mikroekonomiawyklad5-sciaga.doc

(81 KB) Pobierz
03

 

Błędy rynku

 

·           Niedoskonałości gospodarki rynkowej:

           Popyt rynkowy nie zawsze wyraża racjonalne preferencje indywidualne – mogą one być niekompletne lub też odpowiadać innym celom niż użyteczność indywidualna;

           Popyt rynkowy nie zawsze wyraża zapotrzebowanie na dobra korzystne społecznie (merit goods), chociaż są one wynikiem wyboru według indywidualnej skali preferencji (np. alkohol, narkotyki);

           Działanie mechanizmu rynkowego wywołuje tzw. efekty zewnętrzne (externality) - efekty zewnętrzne są skutkiem niepełnej internalizacji przychodów i kosztów prywatnych podmiotów gospodarczych;

           Uczestnicy konkurencji rynkowej chętnie korzystają z możliwości zapewnienia sobie trwałej przewagi nad rywalami we współzawodnictwie o korzyści ekonomiczne, prowadząc rujnującą konkurencję, kartelizację itd.

           Powstają tzw. monopole naturalne (w przypadku rosnących przychodów marginalnych), które nie są w stanie funkcjonować tak jak firmy konkurencyjne;

 

Monopol naturalny: - występuje w sytuacji, gdy na rynku ze względu na uwarunkowania technologiczne tj. korzyści skali, istnieje miejsce tylko dla jednego producenta, którego wielkość produkcji nie przynosi strat. W tym przypadku cena monopolisty niższa jest niż narzut na cenę i wyższa niż koszt przeciętny całkowity.

 

           Nie istnieje pełny i swobodny przepływ informacji, występuje ich zniekształcenie (np. z powodu inflacji czy niepewności) w efekcie, czego następuje różnicowanie korzyści uczestników rynku;

           Nie wszystkie dobra są produkowane w sektorze prywatnym - występują również dobra publiczne.

 

Interwencjonizm państwowy

 

·           Państwo we współczesnej gospodarce:

           Nabywa dobra i usługi,

           Ściąga podatki,

           Dokonuje płatności transferowych,

           Tworzy podstawy prawne,

           Reguluje działalność gospodarczą

 

 

·           Cele interwencjonizmu państwowego:

           Zmniejszenie wahań koniunkturalnych,

           Kompensowanie efektów zewnętrznych,

           Rozwiązywanie problemów związanych z informacją,

           Zapobieganie nadużywaniu pozycji rynkowej,

           Zapewnienie społecznie akceptowanej dystrybucji dochodów i dóbr społecznie pożądanych.

 

Nacjonalizacja

 

Nacjonalizacja, to przejmowanie na własność państwa prywatnych przedsiębiorstw lub ziemi - przeciwieństwo prywatyzacji.

W gospodarce planowej, w okresie jej powstawania, nacjonalizacja jest podstawowym instrumentem tworzenia społecznej (państwowej) formy własności, stanowiącej podstawę istnienia tej gospodarki. Przyjmuje postać aktu prawnego, z mocy którego dokonuje się wywłaszczenia bez odszkodowania (rzadziej za odszkodowaniem - z reguły symbolicznym) określonych przedsiębiorstw lub całych dziedzin wytwarzania (w skrajnych przypadkach - wszystkich).

W gospodarce rynkowej odbywa się ona drogą wykupu lub wywłaszczenia za odszkodowaniem, (gdy negocjacje z dotychczasowym właścicielem, dotyczące wykupu, nie przynoszą rezultatu).

 

Przyczynami nacjonalizacji mogą być:

1) przeciwdziałanie niekorzystnym skutkom monopolizacji (monopol).

2) konieczność utrzymania i rozwoju tych dziedzin działalności gospodarczej, które stają się mniej atrakcyjne dla właścicieli prywatnych ze względu na obniżające się zyski, a przynoszą społeczeństwu określone korzyści i wpływają na poziom jego dobrobytu.

3) konieczność restrukturyzacji i unowocześnienia pewnych gałęzi produkcji, jeśli przekracza to możliwości prywatnych przedsiębiorców, a jest korzystne ze społecznego punktu widzenia (w tym przypadku po pewnym czasie następuje ponownie reprywatyzacja).

 

Model gospodarki mieszanej

 

Gospodarką mieszaną określa się taką gospodarkę rynkową, w której mechanizm rynkowy jest zastępowany, uzupełniany i korygowany przez państwo.

 

 

 

 

 

·           Założenia modelu gospodarki mieszanej (mixed economy):

           Wprowadzanie prawa gwarantującego przestrzeganie przez podmioty gospodarcze reguł gry rynkowej (tj. gwarancji wolności gospodarczej i własności prywatnej oraz odpowiedzialności);

           Wspieranie wolnej konkurencji w celu zachowania swobód ekonomicznych i równych szans oraz stwarzania warunków do rozwoju przedsiębiorczości;

           Dokonywanie poprzez system podatkowy redystrybucji dochodów na rzecz słabych ekonomicznie grup i osób, która zapewnia im określony poziom życia (programy pomocy socjalnej, transfery dochodów na rzecz bezrobotnych, niepełnosprawnych itp.);

           Prowadzenie działań na rzecz stabilizacji gospodarczej, ograniczania bezrobocia, inflacji i poprawy koniunktury gospodarczej;

           Regulowanie funkcjonowania pewnych dziedzin gospodarki przez państwo (np. w formie nacjonalizacji niektórych rodzajów działalności gospodarczej, eliminowania negatywnych dóbr rynkowych).

 

Teoretyczne koncepcje roli państwa w gospodarce rynkowej

 

·           Koncepcje roli państwa w gospodarce rynkowej:

           Koncepcja kontraktu konstytucyjnego (J.M.Buchanan),

           Koncepcja ordoliberalizmu,

           Teoria interesu publicznego o charakterze normatywnym.

 

·           Koncepcja kontraktu konstytucyjnego:

           Zakłada porozumienie społeczeństwa, co do reguł gry rynkowej zapewniające ład ekonomiczny,

           Społeczeństwo zawiera takie porozumienie wówczas, gdy istnieją konflikty wynikające z naruszenia praw własności do dóbr rzadkich, których rozstrzyganie wymaga ponoszenia kosztów,

           Określa się granice między prywatnym a publicznym sektorem gospodarki,

           Państwo czuwa nad przestrzeganiem kontraktu konstytucyjnego (państwo protekcyjne),

           Elementami kontraktu konstytucyjnego są w szczególności:

·           Warunki ograniczające zachowania poszczególnych osób (w celu zapewnienia jednakowej wolności ekonomicznej wszystkim członkom społeczeństwa),

·           Pozytywne prawa własności do wszystkich dóbr rzadkich, niezbędnych do konkurencyjnej działalności gospodarczej,

·           Warunki i sposoby egzekwowania ustalonych praw i obowiązków.

 

 

·           Koncepcja ordoliberalizmu:

           Naturalnym prawem człowieka gospodarującego jest prawo do wolności,

           Swobodnie działające podmioty przyczyniają się do powstania ładu rynkowego, pod warunkiem, że przestrzegają porządku ekonomicznego (ordo),

           Zadaniem państwa w gospodarce rynkowej jest tworzenie takich warunków, w których swobodna działalność gospodarcza nie będzie powodować niekorzystnych zjawisk, burzących naturalny ład rynkowy,

           Działalność państwa określa się w tej koncepcji jako regulację porządkową.

 

Współczesne systemy ekonomiczne

 

·           USA:

                                   Globalne znaczenie waluty (2/3 masy dolara amerykańskiego znajduje się poza granicami USA),

                                   Wpływ na świat dzięki siedzibie na terenie USA dwóch największych międzynarodowych organizacji finansowych:

·           Bank Światowy

·           Międzynarodowy Fundusz Walutowy

                                   Odwrót od interwencjonizmu,

                                   postępujący proces koncentracji w wyniku połączeń lub wrogich przejęć przedsiębiorstw (corporate capitalism),

                                   Redukcja zakresu państwa opiekuńczego,

           Deregulacja wielu dziedzin życia gospodarczego (energia, transport, bankowość, telekomunikacja),

 

deregulacja – stopniowe zmniejszanie wpływu państwa na poszczególne sektory gospodarki poprzez prywatyzację, znoszenie barier administracyjnych, ograniczanie kontroli nad rynkami

 

           Uproszczenie systemu podatkowego,

           Pogłębiający się wzrost nierówności dochodowych różnych klas społecznych – akumulacja kapitału w rękach najbogatszych klas,

           Wzrost ilości kapitału spekulacyjnego związany z rosnącym znaczeniem giełd (casino capitalism),

           Spadek tempa (w stosunku do lat powojennych) wzrostu gospodarczego,

           W efekcie reform (Reagana, Bush) powstał system zwany niespójnym państwem opiekuńczym,

           Niekonsekwentne zmiany ekipy Clintona:

·           Upowszechnienie usług zdrowotnych,

·           Ograniczenie pomocy społecznej

 

·           Niemcy:

           Najsilniejsza gospodarka europejska,

           Państwo opiekuńcze (jeden z najwyższych w Europie poziom redystrybucji dochodu narodowego),

 

Redystrybucja – podział dochodu narodowego poprzez budżet państwa

 

           Progresywny system podatkowy (wyższe opodatkowanie wyższych dochodów) prowadzi do:

·     Zmniejszenia nierówności dochodowych,

·     „zniechęca” do uzyskiwania wysokich dochodów

           Wysokie zasiłki dla bezrobotnych oraz wysoki poziom płacy minimalnej,

           Przewlekłe zwolnienie tempa wzrostu gospodarczego,

           Wysokie bezrobocie (przeciętnie 10%),

           Proces starzenia się społeczeństwa – związany z ujemnym przyrostem naturalnym,

           Kosztowny proces zjednoczenia Niemiec,

           Dążenie kolejnych rządów do zmniejszenia poziomu redystrybucji dochodu narodowego oraz ograniczenia zakresu państwa opiekuńczego.

 

·           Szwecja:

           Współtworzenie systemu drogą porozumień społecznych, tzw. Umowa Społeczna,

           Społeczeństwo szwedzkie jest nacechowane łatwością zawierania kompromisów,

           Znaczący zakres regulacji (ograniczenia wolności) rynku,

           Wysoki udział redystrybucji w dochodzie narodowym,

           Aktywna polityka pełnego zatrudnienia,

           Sektor publiczny zatrudnia ponad 30% siły roboczej,

           Najdłuższy okres keynesowskiej polityki popytowej – pobudzanie gospodarki w okresach recesji za pomocą wydatków finansowanych z budżetu państwa,

           Duży zakres uprawnień pracowniczych i obywatelskich,

           Egalitaryzm – zmniejszenie nierówności dochodowych,

           Kryzys państwa dobrobytu na skutek recesji dotknął Szwecję mocniej niż inne państwa OECD):

·           Wzrost bezrobocia,

·&#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin