Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.pdf

(412 KB) Pobierz
MEN_TOM_1.indd
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH
PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA
PRZEDSZKOLNEGO
(Załącznik nr 1 rozporządzenia)
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces wspo-
magania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
Przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne for-
my wychowania przedszkolnego w równej mierze pełnią funkcje opiekuń-
cze, wychowawcze i kształcące. Zapewniają dzieciom możliwość wspólnej
zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych
do ich potrzeb rozwojowych.
Celem wychowania przedszkolnego jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynno-
ści intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej
edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby le-
piej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonal-
nego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do
łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w po-
prawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz na-
uce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fi zycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fi zyczną; zachęcanie do uczest-
nictwa w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich prze-
myśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umie-
jętności wypo wia dania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz
sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny,
grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie
ich cieka wości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych
wiadomości i umiejęt ności, które są ważne w edukacji szkolnej.
17
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ...
214501545.042.png 214501545.043.png 214501545.044.png 214501545.045.png 214501545.001.png 214501545.002.png 214501545.003.png 214501545.004.png 214501545.005.png
Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej
przedszkola. W każdym z obszarów podane są umiejętności i wiadomości,
którymi powinny wykazywać się dzieci pod koniec wychowania przedszkol-
nego.
Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój,
wychowywać i kształ cić dzieci w następujących obszarach:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się
z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach
zadaniowych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego
oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na
ulicy;
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się
współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świe-
cie dorosłych;
3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje
przewidywać skutki swoich zachowań;
4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzie-
ciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie
należy wyszydzać i szykanować innych;
5) umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszka-
nia; wie, komu można podawać takie informacje.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do
stołu i sprząta po sobie;
3) samodzielnie korzysta z toalety;
4) samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża
ich na zgubienie lub kradzież;
5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie
pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fl eksyjnym i skła-
dniowym;
18
EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
214501545.006.png 214501545.007.png 214501545.008.png 214501545.009.png 214501545.010.png 214501545.011.png 214501545.012.png 214501545.013.png 214501545.014.png
2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wy-
powiedzi o waż nych sprawach;
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynno-
ści manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadza-
nych i obserwowanych zmianach);
2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfi kuje) i formułuje uogól-
nienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się
może zdarzyć.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fi zycznej dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego
żywienia;
2) dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się lecze-
niu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;
3) jest sprawne fi zycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości,
jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie
przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można
otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu
ze środków transportu;
3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika
ich;
4) wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków
chemicznych (np. środków czystości);
5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny
w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecz-
nie bawić, a gdzie nie.
19
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ...
214501545.015.png 214501545.016.png 214501545.017.png 214501545.018.png 214501545.019.png 214501545.020.png 214501545.021.png 214501545.022.png 214501545.023.png
7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, fe-
stynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
2) odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mi-
miką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. ma-
ską).
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe;
chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu mu-
zycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;
3) tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz in-
nych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi
zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze
swojego regionu;
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy uży-
ciu elemen tar nych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w po-
staci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
3) wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także
architekturą zieleni i architekturą wnętrz).
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstruk-
cyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych
materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafi ę
to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej pracy;
2) używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania;
3) interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospo-
darstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, i zachowuje
ostrożność przy korzystaniu z nich.
20
EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
214501545.024.png 214501545.025.png 214501545.026.png 214501545.027.png 214501545.028.png 214501545.029.png 214501545.030.png 214501545.031.png 214501545.032.png
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych
i w unikaniu zagrożeń.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla
poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża
się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drze-
wem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę;
2) wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji,
np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawa-
nych informacji w miarę swoich możliwości.
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przy-
rodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;
2) wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń ży-
ciowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatu-
ra, wilgotność);
3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w ko-
lejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i po-
móc im, np. przetrwać zimę.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matema-
tyczną.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podsta-
wowej:
1) liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie licze-
niem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
3) ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebni-
kami porządko wymi;
4) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie
obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do in-
nych obiektów;
5) wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia:
krokami, stopa za stopą;
6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
w roku.
21
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ...
214501545.033.png 214501545.034.png 214501545.035.png 214501545.036.png 214501545.037.png 214501545.038.png 214501545.039.png 214501545.040.png 214501545.041.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin