korespondencja_radiotelefoniczna.pdf

(1240 KB) Pobierz
(Rozdzia³ 2_Korespondencja radiotelefoniczna)
Korespondencja Radiotelefoniczna
2. Korespondencja radiotelefoniczna
2.1 Informacje wst pne 2
2.2 Telekomunikacyjna słu ba lotnicza 2
2.3 Stacje lotnicze 3
2.4 Rodzaje ł czno ci 3
2.5 Cz stotliwo ci 4
2.6 Meldunek pozycyjny, NOTAM 4
2.7 Transmisje niedozwolone i zakłócenia 5
2.8 System czasu i rejestracja korespondencji 5
2.9 Nawi zanie ł czno ci 6
2.10 Stosowanie kodów i skrótów 6
2.11 Rodzaje depesz i kolejno pierwsze stwa 7
2.12 Cz stotliwo ci radiowe w niebezpiecze stwie 8
2.13 Zagadnienia ł czno ci radiotelefonicznej 9
2.14 Sposób nadawania 13
2.15 Frazeologie lotnicza 13
2.16 Znaki wywoławcze stacji lotniczych 15
2.17 Procedury radiotelefoniczne 17
2.18 Procedury kontroli radiostacji 18
2.19 Wymiana korespondencji radiotelefonicznej 18
2.20 Wykorzystywanie cz stotliwo ci 20
2.21 Utrata ł czno ci 21
2.22 Ł czno radiotelefoniczna w niebezpiecze stwie 22
2.23 Ł czno radiotelefoniczna w sytuacjach nagl cych 25
2.24 Słu ba radionawigacyjna 26
2.25 Słu ba rozgłaszania 26
Włodzimierz Salwa
Strona 1
2007-04-19
Korespondencja Radiotelefoniczna
2.1 Informacje wst pne
Cz Podr cznika po wi cona zagadnieniom Korespondencji Radiotelefonicznej
zawiera zbiór danych i informacji zwi zanych z zasadami poprawnego nawi zywania
lotniczej ł czno ci radiowej w sytuacjach normalnych, nietypowych i alarmowych.
Ka dy z rozdziałów zako czony jest pytaniami sprawdzaj cymi, które ułatwi
Czytelnikowi sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy. Opisane w tej cz ci
zagadnienia oparte s o nast puj ce dokumenty i przepisy lotnicze stosowanych w
Polsce:
- Zasady Działania Słu b Ruchu lotniczego (PL-11)*;
- Szczegółowe Techniczne Przepisy Ruchu Lotniczego (PL-2)*;
- Aneks X ICAO t. II - Telekomunikacja Lotnicza - Zasady wymiany korespondencji;
- Regionalne Procedury Uzupełniaj ce ( PL-7030/4)
- Regulamin Radiokomunikacyjny ITU;
- Kody i Skróty stosowane w mi dzynarodowym lotnictwie cywilnym (PL-8400)**
- Zarz dzanie Ruchem Lotniczym (PL-4444)**.
- Podr cznik Radiotelefonicznej Frazeologii Lotniczej
* Wprowadzone Rozporz dzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 1 marca 2004r.
** Wprowadzone Rozporz dzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 11 marca 2004r.
2.2 Telekomunikacyjna słu ba lotnicza
Telekomunikacyjna słu ba lotnicza dzieli si na:
Poni sze definicje ułatwi zrozumienie rodzajów i funkcji tych słu b.
Stała słu ba lotnicza to słu ba telekomunikacyjna mi dzy okre lonymi punktami stałymi,
przeznaczona do zapewnienia bezpiecze stwa eglugi powietrznej oraz regularnego,
sprawnego i ekonomicznego działania słu b lotniczych. Przykładem takiej słu by jest stała
telekomunikacyjna sie lotnicza (AFTN) - ogólno wiatowy system stałych ł czy lotniczych
wykorzystywany do wymiany depesz i danych cyfrowych.
Ruchoma słu ba lotnicza to słu ba telekomunikacyjna mi dzy naziemnymi stacjami
lotniczymi a lotniczymi stacjami pokładowymi lub mi dzy lotniczymi stacjami pokładowymi,
w której mog uczestniczy tak e stacje statków ratowniczych. Ruchoma słu ba lotnicza w
zale no ci od pełnionych funkcji obejmuje słu b (R) cywiln i słu b (OR) rz dow .W
słu bie tej mog równie współdziała radiolatarnie wskazuj ce miejsce zagro enia na
cz stotliwo ciach przydzielonych do ł czno ci w niebezpiecze stwie i sytuacjach nagl cych.
Radionawigacyjna słu ba lotnicza to słu ba przeznaczona na u ytek i zapewnienie potrzeb i
bezpiecznego wykonywania lotów przez statki powietrzne. Zadaniem tej słu by jest
rozmieszczanie pomocy radionawigacyjnych (NDB, VOR, DME, ILS, TACAN itp.) oraz
utrzymanie ich we wła ciwym stanie technicznym.
Włodzimierz Salwa
Strona 2
2007-04-19
- Słu b stał ,
- Słu b ruchom (R) i (OR),
- Słu b radionawigacyjn ,
- Słu b rozgłaszania.
Korespondencja Radiotelefoniczna
Lotnicza słu ba rozgłaszania to słu ba o działaniu jednokierunkowym, przeznaczona do
przekazywania informacji o egludze powietrznej. Przykładem słu by rozgłaszania s stacje
lotnicze ATIS i VOLMET. Stacja ATIS przekazuje aktualne informacje meteorologiczne,
techniczne i operacyjne dotycz ce konkretnego lotniska. W 2006 roku w Polsce funkcjonuj
stacje ATIS na lotnisku w Warszawie, Krakowie i Gda sku, a w najbli szych latach
planowane jest uruchomienie dalszych takich słu b. Stacja VOLMET przekazuje informacje
meteorologiczne z wybranych lotnisk nad danym regionem informacji powietrznej (FIR).
Pytania sprawdzaj ce:
1. Wymie rodzaje telekomunikacyjnych słu b lotniczych
2. Jaka jest funkcja radionawigacyjnej słu by lotniczej ?
3. Podaj przykład lotniczej słu by rozgłaszania.
2.3 Stacje lotnicze
Poni sze definicje opisuj rodzaje i funkcje stacji lotniczych
O rodek ł czno ci to stała stacja lotnicza, która przesyła lub retransmituje depesze z (lub do)
dowolnej liczby poł czonych z ni bezpo rednio innych stałych stacji lotniczych.
Radiostacja kontroli lotniska to stacja lotnicza zapewniaj ca ł czno radiow pomi dzy
wie kontroli lotniska a statkami powietrznymi lub innymi ruchomymi stacjami lotniczymi.
Radiostacja kontroli powietrze-ziemia to stacja lotnicza, zapewniaj ca ł czno radiow
zwi zan z kontrol statków powietrznych w danym obszarze.
Ruchoma stacja naziemna to stacja telekomunikacyjnej słu by lotniczej, inna ni stacja
pokładowa statku powietrznego, przeznaczona do wykorzystania w czasie ruchu lub w czasie
postojów w punktach wcze niej nie ustalonych.
Stacja lotnicza to stacja naziemna ruchomej słu by lotniczej, do której nale y utrzymywanie
ł czno ci ze statkami powietrznymi lub przejmowanie depesz ze statków powietrznych.
Stacja lotnicza mo e by umieszczona na pokładzie statku innego ni statek powietrzny lub
na platformie morskiej.
Stacja pokładowa to stacja ruchomej słu by lotniczej umieszczona na pokładzie statku
powietrznego, która nie jest stacj słu by ratowniczej.
Stacja radionamiarowa (radionamiernik) to stacja stosuj ca radionamierzanie w celu
okre lenia pozycji statku powietrznego.
Pytania sprawdzaj ce:
1. Czym ró ni si radiostacja kontroli lotniska od radiostacji kontroli powietrze –
ziemia ?
2. Co to jest stacja lotnicza?
3. Czym jest lotnicza stacja pokładowa?
Włodzimierz Salwa
Strona 3
2007-04-19
Korespondencja Radiotelefoniczna
2.4 Rodzaje ł czno ci
Poni sze definicje opisuj rodzaje ł czno ci lotniczej.
Ł czno powietrze-powietrze to ł czno dwukierunkowa na przydzielonej cz stotliwo ci,
umo liwiaj ca statkom powietrznym, wykonuj cym loty w szczególno ci nad rejonami
znajduj cymi si poza zasi giem ł czno ci naziemnych radiostacji VHF, wymian
niezb dnych informacji operacyjnych i ułatwianie rozwi zywania problemów operacyjnych..
W Europie powszechnie wykorzystywana jest cz stotliwo VHF 123,450 MHz.
Ł czno powietrze-ziemia to ł czno dwukierunkowa pomi dzy statkami powietrznymi i
stacjami lotniczymi zainstalowanymi na powierzchni ziemi. lub z lub punktów na ziemi.
Ł czno w kierunku powietrza to transmisja jednokierunkowa od stacji lotniczej naziemnej
lub punktów na ziemi do statków powietrznych.
Ł czno w kierunku ziemi to transmisja jednokierunkowa od statków powietrznych do stacji
lotniczych naziemnych lub punktów na powierzchni ziemi.
Nadawanie na lepo to nadawanie informacji ze stacji lotniczej naziemnej lub pokładowej w
warunkach, gdy ł czno dwukierunkowa nie mo e by nawi zana, a jednocze nie
przypuszcza si , e wywoływana stacja jest w stanie odebra t transmisj .
Nadawanie zwrotne to zasadnicza procedura ł czno ci lotniczej polegaj ca na powtórzeniu
przez stacj odbiorcz odebranej depeszy lub okre lonej jej cz ci w celu potwierdzenia
poprawno ci odbioru.
Praca dupleks to jednoczesna wymiana informacji mi dzy dwiema stacjami w obu
kierunkach, maj ca zastosowanie głównie w wymianie korespondencji pomi dzy stacjami
naziemnymi.
Praca simpleks to wymiana informacji mi dzy dwiema stacjami, która jest mo liwa w tym
samym czasie tylko w jednym kierunku. Praca simpleks ma zastosowanie głównie w
wymianie korespondencji pomi dzy lotniczymi stacjami naziemnymi i pokładowymi stacjami
lotniczymi. Praca simplex w szczególny sposób decyduje o dyscyplinie prowadzenia
korespondencji.
Rozgłaszanie to nadawanie informacji dotycz cych eglugi powietrznej, które nie s
adresowane do okre lonej stacji.
Ł czno operacyjna to ł czno pomi dzy załog statku powietrznego i u ytkownikiem
statku powietrznego wykorzystywana do inicjowania, kontynuowania, zmiany kierunku lub
zako czenia lotu w celu zapewnienia regularno ci przewozów lotniczych.
Sie radiotelefoniczna to grupa stacji lotniczych pracuj cych i utrzymuj cych nasłuch na
cz stotliwo ciach tego samego zakresu i okazuj cych sobie okre lon pomoc w celu
zapewnienia maksymalnie niezawodnej ł czno ci oraz wymiany informacji w relacji
powietrze-ziemia.
Pytania sprawdzaj ce:
1. Wymie rodzaje ł czno ci lotniczej.
2. Co to jest nadawania zwrotne?
3. Czym jest praca simplex?
4. Co to jest ł czno operacyjna ze statkiem powietrznym?
Włodzimierz Salwa
Strona 4
2007-04-19
Korespondencja Radiotelefoniczna
2.5 Cz stotliwo ci
Podczas nawi zywania ł czno ci, stacja lotnicza pracuje zwykle na cz stotliwo ci
podstawowej. Gdy nie jest mo liwe nawi zanie ł czno ci na cz stotliwo ci podstawowej,
nale y u y cz stotliwo ci zapasowej przydzielonej przez operatora stacji naziemnej lub
opublikowanej w dokumentacji lotniczej. Pasmo radiotelefonicznej ł czno ci lotniczej VHF
to 760 simpleksowych kanałów o podziale 25 kHz * w pa mie 118MHz – 137 MHz.
* W niektórych regionach Europy stosowany jest podział co 8,33 kHz.
Cz stotliwo podstawowa to cz stotliwo radiowa przydzielona statkowi powietrznemu
jako pierwszorz dna do ł czno ci powietrze-ziemia w sieci radiotelefonicznej.
Cz stotliwo zapasowa to cz stotliwo radiowa przydzielona statkowi powietrznemu jako
drugorz dna do ł czno ci powietrze-ziemia w sieci radiotelefonicznej.
Pytania sprawdzaj ce:
1. Co to jest cz stotliwo podstawowa w ł czno ci lotniczej?
2. Podaj ró nic pomi dzy cz stotliwo ci główn i zapasow ?
3. W jakim pa mie cz stotliwo ci VHF nawi zuje si ł czno radiotelefoniczn ?
2.6 Meldunek pozycyjny, NOTAM
Tam, gdzie jest to wymagane, załoga statku powietrznego zobowi zana jest do składania
meldunków pozycyjnych w lotach na trasie lub w pobli u lotniska.
Meldunek z powietrza to informacja ze statku powietrznego w locie przygotowana zgodnie z
wymaganiami dotycz cymi podawania danych pozycyjnych, operacyjnych albo
meteorologicznych. Szczegóły dotycz ce meldunku z powietrza (AIREP) podane s w
Dodatku 1. do PL - 4444. Informacje o szczególnym znaczeniu dla bezpiecze stwa operacji
lotniczych rozpowszechniane s przez lotnicze stacje naziemne.
NOTAM (Notice To Airmen) to wiadomo rozpowszechniana za pomoc rodków
telekomunikacyjnych, zawieraj ca informacje o ustanowieniu, stanie lub zmianach urz dze
lotniczych, słu bach, procedurach, a tak e o niebezpiecze stwie, których znajomo we
wła ciwym czasie jest istotna dla personelu zwi zanego z operacjami lotniczymi.
Pytania sprawdzaj ce:
1. Podaj zasadnicze elementy meldunku pozycyjnego
2. Co to jest NOTAM?
Włodzimierz Salwa
Strona 5
2007-04-19
Zgłoś jeśli naruszono regulamin