lesnarodzina.doc

(33 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć

Scenariusz zajęć „Leśna rodzina – jeż i wiewiórka”

 

 

Temat zajęć: „Leśna rodzina – jeż i wiewiórka” – zajęcia plastyczne, wydrapywanie form, kształtów w podłożu, zabawy dydaktyczne.

 

Cele ogólne:

Ø      kształtowanie dokładności i cierpliwości w wykonywaniu zadań

Ø      rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci poprzez połączenie wrażeń ruchowych, słuchowych, wzrokowych i dotykowych

Ø      rozwijanie motoryki dziecka poprzez uczestnictwo w wymagających precyzji pracach plastycznych oraz grach i zabawach ruchowych,

Ø      rozwijanie aktywności dziecka w grupie poprzez czynne uczestnictwo w zajęciach

Ø      odpoczynek, relaks

 

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

Ø      cechuje dokładność w wykonywaniu powierzonych zdań

Ø      potrafi skoncentrować swoją uwagę na wykonywanym zadaniu

Ø      jest otwarte na propozycje zabaw proponowane przez nauczyciela

Ø      potrafi wczuć się w wyznaczoną rolę

Ø      potrafi wyrażać swoją opinię na określony temat

Ø      jest otwarte na dialog, rozmowę

Ø      wyraża swoje zainteresowanie poprzez czynne uczestnictwo

 

 

Metody:

Metoda aktywizująca – zajęcia plastyczne – „ryt” oraz zabawy i gry dydaktyczne

Metoda podająca - pogadanka

 

Formy:

Praca indywidualna i grupowa

 

Miejsce realizacji:

Przedszkolna sala dydaktyczna

 

Czas trwania:

Około 30 min

 

Pomoce dydaktyczne:

Gotowe formy do wydrapywania, wykałaczki, kolczaste przedmioty i rośliny – grzebień, szczotka, róża, kaktus , gra „pamięć”,

 

Przebieg:

  1. Rozpoczęcie zajęć – nauczyciel wprowadza dzieci w tematykę dzisiejszych zajęć, nawiązuje do mieszkańców lasu (może posłużyć się planszami z rysunkami zwierząt leśnych), pyta dzieci o to, jakie zwierzęta zamieszkują las, jak owe zwierzęta wyglądają, które z nich są ulubionymi zwierzętami przedszkolaków...

 

2.       Leśna rodzina – praca plastyczna – wydrapywanie postaci zwierząt przy wykorzystaniu wykałaczki z wcześniej przygotowanego podkładu (kartka zamalowana kredką świecową i farbą plakatową).

 

OPIS TECHNIKI:

Brystol grubo (mocny nacisk kredki na podłoże) zamalowujemy kredką świecową (w dowolnie wybranych kolorach), tak by nie pozostawić wolnego miejsca. Następnie zamalowujemy pokolorowaną kartkę ciemną (czarną, granatową) farbą plakatową lub temperową. Trzeba dosyć gęsto rozrobionej farby użyć, by chciała pokryć „wosk” kredki świecowej. Odczekujemy kilka chwil, by kartka lekko przeschnęła (gdy odcień farby zmatowieje) – w tym czasie planujemy jaki wzór wyrysujemy na naszej pracy.

Po przeschnięciu wykałaczką „rysujemy” wybrany wzór.

Wzór ma taki kolor, jaki kolor kredki świecowej wybraliśmy

 

  1. Leśna galeria – pogadanka, z powstałych prac tworzymy naszą własną galerię, omawiamy nasze prace oraz zastanawiamy się nad tym dlaczego akurat „to zwierze” wydrapałem...

 

  1. Kolczaste przedmioty  – zabawa dydaktyczna „Kolczaste przedmioty”; zapoznanie dzieci z różnymi przedmiotami przypominającymi kolce jeża oraz ich zastosowaniem w życiu codziennym: szczoteczka do mycia zębów, do mycia rąk, do czyszczenia butów, ubrań; poznanie rośliny – kaktusa oraz owoców kasztana w skorupce;

 

  1. Leśne zapamiętywanie – dzieci grają w grę dydaktyczną Pamięć – opierającą się na zasadach znanej gry „Memory”. Zakryte kartoniki przedstawiające kolczaste przedmioty  należy odnajdywać parami, odkrywając wcześniej wybrane przez siebie pola i zgadując, gdzie można by odnaleźć brakujący szablon.

 

  1. Podsumowanie zajęć – rozmowa z dziećmi na temat związany z zabawą, jakie odczucia dzieci mają tuż po niej, czy zabawa się im podobała, czy też nie, dzieci wyrażają swoje zdanie na temat dzisiejszych zajęć...

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin