SSP413_Uklad_automatycznego_parkowania.pdf

(546 KB) Pobierz
SSP413_pl
Service Training
Układ automatycznego parkowania w Audi A3
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 413
220980077.027.png 220980077.028.png 220980077.029.png 220980077.030.png 220980077.001.png 220980077.002.png 220980077.003.png 220980077.004.png 220980077.005.png 220980077.006.png 220980077.007.png 220980077.008.png 220980077.009.png 220980077.010.png 220980077.011.png 220980077.012.png 220980077.013.png 220980077.014.png 220980077.015.png 220980077.016.png 220980077.017.png 220980077.018.png 220980077.019.png
Wprowadzenie
Systemy wsparcia kierowcy coraz silniej opanowują rynek motoryzacyjny. Na tym obszarze pojawiło się w
ostatnich latach wiele nowości. Już samo wprowadzenie do sprzedaży Audi Q7 zaowocowało takimi
systemami, jak układ pomocy przy zmianie pasa, układ pomocy w utrzymaniu pasa ruchu czy kamera cofania.
Stosowane w Audi układy pomocy w parkowaniu również zaliczają się do systemów wsparcia kierowcy. Ich
droga rozwojowa zaczęła się od układu pomocy w parkowaniu tyłem, potem pojawił się układ pomocy w
parkowaniu tyłem i przodem, następnie układ OPS (Optical Parking System) z graficzną prezentacją
poszczególnych odległości na MMI, a na koniec wprowadzono Audi parking system advanced z kamerą
cofania.
Kamera cofania dostarcza kierowcy pozbawionego zniekształceń obrazu wysokiej jakości, na którym można
w kolorze obserwować obszar za samochodem. Ponadto na obraz są nałożone linie pomocnicze, dzięki którym
parkowanie tyłem staje się dziecinnie proste.
Jeśli jednak ktoś sądził, że w tym temacie nie można już niczego nowego wymyślić, poczuje się zaskoczony.
W Audi A3 pojawił się bowiem układ automatycznego parkowania, który podczas parkowania tyłem sam
wykonuje wszystkie manewry kierownicą. Dzięki temu samochód sam odnajduje najprostszą drogę do miejsca
parkingowego.
413_023
2
220980077.020.png 220980077.021.png
Spis treści
Opis działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Parkowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Podzespoły układu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Struktura komunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Diagnoza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania
nowych modeli samochodów,i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach
technicznych.
Odnośnik
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy!
Podawane tutaj wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych,
aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej.
220980077.022.png
Zasada działania
Opis działania
Układ automatycznego parkowania jest kolejnym etapem rozwoju dotychczasowych układów pomocy w
parkowaniu. Układ ten pomaga kierowcy w zaparkowaniu tyłem równolegle do krawężnika, wykonując
samodzielnie wszystkie potrzebne manewry kierownicą.
Parkować można pomiędzy dwoma samochodami albo za zaparkowanym samochodem.
Układ automatycznego parkowania pomaga zaparkować zarówno po prawej, jak i po lewej stronie jezdni,
prowadząc kierowcę przez poszczególne etapy parkowania za pomocą obrazów wyświetlanych w MMI.
Gdy kierowca uruchomi układ, jego działanie rozpoczyna się od wyszukania odpowiedniej luki do
zaparkowania. Po znalezieniu luki kierowca musi podjechać w przód na tyle, by samochód znalazł się w
dogodnej pozycji do rozpoczęcia parkowania. Następnie kierowca włącza bieg wsteczny, a układ przejmuje
kontrolę nad kierownicą. Kierowca musi tylko operować pedałami gazu, hamulca i sprzęgła. Gdy podczas
parkowania kierowca chwyci za kierownicę (tzn. przyłoży do niej jakiś moment), układ wyłącza się i dalsze
parkowanie pozostawia kierowcy. Podczas parkowania kierowca jest wspierany również przez akustyczny
układ pomocy w parkowaniu, który ostrzega go przez możliwym uderzeniem w przeszkodę. Po zakończeniu
automatycznego parkowania kierowca może jeszcze ustawić samochód pośrodku luki i w ten sposób skończyć
parkowanie.
413_002
Wskazówka
Układ automatycznego parkowania ruchu to układ, który tylko kierowcy pomaga. Nie może on
zastąpić uwagi kierowcy. Kierowca – tak jak dotychczas – ponosi pełną odpowiedzialność
prawną za przebieg parkowania.
4
220980077.023.png 220980077.024.png 220980077.025.png
Parkowanie
Rzut oka na trzy etapy parkowania
Jak przebiega automatyczne parkowanie
Cały przebieg automatycznego parkowania można podzielić na trzy etapy. Poniżej zostaną one krótko
przedstawione, a dalszej części tego zeszytu – szczegółowo opisane.
Etap 1: aktywacja układu automatycznego parkowania
Przed każdym parkowaniem układ trzeba włączyć osobnym przyciskiem, umieszczonym w konsoli środkowej.
Układ można aktywować tylko podczas jazdy z prędkością poniżej 30 km/h. Aktywny układ automatycznego
parkowania można rozpoznać po świecącej diodzie w przycisku.
Etap 2: szukanie luki do zaparkowania
Aktywny układ automatycznego parkowania najpierw szuka odpowiedniej luki przy krawędzi jezdni. Włączając
prawy lub lewy kierunkowskaz, kierowca decyduje, po której stronie samochodu należy tej luki szukać. Jak
tylko układ znajdzie lukę wystarczającej długości, pokazuje to kierowcy na wyświetlaczu centralnym zestawu
wskaźników (wyświetlacz FIS). Gdy samochód znajdzie się w miejscu, które pozwala rozpocząć parkowanie,
obraz na wyświetlaczu zmienia się i układ żąda od kierowcy włączenia wstecznego biegu.
Etap 3: parkowanie wspierane przez układ automatycznego parkowania
Gdy teraz w stojącym samochodzie kierowca włączy wsteczny bieg, układ automatycznego parkowania
przejmuje kontrolę nad kierownicą. Równocześnie uruchamia się akustyczny układ pomocy w parkowaniu.
Operowanie gazem i hamulcem należy tak jak dotychczas do zadań kierowcy. Ponadto kierowca musi
obserwować otoczenie, gdyż tak jak dotychczas jest on odpowiedzialny za przebieg parkowania. Podczas
jazdy tyłem silnik elektryczny tak skręca koła, by samochód wjechał w lukę po torze zaprogramowanym w
sterowniku. Po zakończeniu parkowania na wyświetlaczu pojawia się komunikat, że układ skończył pracę.
Wskazówka
Efekt pracy układu automatycznego parkowania jest najlepszy wtedy, gdy we wszystkich kołach
jest prawidłowe ciśnienie powietrza. Nieprawidłowe ciśnienie w kołach bardzo mocno pogarsza
rezultat parkowania. Równie ważne jest to, by po zmianie kół z 17" lub 18" na koła 16" i
odwrotnie przeprowadzić odpowiednie dopasowanie sterownika układu automatycznego
parkowania.
5
220980077.026.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin