Etnografia organizacji pozarządowej.PDF

(2592 KB) Pobierz
72512862 UNPDF
Etnografiaorganizacjipozarządowej
Pracamagisterska
nakierunkuMarketingiZarządzanie
wzakresiezarządzaniagospodarczego.
1
Streszczenie
Przedmiotem rozwaŜań niniejszej pracy jest analiza kultury organizacyjnej organizacji
pozarządowej. Moje badania przeprowadziłam w jednym z warszawskich stowarzyszeń,
którego głównym celem jest pomoc osobom niepełnosprawnym intelektualnie, bezdomnym
i bezrobotnym.
W mojej pracy prezentuję badania jakościowe w formie etnografii. Metoda ta zakorzeniona
jest w perspektywie interpretatywnej teorii organizacji.
Celem moich badań było zaprezentowanie relacji między profilem osobowościowym
pracowników organizacji non-profit, a jej toŜsamością oraz analiza wpływu
charyzmatycznego przywódcy na funkcjonowanie organizacji.
Materiał do niniejszej pracy zebrałam przede wszystkim dzięki blisko piętnastu wywiadom
z członkami organizacji- wolontariuszami, pracownikami i podopiecznymi oraz prowadząc
obserwacje typu shadowing i zapiski w notesie badacza. Pozwoliło mi to dokonać analizy
zjawisk i procesów przez pryzmat kultury organizacyjnej. W konkluzjach wykazałam
podobieństwa badanej przeze mnie organizacji do organizacji samorealizującej się, jak
równieŜ wskazałam na konsekwencje wynikające z faktu, iŜ organizacja posiada
charyzmatycznego przywódcę.
Słowakluczowe
Etnografia, wywiad antropologiczny, trzeci sektor, stowarzyszenie, organizacja,
samorealizacja, lider
Dziedzinapracy
04000 Biznes i zarządzanie Business Studies, Management Science
3
SPISTREŚCI
1. WSTĘP.........................................................................................6
1.1. Tło..........................................................................................6
1.2. Sformułowanieproblemubadawczego..........................................8
1.3. Strukturapracy.........................................................................8
1.4. Metodabadawcza......................................................................9
2. CZĘŚĆTEORETYCZNA.................................................................13
2.1. Samorealizacjaworganizacji ....................................................13
3. EMPIRIA....................................................................................16
3.1. OtwarteDrzwiNarodziny........................................................16
3.2. WarsztatyTerapiiZajęciowej„wzorcowaplacówka”..................19
3.2.1. Genezapowstania .............................................................19
3.2.2. NaczelnyPsychologStowarzyszeniaizespółWTZ...................20
3.2.3. Pracazniepełnosprawnymi.................................................22
3.2.4. Wzorcowyośrodek.............................................................26
3.3. DomRotacyjnyipracazludźmibezrobotnymi.............................29
3.3.1. Rekrutacja........................................................................29
3.3.2. Kimsąmieszkańcy?...........................................................30
3.3.3. Zasadypobytu..................................................................31
3.3.4. Indywidualnyplanwychodzeniazbezdomności......................34
3.3.5. Dominny,niŜwszystkie.....................................................39
3.4. Pracownicy.............................................................................45
3.4.1. Początkiworganizacji........................................................46
3.4.2. Rekrutacjanaetat.............................................................46
3.4.3. Specyfikapracy.................................................................47
3.4.4. Rozterki...........................................................................53
3.4.5. ProfilPracownika...............................................................56
3.5. OrganizacjaJednegoCzłowieka–sylwetkaPrezesStowarzyszenia.59
3.5.1. PaniPrezesversusStowarzyszenie.......................................61
3.5.2. PaniPrezesversusludzie....................................................66
3.5.3. Następca..........................................................................71
3.6. Dziśijutro.............................................................................73
3.6.1. ObecnapozycjaStowarzyszenia ..........................................73
3.6.2. Planynaprzyszłość............................................................75
3.7. Trzycnotyorganizacji..............................................................77
3.7.1. Otwartość–„otwartedrzwi,otwarteserca,otwartegłowy”.....77
3.7.2. SłuŜebność.......................................................................78
3.7.3. Miejscenarozwójizmianę .................................................79
4. KONKLUZJE................................................................................83
4.1. Organizacjasamorealizującasię(SAO).......................................83
4.2. Przywódcaakulturaorganizacji.................................................88
5. BIBLIOGRAFIA...........................................................................93
5
1. WSTĘP
1.1. Tło
„Trzeci sektor” to nazwa, której uŜywa się wobec ogółu organizacji pozarządowych.
Określenie to, przeniesione z języka angielskiego, nawiązuje do podziału dzielącego
aktywność społeczno-gospodarczą nowoczesnych państw demokratycznych na trzy sektory.
Według tej typologii pierwszy sektor to administracja publiczna, określana teŜ niekiedy jako
sektor państwowy. Drugi sektor to sfera biznesu, czyli wszelkie instytucje i organizacje,
których działalność jest nastawiona na zysk, nazywany teŜ sektorem prywatnym.
Trzeci sektor to ogół prywatnych organizacji, działających społecznie i nie dla zysku,
czyli organizacje pozarządowe (organizacje non-profit). (http://osektorze.ngo.pl/,
2005)
Rola organizacji pozarządowych w Polsce stopniowo rośnie. Obecnie jest ich w
naszym kraju ponad 50 tysięcy (Klon/Jawor, 2005). Największy boom moŜna było
zaobserwować na początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy to w Polsce nastąpiła transformacja
ustrojowa.
Fundacje
Stowarzyszenia
Fig. 1 Dynamika przyrostu zarejestrowanych stowarzyszeń i fundacji na podstawie rejestru REGON
( poprzedni rok= 100%)
źródło: Klon/Jawor, 2005 s. 8
6
72512862.001.png
PowyŜszy wykres pokazuje przyrost liczby stowarzyszeń i fundacji (podstawowych
form prawnych dla organizacji pozarządowych) w Polsce w latach 1989- 2003. W okresie
1989- 1992 wzrost ten był bardzo gwałtowny, później nastąpiła stabilizacja, która utrzymuje
się do dnia dzisiejszego.
Z raportu Stowarzyszenia Klon/Jawor wynika, Ŝe w większość organizacji trzeciego
sektora to organizacje młode (2005). W 48% przypadków ich wiek nie przekracza 5 lat.
Wynika to z tego, Ŝe duŜa część organizacji non-profit względnie szybko kończy swoją
działalność i na ich miejsce powstają nowe. W samym województwie mazowieckim na
przestrzeni dwóch lat (od roku 2002 do roku 2004) ilość organizacji trzeciego sektora wzrosła
o blisko 34%.
Jeśli chodzi o strukturę organizacji pozarządowych, to badania wskazują wyraźny
podział na sześć obszarów ich aktywności. Zgodnie z wynikami raportu Klon/Jawor w Polsce
w trzecim sektorze moŜemy wyróŜnić następujące „podsektory” działań:
- sport, rekreację i hobby (40% organizacji trzeciego sektora uwaŜa, Ŝe aktywność
w tym zakresie stanowi ich podstawowe pole działania)
- kultura i sztuka (12%)
- edukacja (10%)
- usługi socjalne i pomoc społeczna (10%)
- ochrona zdrowia (8%)
- rozwój lokalny w wymiarze społecznym i materialnym (ok. 6,5%) (Klon/Jawor, 2005)
Obecność organizacji pozarządowych coraz wyraźniej zaznacza się w naszej
rzeczywistości. Mówi się o partnerstwie świata biznesu z trzecim sektorem, o wzroście
popularności wolontariatu. Ich znaczenie potwierdza uchwalenie 24 kwietnia 2003 roku
Ustawy o działalności poŜytku publicznego i wolontariacie. Pojawiła się tam prawna definicja
organizacji pozarządowej:
Ustawa reguluje zasady prowadzenia działalno ś ci po Ŝ ytku publicznego przez
organizacje pozarz ą dowe, tryb, reguły i formy zlecania realizacji zada ń publicznych
przez administracj ę publiczn ą organizacjom pozarz ą dowym, uzyskiwanie przez
organizacje statusu organizacji po Ŝ ytku publicznego oraz nadzór nad działalno ś ci ą
organizacji po Ŝ ytku publicznego, a tak Ŝ e warunki wykonywania ś wiadcze ń przez
wolontariuszy oraz korzystania z tych ś wiadcze ń (Dz. U. z dnia 29 maja 2003 r.)
Wspomniany akt prawny umoŜliwia kaŜdemu z nas moŜe przekazanie jednego
procenta podatku dochodowego na rzecz organizacji mającej status poŜytku publicznego.
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin