Odpowiedzi-Ćwiczymy Czytanie Ze Zrozumieniem Kl. III.pdf

(432 KB) Pobierz
Przeszłość to dziś kl. III
i
2009
Zarokmatura.y0.pl
Smal
[ PRZEZŁOĆ TO DZI KL. III ]
Propozycje odpowiedzi do czytania ze zrozumieniem „PrełodtoDi”wydawnictwa STENTOR do
klasy III.
103369148.002.png
PrełodtodiklIII
2009
Jerzy Stempowski, Sztuka i przemysł (s. 26–27)
1Wcaachnarodinruchuuturytówactodawadobieprawwpływumodynajawika
ekonomicnewnajróżniejychdiedinachżycia
2utorprywołujeprykładyMaxime’aduCampapiaraorabohaterapowieciHuymanaaby
ukaadwiąekmidyrowojemcywiliacjiipanującąmodąaliteraturą
3twierdenie„kokieteriauturytówwobecwielkiegopremyłumiałacharakterplatonicny”
onacażeuturyciwyrażaliacynacjrowojemcywiliacjijedyniewwojejtwórcocinie
korytalinatomiatjejnajnowychwytworówwewłanymżyciuIntereowałaichnowocenod
jako idea, a nie jej realizacja w praktyce.
4NapocątkuXXwybkiepojadymechanicnenieuchodiłyaymbolepotgiipretiżu
Futurycigłonokryceliachwytunadybkociąautomobilówaleaminiekorytaliich
dobrodziejstw.
Michał Głowiński, Janusz Sławiński, Miasto w poezji (s. 44–45)
1Tematyctopodejmowaneprepoetówlat20tomiatonowocenacywiliacjageograia
2Zaintereowaniupoetównowymitematamitowaryyłapoetyckanobilitacja(poetyacja)nowych
dziedinżyciaiwiąanychnimipreżyd
3Wymienionewdrugimakapiciecechyżyciawmieciektóreacynowałypoetówtodynamika
miennoduromaicającecodiennodintenywnieoddiałującenawyobranidarenia
równocenoducetnictwawwieluróżnychytuacjach
4FacynacjamiatemtałaitworywempoetyckichobraóworaaadąichorganiacjiPoeta
najcciejpryjmowałpunktwideniaucetnikażyciamiejkiegowjegoróżnychprejawach
5Realianowocenejcywiliacjiacynowały poetówjakonowepredmiotyłużącecłowiekowia
takżejakonaki(ymbole)teraniejoci– lepejodcaówminionychdoIwojnywiatowej
włącnie
6Nowepocuciepretrenigeograicnejpolegałonatymżeewgldunamożliwodybkiego
prenoeniaimiejcanamiejceikomunikowanianawetegotykawydawałaiłatwo
dotpnaapoetacułiobywatelemwiata
7Nowatematykapoejipootawaławopoycjidotradycyjnegorejetrumotywówpoetyckich
-tematykamiejkabyłaujmowana polemicniewobecmotywówwiejkichprejcioworeygnowano
z uprawiania liryki krajobrazowej;
-ymboleiobrayotrecinarodowejipatriotycnejatpowanomotywamicywiliacyjnymi
-komopolitymbyłkierowanypreciwkokultowirodimociiwojkoci
8Wedługautorówcharakterytycnecechylirykilat20to1
-nowe tematy – miasto, nowoczesna cywilizacja, geografia;
Zarokmatura.y0.pl
2 | S t r o n a
103369148.003.png
PrełodtodiklIII
2009
-poetyacjanowychdiedinipreżyd
-dynamikamiennodiwielopłacynowodytuacjijakoaadaorganiacjiwiery
_ukazywaniewiata„odwewnątr”punktuwideniaucetnikażyciamiejkiego
Wolfgang Kayser, Próba określenia istoty groteskowości (s. 86–87)
1Grotekawyrażawutworeraptownodiniepodiankniewtatycnychobraachlecwakcji–
w scenie lub obrazie zdarzenia.
2wiatgrotekowybudiwnalkgdyżjettonawiatktóregopewnodotałaachwianai
mamywiadomodżewtymnienaturalnymwiecienieumielibymyżyd
3powodowanapregrotekutratanaejorientacjiwwieciepoleganapocuciubureniaładu
powodunarueniarównowaginicenianaturalnychproporcjirobiciaporądkuhitorycnegoi
psychologicznego.
4DeinicjaWolgangaKaiera„grotekowodtowiatktórytałiobcy”podkrelaodmiennod
recywitocipredtawionejwgroteceodtejrealnejnanejOdmiennodtapowodowana
rochwianiemnormdoktórychprywyklimyprawiaiżwiattajeidlanaobcynieroumiały
tajemnicyibudącygro
Paweł Rodak, Wyobraźnia poetów spełnionej apokalipsy] (s. 103–104)
1WyobraniapoetyckaBacyokiegoiGajcegojetkomicnagdyżichpoetyckiwiatbudowany
jetciałniebiekichitniejącychwewechwiecieapokaliptycnaa– ponieważżywioły(woda
ogieopowietreiemia)powodująogólneniszczenie.
2Preokrelenie„wyobraniamaterialna”autorroumiewyobraniktóraobejmujeprede
wytkimdwatematytwaranieiropadpocątekikoniecwiata(geneiiapokalipa)Dla
autorówotakimtypiewyobraniowielewikenaceniemająpierwotneżywiołyniżwiat
predmiotówktałtówibarw
3WutworachBacyokiegoGajcegoiBorowkiegoapianeotajedowiadcenietotalnego
wechogarniającegonicenialudkiegowiatawracaemipretreniąjakojego
elementarnymi kategoriami.
4Zamieraniewiataijegoropadanieiautorinterpretujejakoobraymaganiai
preciwtawnychnicycielkichił(żywiołów)któregokutkiemjetmianamiejcawytkiegow
pretreniutratapunktuodnieieniaawkoocuunicestwienie samej przestrzeni.
Wojciech Karpiński, Lustro „Innego świata” (s. 124–125)
1„Innywiatmówiarównoarównowydareniachkonkretnychjakioprawachpierwychi
otatnich”
2Wyrażenieacytowanewpunkciepierwymonacaucuciaiwartociktóreirodąianikają
3Wnaceniudoktóregoodwołujeiautorkontrapunkttoetawienieachowaoucuddonao
emocjiwartoci– dwóchpreciwnychrejetrów„wyokiego”(duchowoducucia)i„nikiego”
(cielenodijologia).
Zarokmatura.y0.pl
3 | S t r o n a
103369148.004.png
PrełodtodiklIII
2009
4WedługWojciechaKarpiokiegoopiyijologiiwrodialeMkaawiarpowalająlepiej
roumiedcierpieniegłodującychukonkretniająpreżyciawiniówautorowiapowalająi
utrecpredniepotrebnympatoemPołącenie„wyokiego”„nikim”prowadidowoitego
kathariatakżedopodnieieniarangiłowa
Tomasz Burek, Herbert – linia wierności (s. 152–153)
1WedługTomaaBurkatomZbigniewaHerbertaRaportoblżonegoMiataiinnewieremożna
odcytadalbojakokroniktanuwojennegoalbojakoukaanywpoetyckimkrócieobra
nowożytnychdiejówPolkiodrobiorówpocaywpółcene
2lujepoetydowpółcenychwypadkówwiadcąotymżeutożamiaionnarodem–
podielaarównojegoupokoreniaiłabodjakijegowolwalki
3utorpowołujeinaDżumlbertaCamuaabyukaadżeHerbertpodobniejakbohater
CamuadoktorRieuxawepreciwtawiaiłu
4Tragicnewydareniaidatywymienionewtrecimakapiciekrytykokrelamianemepiodów jako
jednewieluwydareowhitoriiPolkitanowiąceogniwajednegołaocuchaObrahitoriiktóry
wyłaniaitakiejinterpretacjiwieraHerbertajetpełenpremocyciągłegoprelewukrwialei
nieustannej walki w obronie ojczyzny.
5„Nekropol”wakapiciecwartymjetmetaorycnymokreleniemmiat– symboli ojczyzny
(LwowaiWarawy)jakomiejcmierciludiwalcącychowolnodiginącychwtejnierównejwalce
6ormułowanie„kopiectermitówrądonywycikimramieniemFortynbraa”odnoiido
drugiego oblicza Miasta – antyteypierwegowalcącegoiniepoddającegoi„Kopiectermitów”
onacatychktórypodporądkowaliinaruconejwładyichematycniewykonująrokay
cynicnegoprywódcyktóregouoobieniemjetFortynbras.
7PanCogitotajeitwórcątreciegowcieleniaMiataKultywujepamidoiardawnychi
diiejychtaraiwyrwadnicociniewoliWkaujenatakiewartocijakgodnodwolnod
prawiedliwodiprawda
Jerzy Jarzębski, Dziedzic z Sandomierskiego (s. 173)
1Literaturaałowałageneiemiaotwaiwyidealiowałaobraiemiaokiegożyciaamieniając
go w stereotyp spokojnego, sielskiego bytowania w szlacheckim dworku.
2Gombrowicdrwinajwitychwartociiemiaokiejtradycjialearaemniemożeiniechce
uwolnidiodwłaciwegoiemiaotwumyłupraktycnegooranieunociwobecwelkiego
abstrakcyjnego teoretyzowania.
3ormułowanie„terrorympatriotycnejFormy”onacaprymupodporądkowaniai
stereotypowi Polaka-patriotyjettopatriotymktóryodbierajednotkomautentycnodiwolnod
4WedługJeregoJarbkiegorolomnarucanymjednotceprepołeceotwoGombrowic
preciwtawiałmyłabawydytanwobeckonwencjioraobycietowarykie.
Zarokmatura.y0.pl
4 | S t r o n a
103369148.005.png
PrełodtodiklIII
2009
5Okrelenie„Polak-armata”krytykodnoidoGombrowicajakoobroocyprywatnociiduchowej
nieależnocijednotekcłowiekapraktycnegoodcuwającegoniechddowiedyakademickiej
ceniącegonatomiatwoboditowarykąabaw
Stanisław Balbus, [Poetycki warsztat Szymborskiej] (s. 195)
1Dowcipwtwórcociymborkiejprawiażepoóbmówieniaopoważnychproblemachniejet
preadniegórnolotnyZwikawiarygodnodpoetyckiejrelekjikłaniadoautorelekjiipotawy
dystansu wobec siebie samego.
2Poetkacerpiemateriałdowychwieryodwołującido
-wpółcenychrealiówcywiliacyjnychiobycajowych
-literatury popularnonaukowej (z zakresu przyrodoznawstwa i historii), encyklopedii, prasy;
-różnorodnychdiedintuki.
3ymborkawykorytujejykpotocnyidowcipjykowyabywprawidcytelnikawdumienie
akocydgoodkrywcympoobempoługiwaniaibanaliowanymirodkamijykowymi
4CechyjykapoetyckiegoWiławyymborkiejwwietleanaliowanego tekstu to:
-dowcipjykowy
-licneodwołaniadoutartychwyrażeojykapotocnegoiodwieżanieichnaceo
-upodobaniedotylówpoapoetyckich(publicytycnegonaukowegomówionego)
Jan Błoński, Rewolucja nihilizmu (s. 213–214)
1. Okrelenie„putaorma”krytykodnoidortura„upadlającacielenod”natomiat– do Edka.
2PotpwujciuEdkatonietworenienowychwartocicyprełamywanietradycjilecpełnianie
zachcianek.
3ZwycitwoEdkawinaletukiJanBłookinaywa„rewolucjąnihilimu”ponieważonacaono
odruceniewelkichwyżychwartoci(idei)Zotajeimpreciwtawionaiycnaiłacowżyciu
połecnymonacapowrótdobiologicnejwalkiobyt
4„Demityikacjalewactwa”onacaujawnienieprawdyokrajnielewicowejideologiiBłooki
uważażewpotaciEdkaMrożekdemakujeprawdotwprotymcłowiekuwyidealiowanym
predtawicieluluduOkaujeionprotakiemiprymitywemnicącymkultur
Zygmunt Kubiak, Pożegnanie dzieciństwa (s. 231–233)
1Wpomnianewpierwymakapiciehitoriepowrotudomiejcdieciotwawprowadajądo
tematu(wobraowypoóbtawiająproblemktórybdietematemroważao)łużąteż
wywołaniuaintereowania(aciekawieniu)cytelnika
2. Powodami niemożliwocipowrotudodieciotwaoktórychjetmowawpierwychdwóch
akapitachąmiennodwiata(mianaagopodarowaniapretreni)oranieubłaganyupływ
cauprektałcającynaąwrażliwodipoóbpotreganiawiata
Zarokmatura.y0.pl
5 | S t r o n a
103369148.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin