DelFly.pdf

(93 KB) Pobierz
delfly k.qxd
tendencje rewelacje
miczej politechniki w holen-
derskim mieście Delft działa
od paru lat pracownia MAVlab
(Micro Air Vehicle Laboratory),
w której zespoły studentów kon-
struują miniaturowe statki latają-
ce. W 2005 roku opracowano tam
pierwszy latający model DelFly I,
który miał skrzydła o rozpiętości
50 cm, ważył 23 gramy i potrafił
sam za pomocą prostej kamery
wykrywać różne obiekty, wyko-
rzystując system rozpoznawania
obrazów. Potem pod koniec roku
2006 powstał ważący 16 gramów
ornitopter DelFly II o rozpiętości
rową (0,65 g) i silniczek elektrycz-
ny (0,45 g). Jako materiały kon-
strukcyjne i nośne wykorzystano
balsę i włókna węglowe. Trzyka-
nałowy system łączności pracujący
w paśmie 868 MHz ma zasięg ok.
50 m. Do sterowania lotem służy
bitne. Opracowywany jest już nas-
tępca o nazwie DelFly Nano. Ma
on ważyć zaledwie 1 gram, a jego
skrzydła będą miały rozpiętość 5
cm. Na tym plany jednak się nie
kończą, ponieważ rodzą się po-
mysły zbudowania jeszcze mniej-
szych modeli latających. Poza pro-
zaicznym dążeniem do stworzenia
czegoś „niesamowitego”, prowa-
DelFly
Jerzy Chmielewski
skrzydeł 28 cm, mający solidniej-
szą konstrukcję. DelFly II wyposa-
żono w lepszą kamerę. W locie po-
ziomym mógł on osiągać prędkość
10 m/s (36 km/h). Mógł też zawi-
sać w powietrzu nieruchomo lub
cofać się z prędkością 0,5 m/s. Był
to pierwszy w świecie latający
model ornitoptera o takich osią-
gach. Do jego napędu zastosowa-
no silniczek prądu stałego (włas-
nej konstrukcji) ważący zaledwie
1,6 grama. Zasilająca go bateria li-
towo-jonowa pozwalała na 15 mi-
nut lotu poziomego albo 8 minut
zawisania w powietrzu i przekazy-
wania obrazów z kamery do stacji
bazowej.
Najnowszym osiągnięciem
entuzjastów miniaturyzacji jest
DelFly Micro, wykonany w ramach
czteroletniego programu „DelFly”,
realizowanego w ramach współ-
pracy Politechniki Delft z organi-
zacją TNO, dysponującą nanotech-
nologią (nb. jest to Holenderska
Organizacja Naukowych Badań
Stosowanych). Ten miniaturowy,
ważący zaledwie 3,07 grama „sta-
tek powietrzny” ma skrzydła o roz-
piętości 10 cm zrobione z folii po-
lietylenowej, które wykonują ok.
30 machnięć w ciągu sekundy. Na
ciężar modelu składają się głów-
nie: bateria o pojemności 30 mAh
(ok. 1 g), elektronika z kamerą cyf-
pulpit z drążkiem sterow-
niczym (dżojstikiem). Ka-
mera może przekazywać
kadry o jakości telewizyj-
nej wprost do komputera,
gdzie mogą one być
przetwarzane np. progra-
mami do rozpoznawania
obrazów. Komputer może
być też pomocny przy ste-
rowaniu lotem modelu.
Maksymalna pręd-
kość lotu DelFly Micro
wynosi 5 m/s (18 km/h),
jednakże mała pojemność
baterii wystarcza tylko na 3 minu-
ty lotu. Nie przewidziano jednak
możliwości nieruchomego zawisa-
nia lub lotu do tyłu.
Zasada lotu tych miniaturo-
wych „obiektów latających” zosta-
ła podejrzana w naturze – ich
skrzydła wibrują podobnie jak
skrzydełka ważek. Okazało się, że
„ideę ornitoptera” łatwiej daje się
zrealizować w małych modelach,
aniżeli w dużych statkach powiet-
rznych. Plany zespołu konstrukto-
rów DelFly są jeszcze bardziej am-
dzonym pracom przyświecają tak-
że cele bardziej praktyczne. Jed-
nym z poważniejszych zastosowań
jest np. wykorzystanie miniaturo-
wych autonomicznych i wyposażo-
nych w system lokalizacyjny GPS
latających kamer do rozpoznawa-
nia miejsc trudno dostępnych
(z różnych przyczyn). Warto dodać,
że DelFly Micro jest obecnie naj-
mniejszym w świecie wyposażo-
nym w kamerę modelem latającym
z machającymi skrzydłami – orni-
topterem. z
1 17
N a Wydziale Inżynierii Aerokos-
25701986.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin