Jak przygotować samochód na zimę.pdf

(49 KB) Pobierz
Jak przygotować samochód na zimę
Jak przygotować samochód na zimę?
Zastanawialiście się kiedyś jak przygotować samochód na zimne dni? Pewnie, że się
zastanawialiście, pewnie właśnie o tym myślicie. Chcecie polegać na sprawdzonych poradach,
zamiast robić z samochodu królika doświadczalnego? My też, dlatego postanowiliśmy zadać kilka
nurtujących nas pytań specjaliście ds. marketingu firmy Autoland, Damianowi Halejowi!
1. O czym należy pamiętać wybierając opony zimowe?
Przed wymianą opon warto dokładnie przeanalizować swoje potrzeby. Są opony lepsze na lód, ale są też takie
przystosowane do głębokiego śniegu. Jeśli będziemy poruszać się głównie w mieście, najważniejsze jest by
dostosować się bardziej do średniego oblodzenia, aniżeli zasp śnieżnych.
Warto pamiętać o zakupie markowych opon, gdyż są one bardziej wytrzymałe, mniej się zużywają i zwiększają
komfort i bezpieczeństwo jazdy. Warto zapoznać się z rzetelnymi testami mediów branżowych, tak by wybrać
najkorzystniejszą dla siebie opcję.
2. Kiedy powinno się je zmieniać?
Wielu kierowców ciągle popełnia pomyłkę, zmieniając opony na zimowe tuż po pierwszych opadach śniegu.
Zmiany takiej powinno się dokonywać znacznie wcześniej, kiedy słupek rtęci na termometrze nieznacznie
przekracza zero stopni Celsjusza.
Zalecana temperatura, przy której należy dokonać wymiany ogumienia to 7 stopni – przy niej opona letnia
zaczyna twardnieć, co przyczynia się do zmniejszenia bezpieczeństwa jazdy.
3. W jakie narzędzia powinien wyposażyć się kierowca na zimę?
Każdy kierowca powinien mieć w schowku skrobaczkę do lodu. Jeśli chodzi o kosmetyki samochodowe warto
pamiętać o odmrażaczu do szyb, odmrażaczu do zamków, a także o środkach konserwujących uszczelki, żeby nie
przymarzały. Pożytecznym dodatkiem jest również środek przeciwko parowaniu szyb.
4. Diesel, benzyna czy gaz – co lepiej wypada zimą?
Spalanie w silniku benzynowym zainicjowane jest iskrą elektryczną, a w silnikach wysokoprężnych następuje
samoczynnie na skutek wysokiego ciśnienia i temperatury nad tłokiem. Mankament uruchamiania zimnego silnika
jest szczególnie odczuwalny zimą, kiedy korpus jest znacznie ochłodzony. W takim przypadku kierowca musi
pamiętać dodatkowo o wymianie świec żarowych. Niedogodnością diesla jest też krystalizacja parafiny w oleju
napędowym.
Pojazd zasilany instalacją gazową I generacji powinien być zimą uruchamiany „na benzynie”, a dopiero po
rozgrzaniu się silnika i osiągnięciu przez płyn chłodniczy temperatury ok. 40 stopni Celsjusza można przejść na
zasilanie gazem, co generuje dodatkowe problemy logistyczne.
5. Czy kultura jazdy w Polsce ułatwia, czy utrudnia jazdę w trudnych warunkach pogodowych?
Niestety kultura jazdy w Polsce nadal stoi na niskim poziomie. Myślę, że nie warto łączyć tego zjawiska z
konkretnymi warunkami pogodowymi – dopóki część kierowców nie nauczy się kultury i szacunku, na drogach
może być nieprzyjemnie i niebezpiecznie zarówno latem, jak i zimą. Trzeba jednak zauważyć, że widać pewną
poprawę – wszystkim nam potrzeba więcej wyrozumiałości i uśmiechu na drodze.
6. O czym trzeba pamiętać by auto zimą nie wyglądało jak po katastrofie?
Trudne warunki atmosferyczne to tylko jeden z czynników, które wpływają na bezpieczeństwo. Zawsze warto
pamiętać o odpowiedniej konserwacji auta. Posłużą do tego markowe kosmetyki samochodowe, specjalnie
przystosowane do deszczowych i śnieżnych warunków. Oczywiście należy wymienić opony i jeździć z zapalonymi
światłami, ale najważniejszym czynnikiem zawsze pozostaje ludzka rozwaga i opanowanie brawury.
7. Czy warto i kiedy zrobić gruntowny przegląd samochodu?
Odnosząc się do obecnej pory roku – przed sezonem zimowym warto sprawdzić poziom płynu chłodniczego.
Oprócz ilości ważna jest też jakość – kierowcy powinni pamiętać, by nie stosować nieznanych zamienników,
nawet, jeśli są trochę tańsze od produktów markowych i uznanych na rynku.
1
Warto także wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy. Ponadto warto sprawdzić poziom płynu hamulcowego.
Niezbędną czynnością jest także dokładna konserwacja samochodu – zarówno podwozia, jak i lakieru. Nie dajmy
się także zaskoczyć naszemu akumulatorowi.
8. Jakie samochody radzą sobie najlepiej zimą?
Zima to nic strasznego, jeśli odpowiednio zadbamy o pielęgnacje naszego pojazdu. Odpowiednio przygotowany i
zakonserwowany pojazd poradzi sobie w każdym warunkach atmosferycznych. Samochody z napędem 4x4 dają
dużą stabilność i zmniejszają prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg w porównaniu z napędem na jedną oś.
9. Jeśli kupujemy używane auto w sezonie zimowym, na co powinniśmy zwrócić uwagę?
Jeśli sami nie czujemy się na siłach sprawdzić stanu używanego wozu, warto zadbać o to, by w momencie
oglądania samochodu był z nami specjalista, wykwalifikowany mechanik, a nawet lakiernik. Oni bez problemu
znajdą ewentualne słabe strony samochodu.
Przede wszystkim należy poznać kompletną historię samochodu. Warto sprawdzić elementy blachy w bagażniku i
pod dywanikami, gdzie często dochodzi do degradacji blachy. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na silnik –
najlepiej przetestować go w trakcie jazdy próbnej. Samemu można też wykryć ewentualne wycieki oleju ze
skrzyni biegów i silnika.
Na koniec warto poobserwować układ wydechowy i kolor spalin – niebieski, lub czarny kolor może wskazywać na
zbyt szybkie spalanie oleju. Niezależnie od pory roku warto rozeznać się u innych kierowców jak spisuje się
wybrane przez nas auto podczas dłuższej eksploatacji. Lepiej zapoznać się z cenami podstawowych podzespołów
i części zamiennych, które najczęściej ulegają defektowi.
10. Co uważa Pan za największą „zbrodnię” polskich kierowców?
Kierowcy przed nadejściem zimy bardzo często zakładają tylko dwie opony zimowe – wyłącznie z przodu, lub z
tyłu, w zależności od napędu.
Różnica w przyczepności pomiędzy oponą letnią a zimową jest radykalna i może spowodować, że w przypadku
stosowania opon o różnym przeznaczeniu, samochód będzie zachowywał się bezpiecznie na drodze.
(wp.pl)
2009-11-20 (09:50)
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin