muzykoterapia.pdf

(170 KB) Pobierz
Microsoft Word - muzykoterapia.doc
www.pandm.prv.pl
âMuzykoterapiaÒ
â Musica animae levamenÒ
â Musica animae levamenÒ- muzyka jest lekarstwem dla duszy
w nadmiarze-
oddziaĀywaě na nas niekorzystnie. Sytuacja taka zachodzi w
w nadmiarze
oddziaĀywaě na nas niekorzystnie. Sytuacja taka zachodzi w
przypadku nadmiaru jedzenia, lek
w, pracy, a takōe snu. Moōna
zatem wywnioskowaě, iō najwaōniejsze sĥ dla nas wĀaŁciwe ich
w, pracy, a takōe snu. Moōna
zatem wywnioskowaě, iō najwaōniejsze sĥ dla nas wĀaŁciwe ich
proporcje. Jednym z wielu takich elementw jest muzyka...Ò
proporcje. Jednym z wielu takich elementw jest muzyka...Ò
Muzyka zmniejsza stres, Āagodzi strach, dodaje energii i poprawia
pamiĪě. Muzyka sprawia, ōe ludzie sĥ m
pamiĪě. Muzyka sprawia, ōe ludzie sĥ mĥdrzejsi.
ĥdrzejsi.
Jeannette Vos: The Music Revolution
Lecznicze wła Ļ ciwo Ļ ci muzyki znane s Ģ ju Ň od dawna.
Najstarszy zapis o jej pozytywnym wpływie pochodzi sprzed trzech tysi ħ cy lat.
To wła Ļ nie w Starym Testamencie czytamy, Ň e królowi Saulowi, który popadł w
ci ħŇ k Ģ depresje, ukojenie przyniosła gra Dawida i jego Ļ piewanie kantyki
poetyckie przy akompaniamencie cytry. My Ļ liciele antyczni (Pitagoras,
Arystoteles) rozpatrywali muzyk ħ w aspekcie profilaktyki psychohigienicznej, a
wybitne osobisto Ļ ci podkre Ļ lały jej fenomen. Oto kilka przykładów: Muzyka
wyra Ň a to, co nie mo Ň e by ę wypowiedziane i co nie mo Ň e by ę stłumione- Victor
Hugo; Ze wszystkich sztuk pi ħ knych muzyka posiada najwi ħ kszy wpływ na
emocje(pasje)- Napoleon I, cesarz Francji; Muzyka jest k Ģ piel Ģ duszy zmywaj Ģ c Ģ
z niej wszelk Ģ nieczysto Ļę - A.Schopenhauer .
Prawdziwy rozkwit muzyki jako formy terapii nast Ģ pił w XX wieku, kiedy to
badania w dziedzinie psychologii eksperymentalnej i psychiatrii wykazały
wielki walor muzycznych kuracji. Stwierdzono, Ň e muzyka oddziałuje głównie
na sfer ħ osobowo Ļ ci człowieka oraz , Ň e mo Ň e zmienia ę stan aktywno Ļ ci systemu
nerwowego i wywoła ę okre Ļ lone zmiany w czynno Ļ ciach całego organizmu.
Termin „muzykoterapia” pojawił si ħ w literaturze Ļ wiatowej stosunkowo pó Ņ no-
dopiero około 1950 roku. Pochodzi od słowa ”muzyka” – miusica (łac.),
mousike (gr.)-oznaczaj Ģ cego sztuk ħ , zwłaszcza Ļ piewu i gry na instrumentach”
oraz od słowa „terapia” therapeuein (gr.), które w szerszym kontek Ļ cie oznacza
leczenie. Muzykoterapia Ļ ci Ļ le wi ĢŇ e si ħ z medycyn Ģ , psychiatri Ģ i psychologia.
W Polsce wyra Ņ ny rozwój tej dyscypliny nast Ģ pił w latach 70. XX wieku za
spraw Ģ otwarcia Instytutu Muzykoterapii we Wrocławiu. Obecnie
muzykoterapia definiowana jest jako ”forma psychoterapii, która wykorzystuje
1
âMuzykoterapiaÒ
â Musica animae levamenÒ
âIstnieje wiele rzeczy dobrych, ktre mogĥ jednoczeŁnie
âIstnieje wiele rzeczy dobrych, ktre mogĥ jednoczeŁnie Ïw nadmiarze
oddziaĀywaě na nas niekorzystnie. Sytuacja taka zachodzi w
przypadku nadmiaru jedzenia, lek
przypadku nadmiaru jedzenia, lekw, pracy, a takōe snu. Moōna
zatem wywnioskowaě, iō najwaōniejsze sĥ dla nas wĀaŁciwe ich
Muzyka zmniejsza stres, Āagodzi strach, dodaje energii i poprawia
pamiĪě. Muzyka sprawia, ōe ludzie sĥ m
ĥdrzejsi.
www.pandm.prv.pl
muzyk ħ i jej elementy jako Ļ rodki stymulacji oraz ekspresji emocjonalnej i
komunikacji niewerbalnej w procesie diagnozy, leczenia i rozwoju osobowo Ļ ci
człowieka”. Muzykoterapia jest swoist Ģ metod Ģ terapeutyczn Ģ . Jest to metoda
post ħ powania wielostronnie wykorzystuj Ģ ca wieloraki wpływ muzyki na
psychosomatyczny ustrój człowieka. Poprzez ró Ň ne elementy i rodzaje,
zró Ň nicowane formy odbierania i uprawiania, muzyka wywiera leczniczy wpływ
zarówno na dzieci, jak i osoby dorosłe. Nadrz ħ dnym celem muzykoterapii jest
pomaganie klientowi w aktualizowaniu pełnego potencjału ludzkiego, a nie
rozwijanie muzycznych sprawno Ļ ci. Jest to proces leczenia muzyk Ģ , aby Ň y ę .
MUZYKOTERAPI Ħ WYKORZYSTUJE SI Ħ W CELU:
Ujawnienia i rozładowania zablokowanych emocji i napi ħę
Osi Ģ gni ħ cia integracji w grupie, poprawy komunikacji
Nauki odpoczynku i relaksacji
Usprawnienia funkcji percepcyjno - motorycznych
Uwra Ň liwienia na muzyk ħ i przyrod ħ
Wzmocnienia i ułatwienia rehabilitacji, procesu leczenia
Poprawienia kondycji psychofizycznej, wzrostu pozytywnego nastawienia
do Ň ycia i sił witalnych
WSKAZANIA :
Dzieci z trudno Ļ ciami w nauce czytania i pisania (dyslektycy)
Dzieci nadpobudliwe, l ħ kowe
Z nisk Ģ koordynacj Ģ ruchow Ģ , niepełnosprawni ruchowo
Niedorozwoje, zahamowania, wycofania, mózgowe pora Ň enie dzieci ħ ce
W pracy z osobami upo Ļ ledzonymi umysłowo z zaburzeniami sprz ħŇ onymi, z
dzie ę mi z zaburzeniami w zachowaniu wykorzystuje si ħ Ň ne formy i metody
muzykoterapii; np.
1) muzykoterapi ħ C. Orffa , która jest terapi Ģ wielosensoryczn Ģ .
ĺ rodki muzyczne, takie jak: fonetyczno-rytmiczna mowa, swobodny i
uporz Ģ dkowany rytm, ruch, melodia mowy i Ļ piewu oraz r ħ czne instrumenty s Ģ
tak wykorzystywane, aby odpowiadały wszystkim zmysłom. Dzi ħ ki tym
wielosensorycznym impulsom mo Ň liwe jest tak Ň e stwierdzenie, gdzie wa Ň ny
organ zmysłowy „wypada" lub jest uszkodzony. W spontaniczno-kreatywnej
współpracy dziecko mo Ň e i powinno swobodnie formułowa ę swój sposób
wyra Ň ania si ħ i wykorzystywa ę to w relacjach społecznych.
. 2) muzykoterapi ħ według E. Hillman Boxill .
2
www.pandm.prv.pl
Muzyk ħ wykorzystuje ona jako narz ħ dzie do pobudzenia, zwi ħ kszenia i
rozszerzenia Ļ wiadomo Ļ ci skierowanej na poznanie własnej osoby, jak równie Ň
otaczaj Ģ cych osób i przedmiotów. Autorka metody wykreowała trzy główne
strategie w relacjach terapeutycznych: odzwierciedlenie (zwierciadło
muzyczne), identyfikacj ħ oraz piosenk ħ wzajemnego kontaktu.
Muzykoterapia mo Ň e by ę prowadzona indywidualnie jak i w grupie(w
sposób dyrektywny b Ģ d Ņ niedyrektywny - w zespole od 6 do 12 osób).
Wybór zale Ň y od diagnozy, objawów, celu terapii i okresu leczenia.
Dzieci z dolegliwo Ļ ciami o podło Ň u emocjonalnym (psychosomatyka)
Rekreacja muzyczno - ruchowa - zaj ħ cia profilaktyczne (doro Ļ li, dzieci)
Muzykoterapia jest jednym z elementów arteterapii, młodej dziedziny, która
obejmuje wszelk Ģ działalno Ļę twórcz Ģ , a wi ħ c: psychodram ħ , pantomim ħ ,
choreoterapi ħ , psychorysunek, biblioterapi ħ , a tak Ň e działania terapeutyczne za
po Ļ rednictwem teatru ,filmu, oraz sztuk plastycznych, takich jak malarstwo
,rze Ņ ba, grafika. Termin arteterapia ( art therapy ) pojawił si ħ w literaturze
angloj ħ zycznej po raz pierwszy w latach 40.XX wieku. Pocz Ģ tkowo arteterapi ħ
stosowano w celach diagnostycznych w psychoterapii i psychiatrii; potem tak Ň e
w psychologii i pedagogice jako narz ħ dzie korekcji i rozwoju.
Arteterapie według M.Kulczyckiego mo Ň na sprowadzi ę do trzech
podstawowych funkcji:
-rekreacyjnej (ma na celu tworzenie odpowiednich warunków wypoczynku
sprzyjaj Ģ cych nabraniu sił pomocnych w przezwyci ħŇ aniu problemów
Ň yciowych jednostki)
-edukacyjnej (dostarczenie uczestnikowi terapii dodatkowych wiadomo Ļ ci
przydatnych do reinterpretacji sensu i celu Ň ycia)
- korekcyjnej (przekształcenie szkodliwych mechanizmów na bardziej
warto Ļ ciowe). Arteterapia pełni równie Ň funkcje diagnostyczna i rokownicz Ģ ,
poniewa Ň wytwory uczestnika terapii opisuj Ģ jego stan psychofizyczny.
Natomiast funkcja terapeutyczna polega na działaniu za pomoc Ģ sztuki w
sposób zbli Ň ony do wła Ļ ciwo Ļ ci leku, tyle Ň e całkowicie naturalnego i
bezpiecznego.
Jak podaje Wójcik-Standio, muzykoterapi ħ mo Ň na podzieli ę na kilka rodzajów,
uwzgl ħ dniaj Ģ c przy tym jej sposób jej wykorzystywania. S Ģ to:
-muzykoterapia kliniczno-diagnostyczna , w zakres której wchodz Ģ działania
podejmowane przez specjalistów z dziedziny medycyny
-muzykoterapia spontaniczna , b ħ d Ģ ca wyrazem prze Ň ywanych emocji
-muzykoterapia naturalna , gdzie podstawowym materiałem muzycznym s Ģ
d Ņ wi ħ ki natury, np.; szum morza, czy Ļ piew ptaków
-muzykoterapia adoptowana , wykorzystuj Ģ ca przypadkowy materiał
muzyczny(np.: muzyk ħ płyn Ģ c Ģ z radia)w celu uspokojenia czy relaksu
3
www.pandm.prv.pl
-muzykoterapia profilaktyczna , stosowana w celu zapobiegawczym,
wykorzystuj Ģ ca odpowiedni materiał muzyczny w celu zaktywizowania lub
uspokojenia pacjenta
-muzykoterapia socjoterapeutyczna , której głównym celem jest eliminowanie
nieprawidłowych wzorców zachowa ı i do nauki zachowa ı społecznie
po ŇĢ danych
-meloterapia , bazuj Ģ ca na terapeutycznych walorach Ļ piewu.
Bardzo istotne s Ģ cele muzykoterapii:
-terapeutyczne , słu ŇĢ ce wytworzeniu za po Ļ rednictwem muzyki równowagi
pomi ħ dzy sfer Ģ prze Ň y ę emocjonalnych a procesami fizjologicznymi. Wszystkie
działania pedagogiczne, maj Ģ ce spełnia ę takie zadanie, powinny by ę
dostosowane do potrzeb i mo Ň liwo Ļ ci dziecka.
-ogólnorozwojowe , realizowane dzi ħ ki umo Ň liwianiu jednostce zdobywania
do Ļ wiadcze ı pod wzgl ħ dem poznawczym i emocjonalnym
- cel umuzykalniaj Ģ cy i dostarczaj Ģ cy uczestnikowi estetycznych wra Ň e ı
-u Ļ wiadomienie pacjentowi jego prze Ň y ę wypartych do pod Ļ wiadomo Ļ ci i ich
odreagowanie w postaci psychokatharsis.
Muzyka w terapii pełni ró Ň ne funkcje. E.Gli ı ska proponuje funkcje:
- odreagowuj Ģ co-wyobra Ň eniow Ģ (ma znaczenie dla intensyfikacji procesów
wyobra Ň eniowych u człowieka)
-treningowa (usuni ħ cie napi ħ cia psychofizycznego uczestnika-jest realizowana
za pomoc Ģ Ň nych wariantów treningu autogennego Schultza)
-komunikatywna (ma zwi Ģ zek z nabywaniem umiej ħ tno Ļ ci porozumiewania si ħ
oraz z nauka zachowa ı społecznych i emocjonalnych w tym zakresie)
-kreatywna (realizuje postulat swobodnej improwizacji instrumentalnej,
wokalnej i ruchowej)
-estetyzuj Ģ ca (wynika z zało Ň e ı terapii przez muzyk ħ , której celem jest
wywołanie intensywnych prze Ň y ę emocjonalnych, pobudzaj Ģ cych do refleksji
czy kontemplacji).
Terapia poprzez muzyk ħ umo Ň liwia komunikacje niewerbalna, dzi ħ ki której
uczestnik mo Ň e przepracowa ę swoje problemy bez u Ň ycia słów. Taki sposób
artykułowania problemów polega na aktywno Ļ ci muzycznej z pomini ħ ciami
werbalnych Ļ rodków przekazu. Zwolennicy tego typu terapii twierdz Ģ , Ň e
„nadmierne przywi Ģ zanie do słowa bardziej nam szkodzi ni Ň pomaga”.
Muzykoterapia transformuje złe do Ļ wiadczenia na dobre ,co dzi ħ ki
symbolicznej, muzycznej płaszczy Ņ nie dokonuje si ħ w znacznie łagodniejszy
sposób ni Ň za pomoc Ģ tradycyjnych Ļ rodków. Korygowanie negatywnych
do Ļ wiadcze ı skłania uczestnika do spontanicznej ekspresji i odkrywania
pozytywnych dozna ı . Muzykoterapia pomaga w tworzeniu symboli
umo Ň liwiaj Ģ cych bezpo Ļ redni, wyra Ņ ny, jednoznaczny, a przy tym spontaniczny
przekaz. Prowadzi ona do do Ļ wiadczenia odr ħ bno Ļ ci własnej osoby i wyra Ņ nego
prze Ň ycia autonomii oraz sprzyja zbieraniu cało Ļ ciowych do Ļ wiadcze ı poprzez
wspólne improwizowanie z grup Ģ . Przyczynia si ħ do odreagowania emocji
4
www.pandm.prv.pl
dotycz Ģ cych egzystencji uczestnika. Tak wi ħ c muzykoterapia stosowana jest w
pracy indywidualnej lub grupowej. Przybiera dwie formy:
-receptywna -słuchanie muzyki, polega na „wysłuchiwaniu celowo i
odpowiednio dobranych utworów muzycznych w sposób swobodny lub
zadaniowy, a nast ħ pnie na przedyskutowaniu w grupie doznanych podczas
wysłuchiwania utworów własnych prze Ň y ę ”(M.Kopacz). Realizowana jest ona
poprzez stopniowe wprowadzanie muzyki ,zaczynaj Ģ c od utworu spokojnego i
pomagaj Ģ cego nawi Ģ za ę kontakt z uczestnikiem, nast ħ pnie prowokuj Ģ cego do
prze Ň ywania silnych emocji, a ko ı cz Ģ c na utworze neutralizuj Ģ cym poprzednie
doznania. Dodatkowo stosuje si ħ techniki projekcyjne, maj Ģ ce na celu
uruchomienie procesów wyobra Ň eniowych na zasadzie indukcji wolnej lub
kierowanej. Proces wyobra Ň eniowy na zasadzie indukcji kierowanej polega na
realizacji wyobra Ň eniowej narzuconego tematu podczas słuchania odpowiednio
dobranej do niego muzyki. Celem zastosowania tych technik jest umo Ň liwienie
słuchaj Ģ cemu ujawnienia uczu ę skrywanych i cz ħ sto nieu Ļ wiadomionych, a
dotycz Ģ cych traumatycznych prze Ň y ę .
-aktywna -wykorzystywanie instrumentów oraz Ļ piewanie. Realizowane s Ģ
tematyczne zaj ħ cia instrumentalne, umo Ň liwiaj Ģ ce wyra Ň enie takich emocji ,jak
gniew czy smutek. Muzykoterapia czynna stosowana jest najcz ħĻ ciej w formie
grupowej . Wspólne Ļ piewanie czy wspólna gra na instrumentach muzycznych
otwiera mo Ň liwo Ļ ci wpływania na integracj ħ w grupie . Cz ħ sto stosowana jest
procedura maj Ģ ca charakter „rozmowy" d Ņ wi ħ kami , wyzwalanymi z ró Ň nych
instrumentów . To jakim instrumentem posługuje si ħ pacjent, w jaki sposób i z
kim komunikuje si ħ , pozwala uzyska ę wiele informacji, z których mo Ň e
wynika ę wa Ň na wiedza o sobie .
Istotna rol ħ odgrywaj Ģ równie Ň Ļ rodki stosowane w muzykoterapii. Warto
wspomnie ę o cechach „zdrowej muzyki”, która nie zakłóca naturalnych
procesów emocjonalnych i fizjologicznych. Taka muzyka powinna mie ę rytm
wolniejszy od uderze ı serca w ci Ģ gu minuty; nie mo Ň e by ę gło Ļ niejsza ni Ň 70
decybeli oraz powinna zawiera ę równowag ħ d Ņ wi ħ ków.
Ze wzgl ħ du na oddziaływanie terapeutyczne wyró Ň nia si ħ :
1) muzyk ħ uspokajaj Ģ c Ģ , któr Ģ cechuje, według Gali ı skiej (1981):
- - krótki czas trwania (3÷10 min);
- - powolne lub umiarkowane tempo;
- - niewielki poziom gło Ļ no Ļ ci i brak kontrastów dynamicznych;
- - przewaga Ļ rodkowego rejestru d Ņ wi ħ ków;
- - przejrzysta i lekka faktura;
- - płynno Ļę melodii i rytmu, przewaga rytmów miarowych,
„kołysz Ģ cych";
- - obecno Ļę nieznacznych punktów kulminacyjnych, pozwalaj Ģ cych
słuchaczowi na oscylowanie mi ħ dzy stanami napi ħ cia i odpr ħŇ enia;
- - dosy ę znaczny poziom ustrukturalizowania i regularno Ļ ci przebiegu;
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin