Ćwiczenia równoważne
Ćwiczenia podczas jazdy stępem:
§ oparcie rąk na udach,
§ uniesienie rąk w bok, w górę, klaśnięcie nad głową,
§ oparcie rąk na zadzie konia,
§ umieszczenie rąk pod pośladkami,
§ pozycja zrotowana – jedna ręka chwyta grzywę, druga ogon konia,
§ siad bokiem lub tyłem do kierunku jazdy,
§ wykonanie i utrzymanie siadu klęcznego z podporem i bez podporu,
§ wykonanie i utrzymanie klęku podpartego i prostego,
§ sięganie do różnych części ciała konia lub własnych.
Ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową:
§ rzuty na odległość w różnych kierunkach,
§ rzuty do i celu umieszczonego na różnych wysokościach,
§ rzuty do ruchomego celu,
§ zabawa piłką z osobą towarzyszącą,
§ zabawa piłką samodzielna,
§ nakładanie i zdejmowanie kółek z kija,
§ toczenie piłki laską gimnastyczną.
Ćwiczenia rozwijające koordynację ogólną (zwinność):
§ jazda w prawidłowym lub optymalnie dopasowanym do możliwości dziecka dosiadzie, po lini prostej,
§ jazda slalomem,
§ jazda ze zmianą kierunku na sygnał,
§ jazda po wyznaczonym torze (wymaga zapamiętania trasy),
§ odwzorowanie zadanych kształtów na ujeżdżalni,
§ przejazd nad ułożonymi na ziemi drągami,
§ przejazd nad ustawioną na różnych wysokościach poprzeczką.
Ćwiczenia zwiększające świadomość kolan:
§ jazda stępem z włożonym pomiędzy siodło a kolano liściem, kartką papieru,
§ jazda kłusem anglezowanym ze strzemionami i bez strzemion,
§ unoszenie nóg ugiętych w kolanach do góry podczas jazdy stępem,
§ ćwiczenia woltyżerskie,
§ dotykanie kolanem do innych części ciała,
§ odbijanie piłki kolanem.
Ćwiczenia zwiększające świadomość bioder:
§ jazda stępem z rękami opartymi na biodrach,
§ „wypychanie” konia do przodu biodrami w stępie i kłusie ćwiczebnym,
§ jazda kłusem ćwiczebnym i anglezowanym z rękami opartymi na biodrach,
§ wykonanie elementów lub całego ćwiczenia „młynek”.
świadomość tułowia:
§ jazda w leżeniu tyłem wzdłuż grzbietu konia,
§ jazda w leżeniu przodem wzdłuż grzbietu konia,
§ jazda w leżeniu przodem na szyi konia,
§ jazda w leżeniu przodem w poprzek grzbietu konia „martwy Indianin”,
§ zsiadanie poprzez zsuwanie się z pozycji „martwy Indianin”,
§ zsiadanie poprzez przewrót w tył.
i orientację przestrzenną:
§ pokazywanie i nazywanie części ciała,
§ wykonanie poleceń dotyczących części ciała: „połóż rękę na głowie”,
§ naśladowanie gestów bez słownego komentarza,
§ wykonywanie poleceń dotyczących stosunków przestrzennych,
§ określenie zmieniającego się położenia względem różnych przedmiotów.
poszczególne grupy mięśni:
§ taśma trzymana przed sobą za oba końce,
§ taśma przełożona pod szyja konia,
§ taśma trzymana z tyłu za plecami.
Ćwiczenia sprawności manualnej:
§ nawijanie sznurka na kijek,
§ ściskanie małych gumowych krążków,
§ wybieranie z koszyka podczas jazdy drobnych przedmiotów,
§ odliczanie na palcach, zginając je kolejno,
§ wędrówki dłońmi po szyi konia i przebieranie palcami,
§ lekkie i silne klepanie oraz głaskanie konia,
§ plecenie warkoczyków i wiązanie kokardek na grzywie i ogonie,
§ zapinanie i odpinanie na grzywie klamerek od bielizny.
andrewmu