Deschner Karlheinz - 1. Opus Diaboli.pdf

(1588 KB) Pobierz
Ze zbiorów
Zygmunta Adamczyka
777717843.001.png
KRAINA LOGOS www.logos.astral-life.pl
1
777717843.002.png
KRAINA LOGOS www.logos.astral-life.pl
KARLHEINZ
DESCHNER
Opus diaboli
PIĘTNAŚCIE BEZKOMPROMISOWYCH ESEJìW O PRACY
W WINNICY PAŃSKIEJ
Przełożył Norbert Niewiadomski
Poświęcam Katji, Barbel i Thomasowi (2.2.1959-20.10.1984)
2
KRAINA LOGOS www.logos.astral-life.pl
Ten zbir piętnastu esejw o niesamowitych zbrodniach Kościoła katolickiego powinien stać się lekturą
obowiązkową dla każdego.
Hans Scheibnir, M ORGENPOST , Hamburg
Ta kompilacja faktograficzna służy nie tyle uzasadnieniu nowej wizji historii, ile podważeniu prezentacji
własnych dziejw przez Kościł. Przy takim rozumieniu książki jej efekt jest szokujący.
El Independiente, Madryt
We wszystkich esejach, także tych, ktre dotyczą wspłczesności, znajduje potwierdzenie sformułowana przez
Nietzschego definicja chrześcijaństwa jako ásztuki świątobliwego okłamywania". Dlatego też: czytajmy i
wyciągajmy wnioski.
Borshenblatt fur den Deutschen buchhandel
Kto jeszcze nie zna tego wielkiego krytyka Kościoła, w opinii Wolfganga Stegmiillera najwybitniejszego w tym
stuleciu, ma teraz okazję do zawarcia znajomości z jego dziełami. W Opus diaboli Karlheinz Deschner
przedstawia to, co stanowi podstawę jego krytyki, ogłasza fakty, straszne same przez się, ale też uwypuklone
zabiegami stylistycznymi Ï domyślamy się, że mimo błyskotliwości stylu autorowi nie chodzi o formę, lecz o
treść, że poruszony temat sprawia mu bl, że dręczy go owcza mentalność, ktra pozwala na trwanie tego
ámonstrualnego trupa", tego áhistorycznego potwora".
Henry Gelhausen, DÓlatzeburger land, Luksemburg
Tyleż przekonujące, ile błyskotliwe.
Main-Echo, Ascheffenburg
Karlheinz Deschner napisał na ten temat ponad trzydzieści książek, a jego wywody nic tracą na ostrości: analiza
jest fascynująca, styl błyskotliwy, eseje śmiałe, dobitne, wciągające czytelnika, przy całej swej naukowości
zrozumiale i dla laika, a prcz tego trzymające w napięciu niczym powieść kryminalna.
Gunther Eischer, Muncher Stadt-Zeitung
To najwybitniejszy krytyk Kościoła w tym stuleciu albo diabeł we własnej osobie Ï zależnie od tego, czy jest
czytany przez stających na ambonie, czy przez ludzi słuchających kazań. Bezwzględna, ciągła krytyka Kościoła
ze strony Deschncra wyrżnia się bowiem tym, że pracuje on dla Pana, ale przeciw owym panom, ktrzy w
sposb haniebny obchodzą się z Jezusem i Maryją, ktrzy nadużywają kościelnych podatkw i teologii moralnej
ku większej chwale swojej firmy. Nie powoduje nim nienawiść, lecz gniew w obliczu nieludzkich dziejw
owych sług Boga Ï w imię prawdy bezkompromisowo występuje tu autentyczny humanizm. A że Deschner
umie pisać porywająco, to przyznają nawet tacy w tym kraju, ktrzy nie mają swego zdania.
Unicum, Czasopismo studenckie, Bohum
Dr Karlheinz Deschner urodził się w 1924 r. w Hamburgu. Od zdania matury w 1942 r. do końca
wojny służył w wojsku. Po wojnie studiował prawo, teologię, filozofię, literaturoznawstwo i historię. Uznawany
jest za wspłczesnego Woltera i ánajwybitniejszego krytyka Kościoła ostatnich stu lat". Jego pasją jest pisanie,
pracuje do ponad stu godzin tygodniowo. W ciągu czterdziestu lat odbył dwa i pł tysiąca odczytw i spotkał się
z płmilionową rzeszą słuchaczy. Ma tysiące gorących zwolennikw i tyleż samo fanatycznych wrogw.
Oskarżony o blasfemię został przez sąd uniewinniony.
Deschner uprawia rżne gatunki literackie; jest autorem powieści, pamfletw, aforyzmw, rozpraw
krytyczno-literackieh, historycznych, filozoficznych, a przede wszystkim dzieł krytykujących Kościł.
Powieścią Die Nacht steht um mein Haus (Noc spowiła mj dom) , wydaną w 1956 r. wywołał
olbrzymie poruszenie, ktre rok pźniej, po ukazaniu się pracy polemicznej Kitsch, Konvention und Kunst
(Kicz, konwencja i sztuka) przerodziło się w skandal. Od 1958 r. Deschner publikuje swe demaskujące i
prowokujące dzieła historyczne z zakresu krytyki religii i Kościoła, m.in.: Aber-mals krachte der Hahn (1962),
Mit Gott und den Faschisten (1965), Kirche und Faschismus (1968), Kirche und Krieg (1970), Das Kreutz mit
der Kirche (1974), Opus Diaboli (1987) . Od 1970 r. pracuje nad zakrojonym na wielką skalę opus magnum:
Kriminalgeschichte des Christentums (Historia kryminalna chrześcijaństwa).
W 1988 r. za swe racjonalistyczne zaangażowanie i dokonania literackie Ï po Kocppenie,
Wollschlagerze, Ruhmkorfie Ï zostaje wyrżniony nagrodą im. Arno Schmidta, w czerwcu 1993 r. Ï po
Walterze Jensie, Dieterze Hildebrandtcie, Gerhardzie Zwerenzu Ï Alternatywną Nagrodą im. Buchnera, a w
lipcu 1993 r. Ï po Andrieju Sacharowie i Aleksandrze Dubćeku jako pierwszy Niemiec Ï otrzymuje
International Humanist Award.
3
KRAINA LOGOS www.logos.astral-life.pl
Przedmowa
Ta książka zawiera piętnaście krytycznych rozpraw o dziejach chrześcijaństwa.
Niektre z nich ukazały się wcześniej, lecz od wielu lat są niedostępne; niemal codziennie napływają
zapytania o nie.
Dzięki opublikowanej w wydawnictwie Heyne książce Kirche des Un-Heils (Kościł
pozbawienia) pięć spośrd tych szkicw zyskało sobie większą poczytność niż inne; następna piątka
Ï tych, ktre ukazały się dawniej Ï nie była szerzej znana; pięć dalszych wychodzi drukiem po raz
pierwszy.
Z wyjątkiem wygłoszonej w 1969 roku w norymberskiej Meistersingerhalle mowy Ecrasez
l'infame..., ktra stała się powodem wytoczonego mi w roku 1971 procesu sądowego, wszystkie
rozprawy opracowałem na nowo pod względem formy, to i owo bardzo znacznie poszerzyłem,
zarwno pewne fragmenty sformułowałem zwięźlej, jak też usunąłem większość powtrzeń Ï
świadomie nie wszystkie, nigdy bowiem dość przypominania faktw szczeglnie znamiennych.
Esej Pierwszy ukłon w stronę rzecznikw postępu przedstawia pokrtce nadzieje środowisk
katolickich i innych wiązane z II soborem watykańskim i w zwięzły sposb wprowadza w
problematykę niniejszego zbioru.
Rozprawa To się nazywa dziejami zbawienia stanowi dość obszerne omwienie
średniowiecznych wojen prowadzonych przez Kościł, dokonanej przezeń zagłady pogan, polowania
na ákacerzy", czarownice i Żydw, a ponadto przedstawia Ï w konfrontacji z ukazanym rwnolegle
przepychem dworu papieskiego Ï wyzysk, jakiego dopuszczano się wobec wiernych: od
chrześcijańskich niewolnikw i chłopw aż po dziewiętnastowieczny proletariat przemysłowy.
Szkic á Wypasaj moje owieczki!" omawia fatalne przeobrażenie, mającego trzechsetletnią
tradycję, pacyfizmu najdawniejszego chrześcijaństwa w zainicjowane w 313 roku duszpasterstwo
polowe, pokrętne argumenty teologw moralistw, zdumiewającą propagandę wojenną kleru nawet w
czasie pierwszej i drugiej wojny światowej oraz postawę duchowieństwa po roku 1945.
Seksualizm a chrześcijaństwo to rozprawa przedstawiająca dany problem historycznie, od
Jezusa i świętego Pawła po wspłczesność, a jej przedmiotem są: osobliwości kultu Chrystusa i
Maryi w klasztorach męskich i żeńskich; celibat i jego rażąco ujemne skutki; budzące oburzenie
poniżanie kobiet, ktre trwa już bez mała dwa tysiące lat; obrażanie uczuć małżonkw; walka
Kościoła z przerywaniem ciąży; ágrzeszny seks" i manipulowanie tym pojęciem przez
duchownych; aggiomamento wspłczesnej teologii moralnej; pesymizm seksualny ostatnich
papieży.
Ecrasez 1'infame albo O potrzebie wystąpienia z Kościoła Ï mowa, ktra sprawiła, że
stanąłem przed sądem Ï nakreśla skorumpowanie Kościoła (katolickiego), jego umyślną
nieudolność w sferze socjalnej, ogromne profity, jakie czerpie ze światowej produkcji
wielkoprzemysłowej, a także wypaczanie, pozorowanie i fałszowanie zasad wiary oraz, nie
rokujący żadnych nadziei na rozwiązanie, problem áreformy".
Esej Dar Konstantyna omawia tło historyczne, motywację i trudne do przecenienia skutki
owego największego fałszerstwa w dziejach świata.
Polityka papieży w XX wieku unaocznia wspłodpowiedzialność Kurii rzymskiej za
pierwszą i drugą wojnę światową, zarwno decydującą pomoc Watykanu w umacnianiu reżimw
faszystowskich we Włoszech, w Niemczech i Jugosławii, jak i jego ryzykowną politykę
powojenną.
Szkic Michael Schmaus Ï jeden z wielu dokumentuje, posługując się tym przykładem,
entuzjastyczne przystosowanie się do reżimu jednego z najwybitniejszych teologw Trzeciej
Rzeszy, poprzednika Karla Rahnera w Munster i Monachium.
Rozprawa Kto ma władzę, ten ma wszystko stanowi odpowiedź na sformułowaną w 1975
roku przez katolickiego historyka Kościoła Georga Denzlera i adresowaną do áprzyjacił i
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin