Jakość administracji samorządu województwa śląskiego.PDF

(601 KB) Pobierz
75406623 UNPDF
PRACA DYPLOMOWA
J AKO ĺĘ ADMINISTRACJI
SAMORZ ġ DU WOJEWÓDZTWA ĺ L ġ SKIEGO
/ DIAGNOZA Z WYKORZYSTANIEM MODELU „7 S ”/
Spis tre Ļ ci:
Wst ħ p .....................................................................................................................................- 3 -
1. Administracja samorz Ģ du województwa .....................................................................- 5 -
1.1. Istota i zakres działania ..............................................................................................- 5 -
1.2. Zagadnienie jako Ļ ci administracji..............................................................................- 8 -
2. Model “7s” - teoretyczna podstawa ............................................................................- 11 -
2.1. Geneza......................................................................................................................- 11 -
2.2. Konstrukcja ..............................................................................................................- 14 -
3. Analiza elementów administracji Samorz Ģ du Województwa ĺ l Ģ skiego .................- 18 -
3.1. Struktura...................................................................................................................- 18 -
3.2. Strategia ...................................................................................................................- 22 -
3.3. Systemy....................................................................................................................- 27 -
3.4. Personel ....................................................................................................................- 32 -
3.5. Styl ...........................................................................................................................- 35 -
3.6. Umiej ħ tno Ļ ci ............................................................................................................- 37 -
3.7. Wspólne warto Ļ ci .....................................................................................................- 39 -
4. Syntetyczna ocena jako Ļ ci administracji Samorz Ģ du Województwa ĺ l Ģ skiego ....- 41 -
4.1. Metoda oceny...........................................................................................................- 41 -
4.2. Jako Ļę administracji samorz Ģ du województwa Ļ l Ģ skiego........................................- 46 -
Zako ı czenie ........................................................................................................................- 64 -
Wykaz literatury ................................................................................................................- 66 -
S PIS TABEL ...........................................................................................................................- 69 -
S PIS RYSUNKÓW ...................................................................................................................- 70 -
S PIS WYKRESÓW ..................................................................................................................- 71 -
S PIS ZAŁ ġ CZNIKÓW .............................................................................................................- 72 -
- 2 -
Wst ħ p
Region jako wspólnota samorz Ģ dowa, maj Ģ ca prawo do samodzielnego decydowania o
sobie i swojej przyszło Ļ ci, jest w polskich realiach tworem stosunkowo nowym. Samorz Ģ d
województwa został powołany z mocy ustawy z dniem 1 stycznia 1999 r., wi ħ c od samego
pocz Ģ tku jego istnienia zarz Ģ dzaj Ģ cy regionem funkcjonuj Ģ w warunkach otwartej gospodarki
rynkowej. Zło Ň ono Ļę procesów zachodz Ģ cych w gospodarce regionalnej oraz dynamika i
rosn Ģ ca z czasem konkurencyjno Ļę otoczenia 1 , a tak Ň e ogrom potrzeb wewn ħ trznych i mocno
ograniczone mo Ň liwo Ļ ci ich zaspokajania wymogły na władzach województwa zastosowanie
nowego, strategicznego podej Ļ cia do zarz Ģ dzania rozwojem regionu. Konieczno Ļę ta wydaje
si ħ by ę powszechnie postrzegan Ģ i akceptowan Ģ – wszystkie województwa ju Ň w pierwszych
latach swojego funkcjonowania przygotowały strategie rozwoju, które obecnie zostały
zaktualizowane 2 .
Samodzielny w swoich działaniach, wyposa Ň ony w maj Ģ tek i moc stanowienia prawa
samorz Ģ d, ma mo Ň liwo Ļę stymulowania i ukierunkowywania rozwoju regionu. Nie
podejmuj Ģ c próby oceny na ile istotny jest to wpływ, mo Ň na bez w Ģ tpliwo Ļ ci stwierdzi ę , i Ň
znaczenie działa ı i decyzji podejmowanych przez organy samorz Ģ du województwa
zdecydowanie wzrosło w 2004 roku, gdy wraz z przyst Ģ pieniem Polski do Unii Europejskiej
województwa uzyskały dost ħ p do funduszy strukturalnych. Znaczenie to, a tym samym ranga
samorz Ģ du i przede wszystkim odpowiedzialno Ļę za podejmowane decyzje, wzro Ļ nie
ponownie w latach 2007-2013, wprost proporcjonalnie do zwi ħ kszonego strumienia unijnych
funduszy oraz wi ħ kszej samodzielno Ļ ci województw w zakresie ich wykorzystania. W tym
kontek Ļ cie istotn Ģ wydaje si ħ odpowied Ņ na pytanie, o zdolno Ļę organów samorz Ģ du do
skutecznego zarz Ģ dzania regionem oraz o warunki jakie nale Ň y spełni ę by skuteczno Ļę ta była
wy Ň sza.
Przed dwoma laty, pisz Ģ c prac ħ magistersk Ģ z zakresu zarz Ģ dzania strategicznego
rozwojem lokalnym przyj Ģ łem zało Ň enie, Ň e to strategia rozwoju jest czynnikiem
determinuj Ģ cym powodzenie społeczno Ļ ci lokalnej. Maj Ģ c Ļ wiadomo Ļę istnienia innych
warunków uznałem, i Ň to wła Ļ nie strategia, a tak Ň e podej Ļ cie do jej przygotowania i
1 Jak stwierdził A Klasik “polskim regionom od pocz Ģ tku ich upodmiotowienia zagra Ň ała marginalizacja na
scenie narodowej oraz w grze o rozwój w skali europejskiej i globalnej”, A. Klasik, Strategia rozwoju regionu,
Studia Regionalne i Lokalne, nr 3/2000, s. 7.
2 Wprawdzie obowi Ģ zek okre Ļ lenia strategii rozwoju województwa wynika wprost z ustawy - Art. 11, ust. 1
ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz Ģ dzie województwa (Dz.U. nr 91, poz. 576 ze zm.) - ale przyjmuj ħ
optymistyczne zało Ň enie, i Ň przynajmniej wi ħ kszo Ļę samorz Ģ dów opracowała dokument z poczucia własnej
potrzeby, a nie obowi Ģ zku wynikaj Ģ cego z ustawy.
- 3 -
wdro Ň enia, kształtuj Ģ je. Do Ļ wiadczenia zwi Ģ zane z prac Ģ w urz ħ dzie marszałkowskim
przekonały mnie jednak, Ň e skuteczno Ļę zarz Ģ dzania gmin Ģ , czy regionem, zale Ň y od
szerokiego spektrum czynników, z których strategia nie musi by ę najwa Ň niejsza, a
przynajmniej nie jest w stanie zneutralizowa ę oddziaływania pozostałych.
Celem niniejszego opracowania jest zatem diagnoza administracji samorz Ģ du
województwa Ļ l Ģ skiego jako organizacji, przez pryzmat jej zdolno Ļ ci do skutecznego
działania na rzecz rozwoju regionu. Diagnoza zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem,
modelu “7s”, pozwalaj Ģ cego na cało Ļ ciowe przedstawienie organizacji, zaprezentowanego w
1980 roku i od tego czasu z powodzeniem wykorzystywanego w sferze biznesu. Równolegle
wi ħ c do analizy jako Ļ ci administracji samorz Ģ du województwa oceniona zostanie tak Ň e
przydatno Ļę modelu “7s”, jako narz ħ dzia diagnozy na gruncie bada ı regionalnych.
Praca ma charakter jedynie u Ň ytkowy, przedstawia w uporz Ģ dkowany sposób zbiór – z
konieczno Ļ ci subiektywnych – obserwacji procesów zachodz Ģ cych w diagnozowanej
organizacji i jej niedomaga ı oraz propozycji na zmian ħ istniej Ģ cej sytuacji. Nie została
natomiast postawiona w niej Ň adna teza, która nadawałaby si ħ do potwierdzenia b Ģ d Ņ obalenia
i prowadziła do warto Ļ ciowej teorii 3 . Wynika to z jednej strony z faktu, i Ň przedstawiony
materiał dotyczy zaledwie jednego województwa i nie pozwala na wyci Ģ ganie daleko id Ģ cych
wniosków, a z drugiej z przekonania autora o niemo Ň no Ļ ci udowodnienia czegokolwiek na
gruncie nauk społecznych, przy bogatym nawet materiale badawczym 4 .
Tre Ļę pracy została uj ħ ta w czterech rozdziałach, z których pierwsze dwa maj Ģ
charakter teoretyczny, za Ļ dwa nast ħ pne praktyczny. Pierwszy rozdział prezentuje poj ħ cie
administracji samorz Ģ du, zakres jej działania oraz problematyk ħ jako Ļ ci administracji.
Rozdział drugi charakteryzuje model “7s”, stanowi Ģ cy podstaw ħ Ņ niejszej analizy. Trzeci
rozdział w sposób opisowy przedstawia funkcjonowanie administracji samorz Ģ du
województwa Ļ l Ģ skiego w obszarach zaproponowanych przez model „7s”. W czwartym
podj ħ to prób ħ stworzenia zbiorczego wska Ņ nika pozwalaj Ģ cego na dokonanie syntetycznej
oceny jako Ļ ci tej Ň e administracji.
3 Przynajmniej zgodnie z wymogami, jakie teorii naukowej stawiał filozof nauki, Sir Karl Popper - Conjectures
and refutations: the growth of scientific knowledge London: Routledge 1989, s. 33-39.
4 Tak długo jak nie istnieje mo Ň liwo Ļę przeprowadzenia kontrolowanego, powtarzalnego eksperymentu na
jakkolwiek definiowanym 'regionie', twierdzenie Ň e dowiodło si ħ istnienia prostych zale Ň no Ļ ci w tak
skomplikowanym i nieizolowanym układzie jest pozbawione jakiejkolwiek warto Ļ ci. Trudno zaufa ę te Ň ,
maj Ģ cym rozwi Ģ za ę ten problem metodom statystycznym, je Ň eli u Ļ wiadomimy sobie, Ň e matematyka procesów
stochastycznych jest w zasadzie manifestacj Ģ bezradno Ļ ci nauki wobec zjawisk cho ę troch ħ bardziej
skomplikowanych ni Ň zderzenie dwóch kul.
- 4 -
1. Administracja samorz Ģ du województwa
1.1. Istota i zakres działania
Poj ħ cie administracji samorz Ģ dowej jest oczywi Ļ cie bezpo Ļ rednio zwi Ģ zane z samym
samorz Ģ dem terytorialnym. Niejasno Ļ ci w rozumieniu poj ħ cia administracji samorz Ģ du mo Ň e
rodzi ę fakt, i Ň samorz Ģ d terytorialny jest cz ħ sto przedstawiany jako administracja – odmienna
od rz Ģ dowej forma organizacji administracji publicznej. Zgodnie za Ļ z definicj Ģ E.
Ochendowskiego, samorz Ģ d terytorialny to zwi Ģ zek lokalnego społecze ı stwa, powołany do
samodzielnego wykonywania administracji publicznej 5 . W teorii administracji samorz Ģ d
uznaje si ħ wi ħ c za form ħ decentralizacji administracji publicznej, a administracj ħ
samorz Ģ dow Ģ zalicza si ħ do wykonawczego pionu władzy 6 .
Na potrzeby niniejszej pracy administracja samorz Ģ du województwa b ħ dzie rozumiana
zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz Ģ dzie województwa 7 , jako system
społeczny zespolony w jednym urz ħ dzie i pod jednym zwierzchnikiem w osobie marszałka,
czyli urz Ģ d marszałkowski. Elementem administracji samorz Ģ du województwa jest tak Ň e
marszałek i pozostali członkowie zarz Ģ du województwa jako bezpo Ļ redni zwierzchnicy
pracowników urz ħ du.
Zakres działania tak okre Ļ lonej administracji wynika wprost z rozdziału drugiego
ustawy powołuj Ģ cej samorz Ģ d województwa. Art. 11 zobowi Ģ zuje samorz Ģ d do prowadzenia
polityki rozwoju województwa, na któr Ģ składa si ħ m.in. utrzymanie i rozbudowa
infrastruktury społecznej i technicznej czy wspieranie rozwoju nauki. Art. 14 wymienia
równie Ň szereg zakresów od kultury i ochrony zabytków do ochrony praw konsumentów, w
ramach których samorz Ģ d ma obowi Ģ zek wykonywania konkretnych zada ı . Ust 5 art. 11
wspomina dodatkowo, i Ň do samorz Ģ du województwa nale Ň y wykonywanie zada ı
zwi Ģ zanych z rozwojem regionalnym na obszarze województwa. Na podstawie powy Ň szych
zapisów mo Ň na wi ħ c stwierdzi ę , Ň e podstawowym zadaniem samorz Ģ du województwa, na
którym koncentruj Ģ si ħ (lub przynajmniej powinny) działania jego administracji, jest rozwój
regionalny.
Samo poj ħ cie rozwoju regionalnego bywa definiowane na wiele sposobów. Wspólne
dla wi ħ kszo Ļ ci definicji jest postrzeganie go jako procesu trwałych zmian na lepsze, zarówno
w sensie ilo Ļ ciowym, jak i jako Ļ ciowym, czyli jako wzrost i popraw ħ w ró Ň nych wymiarach
5 M. Kotulski, Poj ħ cie i istota samorz Ģ du terytorialnego, Samorz Ģ d Terytorialny nr 1-2/2000.
6 Ibid.
7 Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz Ģ dzie województwa (Dz.U. nr 91, poz. 576 ze zm.)
- 5 -
Zgłoś jeśli naruszono regulamin