scenariusz kotek.doc

(110 KB) Pobierz

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ

 

 

 

             

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

              mgr Ewa Majka

              lic. Katarzyna Zątek

 

 

 

 

Miejsce: Przedszkole nr 3 w Andrychowie

Oddział:  IV integracyjny dzieci pięcio i sześcioletnich

Zagadnienie: Intuicje geometryczne

Temat zajęć: „Kotek”

Data: 12.01.2006

Prowadzące: mgr Ewa Majka

                      lic. Katarzyna Zątek (pedagog wspomagający)

 

CEL OGÓLNY: utrwalenie znajomości figur geometrycznych

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

DZIECKO SZEŚCIOLETNIE:

·         Prawidłowo nazywa figury geometryczne: kwadrat, trójkąt, prostokąt

·         Segreguje i przelicza figury, podpisuje je odpowiednią cyfrą

·         Porównuje liczebność figur używając określeń: tyle samo, więcej, mniej

·         Określa w kompozycji liczbę poszczególnych figur (trójkątów, prostokątów i kwadratów) , podpisuje je cyfrą

·         Składa kwadraty na połowę i po przekątnej

·         Układa zdanie o kotku z rozsypanki wyrazowej

 

 

 

 

DZIECKO PIĘCIOLETNIE:

·         Prawidłowo nazywa figury geometryczne: kwadrat, trójkąt, prostokąt

·         Segreguje i przelicza figury, podpisuje je kartonikiem z odpowiednią ilością kropek

·         Odszukuje kartonik z taką samą ilością kropek (podczas zabawy ruchowej)

·         Porównuje liczebność figur używając określeń: tyle samo, więcej, mniej

·         Określa w kompozycji liczbę poszczególnych figur (trójkątów, prostokątów i kwadratów), oznacza ją odpowiednim kartonem z kropkami

·         Składa kwadraty na połowę i po przekątnej

·         Dziecko zdolne (Chętne) układa puzzle ze zdaniem o kotku

 

DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH:

Ø      Jacek, Paulina, Sylwia – cele dla nich są równorzędne z celami przyjętymi dla dzieci sześcioletnich

Ø      Justyna:

·         Prawidłowo nazywa figury geometryczne: kwadrat, trójkąt, prostokąt

·         Segreguje i przelicza figury

·         Odszukuje kartonik z taką samą ilością kropek (podczas zabawy ruchowej)

·         Porównuje liczebność figur używając określeń: tyle samo, więcej, mniej

·         Przelicza liczbę trójkątów, prostokątów i kwadratów w kompozycji, dobiera odpowiedni karton z kropkami

·         Układa kotka z figur geometrycznych na wzorze

 

METODY PRACY: (za W. Okoniem)

·         Asymilacji wiedzy (rozmowa kierowana, objaśnienia, pokaz)

·         Praktycznego działania – ćwiczenia praktyczne, realizacja stawianych zadań

 

FORMY PRACY:

·         Grupowa: jednolita i niejednolita

·         Indywidualna

 

POMOCE DYDAKTYCZNE:

·         Dla każdego dziecka komplet wyciętych figur (10 kwadratów: 8 dużych i 2 małe) -  dla Justyny większe

·         1 zestaw dla nauczyciela

·         Komplet figur większych dla Justyny gotowych do ułożenia kotka (Jeden duży trójkąt, dwa małe, dwa kwadraty i 5 prostokątów)

·         Kartka z szablonem kota dla Justyny do układania na wzorze

·         Frotki

·         Etykiety imion

·         Treść wiersza Krystyny Marciniak „Kotek”

·         Naklejki z cyframi i kropkami

·         Kubki po jogurcie z narysowanymi kropkami (różna ilość kropek) i do tego kartony z kropkami dla każdego dziecka (dla 5 – latków); dla 6 – latków z cyframi) i z cukierkami w środku

·         Rozsypanka wyrazowa

·         Puzzle ze zdaniem o kocie

 

 

 

 

 

SYTUACJA EDUKACYJNA

CZYNNOŚCI DZIECI

CZYNNOŚCI DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH

1. Przywitanie, rozdanie dzieciom frotek i nałożenie ich na prawą rękę.

Zakładają frotkę na prawą rękę.

Zakładają frotkę na prawą rękę.

2. Zabawa ruchowa „Prawa ręka, noga prawa” z jednoczesnym wskazywaniem

Śpiewają wspólnie z nauczycielem piosenkę jednocześnie ilustrują słowa piosenki ruchem

Aktywnie uczestniczą w zabawie, Justyna próbuje śpiewać wspólnie z dziećmi, wykonuje ruchy przy piosence

3. Zaproszenie dzieci przed gazetkę ( układ podkowy)

Siadają przed gazetką

Siadają przed gazetką

4. Recytowanie wiersza „Kotek” przez nauczycielkę

Słuchają wiersza, obserwują sposób wykonania kotka przez nauczycielkę

Słuchają wiersza, Justyna też stara się uważnie słuchać i zapamiętać, o czym jest ten wiersz.

5. Rozmowa na temat wiersza i analiza jego treści

- ile kwadratów znalazł Krzyś? 10 kwadratów)

- jakie zwierzątko ułożył Krzysiu? (kota)

- jakie figury otrzymał Krzysiu po złożeniu kwadratów?

 

 

 

Udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela

 

Sylwia, Paulina, Jacek udzielają prawidłowych odpowiedzi na pytania nauczyciela

- Justyna stara się udzielić odpowiedzi na pytanie: o czym był wiersz (o kotku)  i kto tego kotka zrobił (chłopiec – Krzyś)

6. Zwrócenie uwagi dzieci na koperty znajdujące się pod dywanikami

- poproszenie, aby dzieci wyłożyły figury, nazwały je, przeliczyły

- stworzenie sytuacji problemowej: w jaki sposób możemy je posegregować?

- podpisanie dużych i małych kwadratów odpowiednimi cyframi (dzieci 6 – letnie), kartonikami z odpowiednią liczbą kółek (dzieci (5 – letnie)

 

- wykładają figury geometryczne z kopert, przeliczają je, wymyślają, w jaki sposób można te figury posegregować (małe, duże)

- podpisują utworzone zbiory odpowiednią cyfrą (6 – latki); pięciolatki kartonikiem z odpowiednią liczbą kropek

- składają kwadraty według wzoru na połowę i wzdłuż przekątnej, układają z nich kotka

- Jacek, Paulina i Sylwia wykonują zadania tożsame dla dzieci w normie intelektualnej, wyciągają figury z kopert

- Justyna otwiera swoją kopertę, w której ma komplet figur geometrycznych.

Justyna przelicza ilość figur geometrycznych, podejmuje próbę samodzielnego posegregowania figur (duże i małe, przelicza ilość figur dużych i małych. Przelicza liczebność utworzonych zbiorów, używa określenia: mniej i więcej. Podpisuje utworzone zbiory kartonikiem z odpowiednią ilością kropek.

7. Zabawa ruchowa „Kotki”

Rozdanie dzieciom naklejek z kropkami.

Aktywnie uczestniczą w zabawie, czworakują przy muzyce, kiedy muzyka przestaje grać szukają miski z ilością kropek (5 –latki) z cyfrą (6 latki) taką samą jak na kartonikach przyczepionych do ubrania. Naśladują picie mleka z miseczki. Po kilkakrotnym powtórzeniu wykonują ćwiczenia języka: oblizują buzię wykonując koła językiem, starają się oblizać nosek i brodę

Uczestniczą w zabawie. Justyna jest wspierana przez pedagoga wspomagającego, który kieruje do niej dodatkowe polecenia. Wyszukuje miseczkę, która ma na wieczku tyle samo kropek ile ma na bluzce.

8. Zaproszenie dzieci przed dywaniki

- zachęcenie dzieci do wspólnego układania kotka z figur geometrycznych (nauczyciel demonstruje sposób składania papieru i przypina elementy kotka na tablicę).

- omówienie budowy kotka:

a) przeliczenie figur (trójkątów) tworzących głowę, tułów (kwadraty), nogi i ogon (prostokąty); podpisanie odpowiednimi cyframi(6 latki) kropkami (5 latki) w legendzie na tablicy

Oglądają sposób składania poszczególnych kwadratów, sami składają figury, układają kotka

- przeliczają poszczególne figury, podpisują je odpowiedni cyframi (6 latki) kropkami (5 latki)

Obserwują sposób wykonania kotka, składają figury według wzoru. Przeliczają poszczególne figury.

- Justyna układa kotka z przygotowanych figur na wzorze, przelicza poszczególne figury.

9. Praca indywidualna przy stolikach

- naklejenie kotka na kartkę

- uzupełnienie legendy : określenie za pomocą cyfr i kropek ile razy w kotku znajduje się dana figura

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin