji operacyjnych i ułatwianie rozwi
zywania problemów operacyjnych..
W Europie powszechnie wykorzystywana jest cz
stotliwo
VHF 123,450 MHz.
Ł
czno
powietrze-ziemia
to ł
czno
dwukierunkowa pomi
dzy statkami powietrznymi i
stacjami lotniczymi zainstalowanymi na powierzchni ziemi. lub z lub punktów na ziemi.
Ł
czno
w kierunku powietrza
to transmisja jednokierunkowa od stacji lotniczej naziemnej
lub punktów na ziemi do statków powietrznych.
Ł
czno
w kierunku ziemi
to transmisja jednokierunkowa od statków powietrznych do stacji
lotniczych naziemnych lub punktów na powierzchni ziemi.
Nadawanie na
lepo
to nadawanie informacji ze stacji lotniczej naziemnej lub pokładowej w
warunkach, gdy ł
czno
dwukierunkowa nie mo
e by
nawi
zana, a jednocze
nie
przypuszcza si
,
e wywoływana stacja jest w stanie odebra
t
transmisj
.
Nadawanie zwrotne
to zasadnicza procedura ł
czno
ci lotniczej polegaj
ca na powtórzeniu
przez stacj
odbiorcz
odebranej depeszy lub okre
lonej jej cz
ci w celu potwierdzenia
poprawno
ci odbioru.
Praca dupleks
to jednoczesna wymiana informacji mi
dzy dwiema stacjami w obu
kierunkach, maj
ca zastosowanie głównie w wymianie korespondencji pomi
dzy stacjami
naziemnymi.
Praca simpleks
to wymiana informacji mi
dzy dwiema stacjami, która jest mo
liwa w tym
samym czasie tylko w jednym kierunku. Praca simpleks ma zastosowanie głównie w
wymianie korespondencji pomi
dzy lotniczymi stacjami naziemnymi i pokładowymi stacjami
lotniczymi. Praca simplex w szczególny sposób decyduje o dyscyplinie prowadzenia
korespondencji.
Rozgłaszanie
to nadawanie informacji dotycz
cych
eglugi powietrznej, które nie s
adresowane do okre
lonej stacji.
Ł
czno
operacyjna
to ł
czno
pomi
dzy załog
statku powietrznego i u
ytkownikiem
statku powietrznego wykorzystywana do inicjowania, kontynuowania, zmiany kierunku lub
zako
czenia lotu w celu zapewnienia regularno
ci przewozów lotniczych.
Sie
radiotelefoniczna
to grupa stacji lotniczych pracuj
cych i utrzymuj
cych nasłuch na
cz
stotliwo
ciach tego samego zakresu i okazuj
cych sobie okre
lon
pomoc w celu
zapewnienia maksymalnie niezawodnej ł
czno
ci oraz wymiany informacji w relacji
powietrze-ziemia.
Pytania sprawdzaj
ce:
1. Wymie
rodzaje ł
czno
ci lotniczej.
2. Co to jest nadawania zwrotne?
3. Czym jest praca simplex?
4. Co to jest ł
czno
operacyjna ze statkiem powietrznym?
Włodzimierz Salwa
Strona 4
2007-04-19
Korespondencja Radiotelefoniczna
2.5 Cz
stotliwo
ci
Podczas nawi
zywania ł
czno
ci, stacja lotnicza pracuje zwykle na cz
stotliwo
ci
podstawowej. Gdy nie jest mo
liwe nawi
zanie ł
czno
ci na cz
stotliwo
ci podstawowej,
nale
y u
y
cz
stotliwo
ci zapasowej przydzielonej przez operatora stacji naziemnej lub
opublikowanej w dokumentacji lotniczej. Pasmo radiotelefonicznej ł
czno
ci lotniczej VHF
to 760 simpleksowych kanałów o podziale 25 kHz * w pa
mie 118MHz – 137 MHz.
* W niektórych regionach Europy stosowany jest podział co 8,33 kHz.
Cz
stotliwo
podstawowa
to cz
stotliwo
radiowa przydzielona statkowi powietrznemu
jako pierwszorz
dna do ł
czno
ci powietrze-ziemia w sieci radiotelefonicznej.
Cz
stotliwo
zapasowa
to cz
stotliwo
radiowa przydzielona statkowi powietrznemu jako
drugorz
dna do ł
czno
ci powietrze-ziemia w sieci radiotelefonicznej.
Pytania sprawdzaj
ce:
1. Co to jest cz
stotliwo
podstawowa w ł
czno
ci lotniczej?
2. Podaj ró
nic
pomi
dzy cz
stotliwo
ci
główn
i zapasow
?
3. W jakim pa
mie cz
stotliwo
ci VHF nawi
zuje si
ł
czno
radiotelefoniczn
?
2.6 Meldunek pozycyjny, NOTAM
Tam, gdzie jest to wymagane, załoga statku powietrznego zobowi
zana jest do składania
meldunków pozycyjnych w lotach na trasie lub w pobli
u lotniska.
Meldunek z powietrza
to informacja ze statku powietrznego w locie przygotowana zgodnie z
wymaganiami dotycz
cymi podawania danych pozycyjnych, operacyjnych albo
meteorologicznych. Szczegóły dotycz
ce meldunku z powietrza (AIREP) podane s
w
Dodatku 1. do PL - 4444. Informacje o szczególnym znaczeniu dla bezpiecze
stwa operacji
lotniczych rozpowszechniane s
przez lotnicze stacje naziemne.
NOTAM (Notice To Airmen)
to wiadomo
rozpowszechniana za pomoc
rodków
telekomunikacyjnych, zawieraj
ca informacje o ustanowieniu, stanie lub zmianach urz
dze
lotniczych, słu
bach, procedurach, a tak
e o niebezpiecze
stwie, których znajomo
we
wła
ciwym czasie jest istotna dla personelu zwi
zanego z operacjami lotniczymi.
Pytania sprawdzaj
ce:
1. Podaj zasadnicze elementy meldunku pozycyjnego
2. Co to jest NOTAM?
Włodzimierz Salwa
Strona 5
2007-04-19
Plik z chomika:
cedrik59
Inne pliki z tego folderu:
415-PL11.pdf
(4009 KB)
414-PL2.pdf
(2857 KB)
abc_pilotazu_sz.pdf
(3836 KB)
ABC_pilotazu_szybowcowego_w_rysunkach.pdf
(3836 KB)
Glider flying handbook.rar
(15173 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin