SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ
mgr Ewa Majka
lic. Katarzyna Zątek
Miejsce: Przedszkole nr 3 w Andrychowie
Oddział: IV integracyjny dzieci pięcio i sześcioletnich
Zagadnienie: Intuicje geometryczne
Temat zajęć: „Kotek”
Data: 12.01.2006
Prowadzące: mgr Ewa Majka
lic. Katarzyna Zątek (pedagog wspomagający)
CEL OGÓLNY: utrwalenie znajomości figur geometrycznych
CELE SZCZEGÓŁOWE:
DZIECKO SZEŚCIOLETNIE:
· Prawidłowo nazywa figury geometryczne: kwadrat, trójkąt, prostokąt
· Segreguje i przelicza figury, podpisuje je odpowiednią cyfrą
· Porównuje liczebność figur używając określeń: tyle samo, więcej, mniej
· Określa w kompozycji liczbę poszczególnych figur (trójkątów, prostokątów i kwadratów) , podpisuje je cyfrą
· Składa kwadraty na połowę i po przekątnej
· Układa zdanie o kotku z rozsypanki wyrazowej
DZIECKO PIĘCIOLETNIE:
· Segreguje i przelicza figury, podpisuje je kartonikiem z odpowiednią ilością kropek
· Odszukuje kartonik z taką samą ilością kropek (podczas zabawy ruchowej)
· Określa w kompozycji liczbę poszczególnych figur (trójkątów, prostokątów i kwadratów), oznacza ją odpowiednim kartonem z kropkami
· Dziecko zdolne (Chętne) układa puzzle ze zdaniem o kotku
DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH:
Ø Jacek, Paulina, Sylwia – cele dla nich są równorzędne z celami przyjętymi dla dzieci sześcioletnich
Ø Justyna:
· Segreguje i przelicza figury
· Przelicza liczbę trójkątów, prostokątów i kwadratów w kompozycji, dobiera odpowiedni karton z kropkami
· Układa kotka z figur geometrycznych na wzorze
METODY PRACY: (za W. Okoniem)
· Asymilacji wiedzy (rozmowa kierowana, objaśnienia, pokaz)
· Praktycznego działania – ćwiczenia praktyczne, realizacja stawianych zadań
FORMY PRACY:
· Grupowa: jednolita i niejednolita
· Indywidualna
POMOCE DYDAKTYCZNE:
· Dla każdego dziecka komplet wyciętych figur (10 kwadratów: 8 dużych i 2 małe) - dla Justyny większe
· 1 zestaw dla nauczyciela
· Komplet figur większych dla Justyny gotowych do ułożenia kotka (Jeden duży trójkąt, dwa małe, dwa kwadraty i 5 prostokątów)
· Kartka z szablonem kota dla Justyny do układania na wzorze
· Frotki
· Etykiety imion
· Treść wiersza Krystyny Marciniak „Kotek”
· Naklejki z cyframi i kropkami
· Kubki po jogurcie z narysowanymi kropkami (różna ilość kropek) i do tego kartony z kropkami dla każdego dziecka (dla 5 – latków); dla 6 – latków z cyframi) i z cukierkami w środku
· Rozsypanka wyrazowa
· Puzzle ze zdaniem o kocie
SYTUACJA EDUKACYJNA
CZYNNOŚCI DZIECI
CZYNNOŚCI DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
1. Przywitanie, rozdanie dzieciom frotek i nałożenie ich na prawą rękę.
Zakładają frotkę na prawą rękę.
2. Zabawa ruchowa „Prawa ręka, noga prawa” z jednoczesnym wskazywaniem
Śpiewają wspólnie z nauczycielem piosenkę jednocześnie ilustrują słowa piosenki ruchem
Aktywnie uczestniczą w zabawie, Justyna próbuje śpiewać wspólnie z dziećmi, wykonuje ruchy przy piosence
3. Zaproszenie dzieci przed gazetkę ( układ podkowy)
Siadają przed gazetką
4. Recytowanie wiersza „Kotek” przez nauczycielkę
Słuchają wiersza, obserwują sposób wykonania kotka przez nauczycielkę
Słuchają wiersza, Justyna też stara się uważnie słuchać i zapamiętać, o czym jest ten wiersz.
5. Rozmowa na temat wiersza i analiza jego treści
- ile kwadratów znalazł Krzyś? 10 kwadratów)
- jakie zwierzątko ułożył Krzysiu? (kota)
- jakie figury otrzymał Krzysiu po złożeniu kwadratów?
Udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela
Sylwia, Paulina, Jacek udzielają prawidłowych odpowiedzi na pytania nauczyciela
- Justyna stara się udzielić odpowiedzi na pytanie: o czym był wiersz (o kotku) i kto tego kotka zrobił (chłopiec – Krzyś)
6. Zwrócenie uwagi dzieci na koperty znajdujące się pod dywanikami
- poproszenie, aby dzieci wyłożyły figury, nazwały je, przeliczyły
- stworzenie sytuacji problemowej: w jaki sposób możemy je posegregować?
- podpisanie dużych i małych kwadratów odpowiednimi cyframi (dzieci 6 – letnie), kartonikami z odpowiednią liczbą kółek (dzieci (5 – letnie)
- wykładają figury geometryczne z kopert, przeliczają je, wymyślają, w jaki sposób można te figury posegregować (małe, duże)
- podpisują utworzone zbiory odpowiednią cyfrą (6 – latki); pięciolatki kartonikiem z odpowiednią liczbą kropek
- składają kwadraty według wzoru na połowę i wzdłuż przekątnej, układają z nich kotka
- Jacek, Paulina i Sylwia wykonują zadania tożsame dla dzieci w normie intelektualnej, wyciągają figury z kopert
- Justyna otwiera swoją kopertę, w której ma komplet figur geometrycznych.
Justyna przelicza ilość figur geometrycznych, podejmuje próbę samodzielnego posegregowania figur (duże i małe, przelicza ilość figur dużych i małych. Przelicza liczebność utworzonych zbiorów, używa określenia: mniej i więcej. Podpisuje utworzone zbiory kartonikiem z odpowiednią ilością kropek.
7. Zabawa ruchowa „Kotki”
Rozdanie dzieciom naklejek z kropkami.
Aktywnie uczestniczą w zabawie, czworakują przy muzyce, kiedy muzyka przestaje grać szukają miski z ilością kropek (5 –latki) z cyfrą (6 latki) taką samą jak na kartonikach przyczepionych do ubrania. Naśladują picie mleka z miseczki. Po kilkakrotnym powtórzeniu wykonują ćwiczenia języka: oblizują buzię wykonując koła językiem, starają się oblizać nosek i brodę
Uczestniczą w zabawie. Justyna jest wspierana przez pedagoga wspomagającego, który kieruje do niej dodatkowe polecenia. Wyszukuje miseczkę, która ma na wieczku tyle samo kropek ile ma na bluzce.
8. Zaproszenie dzieci przed dywaniki
- zachęcenie dzieci do wspólnego układania kotka z figur geometrycznych (nauczyciel demonstruje sposób składania papieru i przypina elementy kotka na tablicę).
- omówienie budowy kotka:
a) przeliczenie figur (trójkątów) tworzących głowę, tułów (kwadraty), nogi i ogon (prostokąty); podpisanie odpowiednimi cyframi(6 – latki) – kropkami (5 – latki) w legendzie na tablicy
Oglądają sposób składania poszczególnych kwadratów, sami składają figury, układają kotka
- przeliczają poszczególne figury, podpisują je odpowiedni cyframi (6 latki) kropkami (5 latki)
Obserwują sposób wykonania kotka, składają figury według wzoru. Przeliczają poszczególne figury.
- Justyna układa kotka z przygotowanych figur na wzorze, przelicza poszczególne figury.
9. Praca indywidualna przy stolikach
- naklejenie kotka na kartkę
- uzupełnienie legendy : określenie za pomocą cyfr i kropek ile razy w kotku znajduje się dana figura
...
beata7922