odpowiedzi na 100 pytań do awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego.doc

(336 KB) Pobierz


>
> 1. Jakie metody aktywizujące stosujesz na swoich lekcjach?
>
> Metoda, to taki sposób pracy z uczniami, podczas którego osiąga się
> zaplanowane cele nauczania.
> W zreformowanym procesie nauczania ważne miejsce zajmują metody
> aktywizujące, które stwarzają możliwość zabawy na lekcji a tym samym
> pobudzają aktywność uczniów. Pozwalają one łatwiej przyswoić nowe
> wiadomości.
>
> Uczą m.in.:
>
> -współdziałania w zespole,
> -komunikowania się,
> -planowania, organizowania,
> -stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
> Sprawiają, że lekcje stają się ciekawsze. Różne badania wykazały, że
> najlepiej uczymy się poprzez pracę, działanie w zespole.
> Stosowanie metod aktywizujących wymaga od nauczyciela bardzo dobrego
> przygotowania oraz pochłania dużo czasu na przygotowanie odpowiednich pomocy
> dydaktycznych.
>
> Do aktywizujących metod nauczania i technik kształcenia, można zaliczyć:
>
> 1. rozmowę dydaktyczną - przy pomocy tej metody możemy wprowadzić nowy
> materiał, utrwalić pewne partie materiału, doskonalić zdobytą wiedzę.
> Wykorzystanie tej metody opiera się na założeniu, że uczniowie posiadają już
> znajomość pewnych elementów wiedzy, którą nauczyciel poda na lekcji.
> Stawiając wiele pytań nauczyciel pobudza uczniów do odkrywania,
> uporządkowania czy doskonalenia swojej wiedzy.
>
> 2. metodę projektów - ta metoda może być zastosowana w pracy dydaktycznej
> oraz wychowawczej. Polega na tym, że uczniowie samodzielnie realizują
> obszerne zadanie wg podanej instrukcji. Praca może być wykonywana
> indywidualnie lub zespołowo. Celem tej metody jest kształtowanie
> umiejętności planowania i organizowania pracy, zbierania i selekcjonowania
> informacji, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji, pracy w grupie,
> oceniania, komunikowania się.
>
> 3. gry dydaktyczne - możemy zastosować na lekcjach ćwiczeniowych, w
> części końcowej lekcji. Wprowadzenie do nauczania gier dydaktycznych, nie
> tylko uatrakcyjnia lekcję, ale poprzez pobudzenie ambicji ucznia, który
> pragnie wygrać z kolegą, powoduje zwiększenie wysiłku intelektualnego. Uczeń
> chcąc wygrać z kolegą musi sobie przyswoić określone pojęcia, jak również
> poprzez realizację zasad gry zdobywa nowe wiadomości. Przy wykorzystaniu tej
> metody nawet słabi uczniowie uzyskują lepsze oceny i bardziej interesują się
> wychowaniem komunikacyjnym. Gra dydaktyczna uczy dążenia do racjonalizacji,
> usprawnienia i uproszczenia działania w celu zwiększenia jego efektywności,
> łatwiejszego i szybszego osiągnięcia pożądanego wyniku.
>
> 4. mapy mentalne - jest to metoda wizualnego opracowania problemu z
> wykorzystaniem pojęć, skojarzeń, symboli. Pomaga uaktywnić wiedzę uczniów,
> pobudzić ich fantazję i wyobraźnię, uczyć się od koleżanek i kolegów z
> klasy. Nauczyciel przedstawia cel lekcji. Następnie rozdaje uczniom kartki z
> zaznaczonym hasłem wywoławczym w centrum oraz z promieniami odchodzącymi od
> hasła. Uczniowie na promieniach dopisują swoje skojarzenia. Po prezentacji
> sporządzonych map wykorzystujemy metodę kuli śniegowej. Uczniowie łączą się
> w małe, a potem stopniowo w coraz większe grupy aż stworzą na plakatach
> wspólną definicję pojęcia podanego przez nauczyciela.
>
> 5. burzę mózgów - jest to metoda twórczego rozwiązywania problemów.
> Rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed
> przedstawianiem własnych pomysłów, pobudza wyobraźnię. Stosując tą metodę
> uczniowie zostają pobudzeni do aktywności, uczą się oni powściągliwości w
> ocenianiu wypowiedzi innych, słuchania innych. Można ją stosować n.p.
> podczas wprowadzania nowej partii materiału.
>
>
> Zasady burzy mózgów:
> 1. każdy pomysł jest dobry, nawet ten najbardziej szalony
> 2. ważniejsza jest liczba pomysłów, niż ich jakość
> 3. inspirujemy swoimi pomysłami innych
> 4. każdy pomysł zapisujemy w formie podanej przez autora
> 5. nie komentujemy pomysłów
> 6. nie krytykujemy pomysłów
> 7. nie wtrącamy własnych propozycji do pomysłów innych
> 8. zabieramy głos na znak nauczyciela
> 9. wszyscy na równych prawach bierzemy udział w zgłaszaniu pomysłów
> 10. zgłaszamy pomysły przez ............... minut
>
> Metody aktywizujące rozumiemy jako wskazówki, sposoby działania, które
> pomogą uczniom:
> - pogłębić zainteresowanie wspólną sprawą
> - przyswoić bez trudu nową wiedzę
> - rozwinąć własne pomysły
> - komunikować się
> - dyskutować i spierać się na różne tematy
>
> Bardzo ważną rolę odgrywa przygotowanie nauczyciela do lekcji. Nauczyciel
> pracujący metodami aktywizującymi po pewnym czasie odchodzi od roli
> nauczyciela - eksperta w kierunku nauczyciela:
> - doradcy - który jest do dyspozycji uczniów, gdy mają problem z
> rozwiązaniem zadania
> - animatora - który przygotowuje materiał do pracy, inicjuje metody i
> objaśnia ich znaczenie, przedstawia cele uczenia się
> - obserwatora i słuchacza - który obserwuje uczniów podczas ich pracy na
> lekcji oraz dzieli się z nimi swoimi spostrzeżeniami
> - uczestnika procesu dydaktycznego - który musi być wzorem dla swoich
> uczniów
> - partnera - który modyfikuje przygotowaną wcześniej lekcję w zależności od
> zaistniałej sytuacji w klasie
> Z punktu widzenia przyszłego dorosłego życia ucznia, ważne jest by:
> - umiał on współpracować i współdziałać w każdym zespole
> - potrafił nie tylko rozsądnie mówić, ale przede wszystkim słuchać co mówią
> inni
> - potrafił słuchać samego siebie
> - potrafił kierować, przewodniczyć pracy w grupie, ale potrafił też
> podporządkować się kierującemu
> - umiał rozmawiać, dyskutować używając argumentów
> - potrafił przekonywać i umiał docenić wagę padających kontrargumentów
>
> W procesie dydaktycznym nie ma idealnych rozwiązań. Każda metoda ma swoje
> mocne i słabe strony. Nauczyciel i uczeń potrzebują zweryfikowanych w
> praktyce wskazówek, jak optymalnie wykorzystać dany pomysł, na co zwracać
> uwagę, czego unikać. Metody bez powiązania z celami, treściami, ramami
> organizacyjnymi, a przede wszystkim z potrzebami ucznia i preferencjami
> nauczyciela nie mają wartości. Efektem tego może być na lekcji:
> - hałas
> - brak czasu na sporządzenie notatki do zeszytu
> - brak kontroli nad pracą uczniów
> - rozmowa uczniów nie na temat
> - praca tylko uczniów zdolniejszych, (słabsi będą przeszkadzać)
>
> Należą do nich następujące metody:
>
> . twórcze rozwiązywanie problemów (np. "burza mózgów", "technika
> 635"),
>
> . projekt,
>
> . drama, odgrywanie ról,
>
> . diagramy przyczynowo- skutkowe,
>
> . piramidy priorytetów,
>
> . drzewka decyzyjne,
>
> . mapy pojęciowe,
>
> . analizy gwiazdy pytań, pola sił...
>
> . działania terenowe,
>
> . przeprowadzanie doświadczeń,
>
> . ekspresja plastyczna, muzyczna, literacka, ruchowa,
>
> . i wiele innych.
>
> Do bliższego omówienia wybrałam kilka ciekawszych metod.Jako pierwszą
> przedstawię metodę "TWÓRCZEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW". Wszyscy ludzie mają
> pewien potencjał twórczy wyrażający się w każdej dziedzinie życia.
> Nauczyciel powinien pomagać uczniom w rozpoznawaniu ich potencjału twórczego
> i stylu wyrażania twórczości oraz w pełnym urzeczywistnieniu ich możliwości.
> W metodzie twórczego rozwiązywania problemów ważne jest, aby wiedzieć z
> której z 5 zasad twórczego myślenia chcemy skorzystać.
>
> 1. Zasada wartościowania z perspektywy czasowej (odroczonej oceny).
>
> 2. Zasada wielości - im więcej skojarzeń, tym lepiej.
>
> 3. Zasada wolnych skojarzeń.
>
> 4. Zasada kombinacji pomysłów .
>
> 5. Zasada stosowania analogii i metafor.
>
> Jedną z technik twórczego rozwiązywania problemów , w której wykorzystuje
> się zasadę wielości skojarzeń jest "TECHNIKA 635". Polega ona na tym, że:
> 6 osób wypisuje na formularzach po
> 3 pomysły rozwiązania danego problemu
> 5 razy podaje się formularz z wypisanymi pomysłami sąsiadowi (z lewej
> strony).
> Sesje generowania pomysłów trwają początkowo po 6 minut, później o minutę
> dłużej (7,8,9) Możliwość odczytania pomysłów już zapisanych wcześniej jest
> czynnikiem stymulującym powstawanie nowych. Zaletą tej metody jest łatwość
> stosowania, a jednocześnie intensywność pracy .
> "BURZA MÓZGÓW" jest metodą grupowego atakowania problemów, opracowana
> została przez A.Osborna, ma ona charakter sesji, podczas której
> uczestniczące w niej osoby zgłaszają wszystkie nasuwające się pomysły
> rozwiązania problemu{ zgodnie z zasadą wolności skojarzeń) , powstrzymując
> się od ich wartościowania i oceniania (zastosowana jest tu zasada odroczonej
> oceny). Metoda ta pobudza i ułatwia proces twórczego myślenia. Należy tutaj
> dodać, że jest to metoda niesłychanie żywiołowa, głośna i spontaniczna,
> dlatego nauczyciel podejmujący ją musi posiadać cechy organizatorskie,
> doskonałą podzielność uwagi i wielki takt pedagogiczny.
>
> W technice 635 i "burzy mózgów" pomysły po zakończeniu fazy podlegają
> ewaluacji, czyli analizie, interpretacji i formułowania wniosków oraz ocenie
> i refleksji.
>
> Inną ciekawą metodą pracy z uczniem jest "DRAMA". Jest to z kolei metoda
> bazująca na zachowaniach szczególnie bliskich dzieciom: zabawie, grach,
> umiejętności życia fikcją, improwizacji słownej, muzycznej, plastycznej i
> ruchowej. Drama to sposób pracy z uczniem, którego podstawą jest fikcja,
> wyobrażeniowa sytuacja, powstająca, gdy kilka osób we wspólnej przestrzeni
> przedstawia coś, co nie jest w danym czasie obecne, używając jako środków
> wyrazu swoich ciał i głosów. Istotą dramy jest odgrywanie ról. Wprowadzając
> na swoje zajęcia dramę nauczyciel musi dokładnie wiedzieć w jakim celu to
> robi. Drama służy realizowaniu celów związanych z rozwojem dziecka i nie
> może być "sztuką dla sztuki". Może w niej uczestniczyć cała klasa, powinna
> się odbywać w pomieszczeniach przestronnych i wolnych od mebli, albo w
> otwartej przestrzeni, która bardzo pobudza wyobraźnię i inspiruje dzieci do
> działania.
>
> Sama drama jest formą improwizacji, lecz wymaga od nauczyciela starannego
> przemyślenia musi on ustalić wcześniej:
>
> . Jaki jest cel podejmowanego tematu?
>
> . Czy drama stanowić będzie tylko fragment analizy tematu, czy też
> cały blok zajęciowy?
>
> . Jak zaplanowana została struktura zajęć ?
>
> . Jakich użyje się technik podstawowych ?
>
> . Z jakich materiałów pomocniczych trzeba skorzystać ?
>
>
> Drama opiera się na wyobrażeniu sobie określonych sytuacji. W celu
> wzmocnienia lub pobudzenia wyobraźni dobrze jest dodać realnie istniejący
> przedmiot, który do naszej rzeczywistości przedostał się jakby ze świata
> kreowanego. Na przykład przygotowując dramę na temat odkryć geograficznych
> można przynieść do klasy starą, omszałą butelkę, wewnątrz której znajduje
> się znaleziony po latach list, informujący o odkryciu nowej wyspy... Lekcję
> historii można rozpocząć od wykorzystania dokumentu, fotografii, fragmentu
> pamiętnika lub przedmiotu związanego z danym tematem. Na lekcjach nauczania
> zintegrowanego omawiając baśnie wykorzystać element stroju baśniowej postaci
> itp. Elementy te natychmiast pobudzą zainteresowanie uczniów. Na lekcjach
> matematyki przedstawiając wielokąty przygotować modele figur, a dla uczniów
> role wcielające się w poszczególne figury jako rodzinę.
>
> W trakcie rozwijania dramy należy "iść za uczniem" śledząc jego tok myślenia
> i przekładanie go na działanie. Jeśli zdarzy się sytuacja, że kreowana
> sytuacja nie jest zgodna ze scenariuszem, jednak za jej pomocą można uzyskać
> ważne efekty wychowawcze czy poznawcze należy odejść od koncepcji. Natomiast
> kiedy sytuacja wymyka się spod kontroli należy zareagować, ale w taki
> sposób, aby uczniowie nie poczuli, że im coś zostaje narzucone wbrew woli.
>
> Podczas dyskusji po dramie należy dać możliwość swobodnego wypowiadania się
> uczestnikom, ale pamiętać należy, że ważniejsze jest samo pobudzenie
> refleksji, niż tak zwane ostateczne wnioski. Efektem pracy metodą dramy w
> młodszych klasach może być:
>
> . pozbycie się strachu przed wystąpieniem przed klasą czy
> społecznością szkolną,
>
> . rozbudzenie zainteresowań sztuką, literaturą, teatrem, plastyką,
> muzyką,
>
> . rozbudzenie twórczej aktywności w wielu sferach działalności
> szkolnej i pozaszkolnej,
>
> . wzbogacanie zakresu słownictwa, umiejętności wyrażania myśli za
> pomocą języka,
>
> . zintegrowanie uczniów w klasie,
>
> . wzrost dyscypliny, wykształcenie umiejętności podporządkowania
> własnych potrzeb potrzebom klasy,
>
> . nabywanie umiejętności samokontroli,
>
> . rozwój poczucia humoru, otwartej postawy wobec życia, życzliwości
> i serdeczności.
>
>
> Kolejną aktywną metodą pracy z uczniem jest "PROJEKT EDUKACYJNY". Jako
> metoda pracy w systemie klasowo - lekcyjnym i poza nim pełni wielorakie
> funkcje:
>
> . motywacyjną,
>
> . poznawczą,
>
> . kształcącą,
>
> . wychowawczą,
>
> . samokształceniową,
>
> . integracyjną,
>
> . i wiele innych.
>
>
> Pracując tą metodą rozwijamy także u uczniów umiejętność współpracy w
> grupie, obserwowanie rzeczywistości i ustosunkowywanie się do niej,
> wdrażanie zdobytej wiedzy do praktycznego działania, samooceny i osiągania
> samodzielności. Metoda projektów to wspólne - grupowe wykonywanie jakiegoś
> przedsięwzięcia, którego ukończenie zaowocuje konkretnym, ma-terialnym
> wytworem. Szczególne zalety tej metody polegają na rozwijaniu umiejętności
> pracy grupowej, podejmowaniu różnych ról, komunikowaniu się w trakcie
> wykonywania projektu, przejmowaniu odpowiedzialności za własne uczenie się,
> korzystanie z różnych źródeł informacji, planowaniu działań oraz prezentacji
> wytworów.
>
> Wyróżnić można kilka rodzajów działań w realizacji metody projektów :
>
> 1. Organizacja wypraw jako forma poszukiwań, badań, przeżywania
> przygód. Odchodzenie od "wycieczek klasowych'' na rzecz "wypraw"
> zawierających elementy przygody oraz dążenia do osiągnięcia określonego celu
> (np. plenery artystyczne, trasy zadaniowe, zajęcia w muzeach, zabytkach
> galeriach, zajęcia poszukiwawcze).
>
> 2. Projektowanie i budowanie wystawy jako formy prezentacji efektów
> działań projektowych (połączone z wyprawami, spotkaniami z rodzicami), gdzie
> dzieci wspólnie opracowują plan wystawy, dzielą się zadaniami oraz
> prezentują swe dokonania.
>
> 3. Tworzenie muzeum jako zbioru problemowego, formy odpowiedzi na
> wcześniej sformułowane pytania czy zagadnienia (Co znaczy, że jestem stąd?
> Jak jest zbudowany świat? "Moja miejscowość", "Ślady", Co wiem na temat...?,
> itp.).
>
> 4. Projekty badawcze, techniczne pozwalające dzieciom na samodzielne
> poszukiwanie rozwiązań, np. w jaki sposób zbudować maszynę z określonych
> elementów? Jak zrobić własną mapę świata z oznaczeniem występowania zwierząt
> występujących w charakterystycznych strefach klimatycznych? Jak wykonać
> album o mojej miejscowości? Jak zrobić drzewo genealogiczne? Jak wykonać
> makietę miejscowości?, itp.
>
> 5. Projekty artystyczne - wernisaże, formy teatralne (te, które
> samodzielnie przygotowują dzieci wchodząc w role aktorów, scenografów,
> charakteryzatorów, itp.), muzyczne, działania konstrukcyjne realizujące
> wyraźne, sformułowane przez dzieci cele (np. wehikuł czasu, ba-śniolot, bal
> tematyczny, itp.).
>
> 6. Projekty literackie - tworzenie książek, drukowanie i włączenie do
> zbiorów biblioteki (np. antologia tekstów o psie, "zbiór bzdur", humor
> zeszytów klasowych, własna opowieść, opowieść dla przybysza za 100 lat,
> itp.).
>
>
> Metoda projektów daje szczególne możliwości dla działań długofalowych. Swoim
> zasięgiem może objąć zespół nauczycieli lub uczniów całej społeczności
> szkolnej realizujący np. projekt "Moja miejscowość", "Muzeum sztuki
> ludowej", albo projekt wychowawczy "Zdrowa klasa".
>
> Ostatnia omawiana metoda aktywna to "EKSPRESJA ARTYSTYCZNA. Poprzez
> twórczość artystyczną dzieci wyrażają swoje uczucia, wyobrażenia i
> przekazują swoją wiedzę. Ekspresja artystyczna stwarza równocześnie
> sprzyjające warunki dla rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka,
> doskonali jego procesy poznawcze oraz wpływa na ćwiczenie jego zmysłów i
> motoryki. Wzbogaca osobowość dziecka i daje niepowtarzalną okazję do
> doświadczania radości, tworzenia oraz cieszenia się efektem swojej pracy.
> Wyniki takie można osiągnąć w następujących formach poprzez:
>
> . działalność plastyczną,
>
> . ekspresję muzyczną,
>
> . twórczość literacką,
>
> . ekspresję ruchową.
>
> . oraz inne formy będące połączeniem dwu lub kilku wcześniej
> wymienionych.
>
> W proponowanych zajęciach twórczych stosuje się różnorodne sposoby
> pobudzania wyobraźni i wrażliwości dzieci. Sięgnąć można do tekstów
> literackich, utworów muzycznych, dzieł plastycznych, zapewniając
> równocześnie kontakt z dziełami sztuki. Można także odwołać się do
> obserwacji otaczającej nas rzeczywistości, ćwicząc u dzieci
> spostrzegawczość, pamięć, koncentrację uwagi i zaspokajając naturalną
> ciekawość świata. Nauczyciel powinien zaznajomić uczniów z bogactwem środków
> wyrazu i technik oraz zaproponować korzystanie z różnych materiałów,
> narzędzi, instrumentów. Podczas zajęć powinna panować swobodna i bezpieczna
> atmosfera pracy twórczej, aby dzieci mogły rozmawiać i wymieniać poglądy,
> dzielić się doświadczeniem i samodzielnie decydować o tym , kiedy praca jest
> skończona, albo spróbować ponownie , jeśli nie są zadowolone ze swego
> dzieła.
>
> Zaproponowanie dzieciom pracy w grupach stworzy im możliwość samodzielnego
> organizowania swojej pracy, doskonalenia umiejętności komunikowania się z
> innymi, wzajemnego inspirowania się i wspierania nawzajem. Powstaje szansa
> stworzenia wspólnego dzieła, z którym wszyscy się identyfikują i cieszą.Po
> każdych takich zajęciach należy wytwory dzieci, ich dzieła wyeksponować i
> zaprezentować, można utrwalić na fotografiach lub przechowywać w teczkach
> uczniów. Zamiast oceniania dobrze jest zaproponować omówienie prac,
> zinterpretowanie, bądź wybór naj-piękniejszej pracy.
>
> DRZEWKO DECYZYJNE
> Metoda ta służy rozwijaniu umiejętności dokonywania wyboru i podejmowania
> decyzji z pełną świadomością skutków, które ta decyzja może przynieść. Uczy
> dostrzegania związków między różnymi możliwościami rozwiązań rozważanego
> problemu, ich konsekwencjami oraz wartościami uznawanymi przez osobę
> podejmującą decyzję. Rozwiązanie problemu przedstawia się w sposób graficzny
> na schemacie drzewka decyzyjnego. Jest to praca w grupach. Przebieg:
>
> Postawienie problemu do rozwiązania.
> Dyskusja na temat tego problemu: dlaczego tak się stało?, jakie były powody
> takiego postępowania?
> Wypełnianie drzewka zaczyna się od dołu, od wpisania problemu.
> Uczniowie proponują trzy najefektywniejsze i najszybsze według nich
> rozwiązania problemu.
> Następnie grupy analizują pozytywne i negatywne skutki zaproponowanych
> rozwiązań i zapisują je.
> Na końcu uczniowie określają cele i wartości proponowanych rozwiązań.
> Poszczególne grupy prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy.
> Metoda ta zajmuje całą jednostkę lekcyjną. Rolą nauczyciela jest czuwanie
> nad prawidłowym wykorzystaniem czasu, natomiast nie podsuwa on uczniom
> argumentów, nie ocenia i nie komentuje ich w trakcie pracy.
>
>
> Najważniejszym elementem zajęć aktywizujących jest fakt, że dziecko
> samodzielnie, lub w grupie wykonuje jakieś działanie, które sprawia mu
> satysfakcję, a nie zdaje sobie sprawy z faktu, że w ten sposób uczy się i
> rozwiązuje problemy. Dlatego tak ważne jest stosowanie metod aktywizujących
> w procesie dydaktycznym.
>
>
>
> 2. W jaki sposób indywidualizujesz pracę swoich uczniów?
>
> W nauczaniu zindywidualizowanym prowadzący zajęcia kieruje swoją uwagę na
> poszczególnych uczniów i dostosowuje nauczanie do ich predyspozycji. W takim
> trybie każdy uczeń w klasie pracuje w swoim własnym rytmie i na odpowiednim
> dla siebie poziomie.
>
> Zasadę indywidualizacji nauczania nauczyciel można realizować na różne
> sposoby np.
>
> przez prowadzenie lekcji na kilku poziomach nauczania,
> Rozróżniamy dwa rodzaje pracy grupowej:
> I. Każda grupa składa się z uczniów o zróżnicowanych
> uzdolnieniach i wiadomościach. Pozwala to nauczycielowi na lepsze
> wykorzystanie możliwości młodzieży, większe zaangażowanie ich w pracę i
> zwiększenie różnorodności przekazywanej wiedzy. Dodatkowo uczniowie mniej
> zdolni współpracując z uczniami zdolniejszymi uczą się także od nich. Na
> początku tak prowadzonych zajęć uczniowie słabi często tylko przysłuchują
> się wypowiedziom swoich kolegów w zespole i powtarzają ich wnioski, ale
> stopniowo rozpoczynają także próbę własnych sił. Dzięki udanemu udziałowi w
> pracach i osiągnięciach grupy uczniowie mniej zdolni nabierają więc wiary we
> własne możliwości i uzupełniają brakujące wiadomości. Praca każdego ucznia w
> zespole wdraża go do logicznego myślenia i poprawnego formułowania myśli,
> wniosków, a to m.in. decyduje o jego powodzeniu i rozwoju w klasie.
> Referowanie wyników pracy grupy nauczyciel może polecić najsłabszemu
> uczniowi w zespole, a jego wypowiedź inni koledzy będą ewentualnie
> uzupełniać.
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin