Bariera przeciwpowodziowa na Tamizie.pdf
(
655 KB
)
Pobierz
okl mt 01-2008 pomocnicze.qxd
hit numeru
Przyczyną powodzi w Londy-
nie nie są ani roztopy,
ani ulewne długotrwałe
deszcze, ale spiętrzenie wody
w południowej części Morza
Północnego, które powstaje
w wyniku wyjątkowo nieko-
rzystnego zbiegu zjawisk
meteorologicznych.
Olbrzymia masa wody gnana
wichurą może uformować
falę i zostać wepchnięta
w lejkowate ujście Tamizy.
Wraz ze zwężaniem się
akwenu fala powodziowa
rośnie i może stanowić
zagrożenie dla miasta.
1
Filary widziane z południowego brzegu Tamizy, z miejsca nieco powyżej barie-
ry, widoczne jest również pierwsze południowe nieżeglowne przęsło bariery.
dzi przewija się z dużą regu-
larnością. Na przestrzeni wie-
ków, od kiedy dysponujemy spisa-
nymi kronikami, zalania nasilały się
i stawały coraz bardziej niebez-
pieczne dla miasta i jego mieszkań-
ców. Narastanie tego procesu było
powolne, a składały się na niego
czynniki klimatyczne, geologiczne,
i pomiędzy salami poruszano się
łódkami. Szczegółowymi danymi
o maksymalnej wysokości lustra
wody dysponujemy już od końca
XVIII wieku. Od tego czasu, przy
London Bridge, w latach 1791,
1834, 1852, 1874, 1875 i 1881, 1928
i 1953 zanotowano maksymalne
wysokości fal powodziowych
i stwierdzono niemal liniowy
Bronisława Średniawa
na Tamizie,
czyli historia, przyczyny
i zapobieganie powodziom
w Londynie
a także wpływ gospodarki
człowieka. Jednakże rozmiar
tego zjawiska najlepiej wi-
dać, uzmysłowiwszy sobie,
że od czasów najazdu Rzy-
mian na Brytanię nadbrzeża
w Londynie zostały podnie-
sione o ponad 4,5 m.
Średniowieczne księgi
opisują między innymi po-
wodzie w latach 1099, 1236
i 1242. Co ciekawe, w 1236
roku woda wdarła się do Pa-
łacu Westminsterskiego
wzrost tego poziomu od 4,27 m
w 1791 roku do prawie 5,5 m po-
wyżej zestandaryzowanego śred-
niego poziomu morza w Newlyn
w Kornwalii (OD) w czasie ostat-
niej klęski żywiołowej. W powodzi
w 1928 roku zginęło 14 osób. Ofia-
rami byli głównie ludzie śpiący we
własnych łóżkach w mieszkaniach
zwanych „basements”, czyli w su-
terenach. Niestety, niemal w każ-
dym domu takie lokale dalej są za-
mieszkane z powodu braku dosta-
tecznej liczby mieszkań, ich prze-
ciętnie niskiego
standardu oraz
horrendalnych
i ciągle rosną-
cych cen nieru-
chomości
w Londynie.
16
2
Bariera i żółte
ramiona obraca-
jące bramy ba-
riery widziane
z wałów prze-
ciwpowodzio-
wych nieco
wdół rzeki.
W
historii Londynu wątek powo-
HISTORIA POWODZI
Bariera przeciwpowodziowa
3
Zbliżenie dwóch filarów i między nimi zamkniętej bramy bariery (porównaj ).
12
4
Prawdziwym alarmem dla
czynników decyzyjnych był rok
1953, kiedy powódź w Anglii poch-
łonęła 300 istnień ludzkich. Klęska
nawiedziła wschodnie wybrzeża
W. Brytanii, a w Londynie dotknę-
ła dzielnicę Docklands; natomiast
centrum miasta bardzo nie ucier-
piało. Tej samej nocy tragedia
w Holandii przybrała znacznie
większe rozmiary. Utonęło kilka ty-
sięcy ludzi, a straty materialne by-
ły olbrzymie. W 11 lat później zda-
rzyła się katastrofalna powódź
w Hamburgu i okolicach (312
Bariera przeciwpowodziowa na Tamizie z oddali.
ofiar). W tym czasie władze angiel-
skie z trwogą uzmysłowiły sobie,
co by było, gdyby przy kolejnej fali
powodziowej woda wdarła się do
wszystkich suteren w zagrożonych
dzielnicach Londynu, do piwnic
muzeów i archiwów, do metra,
zatruła wodę pitną, zalała kable
telefoniczne, odcięła dopływ gazu,
prądu i wszystko, co napotka, spo-
wiła warstwą mułu itp. itd. Jed-
nakże upłynęło jeszcze dużo wody
w Tamizie, zanim wiele lat później
rozpoczęto budowę bariery. Na
szczęście po 1953 roku, a do za-
kończenia budowy w 1982 r. żaden
tego typu kataklizm się nie wyda-
rzył dzięki podniesieniu wałów
przeciwpowodziowych, choć re-
kordowy poziom wody zdarzył się
jeszcze w 1965 i aż dwukrotnie
w 1978 roku. Pomimo tego, potrze-
ba wybudowania bariery była dla
Gładkie brzegi Tamizy przy Parla-
mencie.
5
17
hit numeru
6
Gładkie brzegi Tamizy przy Millenium Bridge, łączącym Tate Gallery
z City of London, na zdjęciu widoczna kopuła katedry św. Pawła.
Budynek obsługi bariery i boczne południowe
nieżeglowne przęsło bariery.
7
inżynierów i polityków jasno wi-
doczna. Przez te długie lata prze-
dyskutowano różne pomysły, pro-
jektowano, kilkakrotnie zmieniano
lokalizację, ale politycy woleli
przeznaczać pieniądze na budowę
autostrad, mieszkań komunalnych
i walkę z zanieczyszczeniem Tami-
zy niż na budowę bariery. Jednak-
że trzeba przyznać, że czas praco-
wał na korzyść dobrego projektu
bariery przeciwpowodziowej. Po
pierwsze, tak naprawdę lepiej zro-
zumiano nie tylko złożone mecha-
nizmy składające się na przyczyny
powodzi, ale także konsekwencje
dla środowiska naturalnego budo-
wy różnych proponowanych rodza-
jów barier w kilku lokalizacjach. Po
drugie, gwałtowny postęp techno-
logiczny umożliwił znacznie lepsze
rozwiązania techniczne niż kilka-
naście lat wcześniej. Po trzecie,
całkowicie zmienił się charakter
portu w Londynie po wprowadze-
niu kontenerowców, które nie za-
wijają już do doków samego mias-
ta. Wielki port zbudowano dla nich
w Tilbury, 30 km w stronę ujścia.
Z tej przyczyny plany bariery w la-
tach siedemdziesiątych XX wieku
nie musiały uwzględniać już tak
szerokiego, jak wcześniej, toru
wodnego dla wielkich statków.
SKĄD TE POWODZIE?
Spróbujmy chociaż wymie-
nić czynniki powodujące powódź
w stolicy Wielkiej Brytanii. W tym
celu cofnijmy się jeszcze raz do
czasów podboju Brytanii przez
Rzymian. Wówczas Londyn ogra-
niczał się do niewielkiego obszaru
Filar bariery, w oddali widok na Canary Wharf i Millenium Dome w Greenwich.
8
18
brzeg północny
31,5 m
1
7m
się, ludności przybywało. Wyni-
kiem tego stało się ograniczenie
naturalnych rozlewisk rzeki przez
wznoszenie nadbrzeży dla łodzi
i statków oraz osadnictwo ludzi
na tych terenach, gdzie wcześniej
woda mogła swobodnie się rozle-
wać. W konsekwencji coraz dalej
od centrum budowano wały prze-
ciwpowodziowe. Im dalej sięgały
w dół rzeki, tym mniej rzeka miała
możliwości rozlać się na terenach
niezagrażających gęstej populacji
ludzkiej. Co więcej, tak chroniony
przed wodą i przed nanoszeniem
materiału rzecznego ląd zbudowa-
ny głównie z mułu, gliny, żwiru
i piasku, wysychając, zapadał się
coraz niżej. Na tym nie koniec
przyczyn obniżania się gruntu, po-
nieważ szczególnie w II połowie
XIX wieku przemysł i mieszkańcy
znacznie intensywniej niż dawniej
pozyskiwali wodę z wód grunto-
wych. W wyniku tego nastąpiło
znaczne obniżenie poziomu tych
wód z 6–9 m do 60–90 m poniżej
OD, a co za tym idzie, postępowa-
ło zapadanie się wysychającego
podłoża. Kolejnym niebagatelnym
czynnikiem zwiększającym zagro-
żenie powodziowe były gładkie
bulwary i wyrównane brzegi rzeki,
które przyspieszyły przepływ wo-
31,5 m
2
7m
31,5 m
nurt Tamizy
3
9,15 m
fala powodziowa
31,5 m
4
11 m
61 m
5
11 m
61 m
520 m
6
11 m
61 m
7
11 m
do centrum Londynu
61 m
do ujścia rzeki
8
11 m
31,5 m
9
9,15 m
31,5 m
9
brzeg południowy
Plan bariery widzianej z góry.
City położonego na wznie-
sionym brzegu rzeki. Niko-
mu wtedy nie przeszkadza-
ło, że rzeka występowała
z brzegów co jakiś czas,
gdzieś bliżej lub dalej od
miasta. Wkrótce wybudo-
wano pierwszy most – Lon-
don Bridge. Z biegiem cza-
su London Bridge stał się
targowiskiem, budowano
na nim domy, most stawał
się więc cięższy, zatem po-
szerzano jego filary. Wresz-
cie zamontowano tam na-
wet koła wodne dostarcza-
jące wodę do City. Zatamo-
wanie w pewnych miej-
scach nurtu rzeki spowodo-
wało zwiększenie szybkoś-
ci przepływu wody pomię-
dzy filarami, a ponieważ
dno Tamizy zbudowane
jest z miękkiego materiału,
pojawiły się zmiany w uk-
ształtowaniu dna rzeki,
przede wszystkim jego
pogłębienie poniżej mostu.
Na przestrzeni wie-
ków stolica coraz większe-
go kraju kwitła i rozrastała
10
Urządzenia zewnętrzne filara w zbliżeniu.
19
hit numeru
11
dy zarówno w kierunku nurtu rze-
ki, jak i bieg ewentualnej fali po-
wodziowej i .
Od czasów schyłku epoki
lodowcowej północno-zachodnia
część płyty tektonicznej, na której
leżą Wyspy Brytyjskie, wynurza
się, gdyż staje się lżejsza z powo-
du topnienia lodowców, za to po-
łudniowo-wschodnia część się
obniża. Oś tego obrotu przebiega
ukośnie, mniej więcej od źródeł
rzeki Severn do ujścia Tyne, czyli
w kierunku północno-wschodnim.
Londyn zapada się, a wezbrania
wody stają się dla ludzi i ich mie-
nia coraz bardziej niebezpieczne.
Pozycje bram bariery,
górna – pozycja otwarta,
NW – niska woda (6 m
nad dnem), czyli poziom
wody w czasie odpływu,
WW – wysoka woda
(15 m nad dnem), czyli
poziom wody w czasie
przypływu, Maks – naj-
wyższy poziom wody, ja-
ki bariera może całkowi-
cie zatrzymać (ok. 20 m
nad dnem), 1953 – po-
ziom fali powodziowej
w 1953 roku, GB – po-
ziom wody w górę rzeki
od bariery, PD – poziom
dna.
WW
5
6
NW
PD
Maks
1953
GB
CZYNNIKI KLIMATYCZNE
PD
się i opadania pozio-
mu morza, nawet
o kilka metrów, zwią-
zane z przyciąganiem
mas wodnych przez masy Księży-
ca i Słońca. Najwyższe pływy ob-
serwuje się w chwilach, gdy Księ-
życ i Słońce znajdują się w jednej
linii, po tej samej stronie Ziemi.
Wyżej wymienione czynniki,
choć część z nich nieznaczna czy
nawet ledwo zauważalna, dodają
się do siebie. Jednakże nic złego
nigdy by się nie stało, gdyby nie
pływy na Morzu Północnym oraz
niże atlantyckie. Pływy są to zja-
wiska okresowego podnoszenia
Fala pływu na Morzu Północnym
ma około 500 mil długości, a okres
11 godzin 40 minut, i potrzebuje
12 godzin na pokonanie drogi ze
Szkocji do ujścia Tamizy.
A w Holandii...
zalew Zuider Zee, dzięki czemu
Amsterdam ma dostęp do morza.
Podczas tego kataklizmu zginęło
koło 50 tysięcy ludzi. W 1953 roku
w trakcie burzy trwającej całą do-
bę w Holandii zginęło prawie 2 ty-
siące mieszkańców.
Aby takim tragediom zapo-
biec, w 1957 roku opracowano na-
rodowy projekt Deltawerken
i w jego ramach rozpoczęto zakro-
jone na szeroką skalę działania
mające na celu stworzenie wielu
różnorakich urządzeń, które po-
winny zatrzymywać fale. Tworzo-
no projekty zwykłych grobli, jak
też skomplikowanych ruchomych
zapór wodnych.
cierającymi na nią silnymi
wiatrami i wysokimi falami.
Żywioł nie tylko utrudnia życie
i powoduje straty materialne, ale
nawet radykalnie zmienia linię
brzegowa tego nizinnego kraju.
Najbardziej dokuczliwy jest tak
zwany sztormowy napływ wody
spotykany zwłaszcza na terenach
depresji (położonych poniżej po-
ziomu morza) – kiedy zaczyna się
burza, wiatr wieje w kierunku
brzegu, dociskając do niego wodę
w postaci wysokiej, niecofającej
się fali. Pojawia się różnica ciśnień
pomiędzy okoliczną atmosferą
a strefą przybrzeżną, co dodatko-
wo nasila przenoszenie mas wody
na brzeg.
W czasie sztormu 1287 roku,
wskutek powodzi utworzył się cały
20
H
olendrzy też stale walczą z na-
Plik z chomika:
ZULUS555
Inne pliki z tego folderu:
Lockheed SR 71 Blackbird.zip
(11665 KB)
Najwiekszy most swiata.pdf
(1254 KB)
Aktualności - mt_6_08.pdf
(275 KB)
Atlantyckie wyzwanie, czyli Marconi triumfujący.pdf
(324 KB)
Bariera przeciwpowodziowa na Tamizie.pdf
(655 KB)
Inne foldery tego chomika:
- █▬█ █ ▀█▀ █▬█ █ ▀█▀ Wojskowa Mapa Polski Sztabowa 3 CD ( PL ) 2013
! Autor Nieznany
! Encyklopedie, słowniki, atlasy
@ Programy do czytania E-booków
▲▬▬▬▲▬▬▬▲ PRZEWODNIKI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin