Ksiazka_KSKZ_Rozwoj i wspolpraca.pdf

(2946 KB) Pobierz
177909277 UNPDF
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt
„Opracowanie i upowszechnienie Krajowych Standardów
Kwalifikacji Zawodowych”
realizowany przez
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
KRAJOWE STANDARDY
KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Rozwój i współpraca
Redakcja
Henryk Bednarczyk
Ireneusz Woźniak
Stefan M. Kwiatkowski
Warszawa 2007
177909277.002.png 177909277.003.png
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
Publikacja opracowana i wydana w ramach projektu „Opracowanie i upowszech-
nienie krajowych standardów kwalifikacji zawodowych”, Sektorowego Programu Ope-
racyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu
Społecznego.
Wykonawca projektu − konsorcjum, w składzie: Doradca Consultants Ltd. w Gdy-
ni, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy w Radomiu,
Demos-Polska w Warszawie, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia
Praktycznego.
Podwykonawcy: Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, Instytut Pracy i Spraw
Socjalnych w Warszawie, PBS DGA (Pracownia Badań Społecznych) w Sopocie.
KRAJOWE STANDARDY KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
– Rozwój i współpraca
Redakcja: dr hab. Henryk Bednarczyk, prof. ITeE – PIB
dr inż. Ireneusz Woźniak
prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski
Recenzenci: dr hab. Ryszard Gerlach, prof. UKW
dr hab. Aleksander Marszałek, prof. UR
© Copyright by Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2007
ISBN 978-83-7204-597-3
Opracowanie wydawnicze: Iwona Nitek, Joanna Fundowicz
1747
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. (048) 364-42-41, fax 364-4765
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
177909277.004.png 177909277.005.png 177909277.001.png
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Henryk Bednarczyk, Stefan M. Kwiatkowski, Ireneusz Woźniak ........
7
CZĘŚĆ I – Opracowanie zbioru krajowych standardów
kwalifikacji zawodowych w Polsce
1. Dotychczasowy dorobek i doświadczenia w zakresie rozwoju
standardów kwalifikacji zawodowych w Polsce
Stefan M. Kwiatkowski ................................................................. 13
1.1. Założenia i koncepcje .............................................................. 13
1.2. Projekty realizowane w latach 1998–2004. Doświadczenia
metodologiczne i badawcze oraz rekomendacje ...................... 15
2. Opracowanie i upowszechnienie krajowych standardów
kwalifikacji zawodowych – projekt Ministerstwa Pracy
i Polityki Społecznej
– Henryk Bednarczyk, Małgorzata Hunin, Jarosław Zysnarski,
Zbigniew Kramek ............................................................................. 21
2.1. Cele, zadania i organizacja prac w projekcie ........................... 21
2.2. Kampania informacyjna – seminaria wojewódzkie ................. 24
2.3. Diagnoza potrzeb w zakresie opracowania standardów
kwalifikacji zawodowych ........................................................ 25
2.4. Badania w przedsiębiorstwach i opracowanie standardów ...... 26
2.5. Upowszechnienie i badanie stosowania standardów
kwalifikacji zawodowych .......................................................... 28
3. Elementy metodologii projektowania standardów kwalifikacji
zawodowych
Stefan M. Kwiatkowski, Ireneusz Woźniak ................................... 33
3.1. Rozwój standardów kwalifikacji zawodowych ....................... 33
3.2. Model standardu kwalifikacji zawodowych ............................. 41
3.3. Projektowanie standardu kwalifikacji zawodowych ................ 45
4. Rola partnerów społecznych w określaniu i wykorzystaniu
standardów kwalifikacji zawodowych – komisje ds. standardów
Michał Butkiewicz, Teresa Jaszczyk ............................................. 53
4.2. Udział partnerów społecznych w zatwierdzaniu krajowych
standardów kwalifikacji zawodowych ..................................... 55
4.3. Rozwój współpracy .................................................................. 58
3
4.1. Podstawy partnerstwa społecznego ......................................... 53
5. Internetowa baza standardów kwalifikacji zawodowych
Wojciech Oparcik, Tomasz Kupidura ........................................... 61
5.1. Budowa .................................................................................... 61
5.2. Użytkowanie ............................................................................ 63
CZĘŚĆ II – Możliwości stosowania standardów
kwalifikacji zawodowych
6. Sondaż opinii na temat stosowania standardów kwalifikacji
zawodowych w Polsce
Zbigniew Kramek, Urszula Jeruszka .............................................. 71
6.1. Procedura i przebieg badań ….................................................. 71
6.2. Wyniki badań ............................................................................ 76
6.3. Korzyści i bariery stosowania standardów ................................ 89
7. Krajowe Ramy Kwalifikacji a budowa systemu uczenia się
przez całe życie
– Agnieszka Majcher-Teleon ........................................................... 95
7.1. Idea Krajowych Ram Kwalifikacji .......................................... 95
7.2. Krajowy System Kwalifikacji i Krajowe Ramy Kwalifikacji
– historia i założenia koncepcji ................................................ 96
7.3. Europejskie Ramy Kwalifikacji ............................................... 99
7.4. Krajowe Ramy Kwalifikacji a tworzenie systemu uczenia się
przez całe życie w Polsce ......................................................... 101
7.5. Standardy kwalifikacji zawodowych a Krajowe Ramy
Kwalifikacji ............................................................................. 104
8. Rola i zadania standardów kwalifikacji zawodowych
w programowaniu zawodowego kształcenia ustawicznego
Janusz Moos, Małgorzata Sienna ................................................. 107
8.1. Standard kwalifikacji zawodowych jako wyznacznik zmiany
w procesach kształcenia ustawicznego .................................... 107
8.2. Rola informacyjna standardów kwalifikacji w doradztwie
zawodowym i planowaniu kariery ........................................... 108
8.3. Wyznaczniki określające rolę i znaczenie standardów
kwalifikacji zawodowych w projektowaniu kształcenia
ustawicznego ............................................................................ 110
8.4. Rola informacyjna standardów kwalifikacji zawodowych
dla kreatorów zmiany .............................................................. 115
9. Projektowanie modułowych programów kształcenia i szkolenia
zawodowego – rola standardów kwalifikacji
Krzysztof Symela ........................................................................... 123
9.1. Tendencje zmian w treściach pracy a dobór treści kształcenia
w programach nauczania ....................................................... 123
4
9.2. Przydatność standardu kwalifikacji zawodowych
w projektowaniu modułowego programu nauczania .............. 129
10. Stosowanie standardów kwalifikacji zawodowych w poradnictwie
zawodowym
Mirosław Żurek ............................................................................ 137
10.1. Poradnictwo zawodowe w Polsce ......................................... 137
10.2. Standardy kwalifikacji zawodowych na tle innych źródeł
informacji zawodoznawczej ................................................... 141
10.3. Przydatność standardów w pracy
z młodzieżą szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych ....... 145
10.4. Przydatność informacyjna standardów kwalifikacji
zawodowych w szkolnictwie wyższym ................................. 147
11. Legalizacja i standaryzacja w działalności Krajowej Izby
Gospodarczej
Wojciech Januszko ........................................................................ 153
11.1. Trochę historii ....................................................................... 153
11.2. Krajowa Izba Gospodarcza ................................................... 154
11.3. Legalizacja i standaryzacja .................................................... 155
12. Stosowanie standardów kwalifikacji zawodowych w rzemiośle
Maciej Prószyński ......................................................................... 161
12.1. Egzaminy w Izbach Rzemieślniczych .................................... 162
12.2. Nauka zawodu w rzemiośle i standaryzacja kwalifikacji
zawodowych .......................................................................... 166
Bibliografia ................................................................................................. 171
Załącznik 1: Słownik krajowych standardów kwalifikacji
zawodowych ........................................................................ 177
Załącznik 2: Wzór kwestionariusza wywiadu Wykorzystanie
standardów kwalifikacji w edukacji zawodowej ................. 179
Załącznik 3: Wzór kwestionariusza ankiety standardu kwalifikacji
zawodowych ......................................................................... 189
Załącznik 4: Wzór formularza standardu kwalifikacji zawodowych .. 193
Załącznik 5: Przykład standardu kwalifikacji zawodowych
dla zawodu: Strażnik miejski (gminny) (515908) .............. 197
Załącznik 6: Najczęściej zadawane pytania ........................................... 213
Załącznik 7: Wykaz krajowych standardów kwalifikacji
zawodowych ........................................................................ 217
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin