Rozklad materialu cz.1.pdf
(
441 KB
)
Pobierz
1rozkład.indd
WSTĘP
Rozkład materiału. Część 1
stanowi integralną część
Przewodnika
metodycznego ze scenariuszami zajęć. Część 1
dla nauczyciela pracującego
z
Księgą pomysłów. Sześciolatek
. Zawarty w nim materiał odnosi
się do dwóch pierwszych zeszytów ćwiczeń oraz części podręcznika
wykorzystywanej w pierwszym półroczu.
Proponowany rozkład materiału zawiera treści ułożone w kręgi
tematyczne z podziałem na tematy do realizacji w poszczególnych
dniach zajęć. Nauczyciel znajdzie w nim także wykaz proponowanych
środków dydaktycznych potrzebnych do przeprowadzenia zajęć. Rozkład
uwzględnia również przewidywane osiągnięcia dziecka.
WYKAZ SKRÓTÓW
P. –
Księga pomysłów. Podręcznik
Ćw. 1 –
Księga pomysłów. Ćwiczenia część 1
Ćw. 2 –
Księga pomysłów. Ćwiczenia część 2
ćw. – ćwiczenie
p. – polecenie
KP – karta pracy
Zintegrowane treści nauczania
Proponowane środki
dydaktyczne
1
Zabawy integracyjne ułatwiające dzieciom wzajemne
poznawanie się i zapamiętywanie imion. Pokazanie
dzieciom ich sali, poznanie miejsc wspólnych
codziennych spotkań. Rozmowa na temat wiersza
Cz. Janczarskiego
Szkoła pod buczyną
. Zapoznanie
z piosenką
Marsz na powitanie
.
P. s. 3, Ćw. 1, s. 3, pudełko
wielokrotnie opakowane
papierem pakowym, wizy-
tówki z imionami dzieci,
cukierki, kredki, lina,
puzzle, arkusz szarego
papieru, przybory szkolne
i toaletowe, worek, koło
hula-hoop, CD1, scena-
riusz 1.
2
Zabawy integracyjne utrwalające znajomość imion.
Kształtowanie umiejętności poprawnego konstruowania
wypowiedzi ustnych na podstawie ilustracji oraz
własnych przeżyć. Klasyfi kowanie, porządkowanie
i przeliczanie elementów w zbiorach. Ćwiczenia słuchu
fonematycznego; dzielenie wyrazów na sylaby. Ćwiczenia
w globalnym odczytywaniu imion dzieci. Opracowanie
piosenki
Marsz na pożegnanie
.
Ćw. 1, s. 4, piosenka
Wszy-
scy są, witam Was
, kilka
przedmiotów służących do
zabawy i do nauki, wizy-
tówki z imionami dzieci,
kartki z kolorowego bloku
rysunkowego, szablony
baloników, klej, zszywacz,
kolorowe wstążeczki, duży
arkusz szarego papieru,
wazonik z brystolu, piłka,
CD1, scenariusz 2.
3
Zabawy integracyjne utrwalające znajomość imion
i pomagające w bliższym poznaniu się dzieci. Dostrzeganie
i rozumienie wartości koleżeństwa i przyjaźni. Ćwiczenia
w globalnym odczytywaniu imion dzieci. Rozpoznawanie
swojego imienia zapisanego na kartce. Nawiązywanie
serdecznych kontaktów z innymi dziećmi. Usprawnianie
narządów artykulacyjnych. Kształtowanie umiejętności
poprawnego konstruowania wypowiedzi ustnych.
Ćwiczenia słuchu fonematycznego; dzielenie wyrazów
na sylaby. Klasyfi kowanie, porządkowanie i przeliczanie
elementów w zbiorach. Utrwalenie piosenek
Marsz
na powitanie
i
Marsz na pożegnanie
.
Ćw. 1, s. 5, wizytówki
z imionami dzieci, arkusz
papieru formatu A0 lub A1
z narysowanym konturem
drzewa, różnokolorowe
farby, CD1, scenariusz 3.
4
Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami znajdującymi
się w placówce – omówienie przeznaczenia każdego
z nich. Ćwiczenie spostrzegawczości. Kształtowanie
umiejętności określania charakterystycznych cech
niektórych przedmiotów oraz ich zastosowania. Ćwiczenia
utrwalające umiejętność dzielenia wyrazów na głoski
i sylaby.
Wykonywanie gry planszowej. Kształtowanie
umiejętności działania w grupie. Zagadki słuchowe
i korowód marszowy
.
Improwizowanie na grzechotkach
i bębenkach.
Ćw. 1, s. 6 – 7, kilka przed-
miotów pochodzących
z różnych miejsc w pla-
cówce, rysunki tych przed-
miotów, szablony koła,
kostki i pionki do gry,
arkusz szarego papieru
(lub brystolu), grzechotki,
bębenki, opakowania po
jogurtach lub lekarstwach,
sznurek lub gumka, ryż,
CD1, scenariusz 4.
4
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
wiadomości, umiejętności, efekty wychowawcze
słucha czytanego wiersza i piosenki z płyty;
próbuje wypowiadać się zdaniami;
odpowiada
na pytania N.;
wypowiada się na temat własnych ulubionych rzeczy;
wykonuje pracę plastyczną
na dany temat;
poprawnie trzyma kredki;
wypowiada się na temat własnej pracy;
porusza się
po sali zgodnie z poleceniami N.;
śpiewa piosenkę z grupą;
porusza się rytmicznie przy muzyce;
zapamiętuje imiona kolegów;
tworzy szeregi;
segreguje zabawki i inne przedmioty w sali;
określa przeznaczenie wybranego przedmiotu i jego miejsce w sali.
zapamiętuje imiona kolegów;
rysuje kredkami na papierze;
poprawnie trzyma kredki;
wypowiada się na temat obrazka;
tworzy zbiory przedmiotów;
porównuje liczebność
elementów w zbiorach;
próbuje przeliczać elementy w zbiorze;
rysuje po śladzie;
zauważa
rytm;
przedstawia wskazany rytm ruchem;
wykonuje zadanie zgodnie z poleceniem;
dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów;
wypowiada głoski w wyrazach – nazwach
przedmiotów;
śpiewa piosenkę z grupą;
porusza się rytmicznie przy muzyce.
dostrzega i stara się zrozumieć wartość koleżeństwa i przyjaźni;
poprawnie konstruuje
wypowiedzi ustne;
dokonuje poprawnej analizy i syntezy wyrazów;
dzieli wyrazy na sylaby
i głoski;
klasyfi kuje elementy w zbiorach;
przelicza elementy w zbiorach;
przyporządkowuje
przedmioty do ich miejsc przeznaczenia;
rysuje po śladzie;
zauważa rytm;
przedstawia
wskazany rytm ruchem;
poprawnie trzyma ołówek;
przestrzega ustalonych reguł i zasad;
współpracuje w grupie; Śpiewa piosenkę.
śpiewa piosenkę z grupą;
rytmicznie maszeruje;
pamięta imiona kolegów;
przyporządkowuje przedmioty do ich miejsc przeznaczenia;
konstruuje grę planszową;
przestrzega ustalonych reguł i zasad;
współpracuje w grupie;
poprawnie trzyma ołówek;
kreśli po śladzie;
gra na grzechotkach i bębenkach według własnego pomysłu.
5
Zintegrowane treści nauczania
Proponowane środki
dydaktyczne
5
Spacer do przejścia dla pieszych. Rozmowa na temat
zasad obowiązujących w ruchu drogowym: bezpieczne
przechodzenie przez ulicę, znaczenie sygnalizacji
świetlnej, zachowanie na przejściu dla pieszych.
Zapoznanie dzieci z wierszem A. Soból
Na ulicach
ruch od rana
. Ćwiczenia słuchu fonematycznego.
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się
i logicznego myślenia na podstawie ilustracji. Rozmowa
na temat treści piosenki
Uliczne sygnały
.
P. s. 4 – 5, Ćw. 1, s. 8,
2 koła – czerwone
i zielone, długie pasy
z białego papieru (białej
krepiny), koła lub obręcze
symbolizujące kierownice,
CD1, scenariusz 5.
6
Zapoznanie dzieci z podstawowymi znakami
drogowymi. Rozwiązanie zagadek o znakach drogowych.
Przypomnienie zasad przechodzenia przez jezdnię.
Wypowiedzi na temat ilustracji z Ćwiczeń część 1.
Zabawa ruchowa „Hamowanie”. Analiza i synteza
wyrazów: „zebra”, „znaki”, „auto”. Wykonanie znaków
drogowych. Nauka I zwrotki piosenki
Uliczne sygnały
.
Ćw. 1, s. 9 – 10, zdjęcia,
ilustracje znaków drogo-
wych, 2 koła w kolorze
czerwonym i zielonym,
tarcze gimnastyczne
w 3 kolorach, nakrętki
od butelek, patyczki
do szaszłyków, szablony
znaków drogowych, kartki
z bloku technicznego,
plastelina, nożyczki, kred-
ki, taśma klejąca, plansza
ilustrująca ulice i skrzyżo-
wania, CD1, scenariusz 6.
7
Utrwalanie znajomości przepisów ruchu drogowego.
Rozpoznawanie i nazywanie niektórych znaków
drogowych. Uważne słuchanie wiersza A. Soból
Na ulicach ruch od rana
. Kształtowanie umiejętności
wykorzystywania posiadanej wiedzy w praktyce (spacer
na skrzyżowanie). Dzielenie wyrazów na sylaby.
Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie.
Śpiewanie piosenki
Uliczne sygnały.
P. s. 4 – 5, Ćw. 1, s. 11,
duża gładka kartka
z zaznaczonym wokół
krawędzi miejscem
na ramkę, wycięte kontury
stóp, klej, kredki, kartki
z bloku rysunkowego,
KP35, CD1, scenariusz 7.
8
Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych fi gur
geometrycznych, określanie ich cech. Czytanie
globalne nazw fi gur geometrycznych. Ćwiczenia słuchu
fonematycznego. Klasyfi kowanie elementów zbioru
na podstawie wybranej cechy. Ćwiczenie umiejętności
dostrzegania i odtwarzania rytmów. Utrwalenie
znajomości nazw kolorów. Wykonanie pracy plastycznej
„W krainie fi gur geometrycznych”. Doskonalenie
sprawności manualnych.
Zapoznanie z technikami gry na
talerzach.
Ćw. 1, s. 12, napisy na du-
żych kartkach papieru:
fi gury geometryczne, koło,
kwadrat, trójkąt, prostokąt,
rysunki fi gur geometrycz-
nych, kolorowe kartki
kartonu, klocki w kształcie
fi gur geometrycznych,
4 szarfy lub pętle, fi gury
geometryczne (różnej
wielkości) z kolorowego
papieru i z KP40, klej, kart-
ka z bloku technicznego
formatu A4, talerze, CD1,
scenariusz 8.
6
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
wiadomości, umiejętności, efekty wychowawcze
wypowiada się na temat słów piosenki
Uliczne sygnały
;
śpiewa piosenkę z grupą;
rytmicznie
maszeruje;
pamięta imiona kolegów;
wie, co to jest sygnalizator świetlny;
poprawnie
koloruje sygnalizator świetlny;
prawidłowo reaguje na kolor zielony i czerwony na sygnalizatorze
świetlnym;
poznaje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach;
poznaje niektóre znaki
drogowe;
uważnie słucha czytanego wiersza;
próbuje wypowiadać się zdaniami;
odpowiada
na pytania N.;
reaguje na sygnały dźwiękowe;
rozwiązuje zagadki;
dokonuje analizy i syntezy
wyrazów.
uczy się piosenki
Uliczne sygnały
;
śpiewa piosenkę z grupą;
rytmicznie maszeruje;
prawidłowo reaguje na kolor zielony i czerwony na sygnalizatorze świetlnym;
poznaje
niektóre znaki drogowe;
rozwiązuje zagadki o ruchu drogowym;
poznaje zasady bezpiecznego
poruszania się po drogach;
próbuje wypowiadać się zdaniami;
odpowiada na pytania N.;
dokonuje analizy i syntezy wyrazów: „zebra”, „znaki”, „auto”;
poznaje zasady, jak należy
zachować się w środkach komunikacji.
prawidłowo przechodzi przez przejście z sygnalizatorem świetlnym;
wie, co to jest sygnalizator
świetlny;
reaguje na sygnały dźwiękowe w zabawach ruchowych;
odpowiada na pytania N.;
porusza się zgodnie z poleceniem N.;
reaguje na kolory i sygnały;
uważnie słucha wiersza
Na ulicach ruch od rana
;
zachowuje czujność podczas przechodzenia przez jezdnię;
dzieli
wyrazy na głoski i sylaby;
starannie rysuje po śladzie;
śpiewa piosenkę.
rozpoznaje poznane fi gury geometryczne;
dokonuje analizy i syntezy wyrazów;
tworzy
zbiory i podzbiory fi gur geometrycznych pod kierunkiem N.;
samodzielnie koloruje fi gury
geometryczne;
wykonuje samodzielnie zadanie zgodnie z poleceniem N.;
wykonuje
kompozycję z fi gur geometrycznych;
tworzy rytmy i szeregi;
porządkuje fi gury geometryczne
wg koloru, kształtu, wielkości;
porównuje liczebność zbiorów;
wykonuje akompaniament
na talerzach, wykorzystując dwie techniki gry.
7
Plik z chomika:
beata7922
Inne pliki z tego folderu:
Księga pomysłów część 2.pdf
(4197 KB)
Księga pomysłów część 1.pdf
(2400 KB)
Rozklad materialu cz.1.pdf
(441 KB)
Rozklad materialu cz.2.pdf
(436 KB)
Inne foldery tego chomika:
5- 6 latki RAZEM W PRZEDSZKOLU
6 latki
Moje przedszkole
NASZA KLASA
Nasza klasa 0
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin