kabała.pdf

(196 KB) Pobierz
Kabała - tajna nauka
Wst ę p
Ju Ŝ od dawna człowiek szukał odpowiedzi na główne kwestie Ŝ ycia: kim
jestem, na czym polega cel mojego istnienia, po co istnieje ten wiat,
czy istniejemy nadal po mierci itd...
Ka Ŝ dy usiłuje w swoim zakresie w jaki sposób otrzyma ć odpowiedzi na te
pytania, czerpišc przy tym z dost ę pnych nam ródeł informacji. Ka Ŝ dy z
nas tworzy swój wiatopoglšd, bioršc jako podstaw ę podej cie, które
wydaje si ę najbardziej pewne.
Rzeczywisto ć i Ŝ ycie codzienne w ka Ŝ dej chwili zmusza nas do sprawdzania
i uzasadnienia naszych poglšdów oraz cišgłego ich korygowania. Ten proces
odbywa si ę u jednych wiadomie, u innych - nie.
Przyczynš pobudzajšcš do zmian i poszukiwa ń odpowiedzi, jest ch ęć
otrzymania rozkoszy i unikni ę cia cierpie ń . Z tego punktu widzenia
jeste my podobni do wszystkich zwierzšt. Krowa, Ŝ aba i ryba, ka Ŝ da w swój
sposób pragnie równie Ŝ otrzyma ć jak najwi ę cej przyjemno ci i jak najmniej
cierpienia.
Prawa natury, do wiadczenie Ŝ yciowe oraz sposób Ŝ ycia innych istot
Ŝ ywych, uczš nas, Ŝ e nie ma Ŝ adnego rozumnego sposobu aby absolutnie
uniknš ć cierpie ń . W najlepszym wypadku mo Ŝ na si ę znimi pogodzi ć i przyjš ć
je jako zło konieczne.
Kwestia celu, sensu Ŝ ycia dodaje do codziennych ludzkich cierpie ń
nast ę pujšce pytanie: "a po co ja w ogóle cierpi ę ?" Ono, to pytanie o
sensie Ŝ ycia, nie daje nam odczuwa ć satysfakcji nawet wtedy, gdy
które kolwiek z naszych codziennych pragnie ń czasowo si ę spełnia.
Człowiek który osišgnšł upragniony cel, dosy ć szybko zaczyna odczuwa ć , Ŝ e
brak mu innej rozkoszy. Nowe pragnienie nie pozwala mu spoczywa ć na
laurach i cierpienia wznawiajš si ę . Oglšdajšc si ę wstecz, stwierdza on,
Ŝ e wi ę kszš cz ę ć czasu sp ę dził na m ę czšcym wysiłku aby osišgnš ć Ŝ ne
cele, lecz po ich osišgni ę ciu - prawie nigdy nie rozkoszował si ę ich
sukcesem.
Poniewa Ŝ na powy Ŝ ej postawione pytania, nie ma odpowiedzi, to co pewien
okres powstaje dš Ŝ enie do dawnych wierze ń . Młodzie Ŝ w poszukiwaniu,
zwraca si ę do Indii, na Daleki Wschód albo znajduje czasowe zadowolenie
przy pomocy ró Ŝ nych technik "duchowych".
Medytacje, systemy od Ŝ ywiania, te lub inne ć wiczenia fizyczne i umysłowe
pobudzajš w człowieku naturalne instynkty i pozwalajš mu czu ć si ę
bardziej komfortowo w swym ciele materialnym. On czuje, Ŝ e kontroluje
swoje reakcje, Ŝ e jego samou wiadomienie - rozwija si ę .
Człowiek uczy wsłuchiwa ć si ę w potrzeby swojego ciała, ograniczajšc je i
racjonalnie je zaspokaja ć . Ta metoda uczy zmiejsza ć zapotrzebowanie tzn.
zamiany pragnienia na ograniczenie.
Niestety, to jest tylko próba zapomienia si ę , poniewa Ŝ pragnienia nie
zostały spełnione (zadowolone), a sens Ŝ ycia nie znaleziony. Wszystkie te
metody uspokajajš i zmniejszajš cierpienia kosztem obni Ŝ enia aspiracji,
zmniejszenia pragnie ń .
Jednak człowiek szybko stwierdza, Ŝ e od prawdy - nie jest mo Ŝ liwe op ę dzi ć
si ę , a zmniejszenie ch ę ci rozkoszowania - nie wybawia od niej. Kto
obiektywnie analizuje swój stan, rozumie, Ŝ e nie osišgnšł upragnionego
celu tzn. pozbycia si ę cierpienia i osišgni ę cia wiecznej rozkoszy.
Za pomocš bada ń naukowych ludzko ć szuka logicznego uzasadnienia celu
swego istnienia, a tak Ŝ e celu istnienia całego wszech wiata. Człowiek
bada prawa natury ju Ŝ od wielu tysi ę cy lat.
Nauka korzysta z aksjomatów, które nie przeczš naszej logice i naszym
przyrzšdom. Wszystko, czego nie mo Ŝ emy zmierzy ć za pomocš przyrzšdów
naukowych, znajduje si ę poza granicami badania. Dlatego te Ŝ dusza
człowieka, sposób jego zachowania si ę i motywacja, znajdujš si ę poza
zakresami naukowego badania.
Współcze ni naukowcy odkrywajš, Ŝ e im bardziej posuwajš si ę w swoich
badaniach naukowych, tym bardziej obraz wiata staje si ę mglisty i
powikłany. Najbardziej post ę powe ksiš Ŝ ki naukowe stajš si ę coraz bardziej
podobne do mistycznych, do fantastyki naukowej, nie dajšc przy tym
odpowiedzi na pytania o sensie Ŝ ycia.
Kabała jako nauka oferuje swój sposób badania wiata - poprzez rozwój
dodatkowych zdolno ci człowieka w odczuwaniu otaczajšcego go wiata.
Słowo "Kabała" (hebr. otrzymanie) wyra Ŝ a dš Ŝ enie otrzymania wy Ŝ szego
u wiadomienia, odczucia prawdziwego obrazu wiata.
Kabali ci opowiadajš nam o technice, u której podstaw le Ŝ y ich własne
do wiadczenie. Oni przedstawiajš i wykładajš w swoich ksi ę gach, swojš
metodyk ę badania wszech wiata, otrzymania odpowiedzi na sens Ŝ ycia. Tš
metodyk ę nazwali "naukš otrzymywania" inaczej "Chochma ha-Kabbalah".
Czym jest Kabała?
Kabała jest najbli Ŝ szš człowiekowi naukš, poniewa Ŝ opowiada nam o tym, po
co on istnieje, po co si ę rodzi, dlaczego Ŝ yje, w czym jest sens jego
Ŝ ycia, skšd przyszedł, dokšd odchodzi i jak ko ń czy swojš drog ę ziemskš.
Odpowied na te pytania kabalista otrzymuje w swoim Ŝ yciu, tu i teraz. W
zasadzie Kabała, to metodyka poj ę cia
wiatów duchowych i naszego wiata
jako ich skutku. Z jednej strony studiowanie Kabały daje nam wiedz ę o
wiatach duchowych, a z innej sama nauka, rozwija w nas dodatkowy narzšd
zmysłów, ekran "Masach" i odbijane wiatło "Or Chozer".
Za pomocš tego nowego narzšdu zmysłów otrzymujemy mo Ŝ liwo ć wej cia w
kontakt ze wiatami duchowymi.
Studiowanie Kabały nie jest teoreteczne lub abstrakcyjne, ono jest
nierozerwalne z praktykš: człowiek poznaje siebie, swojš natur ę , co
powinien zrobi ć i co zmieni ć u siebie. Dlatego te Ŝ niema im nic
bli Ŝ szego, ni Ŝ ta wiedza, poniewa Ŝ poznaje swój wiat i los.
Studiujšcy Kabał ę dowiaduje si ę wszystkiego o sobie i otaczajšcym go
wiecie - samemu i w sobie. Przed innymi, otaczajšcymi go, jego uczucia i
wiedza sš ukryte. Wła nie z tego powodu Kabał ę nazywa si ę "tajnš naukš",
bo tylko on sam wie, co si ę z nim dzieje i co widzi.
Przyczynš post ę pków ludzkich jest ch ęć otrzymywania przez człowieka
Ŝ nego rodzaju przyjemno ci, w celu osišgni ę cia których gotów jest on
ponosi ć niemały wysiłek. Całe pytanie polega na tym, w jaki sposób
osišgnš ć mo Ŝ liwie najwi ę ksze przyjemno ci z najmniejszymi wydatkami.
Ka Ŝ dy stara si ę odpowiedzie ć na to pytanie na swój sposób.
Ch ęć człowieka do otrzymywania rozwija si ę i wzrasta: niedu Ŝ a ch ęć
rozkoszowania si ę , rodzi w człowieku ch ęć przyjemno ci zwierz ę cych.
Je Ŝ eli ch ęć rozkoszowania si ę wzrasta, to człowiek zaczyna pragnš ć
jeszcze dodatkowo pienišdze i powa Ŝ anie.
Dalszy wzrost ch ę ci rozkoszowania si ę , rodzi w człowieku ch ęć
rozkoszowania si ę władzš. Jeszcze wi ę ksza ch ęć rozkoszowania si ę ,
powoduje dš Ŝ enie do wiedzy, a najwi ę ksza ch ęć rozkoszowania si ę ,
przejawia si ę w dš Ŝ eniu do duchowego rozwoju.
Człowiek na ka Ŝ dym etapie rozwoju swoich ch ę ci bezwzgl ę dnie
podporzšdkowuje si ę ich wymaganiom i wykonuje wszystko to, aby osišgnš ć
rodzaj rozkoszy do której dš Ŝ y.
Nie wiemy, jak rodzi si ę w nas uczucie, w jaki sposób działajš na nas
takie poj ę cia jak: słodki, gorzki, przyjemny, gruby. Nie jeste my w
stanie skonstruowa ć przyrzšdów naukowych do pomiaru i analizy naszych
uczu ć .
Kabała jest matematykš naszych uczu ć . Ona bierze pod uwag ę cało ć
ludzkich uczu ć i ich ch ę ci, analizuje je i do ka Ŝ dego zjawiska, ka Ŝ dego
odcienia uczucia i poj ę cia, stawia jako odpowiednik cisłš formuł ę
matematycznš.
Nowicjuszowi wydaje si ę , Ŝ e Kabała operuje gematriami, matrycami i
wykresami, lecz ci, którzy rzeczywi cie dalej si ę w niej posuwajš, za tš
powłokš zewn ę trznš zauwa Ŝ š cisłš nauk ę odczucia wy Ŝ szego.
Nauka Kabały jest dawnš, sprawdzonš metodykš przy pomocy której człowiek
mo Ŝ e uzyska ć wy Ŝ sze u wiadomienie i duchowe poj ę cie celu wszech wiata,
jego sensu, sensu swego Ŝ ycia prywatnego i jego urodzenia.
Je Ŝ eli w człowieku powstaje ch ęć duchowego rozwoju i je li ch ęć ta nie
daje mu ju Ŝ spokoju, to wykorzystujšc metodyk ę kabalistycznš mo Ŝ e on jš w
sobie na tyle rozwinš ć , aby zaczš ć odczuwa ć wiaty duchowe.
Czy warto studiowa ć Kabał ę ?
Za ka Ŝ dym razem gdy mowa jest o nauce Kabały, to przytaczane sš
nast ę pujšce wymówki:
od studiowania Kabały mo Ŝ na straci ć rozum,
mo Ŝ na studiowa ć Kabał ę tylko po 40 latach,
studiujšcy Kabał ę powinien by ć Ŝ onaty,
kobietom zabronione studiowa ć Kabał ę ,
Kabał ę mo Ŝ e studiowa ć tylko wypełniajšcy wszystkie Ŝ ydowskie prawa
religijne,
Kabała sprawia, Ŝ e człowiek staje si ę religijny,
przed studiowaniem tajnej cz ę ci Tory powinno si ę wiedzie ć otwartš cz ę ć
Tory.
Czyli opinia ogólna to: "lepiej w ogóle zostawi ć to w spokoju".
Cz ę
ciowo odpowied dawana jest w rozdziale "Z przedmowy do Talmud Eser
ha-Sfirot". ródło tych obaw - strach, Ŝ e wskutek studiowania Kabały,
wypełniajšcy przykazania, wierzšcy z przyzwyczajenia, odejdš od Tory i
przykaza ń religijnego sposobu Ŝ ycia.
Jednak my obserwujemy, Ŝ e odej cie od religii jest zjawiskiem
powszechnym, oto ju Ŝ w cišgu kilku pokole ń i przy tym bez wszelkiego
zwišzku z Kabałš. Jeszcze sto lat temu prawie wszyscy ś ydzi byli
religijni.
Jednak Ŝ e w momencie gdy do naszego wiata zacz ę ły opuszcza ć si ę bardziej
rozwini ę te dusze, sko ń czył si ę okres tego snu wiekowego, nastała epoka
o wiecenia. Te nowe dusze nie potrafiły zadowoli ć swojego pocišgu do
poznania wiata, jego sensu i celu w studiowaniu tylko praw Tory.
Wła nie dlatego wyodr ę bnienie studiów Kabały od judaizmu wywołuje masowe
odej cie od niego, poniewa Ŝ zwykłe religijne nauczanie nie daje
odpowiedzi na to, co rzeczywi cie ciekawi ka Ŝ dego człowieka na wiecie.
Dlatego o ile zwykły judaizm pozostaje oboj ę tnym, o tyle Kabała przycišga
wszystkich na wiecie do siebie.
Wielki kabalista AR"I w 16 wieku pisał, Ŝ e zaczynajšc od jego czasów,
Kabała przeznaczona jest m ęŜ czyznom, kobietom, dzieciom, nie- ś ydom tyn.
wszyscy nie tylko mogš, lecz powinni studiowa ć Kabał ę . Najwi ę kszy
kabalista naszych czasów rabi J.Aszlag w "Przedmowie do Talmud Eser ha-
Sfirot", p.2 mówi:
"Rzeczywi cie, je Ŝ eli zwrócimy naszš uwag ę tylko na jedno słynne pytanie,
jestem pewien, Ŝ e wszystkie wštpliwo
ci o konieczno ci studiowania Kabały
natychmiast zniknš. To jest pytanie, które zadajš sobie wszyscy
miertelnicy: "W czym jest sens naszego Ŝ ycia?!"
Rabi Aszlag nawet nie spiera si ę z tymi, którzy sprzeciwiajš si ę
studiowaniu Kabały lub usprawiedliwiajš swojš bezczynno ć wymówkami. On
zadaje tylko jedne, jedyne pytanie: "W czym jest sens mojego Ŝ ycia?".
On si ę zwraca do tych, którzy wewnštrz zadajš sobie to pytanie. Do
powa Ŝ nego studiowania Kabały, poj ę cia wiecznego, dotrze tylko ten, kto
rzeczywi cie siebie pyta: "W czym jest sens mojego Ŝ ycia?"
Kim jest kabalista?
Kabalista - to człowiek, który zewn ę trznie niczym nie ró Ŝ ni si ę od
innych. On nie powinien by ć ani rozumnym, ani uczonym. W jego
powierzchowno ci nie ma Ŝ adnej wi ę to ci. Po prostu na pewnym etapie
swego Ŝ ycia jako zwykły człowiek otrzymał prawdziwe wyczerpujšce
odpowiedzi na pytania o sensie Ŝ ycia.
Nast ę pnie ten zwykły człowiek, studiujšc Kabał ę , uzyskał dodatkowy
"szósty" zmysł duchowy. Przy pomocy tego zmysłu jest on w stanie odczuwa ć
wiat duchowy jako rzeczywisto ć bezpo redniš, tak samo jak i my
odczuwamy naszš rzeczywisto ć codziennš - nasz wiat.
Kabalista sam odczuwa wy Ŝ szy
wiat i sam bezpo rednio go poznaje.
"Wy Ŝ szym" - nazywa si ę ten wiat dlatego, Ŝ e znajduje si ę poza granicami
naszych zwykłych odczu ć . Kabalista widzi jak wszystko z wy Ŝ szego wiata
opuszcza si ę i rodzi w naszym wiecie. Kabalista znajduje si ę
jednocze
nie w obu wiatach, wy Ŝ szym i naszym.
Kabali ci otrzymujš realnš informacj ę która istnieje wokół nas, lecz nie
jest przez nas postrzegana w cało ci. Zwykły człowiek postrzega tylko
niedu Ŝ y fragment otaczajšcego go wszech wiata. Ten fragment nazywa on
naszym wiatem, a kabalista pojmuje cały obraz wszech wiata.
Kabali ci majš mo Ŝ liwo ć opanowywania, badania i przekazywania nam danych
o całym wszech
wiecie, o ródle naszego Ŝ ycia, o tym co powinno nastšpi ć .
Oni dajš nam metodyk ę poznania wiata wy Ŝ szego. Swojš wiedz ę kabali ci
przekazujš w ksi ę gach, napisanych specjalnym j ę zykiem.
Dlatego aby poprawnie studiowa ć te ksi ę gi, trzeba robi ć to pod
kierownictwem kabalisty i według specjalnej metodyki. Wtedy ksi ę gi te
stanš si ę rodkiem umo Ŝ liwiajšcym poj ę cie prawdziwej rzeczywisto ci.
Dlaczego jest wa Ŝ ne studiowa ć Kabał ę ?
Kabali ci nie bez powodu przekazujš swojš wiedz ę o układzie wy Ŝ szego,
duchowego wiata. To co oni piszš, uzupełnia si ę jednym bardzo wa Ŝ nym
zjawiskiem: rzecz w tym, Ŝ e ka Ŝ dy człowiek posiada w sobie mo Ŝ liwo ć
rozwoju szóstego zmysłu.
Czytajšc ksi ę gi napisane przez kabalistów, którzy byli w momencie ich
pisania pod bezpo rednim wpływem i odczuciem wiatów duchowych,
czytelnik, nawet je Ŝ eli nie rozumie tego, co jest w nich zawarte, lecz
stara si ę to zrozumie ć , pobudza tzm samym wpływ "otaczajšcego wiatła" na
siebie.
Wszystkie "ksi ę gi wi ę te" napisane sš przez kabalistów, lecz tylko
napisane w j ę zyku kabalistycznym posiadajš wła
ciwo ć promieniowania
intensywnego wiatła otaczajšcego na studiujšcego. Datego studiujšc w
nich czyny duchowe, duchowš rzeczywisto ć , człowiek przycišga to wiatło
do siebie, które jednoczesnie naprawia go, stopniowo otwierajšc przed nim
obraz prawdziwej rzeczywisto ci.
W ka Ŝ dym człowieku drzemie ten szósty, duchowy zmysł, zdolno ć odczuwania
całego wszech wiata. On si ę nazywa "punktem w sercu". Do napełnienia tego
uczucia przeznaczone jest otaczajšce wiatło. Ono powinno napełni ć
"szósty" zmysł wtedy, gdy dostatecznie si ę on rozwinie. wiatło nazywa
si ę otaczajšcym "Or Makif", poniewa Ŝ ono otacza naczynie "Kli", które
jeszcze nie jest w stanie napełni ć si ę nim.
Po mierci naszego ciała materialengo, "szósty" zmysł nadal istnieje, ale
ju Ŝ poza rzeczywisto ciš materialnš. Podczas studiowania ksi ę g
kabalistycznych, wiatło wieci do "punktu w sercu" rozwijajšc go
jednocze nie. Stopniowo "poszerza" si ę on, nabierajšc "obj ę to ć ",
wystarczajšcš do przyj ę cia otaczajšcego go wiatła. Wej
cie wiatła do
"punktu w sercu" rodzi w człowieku pierwsze duchowe odczucie. Im wi ę cej
wiatła wchodzi do tego "punktu", tym bardziej człowiek odczuwa, coraz
bardziej szeroko i jawnie wy Ŝ szy wiat, swojš przeszło ć i przyszło ć .
Nie jest to mo Ŝ liwe obej ć si ę bez pomocy z góry, bez przychodzšcego z
góry otaczajšcego wiatła "Or Makif", które stopniowo oczyszcza
człowieka. Nie zwa Ŝ ajšc na to, Ŝ e my nie wiemy, co to jest za wiatło,
istnieje bezpo rednia wi ę mi ę dzy punktem w sercu a wiatłem, które
zgodnie z wy Ŝ szym programem wszech wiata powinno go napełni ć .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin