muzykoterapia.pdf
(
170 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - muzykoterapia.doc
www.pandm.prv.pl
âMuzykoterapiaÒ
â Musica animae levamenÒ
â Musica animae levamenÒ- muzyka jest lekarstwem dla duszy
w nadmiarze-
oddziaĀywaě na nas niekorzystnie. Sytuacja taka zachodzi w
w nadmiarze
oddziaĀywaě na nas niekorzystnie. Sytuacja taka zachodzi w
przypadku nadmiaru jedzenia, lek
w, pracy, a takōe snu. Moōna
zatem wywnioskowaě, iō najwaōniejsze sĥ dla nas wĀaŁciwe ich
w, pracy, a takōe snu. Moōna
zatem wywnioskowaě, iō najwaōniejsze sĥ dla nas wĀaŁciwe ich
proporcje. Jednym z wielu takich elementw jest muzyka...Ò
proporcje. Jednym z wielu takich elementw jest muzyka...Ò
Muzyka zmniejsza stres, Āagodzi strach, dodaje energii i poprawia
pamiĪě. Muzyka sprawia, ōe ludzie sĥ m
pamiĪě. Muzyka sprawia, ōe ludzie sĥ mĥdrzejsi.
ĥdrzejsi.
Jeannette Vos:
The Music Revolution
Lecznicze wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci muzyki znane s
Ģ
ju
Ň
od dawna.
Najstarszy zapis o jej pozytywnym wpływie pochodzi sprzed trzech tysi
ħ
cy lat.
To wła
Ļ
nie w Starym Testamencie czytamy,
Ň
e królowi Saulowi, który popadł w
ci
ħŇ
k
Ģ
depresje, ukojenie przyniosła gra Dawida i jego
Ļ
piewanie kantyki
poetyckie przy akompaniamencie cytry. My
Ļ
liciele antyczni (Pitagoras,
Arystoteles) rozpatrywali muzyk
ħ
w aspekcie profilaktyki psychohigienicznej, a
wybitne osobisto
Ļ
ci podkre
Ļ
lały jej fenomen. Oto kilka przykładów:
Muzyka
wyra
Ň
a to, co nie mo
Ň
e by
ę
wypowiedziane i co nie mo
Ň
e by
ę
stłumione-
Victor
Hugo;
Ze wszystkich sztuk pi
ħ
knych muzyka posiada najwi
ħ
kszy wpływ na
emocje(pasje)-
Napoleon I, cesarz Francji;
Muzyka jest k
Ģ
piel
Ģ
duszy zmywaj
Ģ
c
Ģ
z niej wszelk
Ģ
nieczysto
Ļę
-
A.Schopenhauer .
Prawdziwy rozkwit muzyki jako formy terapii nast
Ģ
pił w XX wieku, kiedy to
badania w dziedzinie psychologii eksperymentalnej i psychiatrii wykazały
wielki walor muzycznych kuracji. Stwierdzono,
Ň
e muzyka oddziałuje głównie
na sfer
ħ
osobowo
Ļ
ci człowieka oraz ,
Ň
e mo
Ň
e zmienia
ę
stan aktywno
Ļ
ci systemu
nerwowego i wywoła
ę
okre
Ļ
lone zmiany w czynno
Ļ
ciach całego organizmu.
Termin „muzykoterapia” pojawił si
ħ
w literaturze
Ļ
wiatowej stosunkowo pó
Ņ
no-
dopiero około 1950 roku. Pochodzi od słowa ”muzyka” –
miusica
(łac.),
mousike
(gr.)-oznaczaj
Ģ
cego sztuk
ħ
, zwłaszcza
Ļ
piewu i gry na instrumentach”
oraz od słowa „terapia”
therapeuein
(gr.), które w szerszym kontek
Ļ
cie oznacza
leczenie. Muzykoterapia
Ļ
ci
Ļ
le wi
ĢŇ
e si
ħ
z medycyn
Ģ
, psychiatri
Ģ
i psychologia.
W Polsce wyra
Ņ
ny rozwój tej dyscypliny nast
Ģ
pił w latach 70. XX wieku za
spraw
Ģ
otwarcia Instytutu Muzykoterapii we Wrocławiu. Obecnie
muzykoterapia definiowana jest jako ”forma psychoterapii, która wykorzystuje
1
âMuzykoterapiaÒ
â Musica animae levamenÒ
âIstnieje wiele rzeczy dobrych, ktre mogĥ jednoczeŁnie
âIstnieje wiele rzeczy dobrych, ktre mogĥ jednoczeŁnie Ïw nadmiarze
oddziaĀywaě na nas niekorzystnie. Sytuacja taka zachodzi w
przypadku nadmiaru jedzenia, lek
przypadku nadmiaru jedzenia, lekw, pracy, a takōe snu. Moōna
zatem wywnioskowaě, iō najwaōniejsze sĥ dla nas wĀaŁciwe ich
Muzyka zmniejsza stres, Āagodzi strach, dodaje energii i poprawia
pamiĪě. Muzyka sprawia, ōe ludzie sĥ m
ĥdrzejsi.
www.pandm.prv.pl
muzyk
ħ
i jej elementy jako
Ļ
rodki stymulacji oraz ekspresji emocjonalnej i
komunikacji niewerbalnej w procesie diagnozy, leczenia i rozwoju osobowo
Ļ
ci
człowieka”. Muzykoterapia jest swoist
Ģ
metod
Ģ
terapeutyczn
Ģ
. Jest to metoda
post
ħ
powania wielostronnie wykorzystuj
Ģ
ca wieloraki wpływ muzyki na
psychosomatyczny ustrój człowieka. Poprzez ró
Ň
ne elementy i rodzaje,
zró
Ň
nicowane formy odbierania i uprawiania, muzyka wywiera leczniczy wpływ
zarówno na dzieci, jak i osoby dorosłe. Nadrz
ħ
dnym celem muzykoterapii jest
pomaganie klientowi w aktualizowaniu pełnego potencjału ludzkiego, a nie
rozwijanie muzycznych sprawno
Ļ
ci. Jest to proces leczenia muzyk
Ģ
, aby
Ň
y
ę
.
MUZYKOTERAPI
Ħ
WYKORZYSTUJE SI
Ħ
W CELU:
•
Ujawnienia i rozładowania zablokowanych emocji i napi
ħę
•
Osi
Ģ
gni
ħ
cia integracji w grupie, poprawy komunikacji
•
Nauki odpoczynku i relaksacji
•
Usprawnienia funkcji percepcyjno - motorycznych
•
Uwra
Ň
liwienia na muzyk
ħ
i przyrod
ħ
•
Wzmocnienia i ułatwienia rehabilitacji, procesu leczenia
•
Poprawienia kondycji psychofizycznej, wzrostu pozytywnego nastawienia
do
Ň
ycia i sił witalnych
WSKAZANIA :
•
Dzieci z trudno
Ļ
ciami w nauce czytania i pisania (dyslektycy)
•
Dzieci nadpobudliwe, l
ħ
kowe
•
Z nisk
Ģ
koordynacj
Ģ
ruchow
Ģ
, niepełnosprawni ruchowo
Niedorozwoje, zahamowania, wycofania, mózgowe pora
Ň
enie dzieci
ħ
ce
W pracy z osobami upo
Ļ
ledzonymi umysłowo z zaburzeniami sprz
ħŇ
onymi, z
dzie
ę
mi z zaburzeniami w zachowaniu wykorzystuje si
ħ
ró
Ň
ne formy i metody
muzykoterapii; np.
1)
muzykoterapi
ħ
C. Orffa
, która jest terapi
Ģ
wielosensoryczn
Ģ
.
ĺ
rodki muzyczne, takie jak: fonetyczno-rytmiczna mowa, swobodny i
uporz
Ģ
dkowany rytm, ruch, melodia mowy i
Ļ
piewu oraz r
ħ
czne instrumenty s
Ģ
tak wykorzystywane, aby odpowiadały wszystkim zmysłom. Dzi
ħ
ki tym
wielosensorycznym impulsom mo
Ň
liwe jest tak
Ň
e stwierdzenie, gdzie wa
Ň
ny
organ zmysłowy „wypada" lub jest uszkodzony. W spontaniczno-kreatywnej
współpracy dziecko mo
Ň
e i powinno swobodnie formułowa
ę
swój sposób
wyra
Ň
ania si
ħ
i wykorzystywa
ę
to w relacjach społecznych.
.
2)
muzykoterapi
ħ
według E. Hillman Boxill
.
2
www.pandm.prv.pl
Muzyk
ħ
wykorzystuje ona jako narz
ħ
dzie do pobudzenia, zwi
ħ
kszenia i
rozszerzenia
Ļ
wiadomo
Ļ
ci skierowanej na poznanie własnej osoby, jak równie
Ň
otaczaj
Ģ
cych osób i przedmiotów. Autorka metody wykreowała trzy główne
strategie w relacjach terapeutycznych: odzwierciedlenie (zwierciadło
muzyczne), identyfikacj
ħ
oraz piosenk
ħ
wzajemnego kontaktu.
•
Muzykoterapia mo
Ň
e by
ę
prowadzona indywidualnie jak i w grupie(w
sposób dyrektywny b
Ģ
d
Ņ
niedyrektywny - w zespole od 6 do 12 osób).
Wybór zale
Ň
y od diagnozy, objawów, celu terapii i okresu leczenia.
•
Dzieci z dolegliwo
Ļ
ciami o podło
Ň
u emocjonalnym (psychosomatyka)
Rekreacja muzyczno - ruchowa - zaj
ħ
cia profilaktyczne (doro
Ļ
li, dzieci)
Muzykoterapia jest jednym z elementów arteterapii, młodej dziedziny, która
obejmuje wszelk
Ģ
działalno
Ļę
twórcz
Ģ
, a wi
ħ
c: psychodram
ħ
, pantomim
ħ
,
choreoterapi
ħ
, psychorysunek, biblioterapi
ħ
, a tak
Ň
e działania terapeutyczne za
po
Ļ
rednictwem teatru ,filmu, oraz sztuk plastycznych, takich jak malarstwo
,rze
Ņ
ba, grafika. Termin arteterapia (
art therapy
) pojawił si
ħ
w literaturze
angloj
ħ
zycznej po raz pierwszy w latach 40.XX wieku. Pocz
Ģ
tkowo arteterapi
ħ
stosowano w celach diagnostycznych w psychoterapii i psychiatrii; potem tak
Ň
e
w psychologii i pedagogice jako narz
ħ
dzie korekcji i rozwoju.
Arteterapie według M.Kulczyckiego mo
Ň
na sprowadzi
ę
do trzech
podstawowych funkcji:
-rekreacyjnej
(ma na celu tworzenie odpowiednich warunków wypoczynku
sprzyjaj
Ģ
cych nabraniu sił pomocnych w przezwyci
ħŇ
aniu problemów
Ň
yciowych jednostki)
-edukacyjnej
(dostarczenie uczestnikowi terapii dodatkowych wiadomo
Ļ
ci
przydatnych do reinterpretacji sensu i celu
Ň
ycia)
- korekcyjnej
(przekształcenie szkodliwych mechanizmów na bardziej
warto
Ļ
ciowe). Arteterapia pełni równie
Ň
funkcje
diagnostyczna i rokownicz
Ģ
,
poniewa
Ň
wytwory uczestnika terapii opisuj
Ģ
jego stan psychofizyczny.
Natomiast funkcja
terapeutyczna
polega na działaniu za pomoc
Ģ
sztuki w
sposób zbli
Ň
ony do wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci leku, tyle
Ň
e całkowicie naturalnego i
bezpiecznego.
Jak podaje Wójcik-Standio, muzykoterapi
ħ
mo
Ň
na podzieli
ę
na kilka rodzajów,
uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c przy tym jej sposób jej wykorzystywania. S
Ģ
to:
-muzykoterapia kliniczno-diagnostyczna
, w zakres której wchodz
Ģ
działania
podejmowane przez specjalistów z dziedziny medycyny
-muzykoterapia spontaniczna
,
b
ħ
d
Ģ
ca wyrazem prze
Ň
ywanych emocji
-muzykoterapia naturalna
, gdzie podstawowym materiałem muzycznym s
Ģ
d
Ņ
wi
ħ
ki natury, np.; szum morza, czy
Ļ
piew ptaków
-muzykoterapia adoptowana
, wykorzystuj
Ģ
ca przypadkowy materiał
muzyczny(np.: muzyk
ħ
płyn
Ģ
c
Ģ
z radia)w celu uspokojenia czy relaksu
3
www.pandm.prv.pl
-muzykoterapia profilaktyczna
, stosowana w celu zapobiegawczym,
wykorzystuj
Ģ
ca odpowiedni materiał muzyczny w celu zaktywizowania lub
uspokojenia pacjenta
-muzykoterapia socjoterapeutyczna
, której głównym celem jest eliminowanie
nieprawidłowych wzorców zachowa
ı
i do nauki zachowa
ı
społecznie
po
ŇĢ
danych
-meloterapia
, bazuj
Ģ
ca na terapeutycznych walorach
Ļ
piewu.
Bardzo istotne s
Ģ
cele
muzykoterapii:
-terapeutyczne
, słu
ŇĢ
ce wytworzeniu za po
Ļ
rednictwem muzyki równowagi
pomi
ħ
dzy sfer
Ģ
prze
Ň
y
ę
emocjonalnych a procesami fizjologicznymi. Wszystkie
działania pedagogiczne, maj
Ģ
ce spełnia
ę
takie zadanie, powinny by
ę
dostosowane do potrzeb i mo
Ň
liwo
Ļ
ci dziecka.
-ogólnorozwojowe
, realizowane dzi
ħ
ki umo
Ň
liwianiu jednostce zdobywania
do
Ļ
wiadcze
ı
pod wzgl
ħ
dem poznawczym i emocjonalnym
-
cel umuzykalniaj
Ģ
cy
i dostarczaj
Ģ
cy uczestnikowi estetycznych wra
Ň
e
ı
-u
Ļ
wiadomienie pacjentowi jego prze
Ň
y
ę
wypartych do pod
Ļ
wiadomo
Ļ
ci i ich
odreagowanie w postaci psychokatharsis.
Muzyka w terapii pełni ró
Ň
ne funkcje. E.Gli
ı
ska proponuje
funkcje:
-
odreagowuj
Ģ
co-wyobra
Ň
eniow
Ģ
(ma znaczenie dla intensyfikacji procesów
wyobra
Ň
eniowych u człowieka)
-treningowa
(usuni
ħ
cie napi
ħ
cia psychofizycznego uczestnika-jest realizowana
za pomoc
Ģ
ró
Ň
nych wariantów treningu autogennego Schultza)
-komunikatywna
(ma zwi
Ģ
zek z nabywaniem umiej
ħ
tno
Ļ
ci porozumiewania si
ħ
oraz z nauka zachowa
ı
społecznych i emocjonalnych w tym zakresie)
-kreatywna
(realizuje postulat swobodnej improwizacji instrumentalnej,
wokalnej i ruchowej)
-estetyzuj
Ģ
ca
(wynika z zało
Ň
e
ı
terapii przez muzyk
ħ
, której celem jest
wywołanie intensywnych prze
Ň
y
ę
emocjonalnych, pobudzaj
Ģ
cych do refleksji
czy kontemplacji).
Terapia poprzez muzyk
ħ
umo
Ň
liwia komunikacje niewerbalna, dzi
ħ
ki której
uczestnik mo
Ň
e przepracowa
ę
swoje problemy bez u
Ň
ycia słów. Taki sposób
artykułowania problemów polega na aktywno
Ļ
ci muzycznej z pomini
ħ
ciami
werbalnych
Ļ
rodków przekazu. Zwolennicy tego typu terapii twierdz
Ģ
,
Ň
e
„nadmierne przywi
Ģ
zanie do słowa bardziej nam szkodzi ni
Ň
pomaga”.
Muzykoterapia transformuje złe do
Ļ
wiadczenia na dobre ,co dzi
ħ
ki
symbolicznej, muzycznej płaszczy
Ņ
nie dokonuje si
ħ
w znacznie łagodniejszy
sposób ni
Ň
za pomoc
Ģ
tradycyjnych
Ļ
rodków. Korygowanie negatywnych
do
Ļ
wiadcze
ı
skłania uczestnika do spontanicznej ekspresji i odkrywania
pozytywnych dozna
ı
. Muzykoterapia pomaga w tworzeniu symboli
umo
Ň
liwiaj
Ģ
cych bezpo
Ļ
redni, wyra
Ņ
ny, jednoznaczny, a przy tym spontaniczny
przekaz. Prowadzi ona do do
Ļ
wiadczenia odr
ħ
bno
Ļ
ci własnej osoby i wyra
Ņ
nego
prze
Ň
ycia autonomii oraz sprzyja zbieraniu cało
Ļ
ciowych do
Ļ
wiadcze
ı
poprzez
wspólne improwizowanie z grup
Ģ
. Przyczynia si
ħ
do odreagowania emocji
4
www.pandm.prv.pl
dotycz
Ģ
cych egzystencji uczestnika. Tak wi
ħ
c muzykoterapia stosowana jest w
pracy indywidualnej lub grupowej. Przybiera dwie formy:
-receptywna
-słuchanie muzyki, polega na „wysłuchiwaniu celowo i
odpowiednio dobranych utworów muzycznych w sposób swobodny lub
zadaniowy, a nast
ħ
pnie na przedyskutowaniu w grupie doznanych podczas
wysłuchiwania utworów własnych prze
Ň
y
ę
”(M.Kopacz). Realizowana jest ona
poprzez stopniowe wprowadzanie muzyki ,zaczynaj
Ģ
c od utworu spokojnego i
pomagaj
Ģ
cego nawi
Ģ
za
ę
kontakt z uczestnikiem, nast
ħ
pnie prowokuj
Ģ
cego do
prze
Ň
ywania silnych emocji, a ko
ı
cz
Ģ
c na utworze neutralizuj
Ģ
cym poprzednie
doznania. Dodatkowo stosuje si
ħ
techniki projekcyjne, maj
Ģ
ce na celu
uruchomienie procesów wyobra
Ň
eniowych na zasadzie indukcji wolnej lub
kierowanej. Proces wyobra
Ň
eniowy na zasadzie indukcji kierowanej polega na
realizacji wyobra
Ň
eniowej narzuconego tematu podczas słuchania odpowiednio
dobranej do niego muzyki. Celem zastosowania tych technik jest umo
Ň
liwienie
słuchaj
Ģ
cemu ujawnienia uczu
ę
skrywanych i cz
ħ
sto nieu
Ļ
wiadomionych, a
dotycz
Ģ
cych traumatycznych prze
Ň
y
ę
.
-aktywna
-wykorzystywanie instrumentów oraz
Ļ
piewanie. Realizowane s
Ģ
tematyczne zaj
ħ
cia instrumentalne, umo
Ň
liwiaj
Ģ
ce wyra
Ň
enie takich emocji ,jak
gniew czy smutek.
Muzykoterapia czynna stosowana jest najcz
ħĻ
ciej w formie
grupowej . Wspólne
Ļ
piewanie czy wspólna gra na instrumentach muzycznych
otwiera mo
Ň
liwo
Ļ
ci wpływania na integracj
ħ
w grupie . Cz
ħ
sto stosowana jest
procedura maj
Ģ
ca charakter „rozmowy" d
Ņ
wi
ħ
kami , wyzwalanymi z ró
Ň
nych
instrumentów . To jakim instrumentem posługuje si
ħ
pacjent, w jaki sposób i z
kim komunikuje si
ħ
, pozwala uzyska
ę
wiele informacji, z których mo
Ň
e
wynika
ę
wa
Ň
na wiedza o sobie .
Istotna rol
ħ
odgrywaj
Ģ
równie
Ň
Ļ
rodki stosowane w muzykoterapii. Warto
wspomnie
ę
o cechach „zdrowej muzyki”, która nie zakłóca naturalnych
procesów emocjonalnych i fizjologicznych. Taka muzyka powinna mie
ę
rytm
wolniejszy od uderze
ı
serca w ci
Ģ
gu minuty; nie mo
Ň
e by
ę
gło
Ļ
niejsza ni
Ň
70
decybeli oraz powinna zawiera
ę
równowag
ħ
d
Ņ
wi
ħ
ków.
Ze wzgl
ħ
du na oddziaływanie terapeutyczne wyró
Ň
nia si
ħ
:
1)
muzyk
ħ
uspokajaj
Ģ
c
Ģ
, któr
Ģ
cechuje, według Gali
ı
skiej (1981):
-
- krótki czas trwania (3÷10 min);
-
- powolne lub umiarkowane tempo;
-
- niewielki poziom gło
Ļ
no
Ļ
ci i brak kontrastów dynamicznych;
-
- przewaga
Ļ
rodkowego rejestru d
Ņ
wi
ħ
ków;
-
- przejrzysta i lekka faktura;
-
- płynno
Ļę
melodii i rytmu, przewaga rytmów miarowych,
„kołysz
Ģ
cych";
-
- obecno
Ļę
nieznacznych punktów kulminacyjnych, pozwalaj
Ģ
cych
słuchaczowi na oscylowanie mi
ħ
dzy stanami napi
ħ
cia i odpr
ħŇ
enia;
-
- dosy
ę
znaczny poziom ustrukturalizowania i regularno
Ļ
ci przebiegu;
5
Plik z chomika:
P.Kuba-47
Inne pliki z tego folderu:
muzykoterapia.pdf
(170 KB)
zajecia_z_muzykoterapii.pdf
(46 KB)
Togetherness.mp3
(23384 KB)
Już Cię żegnam.mp3
(3714 KB)
Dotyk nieznanego.mp3
(8276 KB)
Inne foldery tego chomika:
- KOLEKCJA ★ Koń który mówi (Mister Ed)
- ◢◤ FILMY 2016 CHOMIKUJ
- ◢◤ FILMY 2015 CHOMIKUJ
- ◢◤ FILMY 2014 CHOMIKUJ
- ◢◤ FILMY 2013
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin