stymulujące twórczą aktywność matematyczna.doc

(65 KB) Pobierz

Zabawa przy muzyce – taniec pajaców (dla dzieci starszych)

 

Nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy przy muzyce. „To będzie taniec pajaców”.

Dzieci wykonują znane im ruchy pajaca w takt muzyki. „Pajacom zepsuły się prawe

ręce” – mówi nauczycielka. Dzieci z rozbawieniem przyjmują tę propozycję

i próbują wykonywać ruchy pajaca, nie poruszając prawą ręką. W dalszym ciągu

zabawy nauczycielka sugeruje zepsucie się lewej nogi, potem prawej ręki i lewej

ręki. Za każdym razem pajace powracają do stanu wyjściowego; są naprawione.

 

 

„Mały guzik – duży guzik” – dobieranie par przeciwstawnych.

Przed dzieckiem kładziemy duży guzik i prosimy o wyszukanie małego, kładąc

płaski, prosimy o wypukły itd.Dziecko samo dobiera guziki, starając się utworzyć

jak najwięcej par przeciwstawnych.W zabawie udział bierze kilkoro dzieci.

Na sygnał układają pary przeciwstawne. Wygrywa dziecko, które miało

najwięcej par.

 

 

            Zabawa „Sokole oko”

Bierzemy kilka guzików i obrysowujemy je (mogą to wykonać dzieci).

Następnie prosimy dziecko, by umieściło guziki na odpowiednim miejscu.

 

 

            Zabawa w schowany klocek

Celem tej zabawy jest utrwalenie przez dzieci znajomości relacji: klocki mają

ten sam kolor. Wszystkie klocki są umieszczone w woreczkach lub pudełkach.

Każde dziecko z zamkniętymi oczyma wybiera dowolny klocek, a następnie

szuka drugiego, którego długość jest równa długości pierwszego klocka.

Po otwarciu oczu stwierdzają, że wybrane przez nich klocki mają ten sam kolor.

 

 

            Co spada, a co nie?

Na blacie stolika leżą różnorodne, odpowiednio dobrane przedmioty: metalowy

klucz, kasztan, metalowa przykrywka do słoika, szklana butelka, wata, ptasie

pióro, kawałek styropianu, karta papieru, kawałek folii aluminiowej, kamyk.

Zachęcamy dzieci, aby wystąpiły w roli wiatru. Stojąc z jednej strony stołu

dmuchają na leżące na stole przedmioty. Obserwują, jak jedne z nich spadają

na podłogę, inne zaś nie. – Co się stało?

 

 

            Zabawa badawcza „Mierzymy czas”

Robimy stożek z papieru i w ścięty czubek wkładamy słomkę. Powstały lejek

wkładamy w otwór przeźroczystej butelki. Dzieci wsypują kolejno piasek

z naczyń o różnej wielkości (nakrętka, łyżka, kubek od jogurtu) i obserwują,

ile czasu trwa przesypywanie piasku. Mogą odmierzać czas liczbą klaśnięć.

 

 

            Zabawa „Kto szybciej”

W misce z wodą kilkoro dzieci ustawia łódki, np. z korka, z papieru.

Na sygnał każde dmucha w żagle swej łódki. Wygrywa ten, kto pierwszy

dotrze do wyznaczonego celu.

 

            Zabawa „Pomagamy krasnoludkom”

Do zabawy potrzeba 7 kartoników z wózkami o zróżnicowanej wielkości

i bez kół. Opowiadamy dzieciom: „Krasnoludki do przewożenia kamieni

zrobiły sobie wózki. Większy – zrobił większy, mniejszy – mały. Proszę

ułożyć kartoniki z wózkami od najmniejszego do największego i wyszukać

dla każdego po dwa takie same guziki – koła.

 

           

Zabawa „Kolorowe schodki”

Zabawę tę możemy przeprowadzić w każdej grupie wiekowej, różnicując

liczbę i długość klocków. Dzieci 6 – letnie wybierają z zestawu 10 klocków,

po jednym z każdego koloru, a następnie „budują kolorowe schody”.

Przy wchodzeniu i schodzeniu po stopniach wymieniają nazwy kolorów

poszczególnych stopni.

 

           

Gra w dobieranie - ćwiczenia w sferze percepcyjnej

Nauczycielka przygotowuje zestawy obiektów do szeregowania. W kopertach

umieszcza po dwa zestawy elementów, z których każdy należy uporządkować

według wykrytego kryterium różnicy, np. grubości, długości, i jednocześnie

przyporządkować elementy jednego zbioru elementom drugiego zbioru.

Np.: im większy kwiatek, tym większy listek.

Polecenie: „Przyjrzyj się, czy wszystkie kwiatki są takie same? Jak można

je uporządkować?” W kopertach mogą znajdować się:

- ptaki o różnej wielkości i gałązki o różnej długości i grubości;

- ptaki i gniazdka o różnej wielkości itp.

 

           

Okresy ludzkiego życia w teatrze pantomimy

„Potrafiliście rozwiązać trudne zadanie – ułożyć zdjęcia do albumu, a teraz

proponuję wam przedstawienie w teatrze pantomimy tego, co robią dzieci,

młodzież, czy ludzie dorośli” – proponuje nauczycielka. Dzieci przedstawiają

gestem, mimiką, co robi mama? Co robił tata, gdy był taki jak dzieci

w przedszkolu? Co robiła mama, gdyby była dziadziusiem?

 

 

            „Pojazdy”

Dzieci słuchają nagrań odgłosów różnych pojazdów (sanie – dzwoneczki,

wóz – odgłos uderzeń kopyt końskich o bruk, samochód – warkot silnika,

tramwaj – dzwonek tramwajowy, samolot – odgłos odrzutowca).

Zadaniem ich jest prawidłowe rozpoznanie i nazwanie pojazdu, a następnie

umieszczenie jego sylwetki na tablicy flanelowej. Gdy na tablicy powstanie

zbiór pojazdów, nauczycielka stawia następne zadanie. Dzieci mają ułożyć

sylwetki pojazdów w określony sposób – od pojazdu poruszającego się

najwolniej do pojazdu poruszającego się najszybciej.

 

 

            Składanie i rozkładanie figur

Dzieci znają figury geometryczne. Z dużych klocków Dienesa odrysowują

figury na papierze i wycinają. Nauczycielka inicjuje zabawę w „Czarodziejskie

figury”. Np. z kwadratu można otrzymać różne figury. Czynność odwrotna:

z pociętych figur składają figurę o zadanym kształcie, np. na dużych klockach

z kompletu logicznego.

 

 

   Zabawa ruchowa dla dzieci młodszych – Pokaż, w jakiej jesteś grupie

„Wymyśliłam dla was nową zabawę” – mówi nauczycielka i rysuje w poprzek

sali linię kredą. „Możecie potańczyć po całej sali, ale kiedy muzyka się skończy,

zatrzymajcie się”. Kiedy dzieci stanęły nieruchomo, nauczycielka zwróciła uwagę

na obrazki znajdujące się w obu częściach sali. „To jest miejsce dla…

(różnych pojazdów)”. „A to jest miejsce dla… (różnych zwierząt)”.

Dzieci odtwarzają ruchem różne zwierzęta lub pojazdy. Po chwili muzyki

nauczycielka proponuje inne obrazki i zabawa trwa nadal.

 

 

            Zabawa słowami – wyliczanki

            dla dzieci młodszych

 

„Usiądźmy w kole” – proponuje nauczycielka. „Posłuchajcie wyliczanki”.

            W ogródku Nastki rosną kwiatki

            Tam bratki rosną? – rosną.

            Tam wierzby rosną? – nie.

            Tam fiołki rosną? – rosną.

            Tam ziemniaki rosną? – nie.

O czym może być następna wyliczanki?

            „Na błękitnym niebie fruwają gołębie,

            A wróble fruwają? – fruwają”

„Co powiecie dalej?”

Dzieci podają nazwy ptaków. Można układać też inne wyliczanki. Zabawa ta

wymaga ustalenia wyraźnego kryterium grupy, którą należy odtwarzać,

podając nazwy szczegółów.

 

 

            Zabawa: „Na którym schodku stoi kotek?”

Dzieci budują schodki z 10 klocków (o wzrastającej długości). Przeliczają stopnie

posługując się liczebnikami: pierwszy, drugi… piąty itd. Po schodach wchodzi kotek.

Zatrzymuje się na piątym schodku. Nauczyciel pyta: - „Na którym schodku stoi

kotek?” Dzieci odpowiadają poprawnie: - „na piątym”. Następnie zakrywa się

schodki, które przeszedł kotek i stawia się dzieciom pytanie: - „ile schodków

przeszedł kotek, jeżeli stoi na piątym?” i tu pojawia się trudność. Dzieci twierdzą,

że kotek przeszedł pięć schodków. Dopiero po powtórnym przeliczeniu

ze zdumieniem stwierdzają, że kotek stoi na piątym schodku, ale przeszedł

dopiero cztery.

 

 

   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin