Logistyka obsługi wyrobu, logistyka eksploatacji, jakość w logistyce
1. Organizacja systemu logistyki
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania maszyn i urządzeń w przedsiębiorstwie
- zapewnienie właściwej jakości usług i wyrobów
Zadania:
- przeglądy techniczne maszyn
- remonty
- stworzenie planów przeglądów i remontów parków maszyn
- ochrona BHP (opracowanie instrukcji BHP dla stanowisk)
- szkolenie pracowników w zakresie BHP
- współpraca z działem obsługi klientów w zakresie montażu
- współpraca z działem serwisu w zakresie monitoringu braków
- wyszczególnienie i opis procesów w sferze realnej (fizycznej):
o naprawa usterek maszyn i urządzeń w przedsiębiorstwie
o sposób prowadzenia przepływu narzędzi dla grupy remontowej w przedsiębiorstwie
o kontrola poziomów braków oraz ich ewidencja
o prowadzenie szkoleń pracowników z działu obsługi klienta
o prowadzenie szkoleń pracowników z zakresu BHP
- wyszczególnienie i opis procesów informacyjnych obsługujących procesy realne:
o dane dotyczące zwiększenia produkcji dotyczącej części zamiennych
o zbiór informacji z działu produkcji o zaistniałych usterkach
o informacje dotyczące zapotrzebowania na szkolenia pracowników w zakresie BHP
o informacje dotyczące zapotrzebowania na szkolenia pracowników w z działu obsługi klienta
o dane o wielkości usterek i braków przepływające z działu obsługi klienta
o przepływ informacji na temat usterek i braków do działu produkcji
o informacje o zapotrzebowaniu na materiały eksploatacyjne i narzędzia do działu zaopatrzenia
- wyszczególnienie i opis procesów informacyjnych obsługujących funkcje zarządzania:
o przyjęcie przez kierownictwo ustalonego planu napraw i remontów maszyn i urządzeń w przedsiębiorstwie
o przyjęcie przez kierownictwo instrukcji BHP
o ustalenie terminów i zakresów szkoleń pracowników
o zlecenie mechanikom wykonania remontów i napraw urządzeń i maszyn
1.3. Przydział elementów infrastrukturalnych do procesu
- narzędziownia(magazyn narzędzi)
- pomieszczenie biurowe
- pomieszczenie socjalne
- wyposażenie narzędziowni( materiały eksploatacyjne narzędzia)
- wyposażenie biura i pomieszczeń socjalnych
1.4. Grupowanie zadań, procesów – tworzenie systemów działania, grupowanie systemów działania, tworzenie jednostek organizacyjnych
o Jednostka organizacyjna : logistyka obsługi wyrobu
§ system działań – instalacja produktu u klienta
§ system działań – sprawdzenie poprawności działania
§ system działań – przeglądy i naprawy gwarancyjne
§ system działań – przeglądy i naprawy pogwarancyjne
o Jednostka organizacyjna : logistyka eksploatacji
§ system działań – system teraźniejszej eksploatacji – funkcje prawidłowego działania parku maszyn
§ system działań – system przeglądów i remontów – zadania związane z remontami i przeglądami
§ system działań – system BHP – opracowanie planu wytycznych BHP dla poszczególnych stanowisk oraz całego przedsiębiorstwa, kontrola przestrzegania wytycznych, szkolenia pracowników
o Jednostka organizacyjna : jakość w logistyce
§ system działań – kontrola wyrobów
§ system działań – wykrycie oraz ewidencja usterek
§ system działań – usuwanie wykrytych usterek
§ system działań – szkolenia z zakresu poprawy jakości wyrobu
1.5. Relacje wejścia i wyjścia utworzonych systemów działania oraz jednostek organizacyjnych.
- logistyka obsługi wyrobu
§ rzeczowe
o WE: ludzie, wyroby, narzędzia
o WY: finanse
§ informacyjne
o WE: instalacja wyrobu u klienta oraz szkolenie
o WY: poprawne funkcjonowanie wyrobu
- logistyka eksploatacji
o WE: ludzie, materiały, narzędzia
o WY: naprawa urządzeń
o WE: sprawdzenie poprawnego funkcjonowania parku maszyn i urządzeń
o WY: informacje na temat stanu maszyn i urządzeń
- jakość w logistyce
o WE: informacje z działu obsługi o zaistniałych brakach i usterkach
o WY: usunięcie usterki
1.6. Powiązania podsystemu z innymi podsystemami.
Powiązania podsystemu obsługi wyrobu, eksploatacji oraz jakości w logistyce z innymi podsystemami przedsiębiorstwa są następujące:
1) Dział produkcji
- decyzje dotyczące wielkości produkcji
- wyroby gotowe (spływ wyrobów gotowych z działu obsługi klienta )
- odpady (spływ odpadów i braków)
- przepływ materiałów eksploatacyjnych i narzędzi (dostarczanie tych środków na produkcję)
- ewidencja powyższych operacji
2) Dział finansowy
- płace pracowników obsługi klienta (ustalanie stawek i zasad wynagradzania pracowników)
- rozliczenia (przepływ dokumentacji, np. faktury, dokumenty wewnątrzzakładowe)
- koszt eksploatacji urządzeń i narzędzi (dane dotyczące kosztów funkcjonowania naszego podsystemu - są one potrzebne dla działu finansów )
- stan ilościowy i rodzajowy zasobów (wykazy zasobów będących na stanie)
- wpływ polityki finansowej na możliwości zakupu zasobów, narzędzi itp.
3) Kierownictwo naczelne
- realizacja wytycznych krótkookresowych (operacyjnych)
- realizacja wytycznych długoterminowych (strategicznych)
- raporty i sprawozdania z działalności podsystemu
4) Dział zaopatrzenia
- kontrola jakości materiałów wejściowych
5) Dział zbytu
- wyroby gotowe
- braki i odpady
Pomiędzy wymienionymi działami a naszym podsystemem prawie we wszystkich przypadkach występuje przepływ dokumentacji.
Powiązania podsystemu z otoczeniem przedsiębiorstwa przedstawia poniższa tabela
Rodzaj powiązania
Prawne
- forma prawna przedsiębiorstwa
- kodeks handlowy (odpowiedzialność itp.)
- zasady ubezpieczeń pracowników
- ...
ulia.meow