scenariusz_21_2005_dlaczego_warto_znac_jezyki_obce.doc

(29 KB) Pobierz
Dlaczego warto znać języki obce

Dlaczego warto znać języki obce?

Przydadzą się:

„Świerszczyk” nr 21/2005

słowniczki języka angielskiego

plansze lub rysunki owoców i warzyw z podpisami w języku angielskim (lub innym języku obcym)

duże arkusze papieru

flamastry, mazaki, kredki

 

 

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

 

• Rozumie konieczność nauki języków obcych i ich przydatność w codziennym życiu i pracy dzieci, młodzieży, dorosłych. Wyjaśnia, dlaczego warto znać języki obce.

• Zna wprowadzone słówka z języka angielskiego, czyta je, rozumie ich znaczenie, dobiera podpisy do ilustracji.

• Korzysta ze słowniczka języka angielskiego.

• Ustala myśl przewodnią utworu literackiego.

• Tworzy plan wydarzeń w formie zdań i zamienia zdania na równoważniki zdań.

• Twórczo współpracuje z kolegą lub koleżanką – tworzy tematyczny zbiór wyrazów w języku angielskim na określony temat.

 

Przebieg zajęć:

Nauczyciel zaprasza dzieci, aby usiadły przed tablicą, na której znajdują się plansze, ilustracje owoców i warzyw oraz paski papieru z podpisami np. w języku angielskim: fruit – banana, orange, apple, pear; vegetables – tomato, lettuce, carrot, onion.

◙ Zadaniem uczniów jest obejrzenie ilustracji, przeczytanie podpisów i udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: Co znajduje się na ilustracjach? W jakim języku napisano wyrazy na paskach? Co one oznaczają i gdzie powinny się znaleźć? Dzieci mogą korzystać ze słowników języka angielskiego.

◙ Krótka rozmowa z uczniami na temat ich przeżyć w trakcie rozwiązywania problemu językowego – nie wszystkie dzieci znają wprowadzane słownictwo tak dobrze, aby bez problemów mogły sobie poradzić. Próba udzielenia odpowiedzi na pytanie: Dlaczego uczymy się języków obcych, kiedy i w jakich sytuacjach może się to nam przydać?

Słuchanie opowiadania Iwony Czarkowskiej „Skarb zbója Kubeona”, czytanego przez nauczyciela („Świerszczyk” nr 21/2005), i jednoczesne śledzenie przez dzieci tekstu w czasopiśmie oraz podkreślanie niezrozumiałych słów, zwrotów.

◙ Wyjaśnienie niezrozumiałych słów i zwrotów zaznaczonych w tekście przez dzieci.

◙ Ustalenie kolejności wydarzeń w opowiadaniu oraz określenie jego myśli przewodniej.

◙ Zapisanie na tablicy planu wydarzeń w formie zdań. Zamiana zdań planu na równoważniki zdań (ustnie).

◙ Wykonanie plansz klasowego słownika angielsko-polskiego. Zadaniem każdego zespołu jest wybranie tematu planszy (szkoła, dom, sklep, poczta, ciało, zwierzęta, praca, na wsi, w mieście itp.), narysowanie ilustracji i wpisanie angielskich wyrazów – podpisów w odpowiednie miejsca. W ten sposób powstanie zbiór plansz tworzących klasowy ilustrowany słownik języka angielskiego.

◙ Prezentacja plansz przez poszczególne zespoły, sprawdzenie poprawności zapisanych wyrazów (podpisów do ilustracji), zawieszenie plansz w wybranych miejscach klasy. Ustalenie, w jakich sytuacjach plansze mogą być przydatne uczniom.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin