BADANIA FIZYKALNE [ćw. + wykłady] - dr Połocka-Molińska(1)(1).doc

(159 KB) Pobierz
BADANIA FIZYKALNE - ĆWICZENIA

10

 

BADANIA FIZYKALNE - ĆWICZENIA

 

T: Badania fizykalne u noworodka              04.12.2006

 

  1. Układ krążenia

a)      Krążenie u noworodka stanowi formę przejściową między krążeniem płodowym a krążeniem u dorosłego.

W krążeniu płodowym występuje przewód tętniczy Botala, który zamyka się w kilka do kilkunastu godzin po porodzie.

b)     Częstość akcji serca u zdrowego noworodka zawiera się w przedziale między 120 a 160 ud./min., średnio 140 ud / min.
Powyżej 160 ud./min. nazywamy tachykardią, poniżej 120 ud./min. – bradykardią.

c)      U noworodka występuje charakterystyczna zmienność w tętnie w zależności od stanu czuwania:

·         w czasie pobudzonym (np. płacze, krzyczy) – tętno przyspiesza

·         w czasie snu - tętno zwalnia

d)     Na obwodzie tętno jest dobrze wypełnione i dobrze wyczuwalne

·        

naczynia obwodowe

·        

kończyna górna – tętnica promieniowa

·         kończyna dolna – tętnica grzbietowa stopy

·        

duże naczynia

·        

tętnica szyjna prawa i lewa

·         pachwiny – tętnice udowe

e)      badanie przyrządowe

·         pomiar ciśnienia metodą nieinwazyjną (na przedramieniu)

mankiety:

o       noworodkowy – do końca 1 r. ż.

o       2 – 4 r. ż.

o       4 – 7 r. ż.

o       od 7 r. ż.

³     ciśnienie skurczowe – przedział 80/120 ud./min.

³     ciśnienie rozkurczowe – przedział 50/80 ud./min.

³     graniczne ciśnienie – 140/90 ud./min.

·         EKG – monitorowanie czynności serca

o       u dorosłego – 6 odprowadzeń przedsercowych i 4 odprowadzenia kończynowe

o       u noworodka – 2 odprowadzenia przedsercowe i 1 odprowadzenie kończynowe

§         I elektroda (RA) – przyklejamy do prawej strony klatki piersiowej w linii pachowej środkowej na wysokości sutka

§         II elektroda (LA) – przyklejamy do lewej strony klatki piersiowej w linii pachowej środkowej na wysokości sutka

§         III elektroda (RL) – przyklejamy na udzie prawej nóżki od strony zewnętrznej

f)       Pobieranie krwi do badań laboratoryjnych – pobieramy krew z ciepłej, różowej, ogrzanej piętki, z krwi włośniczkowej, od strony przyśrodkowej lub bocznej stópki (nigdy w przedłużeniu ścięgna Achillesa!!!).

 

 

 

 

  1. Układ nerwowy

Układ nerwowy noworodka jest niedojrzały, a jego prawidłowe funkcjonowanie oceniamy badając podstawowe odruchy, z jakimi zdrowy noworodek powinien się urodzić.

 

I – odruch ssania (1 z najbardziej rozwiniętych odruchów bezwarunkowych, z jakim noworodek się rodzi) – wkładamy, np. smoczek do buzi

II – odruch szukania drażnimy kącik ust noworodka, które powoduje wysunięcie języczka i zwrot głowy w kierunku podniety

III – odruch pełzania układamy noworodka na brzuszku, jedną rękę przykładamy do stópek → noworodek wyprostowuje nóżki i przesunie się do przodu

IV – odruch chwytny kończyn górnych i dolnych – drażnienie (poprzecznie) palcem dłoni, powoduje momentalne otwarcie dłoni noworodka i zaciśnięcie; poprzeczne drażnienie zew. powierzchni stópek, powoduje zgięcie podeszwowe wszystkich 5 paluszków

V – odruch podparcia i chód automatyczny [badanie oburęczne] – chwytamy noworodka pod paszki i unosimy w pozycji pionowej, opierając jego nóżki o podłoże → maluch staje, wyprostowuje nóżki i wykonuje odruch chodzenia

VI – odruch Babińskiego – drażnimy podeszwową część stopy podłużnie, które powoduje grzbietowe odgięcie palucha, a podeszwowe zgięcie pozostałych 4 paluszków

VII – odruch Moro (obronny) noworodek powinien leżeć na pleckach: uderzamy z nienacka troszeczkę mocniej o podłoże, na którym leży noworodek lub słabiej w okolicy mostka

I faza – odwodzi i wyprostowuje rączki

II faza – przywodzi rączki do tułowia i wykonuje ruch obejmujący

VIII Obserwacja:

·         drgawek,

·         drżeń,

·         napięcia mięśniowego (wiotkie lub nadmierne – trzymanie noworodka na jednej ręce).

→ Wszystkie czynności wykonywane są sprawnie nie narażając noworodka na hałas i światło oraz dodatkowe wstrząsy.

 

NIE WOLNO DOTYKAĆ NOWORODKA ZIMNYMI RĘKOMA!!

 

 

 

 

 

  1. Układ oddechowy

a)      Najwięcej płynu wydostaje się z cieśni (ok. 60%), reszta po narodzinach (w pozycji Trendelenburga → pupa wyżej <30o> niż główka)

b)     Częstość oddechów u zdrowego noworodka – przedział 25-50 odd./min., średnio 40 odd./min.

c)      Oddechy nieregularne do bezdechu włącznie – przerwa w oddychaniu pow. 40 sek.

d)    

kładziemy noworodka na brzuchu i odchylamy na bok głowę o 30o lub na plecakach, podkładając np. zwiniętą pieluszkę pod ramiona, łopatki

e)      Wiotkość krtani – krtań noworodka zbudowana jest z bardzo cienkich i miękkich chrząstek, które łatwo ulegają zapadaniu, zamykając światło dróg oddechowych [wcześniak, dystrofik, matka z cukrzycą, nadużywanie leków, alkoholu]

f)       Stękanie wydechowe – wydychanie powietrza przy zamkniętej głośni

g)     Wciąganie skrzydełek nosa, międzyżebrzy, okolic żeber i w okolicy przepony

h)     badania przyrządowe:

·         oksymetr – pomiar zawartości tlenu w mieszaninie, którą noworodek otrzymuje w inkubatorze

·         pulsoksymetr – wysycenie tlenu we krwi włośniczkowej

·         pobieranie krwi włośniczkowej (z palca lub płata ucha) do badania gazometrycznego

i)       tory oddychania:

·         u noworodka: brzuszny

·         u kobiet: piersiowy

·         u mężczyzn: przeponowy

 

 

 

 

 

 

  1. Układ kostny

a)      Kość u noworodka zawiera więcej wody, a mniej substancji stałych; ma budowę włóknistą i jest dobrze unaczyniona oraz unerwiona

b)     Kręgosłup jest bardzo giętki i elastyczny, ale jest prosty

2 krzywizny – lordoza i kifoza (LKLK) – wykształcają się do roczku (chodzenie); lordoza szyjna wykształca się podczas podnoszenia główki, gdy noworodek leży na brzuszku

c)      Wszelkie odkształcenia na czaszce, powstałe w czasie ciąży, a zwłaszcza w czasie porodu powinny ustąpić do końca pierwszego tygodnia życia noworodka (noworodek: 0-28 dnia życia).

d)     Obserwacja:

·         ciągłości szwów, ciemiączek

·         kończyn górnych

·         klatki piersiowej (symetria i budowa)

·         miednicy (symetria i budowa)

·         kończyn dolnych

e)      Obmacywanie:

·         główki

·         obojczyków [oburęczne] – układamy 3, 4 opuszki palców w przebiegu obojczyka, drugą ręką chwytamy ramię noworodka i wykonujemy ruchy odwodzenia i przywodzenia oraz ruchy okrężne i do przodu / do tyłu

·         klatki piersiowej (żebra)

·         miednicy

·         kości długich kończyn dolnych → badanie stawów biodrowych [oburęczne] – noworodek leży na pleckach, sprawdzenie linii pośrodkowych; uginamy nóżki noworodka w stawach kolanowych i biodrowych pod kątem 90o, kciuki opieramy o podudzia (pod kolankami), pozostałe palce kładziemy na udach, wykonujemy jednocześnie ruchy okrężne (zewnętrzne) w obu stawach biodrowych, porównując zakres ruchów w tych stawach (brak przeskakiwania)

o       u noworodka płci żeńskiej – badając staw biodrowy, odwodząc nóżki na zew. (dotknięcie kolankami o podłoże)

o       u noworodka płci męskiej – zakres ruchu mniejszy

 

 

  1. Układ pokarmowy

a)      Jest dobrze przystosowany do pełnienia swoich funkcji; w jelitach znajduje się odpowiednia ilość enzymów; wątroba również jest dobrze przygotowana do funkcji trawiennych

b)     I stolcem noworodka jest smółka, która w drogach pokarmowych płodu pojawia się między IV a V miesiącem życia płodowego, a z mas kałowych znika między IV a V dniem życia noworodka; po tym czasie stolce nazywamy stolcami przejściowymi i jest ich 6-8 / dobę.

c)      Obserwacja stolców (ilości i jakości)

·         ilość – jest zależna od sposobu karmienia dziecka:

o       karmienie piersią – stolce mogą być po każdym karmieniu

o       karmienie sztuczne – stolec może występować raz na 2, 3 dni

·         jakość

o       żółte grudkowe (prawidłowe)

o       zielone, luźne

o       pieniste

o       podbarwione krwią

o       fusowate

o              mleczne (niestrawione)

o       tłuszczowe, świecące (dziecko z mukowiscydozą)

o       śluzowate

d)     obserwacja wymiotów

·         czy występują?

·         kiedy występują?

·         ilość

·         jakość

o       serowate

o       podbarwione krwią

o       fusowate (założenie zgłębnika)

o       chlustające

o       śluzowate

o       kałowe (gdy odbyt jest zarośnięty)

e)      obmacywanie: palpacyjne badanie brzuszka (twardy, miękki, wzdęty, czy są wyczuwalne guzy lub masy kałowe)

f)       stetoskop – badanie perystaltyki jelit

 

 

 

 

  1. Układ moczowo – płciowy

a)      Układ moczowo – płciowy noworodka jest niedojrzały funkcjonalnie, choć anatomicznie swoją dojrzałość osiągnął ok. 36 tyg. życia płodowego (brak koordynacji między czynnością cewek i czynnością kłębuszków; po podaniu wody jej nadmiar wydala sprawnie, lecz dużo wolniej niż osoba dorosła)

b)     ilość wydalanego moczu u noworodka:

I dzień – może nie oddawać (fizjologia!): 0-10 ml

II dzień – 10-70 ml

II dzień – 10-90 ml

§         z każdym następnym dniem ilość wydalanego moczu wzrasta

§         barwa moczu – słomkowa

c)      oglądanie

·         prawidłowość budowy narządów zew., z uwzględnieniem położenia cewki moczowej

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin