Mechaniczna skrzynia biegów z(2).pdf

(1678 KB) Pobierz
745321863 UNPDF
05:09-01
Wydanie 1 pl
Mechaniczna skrzynia biegów z
przemiennikiem momentu ZF
Diagnostyka i opis czynności
1 713 549
Scania CV AB 2002, Sweden
745321863.004.png 745321863.005.png 745321863.006.png
Wiadomości ogólne
Spis treści
Wiadomości ogólne
Wprowadzenie..................................................... 4
Przemiennik momentu obrotowego ................. 5
Retarder ............................................................... 6
Sprzęgło................................................................ 6
Skrzynia biegów .................................................. 7
Zabezpieczenie przed zbyt wysokimi
obrotami............................................................... 7
Przemiennik momentu ze
sprzęgłem włączającym
Warunki testu ...................................................... 8
Prędkość, przy której silnik stabilizuje
obroty ................................................................... 9
Sprawdzanie napięcia zasilania ......................... 11
Sprawdzenie prędkości silnika dla
włączania i wyłączania sprzęgła
włączającego ........................................................ 11
Sprawdzenie działania sprzęgła
włączającego ........................................................ 12
Sprawdzenie ciśnienia hydraulicznego oleju ... 13
Ograniczenie momentu obrotowego ................ 14
Retarder z hamulcem
wydechowym i światło STOP
............................................................................... 15
Jazda próbna........................................................ 16
Sprawdzenie ciśnienia hydraulicznego ............. 16
Sprzęgło
Sterowanie sprzęgłem......................................... 17
Sprawdzanie zużycia tarczy................................ 17
Wymiana sprzęgła ............................................... 18
Wymiana łożyska wyciskowego......................... 20
Montaż.................................................................. 21
Przekładnia zmiany zakresu
Sprawdzanie napięcia zasilania ......................... 24
Sprawdzenie zabezpieczenia przed
włączeniem niskiego zakresu............................. 25
Sprawdzenie obwodu zaworu
elektromagnetycznego dla zaworu
sterującego V63................................................... 26
Sprawdzenie obwodu zaworu
elektromagnetycznego zabezpieczenia
przesuwu poprzecznego, V1017......................... 26
Przekładnia dzielona
Sprawdzanie napięcia zasilania ......................... 27
Sprawdzenie przełącznika półbiegów............... 27
Sprawdzenie dolnego przełącznika sprzęgła.... 28
Zawór sterujący przekładni dzielonej, V62...... 28
Zawór zabezpieczenia półbiegów i serwo
zmiany biegów, V64 ............................................ 29
2
Scania CV AB 2002, Sweden
05:09-01
745321863.007.png
Wiadomości ogólne
Zabezpieczenie przed zbyt
wysokimi obrotami
............................................................................... 31
Działanie jednostek sterujących........................ 32
Układ smarowania
............................................................................... 33
Wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów .......... 34
Sprawdzenie poziomu oleju............................... 36
Skrzynia biegów z dodatkową
chłodnicą
Sprawdzenie poziomu oleju............................... 37
Specyfikacje
............................................................................... 38
Schemat ogólny
............................................................................... 39
05:09-01
Scania CV AB 2002, Sweden
3
745321863.001.png
Wiadomości ogólne
Wiadomości ogólne
Wprowadzenie
Jest to 16-biegowa mechaniczna skrzynia
biegów wyprodukowana przez firmę ZF.
Skrzynia ta ma wbudowany przemiennik
momentu i retarder i można ją stosować
tylko z niektórymi silnikami 16-litrowymi
firmy Scania.
Jest ona objęta systemem wymiany ZF i ma
oznaczenie ZF-Transmatic z
przemiennikiem momentu WSK440.
Układ składa się z czterech głównych
elementów.
1 Przemiennik momentu ZF WSK 440.
2 Wbudowany retarder ZF.
3 Sprzęgło tarczowe
4 Skrzynia biegów ZF Ecosplit 16S251.
Wszystkie części, skrzynia biegów wraz z
przemiennikiem momentu i retarderem
mają wspólny układ smarowania.
Bardziej szczegółowe schematy znajdują się
w rozdziale Schematy ogólne.
4
Scania CV AB 2002, Sweden
05:09-01
745321863.002.png
Wiadomości ogólne
Przemiennik momentu
obrotowego
Przemiennik momentu obrotowego
zapewnia ciągłe przenoszenie momentu z
silnika na skrzynię biegów. Moment ten
ograniczony jest do 700 Nm, jeśli sprzęgło
jest wciśnięte podczas działania
przemiennika momentu.
Przemiennik momentu ma sprzęgło
włączające, które jest umieszczone między
przemiennikiem a kołem zamachowym w
obudowie przemiennika.
Sprzęgło to jest włączane i wyłączane
automatycznie. Jest sterowane przez czujnik,
który odczytuje prędkość wirnika turbiny
przemiennika i wirnika pompy. Zostaje
włączane przy różnych prędkościach,
zależnie od obciążenia. Zostaje wyłączone
przy prędkości 950 obr./min.
Podczas gwałtownej redukcji biegów celem
zmaksymalizowania przyspieszenia lub
zwiększenia momentu, tzw. kick-down,
sprzęgło włączające zostaje wyłączone przy
prędkości obrotowej 1100 obr./min, jeśli
kierowca zapobiegnie wyłączeniu
korzystając z przycisku na tablicy
rozdzielczej.
1 Włącznik sprzęgła
włączającego
2 Kontrolka sprzęgła
włączającego
05:09-01
Scania CV AB 2002, Sweden
5
745321863.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin