Standardy jakości w turystyce.pdf

(1290 KB) Pobierz
Microsoft Word - standardy jakosci w turystyce kor 2.doc
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
Departament Turystyki
Standardy jako ś ci
w turystyce
- Poradnik wdrażania -
Zespł autorw:
Jacek Bugański
Artur Jabłoński
Magdalena Kachniewska
Jerzy Kowalczyk
Bożena Srebro
Pod redakcją Jerzego Kowalczyka
Opracowanie zrealizowano na zlecenie Ministerstwa Gospodarki i Pracy.
Druk sfinansowano ze środkw budżetowych Ministerstwa Gospodarki i Pracy.
Łamanie i druk: ZWP MGiP. Zam. 1265/04
2
 
Spis treści
1. Przeznaczenie poradnika ............................................................................... 5
2. Wprowadzenie ............................................................................................... 6
3. Przesłanki rozwoju systemu zarządzania w turystyce .................................... 12
3.1. Charakterystyka usługobiorcw turystycznych ....................................... 12
3.2. Charakterystyka usług turystycznych w Polsce ...................................... 24
4 . Ewolucja systemw zarządzania .................................................................... 29
4.1. Normy zarządzania serii ISO .................................................................. 29
4.2. Zintegrowany system zarządzania ......................................................... 33
4.2.1. Korzyści z wdrożenia ZSZ ........................................................... 34
4.2.2. Uwarunkowania wdrażania ZSZ .................................................. 38
4.3. Od norm ISO do TQM i modelu doskonałości EFQM ............................. 51
4.4. Rola najwyższego kierownictwa w systemie zarządzania ...................... 60
4.4.1. Od kierownika organizacji do przywdcy ..................................... 64
5. Standardy zarządzania w turystyce ................................................................ 69
5.1. Specyfika produktu turystycznego .......................................................... 69
5.1.1. Pojęcie i cechy charakterystyczne usługi .................................... 69
5.1.2. Percepcja klienta a ocena jakości usługi turystycznej ................. 72
5.1.3. Kryteria oceny jakości usługi turystycznej ................................... 75
5.1.4. Znaczenie personelu dla kształtowania cech usługi turystycznej 81
5.1.5. Źrdła wiedzy o preferencjach turystw ...................................... 85
5.1.6. Wpływ turysty na kształtowanie jakości usługi ............................. 86
5.1.7. Zarządzanie reklamacjami ........................................................... 91
5.1.8. Wpływ jakości na trwałość związkw z klientem ......................... 95
6. System zarządzania jakością jako fundament spełniania standardu jakości .. 98
6.1. Metodyka wdrażania systemu zarządzania jakością .............................. 98
6.2. Podejście procesowe ............................................................................. 101
6.3. Zarządzanie procesem ........................................................................... 106
6.4. Etapy opracowania i wdrażania systemu ............................................... 113
6.4.1. Decyzja o wdrożeniu systemu ..................................................... 114
6.4.2. Diagnoza stanu organizacji ......................................................... 115
6.4.3. Ustanowienie polityki i celw organizacji ..................................... 117
6.4.4. Identyfikacja i klasyfikacja procesw ........................................... 121
6.4.5. Opisanie i analiza procesw ........................................................ 129
6.4.6. Opracowanie dokumentacji systemu ........................................... 136
6.4.7. Wdrożenie, utrzymanie i doskonalenie systemu .......................... 145
6.5. Bariery i uwarunkowania oraz korzyści wdrażania systemw
zarządzania jakością .............................................................................. 152
7. HACCP Î istota i założenia realizacji ............................................................. 157
8. Standardy jakości w wybranych sektorach branży turystycznej ..................... 162
8.1. Biuro turystyczne .................................................................................... 162
8.2. Hotel ....................................................................................................... 172
8.3. Gospodarstwo agroturystyczne .............................................................. 186
9. Przykłady procedur systemowych .................................................................. 188
10. Posumowanie.................................................................................................. 206
11. Bibliografia ..................................................................................................... 208
3
4
1. Przeznaczenie poradnika
Poradnik jest przeznaczony przede wszystkim dla kadry kierowniczej organi-
zacji w branży usług turystycznych odpowiedzialnej za opracowanie i realizację stra-
tegii oraz polityki i celw działania organizacji. Zawiera on między innymi metodolo-
gię przeprowadzenia analizy organizacji jako punktu wyjścia do określenia polityki
i celw działania w długim i krtkim horyzoncie czasu. Jednocześnie powinien on
stanowić pomoc merytoryczną i praktyczną dla zespołw pracownikw wdrażających
standardy jakości w swoich organizacjach, w tym rwnież systemy zarządzania jako-
ścią, zgodne z wymaganiami norm ISO serii 9000. W poradniku są określone stan-
dardy jakości w wybranych sektorach branży turystycznej, kompatybilne ze standar-
dami przyjętymi w krajach Unii Europejskiej i w krajach poza europejskich charakte-
ryzujących się wysoką jakością usług turystycznych oraz określona metodyka i spo-
sb osiągnięcia tych standardw. W pojęciu ástandard jakościÑ mieści się zarw-
no charakterystyka jakości podstawowych produktw poszczeglnych sekto-
rw, jak i charakterystyka modelu systemu zarządzania jakością.
Celem poradnika jest pokazanie krok po kroku etapw opracowania i wdraża-
nia standardu jakości Î jako systemu zarządzania , w sposb umożliwiający orga-
nizacji realizację systemu w maksymalnym stopniu samodzielnie, co w znacznym
stopniu zmniejszy potrzebę korzystania z zewnętrznej pomocy konsultingowej,
a więc tym samym ograniczy koszty opracowania i wdrożenia systemu. W poradniku
są rwnież zasygnalizowane dalsze działania niezbędne do przechodzenia organiza-
cji na wyższy Î od systemu zarządzania jakością wg norm ISO serii 9000 Î poziom
zarządzania tj. TQM (Total Quality Management) oraz Europejski Model Doskonało-
ści EFQM. Rwnież jest omwiony system HACCP, ktry staje się systemem obo-
wiązkowym w organizacjach, ktre mają do czynienia w jakiejkolwiek formie z pro-
duktami rolno-spożywczymi (wytwarzanie, transport, przechowywanie i magazyno-
wanie itp.), a więc np. restauracje hotelowe, organizacje agroturystyczne.
Z dotychczasowej praktyki wdrażania rżnych modeli systemw zarządzania
organizacją wynika, że jedną z istotnych przyczyn relatywnie mniejszej ich efektyw-
ności, w stosunku na przykład do systemw w organizacjach niemieckich, holender-
skich czy brytyjskich, jest zbyt mała wiedza i wiadomość na ten temat prezento-
wane przez kadrę menedżerską , co zresztą często wynika nie z ich niechęci, ale
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin