Tachograf(2).pdf

(1248 KB) Pobierz
679891154 UNPDF
17:01-01
Wydanie 2 pl
Tachograf
i prędkościomierz
Opis działania
Diagnostyka i opis czynności
Kalibracja i plombowanie
1 710 393
Scania CV AB 2001, Sweden
679891154.034.png 679891154.035.png 679891154.036.png
Spis treści
Spis treści
Opis działania
Informacje ogólne................................................3
Kalibracja..............................................................4
Elementy tachografu...........................................5
Czujnik impulsów.................................................8
Diagnostyka i opis czynności Informacje ogólne................................................9
Test własny..........................................................10
Złącza..................................................................11
Bezpieczny obwód elektryczny........................14
Pomiary na czujniku impulsu............................16
Ustawianie wartości ostrzeżenia o zbyt
dużej prędkości...................................................17
Test własny tachografu Veeder-Root...............20
Kalibracja i plombowanie
Kalibracja............................................................23
Plombowanie......................................................28
Tablice czynnikówW.........................................32
Tablice ustawień przełączników.......................40
2
Scania CV AB 2001, Sweden
17:01-01
679891154.037.png
Opis działania
Opis działania
Informacje ogólne
Wskazówka: Przepisy prawa mogą różnić się
w różnych krajach. Informacje na temat
przepisów obowiązujących w danym kraju
można uzyskać u najbliższego
przedstawiciela.
Elektroniczny tachograf Scania (O4) oraz
prędkościomierz (O3) jest sterowany
impulsami elektrycznymi z czujnika impulsu
(T20) umieszczonego na wałku wyjściowym
skrzyni biegów (lub skrzynce rozdzielczej w
pojazdach z napędem na wszystkie koła).
Czujnik rejestruje prędkość obrotową wałka
wyjściowego i wysyła pewną liczbę impulsów
na obrót wałka do tachografu i
prędkościomierza.
Na większości rynków tachograf jest
wymagany prawem dla wszystkich pojazdów
o masie ponad 3,5 tony wykorzystywanych
wtransporcie krajowym lub
międzynarodowym. Istnieje jednak kilka
wyjątków, np. pojazdy pomocy drogowej.
Mikrokomputer w tachografie odczytuje
częstotliwość impulsów. Komputer
przetwarza impulsy na sygnały analogowe,
które sterują prędkościomierzem i
licznikiem przebiegu. Sygnał może także
pochodzić z wyjścia danych z tyłu
tachografu. Sygnał może służyć do
sterowania licznikiem przebiegu,
wskaźnikiem zużycia paliwa, dystrybutorem
soli, ogranicznikiem prędkości, itp.
Tachograf jest połączony z
prędkościomierzem, z którym współpracuje.
Zatwierdzony do użytku tachograf musi
rejestrować następujące dane:
• Prękość każdej wykonanej jazdy
• Odległość
• Aktywny czas pracy
• Pasywny czas pracy, np. załadunek i
wyładunek
• Przerwy i częstotliwość przerw
• Otwarcie tachografu
Informacje te rejestrowane są na specjalnej
tarczy we wnętrzu tachografu. Kierowca
zobowiązany jest zapisać na tarczy
tachografu informacje takie jak numer
rejestracyjny, data, miejsce rozpoczęcia i
zakończenia jazdy, przebieg, itd. Z reguły
jedna karta służy do zarejestrowania jednej
jazdy.
Dalsze informacje można znaleźć w
literaturze dotyczącej homologacji,
lokalnych przepisach itp.
17:01-01
Scania CV AB 2001, Sweden
3
679891154.001.png
Opis działania
Kalibracja
Wskazówka: Zasady kalibracji i
plombowania różnią się w różnych krajach.
Informacje na temat przepisów
obowiązujących w danym kraju można
uzyskać u najbliższego przedstawiciela.
Tachograf i prędkościomierz to przyrządy
wymagające kalibracji. Oznacza to, że
przyrząd zostaje dostosowany do rozmiaru
opon i przełożenia przekładni głównej
tylnego mostu danego pojazdu.
W celu kalibracji tachografu i
prędkościomierza porównuje się wyliczoną
liczbę impulsów/ km z czujnika impulsów z
liczbą podaną na tabliczce znamionowej
przyrządu. Jeśli tabliczka podaje inną
wartość, przyrząd należy wyregulować i
zmienić oznaczenie. Regulację wykonuje się
przy pomocy przełączników do kalibracji
(10 przełączników).
Współczynnik mnożenia
Policzona lub obliczona liczba impulsów/ km
zwana jest czynnikiem W Czynnik W
obliczany jest z tablic, lub określany przez
ustalenie liczby impulsów na kilometr
dochodzących do tachografu.
W tachografie znajduje się specjalny zestaw
przełączników dla ustawienia czynnika W.
Dziesięć przełączników można ustawić w
różnych położeniach, zależnie od
obliczonego czynnika W. Ten sam układ
przełączników odpowiada jednemu
zakresowi czynnikówW. Informację o tym,
jak należy ustawić przełączniki można
odczytać z tablic transponujących czynnik W
na układ przełączników.
Dla każdego układu przełączników istnieje
wartość, która musi znajdować się na
tabliczce znamionowej tachografu. Wartość
ta zwana jest czynnikiem K i jest średnią
wartości jednego zakresu czynnika W.
Po dokonaniu kalibracji tachograf trzeba
zaplombować. Więcej informacji na temat
kalibracji i plombowania znajdziesz w
dalszej części niniejszego podręcznika.
4
Scania CV AB 2001, Sweden
17:01-01
679891154.002.png
Opis działania
Elementy tachografu
W pojazdach Scania serii 4 stosowane są tachografy Kienzle lub Veeder-Root. Działają one na tej
samej zasadzie, choć różnią się kilkoma szczegółami. Nazwa producenta znajduje się na tabliczce
znamionowej.
Zależnie od rynku, mogą występować dalsze różnice konstrukcji tachografów. Dostępne są
tachografy 1-dniowe i 7-dniowe. Mogą być one również skonstruowane tak, by dwóch kierowców
mogło rejestrować informacje na dwóch różnych tarczach jednego tachografu.
W niniejszej publikacji przedstawiono ogólne informacje dotyczące wszystkich wersji. Wszelkie
zasadnicze różnice będą opisane osobno.
Elementy zewnętrzne
A Lampka kontrolna (tylko Kienzle)
B Licznik przebiegu w km
C Przełącznik testu działania i funkcji
ostrzegawczej (tylko w niektórych
tachografach Veeder-Root)
D Pokrętło ustawień warunków pracy (dwa
pokrętła dla dwóch kierowców)
W tym położeniu pokrętła
tachograf rejestruje aktywny czas
pracy
W tym położeniu tachograf
rejestruje pasywny czas pracy, np.
załadunek, wyładunek, czas
postoju, itp.
W tym położeniu tachograf
rejestruje przerwy i czas
odpoczynku
G
F
A
E
D
C
B
E Lampka ostrzegawcza o zbyt dużej
prędkości (w tachografach Veeder-Root ta
sama lampka służy do sygnalizacji testu
działania).
F Zegar
G Zamek
17:01-01
Scania CV AB 2001, Sweden
5
679891154.003.png 679891154.004.png 679891154.005.png 679891154.006.png 679891154.007.png 679891154.008.png 679891154.009.png 679891154.010.png 679891154.011.png 679891154.012.png 679891154.013.png 679891154.014.png 679891154.015.png 679891154.016.png 679891154.017.png 679891154.018.png 679891154.019.png 679891154.020.png 679891154.021.png 679891154.022.png 679891154.023.png 679891154.024.png 679891154.025.png 679891154.026.png 679891154.027.png 679891154.028.png 679891154.029.png 679891154.030.png 679891154.031.png 679891154.032.png 679891154.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin