projektowanie-magazynu.pdf

(413 KB) Pobierz
Optymalizacja powierzchni magazynowej
Krzysztof Kurek, menedżer logistyki Papyrus
Projektowanie magazynu
wierzchni magazynowej jak i sposób
podejścia do nich odnoszą się do kla-
sycznego, standardowego magazynu
wysokiego składowania z szerokimi ko-
rytarzami. Metody te - bezpośrednio lub
po niewielkich modyikacjach - można
z powodzeniem użyć do innych rodza-
jów magazynów.
Zarządy irm lub/i menedżerowie logist-
ki stosunkowo często mają poważny,
„magazynowy” dylemat do rozważenia:
budować, czy wynająć, rozszerzyć po-
wierzchnię czy nie przeprowadzić się do
nowego magazynu lub pozbyć się nad-
miaru powierzchni. Niezależnie od tego,
jakie pytanie sobie stawiają rzecz za-
wsze sprowadza się to do dwóch kwestii
– projektu nowego magazynu lub oceny
zasobów powierzchniowych „starego”.
Fot. Fotolia
Zmiany na rynku i w jego otoczeniu wymuszają na
menedżerach logistyki regulacje zasobów logistycznych
irmy. Menedżer logistyki musi nadążać za tymi zmianami
– innymi słowy musi zapewnić wymaganą produktywność
poprzez znalezienie (wyważenie) optymalnej relacji między
korzystaniem z materialnej bazy operacyjnej/logistycznej
a najlepszą wydajnością, której osiągnięcie umożliwia
dostępna baza materialnych zasobów logistycznych.
budowa nowego
magazynu
Dobrą praktyką jest przeprowadzenie
projektu budowy nowego magazynu
w dwóch krokach:
1. Wykonanie projektu logistycznego
magazynu - jest to podejście ilościo-
we, które pozwala wyliczyć powierzch-
nię magazynu bez umiejscowienia jej
w konkretnym obiekcie.
2. Realizacja techniczna projektu logi-
stycznego – zwymiarowanie projektu,
czyli przeniesienie ilości/powierzchni
do realnych obiektów magazynowych.
Takie podejście pozwala optymalizować
koszty operacyjne, co w wymiarze całej
irmy, stanowi istotny czynnik osiągania
przewagi konkurencyjnej na rynku.
ną wielu problemów – cały trud włożony
w dążeniu do uzyskania przewagi kon-
kurencyjnej może być zniweczony przez
jedną decyzję – wybudowanie/wynajęcie
za dużej/za małej powierzchni magazy-
nowej.
Rola logistyka
Głównym zadaniem menedżera logisty-
ki jest zarządzanie zasobami operacyjny-
mi irmy. Wielkość tych zasobów w okre-
ślonym przedziale czasowym zależy
od dwóch czynników: materialnej bazy
operacyjnej/logistycznej tzw. capacity
(magazyny, biura, maszyny, urządzenia,
oprogramowanie itp.) i średniej wy-
dajności (ilość wykonanych czynności/
operacji w jednostce czasu), którą mo-
żemy osiągnąć korzystając z dostępnej
bazy materialnej. Te dwa czynniki wy-
znaczają produktywność (productivity,
throughput), czyli zdolność przetworze-
nia/wyprodukowania wymaganej ilości
końcowego produktu w wyznaczonym
czasie. Nie wszystkie jednak elementy
w łańcuchu optymalizacyjnym są łatwo
regulowalne – takie składniki tego łań-
cucha jak magazyny mogą być przyczy-
Jaki duży magazyn
Jak uniknąć lub zminimalizować ryzyko
popełnienia w/w błędów tzn. jak wyli-
czyć powierzchnię magazynu w relacji
do skali naszego businessu dla określo-
nej perspektywy czasowej lub jaką wiel-
kość (skalę) naszego businessu możemy
realizować przy istniejącej powierzchni
magazynowej?
Wielkość i kształt magazynu zależy od
rodzajów materiałów tam składowa-
nych, a w bardziej ogólnym znaczeniu,
od proilu działalności irmy przynależ-
nej do danej branży (magazyny branży
motoryzacyjnej różnią się znacznie od
magazynów branży kosmetycznej/far-
maceutycznej lub magazynów materia-
łów sypkich). Prezentowane w artykule
metody wyliczania i optymalizacji po-
Projekt logistyczny
magazynu
Najważniejszym elementem w tym pro-
jekcie jest wybór „materii”, której zaso-
by będziemy odnawiać (replenishment)
– innymi słowy wybór zbioru indeksów
magazynowych (SKUs), których stan ma-
gazynowy powinien być permanentnie
uzupełniany na bazie prognozy sprzeda-
ży. Te zbiory to tzw. indeksy handlowe,
które tworzą ofertę handlową artykułów
najlepiej dopasowanych do popytu/po-
trzeb/wymagań naszych klientów.
W zbiorze indeksów odnawialnych po-
winny znaleźć się także indeksy nie-
handlowe, czyli produkty niezbędne dla
funkcjonowania irmy np. materiały do
pakowania, etykiety, próbki, materiały
reklamowe itp. Liczebność zbioru indek-
62
Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71) / www.eurologistics.pl
1063308975.522.png 1063308975.533.png 1063308975.544.png 1063308975.555.png 1063308975.001.png 1063308975.012.png 1063308975.023.png 1063308975.034.png 1063308975.045.png 1063308975.056.png 1063308975.067.png 1063308975.078.png
 
Zakresy Kg
ZakrAnal
Częst Wyst
Częst %
ŚrdPrzedz
Śr Wag Jed Mag
80
10
0-100
100
763
9,4%
50
4,7
100-200
200
304
3,8%
150
5,6
200-300
300
244
3,0%
250
7,5
300-400
400
622
7,7%
350
26,9
Pallet
80x120
400-500
500
1 262
15,6%
450
70,1
125
500-600
600
1 493
18,4%
550
101,3
600-700
700
2 386
29,4%
650
191,3
700-800
800
956
11,8%
750
88,5
800-900
900
42
0,5%
850
4,4
3
900-1000
1 000
24
0,3%
950
2,8
1000-1500
1 500
5
0,1%
1 250
0,8
3,2
1500-2000
2 000
0
0,0%
1 750
0,0
2000-2500
2 500
4
0,0%
2 250
1,1
2500-3000
3 000
1
0,0%
2 750
0,3
8 106
100,0%
ŚredWagHU
505,3
sów odnawialnych zmienia się w cza-
sie, w zależności od potrzeb i wyma-
gań klientów, co oczywiście ma istotny
wpływ na stan magazynu, a pośrednio
na wielkość jego powierzchni. Dlatego
warto zadbać o to by w sposób efektyw-
ny kontrolować liczebność tego zbioru
w czasie wprowadzając procedurę za-
rzadzania indeksem. Istotnym składni-
kiem tej procedury może być metoda
ABC (Activity Based Costing – Rachunek
Kosztów Działań), która ułatwia podej-
mowanie decyzji usuwania indeksów ze
zbioru. Do wyliczenia powierzchni ma-
gazynowej potrzebne są jeszcze: progno-
zy sprzedaży/konsumpcji na następne
3 - 5 lat dla założonej rotacji towarów,
wymiary jednostek transportowych, na
których dostarczane są do magazynu to-
wary (by określić typy - wymiary miejsc
składowania i ilość poziomów składo-
wania), proil wagowy składowanych
towarów – częstość występowania palet
w określonych zakresach wagowych,
średnia waga palety (dla określenia wy-
porności belek w regałach paletowych).
Mając te dane możemy wyliczyć po-
wierzchnię magazynową pod regałami.
Poniżej – wyliczenie wskaźników: m ² /
paletę oraz średniej wagi palety
jest zajmowana przez 12 palet, co daje
0,44 m2 na 1 paletę – wskaźnik ten po-
większamy o 10% ze względu na prze-
rwy między regałami i do obliczeń
przyjmiemy 0,49 m2/paletę.
Średnia waga palety została wyliczona,
jako średnia arytmetyczna szeregu prze-
działowego rozdzielczego.
Metoda wyliczenia powierzchni pod
paletami - przykładowo dla roku 2013
- sprzedaż 41400 tony, przy rotacji 8,0
daje średni stan magazynowy o warto-
ści 5175 ton. Jeśli przejmiemy, że śred-
nia waga palety wynosi 0,5 tony to dla
składowania tego wolumenu potrzeba
10350 palet „handlowych” – ilość palet
powiększamy o 3% palet „niehandlo-
wych” - w każdym magazynie takie pale-
ty są – i otrzymujemy razem 10 661 pa-
let. Jeśli każda paleta okupuje 0,49 m2 to
na składowanie tych palet w 6-poziomo-
wym magazynie potrzebujemy 5224 m2.
Jest to wyliczenie dla średnich wartości.
W okresach szczytów, gdzie następuje
10 procentowy wzrost sprzedaży w sto-
sunku do wartości średniej, zapotrzebo-
wanie na powierzchnie wynosi 5731 m2.
W każdym magazynie do realizacji co-
dziennych zadań potrzeba także innych
powierzchni takich jak: strefy przyjęć,
wysyłek, kompletacji, składowania lu-
zem, dróg komunikacyjnych dla wózków
widłowych (przeważnie wzdłuż rega-
łów), ścieżek pieszych, miejsc parkowa-
nia i ładowania wózków widłowych,
biur i pomieszczeń socjalnych (szatnie,
toalety, jadalnie, itp.) Przyjmuje się, że
powierzchnie te stanowią 30% - 50%
powierzchni zajmowanych przez regały,
ale można pokusić się o w miarę dokład-
ne ich wyliczenie.
Pallet
80x120
125
Tak jak założenia przyjęte do wyliczania
powierzchni pod regałami mogą być za-
stosowane do różnych typów magazy-
nów, tak założenia do wyliczenia pozo-
stałych powierzchni operacyjnych zależą
od rodzajów procesów i wewnętrznych
ruchów w magazynie i muszą być dla
każdego magazynu przyjmowane/wyli-
czane indywidualnie.
Pamiętajmy, że wyliczone zapotrze-
bowanie na powierzchnię magazyno-
wą jest wartością, która pomaga nam
w podejmowaniu decyzji, jakie segmen-
ty (nawy) i ile z nich należy wybrać w re-
alnym obiekcie magazynowym.
Realizacja techniczna
projektu logistycznego
Po wybraniu dostawcy regałów maga-
zynowych i dostawcy powierzchni ma-
gazynowej projekt zostaje przeniesiony
do realnego obiektu magazynowego. Na
bazie danych z projektu logistycznego,
a w szczególności ilości miejsc paleto-
wych i ilości poziomów składowania,
dostawca regałów ustawia wirtualnie
regały na zwymiarowanym planie ma-
gazynu, który otrzymuje od dostawcy
powierzchni np. w pliku Auto CAD. Ilość
zajmowanej/wynajmowanej powierzch-
ni jest wielokrotnością minimalnej jed-
nostki powierzchniowej, o którą można
zwiększać/zmniejszać wynajmowaną po-
(1,25 + 1,25 + 3,2) x 0,93
= 0,44
12
Assumption fof forecast
0,49
10%
Dla wyliczenia wskaźnika m ² /paletę wy-
odrębniono 1 kolumnę o szerokości 0,93
m w 6–cio poziomowym regale paleto-
wym, z korytarzem o szerokości 3,2 m.
(promień obrotu wózka).
Powierzchnia (1,25 + 1,25 + 3,2) x 0,93
63
www.eurologistics.pl / Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71)
1063308975.099.png 1063308975.109.png 1063308975.120.png 1063308975.131.png 1063308975.142.png 1063308975.153.png 1063308975.164.png 1063308975.175.png 1063308975.186.png 1063308975.197.png 1063308975.208.png 1063308975.219.png 1063308975.230.png 1063308975.241.png 1063308975.252.png 1063308975.263.png 1063308975.274.png 1063308975.285.png 1063308975.296.png 1063308975.307.png 1063308975.318.png 1063308975.329.png 1063308975.340.png 1063308975.351.png 1063308975.362.png 1063308975.373.png 1063308975.384.png 1063308975.394.png 1063308975.405.png 1063308975.416.png 1063308975.427.png 1063308975.438.png 1063308975.449.png 1063308975.460.png 1063308975.471.png 1063308975.482.png 1063308975.493.png 1063308975.504.png 1063308975.515.png 1063308975.520.png 1063308975.521.png 1063308975.523.png 1063308975.524.png 1063308975.525.png 1063308975.526.png 1063308975.527.png 1063308975.528.png 1063308975.529.png 1063308975.530.png 1063308975.531.png 1063308975.532.png 1063308975.534.png 1063308975.535.png 1063308975.536.png 1063308975.537.png 1063308975.538.png 1063308975.539.png 1063308975.540.png 1063308975.541.png 1063308975.542.png 1063308975.543.png 1063308975.545.png 1063308975.546.png 1063308975.547.png 1063308975.548.png 1063308975.549.png 1063308975.550.png 1063308975.551.png 1063308975.552.png 1063308975.553.png 1063308975.554.png 1063308975.556.png 1063308975.557.png 1063308975.558.png 1063308975.559.png 1063308975.560.png 1063308975.561.png 1063308975.562.png 1063308975.563.png 1063308975.564.png 1063308975.565.png 1063308975.002.png 1063308975.003.png 1063308975.004.png 1063308975.005.png 1063308975.006.png 1063308975.007.png 1063308975.008.png 1063308975.009.png 1063308975.010.png 1063308975.011.png 1063308975.013.png 1063308975.014.png 1063308975.015.png 1063308975.016.png 1063308975.017.png 1063308975.018.png 1063308975.019.png 1063308975.020.png 1063308975.021.png 1063308975.022.png 1063308975.024.png 1063308975.025.png 1063308975.026.png 1063308975.027.png 1063308975.028.png 1063308975.029.png 1063308975.030.png 1063308975.031.png 1063308975.032.png 1063308975.033.png 1063308975.035.png 1063308975.036.png 1063308975.037.png 1063308975.038.png 1063308975.039.png 1063308975.040.png 1063308975.041.png 1063308975.042.png 1063308975.043.png 1063308975.044.png 1063308975.046.png 1063308975.047.png 1063308975.048.png 1063308975.049.png 1063308975.050.png 1063308975.051.png 1063308975.052.png 1063308975.053.png 1063308975.054.png 1063308975.055.png 1063308975.057.png 1063308975.058.png 1063308975.059.png 1063308975.060.png 1063308975.061.png 1063308975.062.png 1063308975.063.png 1063308975.064.png 1063308975.065.png 1063308975.066.png 1063308975.068.png 1063308975.069.png 1063308975.070.png 1063308975.071.png 1063308975.072.png 1063308975.073.png 1063308975.074.png 1063308975.075.png 1063308975.076.png 1063308975.077.png 1063308975.079.png 1063308975.080.png 1063308975.081.png 1063308975.082.png 1063308975.083.png 1063308975.084.png 1063308975.085.png 1063308975.086.png 1063308975.087.png 1063308975.088.png 1063308975.089.png 1063308975.090.png 1063308975.091.png 1063308975.092.png 1063308975.093.png 1063308975.094.png 1063308975.095.png 1063308975.096.png 1063308975.097.png 1063308975.098.png 1063308975.100.png 1063308975.101.png 1063308975.102.png 1063308975.103.png 1063308975.104.png 1063308975.105.png 1063308975.106.png 1063308975.107.png 1063308975.108.png
 
wyporności belek poprzecznych. Na ba-
zie pokazanego powyżej proilu wago-
wego składowanych palet można wy-
liczyć prawdopodobieństwo zdarzenia,
gdzie na belce o wybranej do testowanie
odporności np. 3000 kg pojawią się np.
3 palety, (jeśli sekcja regałów zbudowa-
na jest dla 3 palet), których sumaryczny
ciężar przekracza testowaną wyporność.
Jeśli prawdopodobieństwo jest małe,
można podobny test przeprowadzić dla
belki o mniejszej wyporności np. 2500
kg, – jeśli prawdopodobieństwo jest do
zaakceptowania, można z powadzeniem
zastosować belki o mniejszej wyporno-
ści. Dla regałów o pojemności 11 700
miejsc paletowych jest to oszczędność,
co najmniej kilkudziesięciu tysięcy
Euro.
pojemnoŚć magazynu
w reLacji Do konsumpcji/sprzeDaży
Często rodzi się pytanie pytanie - jaką sprzedaż
(konsumpcję) można realizować z aktualnie do-
stępnej powierzchni magazynowej? Aby uzyskać
odpowiedź na to pytanie – należy zastosować tę
samą metodę wyliczania jak powyżej tylko w od-
wrotnym kierunku – przykład w tabeli poniżej.
1. Zawsze miej kontrolę nad zbiorem indeksów,
których stany magazynowe powinny być odnawia-
ne. Stwórz procedurę zarządzania zbiorem indek-
sów. Ilość indeksów wpływa na poziom konsump-
cji/sprzedaży, co ma bezpośredni i znaczący wpływ
na stan magazynowy.
2. Ustal izyczne parametry jednostek transpor-
towych produktów dostarczanych do magazynu
– ma to wpływ na ustalenie typów miejsc skła-
dowania - w szczególności na wysokość miejsc
składowania i ilość poziomów składowania dla
danego magazynu
3. Rozważ możliwość maksymalnego wykorzy-
stania dopuszczalnej wysokości składowania np.
10 m dla danego magazynu. Wysokość ta ogra-
niczona jest elementami konstrukcji dachu. Jed-
nak w ok. 50% – 60% palety można składować
na ostatnim poziomie w miejscach, w których
elementy konstrukcji nie blokują składowania.
Miejsca paletowe, na które zachodzą te elementy
można zablokować w systemie WMS lub w inny
sposób. Takie podejście zwiększa w znaczący spo-
sób pojemność magazynu.
4. Wylicz współczynnik m2/paletę na bazie da-
nych z punktów 2 i 3.
5. Ustal proil wagowy palet składowanych w ma-
gazynie i średnią wagę palety – dla nowego maga-
zynu – użyj proilu magazynu, w którym składowa-
ne są podobne do „naszych” produkty
6. Przyjmij założenia dla długoterminowej pro-
gnozy konsumpcji/sprzedaży – rotacja, % szczytu
sprzedaży/konsumpcji lub podobne, % innych palet
Projekt logistyczny pomaga w podejmowaniu de-
cyzji na poziomie strategii irmy, (jaka perspektywa
czasowa, jakie dane uwzględniać do planowania –
średnie czy szczytowe) natomiast projekt technicz-
ny - na poziomie realizacji projektu (optymalizacja
powierzchni/kosztów poprzez udział poszczegól-
nych jej części w całości).
Fot. Fotolia
wierzchnię. Zwykle jest to tzw. nawa,
– czyli powierzchnia zawarta między
sąsiednimi słupami konstrukcyjnymi na
długości całego magazynu np. 1000 m2
(w praktyce dostawca powierzchni usta-
la minimum wynajmu np. 3000 m2, któ-
re następnie możemy zwiększać o po-
wierzchnię każdej nawy np. o 1000 m2).
Dopasowanie powierzchni wymaganej
do rzeczywistej, którą można regulować
na bazie „kwantu” nawy, jest żmudne,
i takich prób dopasowywania może być
kilka. W podanym przykładzie na rok
2013 potrzeba 8 205 m2, – czyli 9 naw po
1000 m2 - razem 9000 m2. Jeśli jednak
uda się zbudować 11 700 miejsc paleto-
wych zwiększając w niektórych regałach
ilość sekcji np. z 16 do 17 to może uda
się zmieścić palety na powierzchni 8000
m2. Zawsze dzieje się to kosztem innych
powierzchni np. składowania luzem,
ale ilość miejsc paletowych ma wyższy
priorytet w stosunku do powierzchni
(starać się należy jak najbardziej zbliżyć
do wyliczonej ilości miejsc paletowych).
Następnym krokiem jest dobór elemen-
tów regałów paletowych, a zwłaszcza
Optymalizacja stanów/
zasobów magazynowych
Przechodząc przez te etapy dokonano
znaczącego kroku w dążeniu do optyma-
lizacji stanów magazynowych, a tym sa-
mym do optymalizacji znaczącej części
kosztów operacyjnych irmy i zbudowa-
no magazyn dopasowany powierzchnio-
wo do potrzeb (skali businessu) dla zało-
żonej perspektywy czasowej. Wystarczy
więc napełnić go towarami i to od użyt-
kownika zależeć będzie, czy ta „budowla”
spełni oczekiwania.
Na rynku istnieje sporo różnego typu
aplikacji, które ułatwiają zarządzanie
magazynem i zapasami: są to głównie
systemy WMS (Warehouse Manage-
ment System) i IMS (Inventory Ma-
nagement Systems). Pamiętać jednak
należy, że efektywność korzystania
z funkcjonalności tych systemów zale-
Goods Inward (GI) Delivery & Goods Outward (Shipping) Areas
Work Days
253
SqrMeters/GI Pallet
1,5
Cars/day/gate
3
Gate access area
60
AvrgTons/truck
18
SqrMeters/GO Pallet
3,0
Bulk storage (%GI)
40%
Pallets/truck
33
Outward LH share
50%
Truck ways & foot paths
15%
Tons/van
4,0
Number
of
Number
of
Assumed space
GI & GO
Gate
access
Truck
ways &
Total Op
Area
Goods Inward - Purchse
Goods Outward - Shipment
Bulk
2010
26 174
5,75
190
1,00
103
2,9
12,9
22
8
285
310
480
114
161
1 350
2011
32 324
7,10
234
1,10
116
3,5
16,0
27
9
351
348
540
141
186
1 566
2012
36 000
7,91
261
1,10
129
4,0
17,8
30
10
391
388
600
157
207
1 743
2013
41 400
9,09
300
1,10
149
4,5
20,5
34
12
450
446
720
180
242
2 039
2014
48 438
10,64
351
1,10
174
5,3
23,9
40
14
527
522
840
211
283
2 383
2015
57 883
12,71
419
1,20
191
6,4
28,6
48
16
629
572
960
252
324
2 737
64
Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71) / www.eurologistics.pl
1063308975.110.png 1063308975.111.png 1063308975.112.png 1063308975.113.png 1063308975.114.png 1063308975.115.png 1063308975.116.png 1063308975.117.png 1063308975.118.png 1063308975.119.png 1063308975.121.png 1063308975.122.png 1063308975.123.png 1063308975.124.png 1063308975.125.png 1063308975.126.png 1063308975.127.png 1063308975.128.png 1063308975.129.png 1063308975.130.png 1063308975.132.png 1063308975.133.png 1063308975.134.png 1063308975.135.png 1063308975.136.png 1063308975.137.png 1063308975.138.png 1063308975.139.png 1063308975.140.png 1063308975.141.png 1063308975.143.png 1063308975.144.png 1063308975.145.png 1063308975.146.png 1063308975.147.png 1063308975.148.png 1063308975.149.png 1063308975.150.png 1063308975.151.png 1063308975.152.png 1063308975.154.png 1063308975.155.png 1063308975.156.png 1063308975.157.png 1063308975.158.png 1063308975.159.png 1063308975.160.png 1063308975.161.png 1063308975.162.png 1063308975.163.png 1063308975.165.png 1063308975.166.png 1063308975.167.png 1063308975.168.png 1063308975.169.png 1063308975.170.png 1063308975.171.png 1063308975.172.png 1063308975.173.png 1063308975.174.png 1063308975.176.png 1063308975.177.png 1063308975.178.png 1063308975.179.png 1063308975.180.png 1063308975.181.png 1063308975.182.png 1063308975.183.png 1063308975.184.png 1063308975.185.png 1063308975.187.png 1063308975.188.png 1063308975.189.png 1063308975.190.png 1063308975.191.png 1063308975.192.png 1063308975.193.png 1063308975.194.png 1063308975.195.png 1063308975.196.png 1063308975.198.png 1063308975.199.png 1063308975.200.png 1063308975.201.png 1063308975.202.png 1063308975.203.png 1063308975.204.png 1063308975.205.png 1063308975.206.png 1063308975.207.png 1063308975.209.png 1063308975.210.png 1063308975.211.png 1063308975.212.png 1063308975.213.png 1063308975.214.png 1063308975.215.png 1063308975.216.png 1063308975.217.png 1063308975.218.png 1063308975.220.png 1063308975.221.png 1063308975.222.png 1063308975.223.png 1063308975.224.png 1063308975.225.png 1063308975.226.png 1063308975.227.png 1063308975.228.png 1063308975.229.png 1063308975.231.png 1063308975.232.png 1063308975.233.png 1063308975.234.png 1063308975.235.png 1063308975.236.png 1063308975.237.png 1063308975.238.png 1063308975.239.png 1063308975.240.png 1063308975.242.png 1063308975.243.png 1063308975.244.png 1063308975.245.png 1063308975.246.png 1063308975.247.png 1063308975.248.png 1063308975.249.png 1063308975.250.png 1063308975.251.png 1063308975.253.png 1063308975.254.png 1063308975.255.png 1063308975.256.png 1063308975.257.png 1063308975.258.png 1063308975.259.png 1063308975.260.png 1063308975.261.png 1063308975.262.png 1063308975.264.png 1063308975.265.png 1063308975.266.png 1063308975.267.png 1063308975.268.png 1063308975.269.png 1063308975.270.png 1063308975.271.png 1063308975.272.png 1063308975.273.png 1063308975.275.png 1063308975.276.png 1063308975.277.png 1063308975.278.png 1063308975.279.png 1063308975.280.png 1063308975.281.png 1063308975.282.png 1063308975.283.png 1063308975.284.png 1063308975.286.png 1063308975.287.png 1063308975.288.png 1063308975.289.png 1063308975.290.png 1063308975.291.png 1063308975.292.png 1063308975.293.png 1063308975.294.png 1063308975.295.png 1063308975.297.png 1063308975.298.png 1063308975.299.png 1063308975.300.png 1063308975.301.png 1063308975.302.png 1063308975.303.png 1063308975.304.png 1063308975.305.png 1063308975.306.png 1063308975.308.png 1063308975.309.png 1063308975.310.png 1063308975.311.png 1063308975.312.png 1063308975.313.png 1063308975.314.png 1063308975.315.png 1063308975.316.png 1063308975.317.png 1063308975.319.png 1063308975.320.png 1063308975.321.png 1063308975.322.png 1063308975.323.png 1063308975.324.png 1063308975.325.png 1063308975.326.png 1063308975.327.png 1063308975.328.png 1063308975.330.png 1063308975.331.png 1063308975.332.png 1063308975.333.png 1063308975.334.png 1063308975.335.png 1063308975.336.png 1063308975.337.png 1063308975.338.png 1063308975.339.png 1063308975.341.png 1063308975.342.png 1063308975.343.png 1063308975.344.png 1063308975.345.png 1063308975.346.png 1063308975.347.png 1063308975.348.png 1063308975.349.png 1063308975.350.png 1063308975.352.png 1063308975.353.png 1063308975.354.png 1063308975.355.png 1063308975.356.png 1063308975.357.png 1063308975.358.png 1063308975.359.png 1063308975.360.png 1063308975.361.png 1063308975.363.png 1063308975.364.png 1063308975.365.png 1063308975.366.png 1063308975.367.png 1063308975.368.png 1063308975.369.png 1063308975.370.png 1063308975.371.png 1063308975.372.png 1063308975.374.png 1063308975.375.png 1063308975.376.png 1063308975.377.png 1063308975.378.png 1063308975.379.png 1063308975.380.png 1063308975.381.png 1063308975.382.png 1063308975.383.png 1063308975.385.png 1063308975.386.png 1063308975.387.png 1063308975.388.png
 
OrderAssy
& TruckWay
& BulkStorage
Space under
Racks
Shipping
& Delivery
Other space
required
Total space
required
No of w/h
employees
Long Term Warehouse capacity forecast
W/H sales
Tons
Year
Total pallets
m 2
m 2
m 2
m 2
m 2
Qty
2010
26 174
7 783
3 814
595
755
378
5 542
15,0
2011
32 324
9 132
4 474
700
867
411
6 452
17,0
2012
36 000
10 170
4 983
779
963
415
7 141
14,0
2013
41 400
11 696
5 731
896
1142
435
8 205
16,0
2014
48 438
13 515
6 622
1 049
1334
445
9 450
18,0
2015
57 883
15 953
7 817
1 201
1536
460
11 014
21,0
ży od parametrów, które tam zostaną
zapisane. Uruchomienie projektu ma-
gazynu pozwala te parametry dokład-
nie ustalić i dostosować ustawienia
WMSa i IMSa do potrzeb, a nie jak to
często bywa, opierać się na predeinio-
wanych wartościach.
I na koniec praktyczna uwaga -
w prezentowanym powyżej przykła-
dzie, średnia pojemność magazynu,
czyli ilość wszystkich dostępnych
miejsc paletowych razy średnia waga
palety, zależy właśnie od średniej
wagi palety. Jeśli średnia waga palety
obniża się, spada pojemność maga-
zynu. Obniżka średniej wagi palety
oznacza, że standardowe opakowania
transportowe są często otwierane po
to, by kompletować zamówienia klien-
tów. Jest to przeważnie spowodowa-
ne tym, że na tzw. Linii Kompletacji
Zamówień – zwykle poziom podłogi
w magazynie – znajdują się artyku-
ły, które nie należą do zbioru indek-
sów handlowych i system „sięga” po
palety zlokalizowane na wyższych
poziomach regałów. Oznacza to, że
procedura zarzadzania indeksem nie
działa dobrze. Następuje rozdrobnie-
nie magazynu, czyli udział pełnych
palet w całości obniża się, co przekła-
da się na spadek pojemności magazy-
nu. Należy więc uważnie obserwować
średnią wagę palety i odpowiednio
reagować.
Ważnym elementem optymalizacji
stanów magazynowych jest również
udział artykułów nieodnawialnych,
nazywanych czasem artykułami nie-
standardowymi, w całości zasobów
magazynowych. Artykułu niestan-
dardowe są przeważnie artkułami
wycofanymi z oferty handlowej, słabo
rotującymi i blokującymi kapitał ob-
rotowy irmy. W każdym magazynie
takie produkty występują, ale należy
zadbać o to by ich udział był jak naj-
mniejszy (np. nie większy niż 5%).
65
www.eurologistics.pl / Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71)
1063308975.389.png 1063308975.390.png 1063308975.391.png 1063308975.392.png 1063308975.393.png 1063308975.395.png 1063308975.396.png 1063308975.397.png 1063308975.398.png 1063308975.399.png 1063308975.400.png 1063308975.401.png 1063308975.402.png 1063308975.403.png 1063308975.404.png 1063308975.406.png 1063308975.407.png 1063308975.408.png 1063308975.409.png 1063308975.410.png 1063308975.411.png 1063308975.412.png 1063308975.413.png 1063308975.414.png 1063308975.415.png 1063308975.417.png 1063308975.418.png 1063308975.419.png 1063308975.420.png 1063308975.421.png 1063308975.422.png 1063308975.423.png 1063308975.424.png 1063308975.425.png 1063308975.426.png 1063308975.428.png 1063308975.429.png 1063308975.430.png 1063308975.431.png 1063308975.432.png 1063308975.433.png 1063308975.434.png 1063308975.435.png 1063308975.436.png 1063308975.437.png 1063308975.439.png 1063308975.440.png 1063308975.441.png 1063308975.442.png 1063308975.443.png 1063308975.444.png 1063308975.445.png 1063308975.446.png 1063308975.447.png 1063308975.448.png 1063308975.450.png 1063308975.451.png 1063308975.452.png 1063308975.453.png 1063308975.454.png 1063308975.455.png 1063308975.456.png 1063308975.457.png 1063308975.458.png 1063308975.459.png 1063308975.461.png 1063308975.462.png 1063308975.463.png 1063308975.464.png 1063308975.465.png 1063308975.466.png 1063308975.467.png 1063308975.468.png 1063308975.469.png 1063308975.470.png 1063308975.472.png 1063308975.473.png 1063308975.474.png 1063308975.475.png 1063308975.476.png 1063308975.477.png 1063308975.478.png 1063308975.479.png 1063308975.480.png 1063308975.481.png 1063308975.483.png 1063308975.484.png 1063308975.485.png 1063308975.486.png 1063308975.487.png 1063308975.488.png 1063308975.489.png 1063308975.490.png 1063308975.491.png 1063308975.492.png 1063308975.494.png 1063308975.495.png 1063308975.496.png 1063308975.497.png 1063308975.498.png 1063308975.499.png 1063308975.500.png 1063308975.501.png 1063308975.502.png 1063308975.503.png 1063308975.505.png 1063308975.506.png 1063308975.507.png 1063308975.508.png 1063308975.509.png 1063308975.510.png 1063308975.511.png 1063308975.512.png 1063308975.513.png 1063308975.514.png 1063308975.516.png 1063308975.517.png 1063308975.518.png 1063308975.519.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin