Początkujący menedżer. Wydanie V.pdf

(211 KB) Pobierz
Początkujący menedżer. Wydanie V
PoczĴtkujĴcy
menedŃer. Wydanie V
Autor: Loren B. Belker, Gary S. Topchik
TĀumaczenie: Tomasz Misiorek
ISBN: 83-7361-956-9
Format: A5, stron: 216
Objķcie stanowiska menedŃera wiĴŃe siķ z setkami nowych obowiĴzkw i zmianĴ
sposobu pracy. Nowo mianowany menedŃer jest zwykle zachwycony awansem,
ale teŃ przeraŃony faktem, Ńe jego praca bķdzie oceniana w oparciu o to, jak dziaĀajĴ
jego podwĀadni. A sztuka zarzĴdzania ludłmi i delegowania obowiĴzkw to na tym
stanowisku umiejķtnoľě podstawowa, dlatego teŃ poczĴtkujĴcy menedŃer powinien
jĴ opanowaě jak najszybciej. Wbrew pozorom nie jest to Āatwe. Wykorzystywanie
w zarzĴdzaniu podstawowego argumentu Ð siĀy wynikajĴcej ze stanowiska Ð jest
ogromnym bĀķdem. Profesjonalny menedŃer powinien zdobyě szacunek w inny sposb.
âPoczĴtkujĴcy menedŃer. Wydanie VÒ to poradnik opisujĴcy zagadnienia przydatne
kaŃdemu, kto stoi u progu kariery menedŃerskiej. Przedstawia zasady zarzĴdzania
personelem, dziķki ktrym moŃna zyskaě powaŃanie bez koniecznoľci uciekania siķ
do stosowania argumentw siĀowych. CzytajĴc tķ ksiĴŃkķ, dowiesz siķ, jak bezboleľnie
wdroŃyě siķ w nowe obowiĴzki i wypracowaě sobie wĀasny styl zarzĴdzania. Nauczysz
siķ rozmawiaě z personelem, motywowaě pracownikw i postķpowaě z osobami
zachowujĴcymi siķ nieodpowiednio. Poznasz sposoby oceniania pracy swoich
podwĀadnych i ustalania wynagrodzeĺ. Przeczytasz takŃe o metodach radzenia sobie
ze stresem, ktry nierozerwalnie wiĴŃe siķ z pracĴ menedŃera.
¤ Aklimatyzacja na nowym stanowisku
¤ Zadania nowego menedŃera
¤ Rekrutacja i szkolenie personelu
¤ Budowanie relacji z pracownikami
¤ Ocena okresowa pracownikw
¤ Doskonalenie wĀasnych umiejķtnoľci i pogĀķbianie wiedzy menedŃerskiej
¤ Organizowanie i prowadzenie spotkaĺ
¤ Sposoby walki ze stresem
Jeľli chcesz staě siķ skutecznym i pewnym siebie menedŃerem, siķgnij po tķ ksiĴŃkķ
92012931.005.png 92012931.006.png 92012931.007.png 92012931.008.png 92012931.001.png 92012931.002.png
Spis treści
P RZEDMOWA
5
P ODZIĘKOWANIA
7
W STĘP
9
C ZĘŚĆ PIERWSZA A WIĘC ZAMIERZASZ ZARZĄDZAĆ LUDŹMI 11
1. Droga do zarządzania 13
2. Pierwsze kroki 19
3. Budowanie zaufania i pewności siebie 27
4. Okazywanie uznania 31
5. Aktywne słuchanie 35
6. Zadania nowego menedżera i pułapki, których powinien unikać 41
7. Postępowanie z przełożonymi
45
8. Wybór stylu zarządzania
53
9. Duch pracy zespołowej
57
C ZĘŚĆ DRUGA Z MAGANIA Z NOWYMI OBOWIĄZKAMI
63
10. Postępowanie z trudnymi pracownikami
65
11. Rekrutacja
73
12. Szkolenie członków zespołu
87
13. Zarządzanie zmianą
95
4
Spis treści
14. Dyscyplinowanie pracownika
99
15. O mój Boże! Nie mogę nikogo zwolnić!
111
16. Świadomość obowiązującego prawa
123
C ZĘŚĆ TRZECIA P RACA Z LUDŹMI I BUDOWANIE RELACJI
133
17. Żadnych sekretów
135
18. Dział zarządzania zasobami ludzkimi
139
19. Lojalność
143
20. Motywowanie
147
21. Różnice pokoleniowe
153
C ZĘŚĆ CZWARTA O PISY STANOWISK , OCENY OKRESOWE
I WYSOKOŚĆ WYNAGRODZENIA
157
22. Sporządzanie opisów stanowisk
159
23. Oceny okresowe
163
24. Ustalanie wynagrodzeń
177
C ZĘŚĆ PIĄTA R OZWÓJ I SAMODOSKONALENIE
183
25. Inteligencja emocjonalna
185
26. Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
189
27. Zarządzanie czasem
209
28. Słowo pisane
217
29. Poczta pantoflowa
221
30. Delegowanie obowiązków
223
31. Poczucie humoru
227
32. Organizowanie i prowadzenie zebrań
231
33. Na mównicy
239
C ZĘŚĆ SZÓSTA C ZŁOWIEK SPEŁNIONY
245
34. Pokonać stres
247
35. Równowaga życiowa
251
36. To jest klasa...
255
P ODSUMOWANIE
259
S KOROWIDZ
263
3
Budowanie zaufania
i pewności siebie
Budowanie zaufania to proces stopniowy . Musisz wzbudzić za-
ufanie w sercach i umysłach pracowników. Nie mogą mieć wąt-
pliwości, że jesteś właściwą osobą na właściwym miejscu i że
postępujesz uczciwie.
Nauka sukcesu
Zaufanie to pochodna sukcesu. Czy wierzysz, że pracowników
można nauczyć sukcesu? Daj więc im wierzchowce, które mo-
gliby okiełznać. Wyznacz im takie zadania, z którymi sobie po-
radzą. Przyzwyczajaj ich do tego, że odnoszą sukcesy. Zaczynaj
powoli, od małych zwycięstw. Jest to szczególnie ważne, gdy
masz do czynienia z nowymi pracownikami.
Od czasu do czasu pracownik wykona zleconą pracę niewła-
ściwie albo wręcz zupełnie ją spartaczy. Twoja reakcja na takie
92012931.003.png 92012931.004.png
28
A więc zamierzasz zarządzać ludźmi
sytuacje ma wielki wpływ na proces budowy zaufania. Nigdy nie
rozliczaj pracowników publicznie. Postępuj zgodnie ze starą za-
sadą: „Chwal przed wszystkimi, krytykuj na osobności”. W za-
rządzaniu to powiedzenie jest wciąż aktualne.
Gdy na osobności omawiasz z członkiem zespołu jego błąd,
pamiętaj, że musi on dostrzec, w czym tkwi problem, aby w przy-
szłości nie popełniać tych samych pomyłek. Właściwe podejście
do ludzkich błędów jest bardziej wymowne niż wszelkie słowa.
Powinieneś skupić się na przyczynach błędu, a nie na osądzaniu
winy. Nigdy nie mów ani nie rób niczego, co podkreśli nieudol-
ność pracownika. Chcesz przecież budować w nim pewność sie-
bie, a nie ją niszczyć. Jeśli upokarzanie członków zespołu spra-
wia Ci przyjemność, poważnie się nad sobą zastanów, gdyż nie
można budować własnej wartości, niszcząc charaktery. Przy-
patrz się błędowi, sprawdź, co poszło nie tak, po czym idź dalej.
Z drobnymi pomyłkami postępuj rutynowo — przede wszyst-
kim ich nie wyolbrzymiaj.
Przyjrzyjmy się jeszcze tej części zasady, która mówi o pu-
blicznej pochwale. Przez długi czas menedżerowie traktowali ją
jak prawdę objawioną, dopóki nie okazało się, że publiczne chwa-
lenie też bywa źródłem problemów. Osobie, na którą spływały
pochwały, było miło i przyjemnie, ale inni, mniej doceniani, re-
agowali negatywnie. Rozczarowanie zwykle odbijało się na wy-
różnionym pracowniku. Dlatego właśnie chwaląc kogoś w obec-
ności jego kolegów, należy zachować ostrożność. Po co mu
utrudniać życie, wzbudzając zawiść lub niechęć osób, z którymi
musi pracować osiem godzin dziennie? Jeśli naprawdę chcesz
kogoś nadzwyczajnie pochwalić za wyjątkowe osiągnięcia, zrób
to prywatnie, w ciszy gabinetu. Osiągniesz zamierzone cele bez
wzbudzania negatywnych emocji wśród współpracowników.
Z drugiej strony jednak, jeśli grupa dobrze współpracuje, doce-
nia wkład każdego członka zespołu i radzi sobie z zadaniami,
publiczna pochwała jednego pracownika wzmacnia morale po-
zostałych. Od teraz niech więc stara zasada nabierze nowego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin