11. Budżet państwa.doc

(44 KB) Pobierz
WPROWADZENIE DO EKONOMII

Mikroekonomia mgr Grażyna Karwacka

 

BUDŻET PAŃSTWA I POLITYKA FISKALNA. SYSTEM PODATKOWY.

 

 

budżet państwa – to plan finansowy zawierający dochody i wydatki państwa związane z realizacją przyjętej polityki społecznej, gospodarczej i obronnej. Sporządzany na okres jednego roku i zatwierdzany przez władzę ustawodawczą. Po zatwierdzeniu staje się aktem prawnym.

 

Funkcje budżetu państwa:

funkcja fiskalna – polega na gromadzeniu środków

funkcja redystrybucyjna – dokonywanie zmian w podziale dochodu narodowego, poprzez np.: progresywne opodatkowane

funkcja stymulacyjna – polega na oddziaływaniu wpływów i wydatków budżetu na życie gospodarcze i społeczne

funkcja alokacyjna – umożliwia zmiany struktury wytwarzanego dochodu narodowego

 

system podatkowy – określone podmioty i/lub dobra podlegające opodatkowaniu, rodzaje podatków, wysokości stawek podatkowych, rodzaje ulg i zwolnień podatkowych oraz kształtowanie wydatków zgodnie z potrzebami państwa.

 

Budżet centralny i budżety lokalne

 

Polityka budżetowa opiera się na określonych zasadach umożliwiających władzy wykonawczej prowadzenie polityki finansowej państwa:

-         zasada rocznego finansowania – plan dochodów i wydatków budżetowych obejmuje okres jednego roku (przy czym rok budżetowy nie musi się pokrywać z rokiem kalendarzowym)

-         zasada zupełności – budżet obejmuje wszystkie dochody i  wydatki państwa

-         zasada jedności – budżet państwa powinien tworzyć jedną całość

-         zasada jawności – budżet państwa powinien być podany do publicznej wiadomości (zarówno tworzenie i uchwalanie, jak i sprawozdanie z wykonania)

-         zasada równości budżetowej – polega na dążeniu do tego, żeby bieżące dochody z podatków i innych źródeł były wystarczające do finansowania wszytskich wydatków budżetowych

 

deficyt budżetowych

nadwyżka budżetowa

 

Wpływy budżetowe – podatki, obligacje skarbowe, cła, dochody ze sprzedaży prywatyzowanych przedsiębiorstw, opłaty skarbowe, sądowe, notarialne i inne

 

podatki – przymusowe, bezzwrotne i nieodpłatne świadczenia pieniężne pobierane przez państwo

podział podatków

ze względu na przedmiot opodatkowania:

podatki dochodowe – od płac, rent, emerytur, odsetki od posiadanego kapitału, od dochodów przedsiębiorstw i instytucji

podatki konsumpcyjne – (podatki od wydatków) podatek obrotowy, podatek wat, akcyza, czasami cło

podatki majątkowe – płacone od posiadanego majątki, kapitału oraz od przenoszenia praw do majątku (np. podatki spadkowe, od darowizny)

 

ze względu na podmiot bezpośrednie rozliczający podatek:

bezpośrednie – podmiot sam bezpośrednio rozlicza się z budżetem

pośrednie – ukryte w cenach nabywanych dóbr lub usług

 

opodatkowanie

proporcjonalne

progresywne

regresywne

 

najważniejsze podatki:

podatek VAT od towarów i usług (30% wpływów)

podatek PIT od dochodów osobistych (26% wpływów)

składki na ubezpieczenia społeczne (ok 25% wpływów) płacone przez pracodawcę i pracownika

podatek od dochodu przedsiębiorstw (ok 10% wpływów)

 

 

Krzywa Laffera – relacja stóp opodatkowania do przychodów z podatków



Ppd

 

 



 

 

                                                               %

 

wydatki budżetowe

związane z:

- obroną narodową, administracją i wymiarem sprawiedliwości

- realizacja celów społecznych „państwa dobrobytu” (oświata, kultura, ochron zdrowia, świadczenia socjalne)

-         związane z funkcją interwencyjną w gospodarce

 

Mnożnik wydatków budżetowych (mg)– wskazuje ile razy przyrost dochodu jest większy od przyrostu wydatków rządowych na dobra i usługi. Np.: jeśli mg = 5, to dodatkowe 10mln przeznaczone na budowę drogi daje dodatkowy przyrost dochodu narodowego w wysokości 50mln.

 

Transfery – zwiększają zasoby pieniężne ludności (subwencje – dla przedsiębiorstw)

podatki netto – różnica między sumą wpłaconych podatków, a wypłaconych transferów z budżetu

mnożnik podatkowy – informuje o zmianach wielkości dochodu narodowego w wyniku zmian kwoty podatków. Mnożnik jest ujemny, gdyż zmiany podatków i dochodu narodowego są jednokierunkowe. Kwotowe podwyższenie podatków obniża dochód do dyspozycji, a w konsekwencji wydatki konsumpcyjne, co w ostateczności prowadzi do obniżenia dochodu narodowego.

Mnożnik podatkowy działa z mniejszą siłą niż mnożnik wydatków rządowych.

 

 

 

POLITYKA FISKALNA

polityka fiskalna (budżetowa) – decyzje maństwa dotyczące podatków i wydatków z budżetu

polityka stabilizacyjna – obejmuje działania państwa zmierzające do utrzymania produkcji blisko poziomu produkcji potencjalnej

aktywna polityka fiskalna – podejmowanie takich decyzji dotyczących zmian dochodów i wydatków budżetowych, które pozwolą osiągnąć zamierzone w danej sytuacji cele gospodarcze.

Pasywna polityka fiskalna – polega na wykorzystywaniu właściwej niektórym instrumentom wrażliwości na zmiany poziomu dochodu narodowego, zatrudnienia i innych wielkości ekonomicznych. Instrumenty te samoczynnie, bez podejmowania dodatkowych decyzji reagują na zmianę koniunktury, tzw. automatyczne stabilizatory koniunktury – podatek dochodowy, VAT, zasiłek dla bezrobotnych

 

W jaki sposób może być realizowana aktywna i pasywna polityka fiskalna (instrumenty aktywnej i pasywnej polityki fiskalnej)

mnożnik zrównoważonego budżetu – to mechanizm polegający na tym, że wzrost wydatków państwa, któremu towarzyszy taki sam wzrost podatków, powoduje zwiększenie produkcji

 

dług publiczny – jest finansowym zobowiązaniem państwa z tytułu zaciągniętych pożyczek oraz innych form działalności, w wyniku których państwo płaci odszkodowanie.

 

Na co wydawane mogą być dodatkowe pożyczki zasilające budżet? Jakie konsekwencje może mieć dług publiczny?

 

Sposoby finansowania długu publicznego

-         obligacje państwowe

-         bony skarbowe

-         sprzedaż części majątku publicznego

1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin