Podrecznik oficera v3(1).pdf

(772 KB) Pobierz
Microsoft Word - Podrecznik oficera v3-poprawiona v2.doc
Sail Training Association Poland
Podręcznik Oficera Wachtowego
STS Pogoria
Wydanie 3
Janusz Kozak
Andrzej Szlemiński
Gdynia 2001
116174778.007.png 116174778.008.png
Podręcznik Oficera Wachtowego
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Regulamin STS”Pogoria”
5
2.1. Postanowienia ogólne
2..2. Organizacja załogi statku
2.3. Organizacja życia i służby na statku
2.4. Alarmy i wymagania bezpieczeństwa
2.5. Przepisy końcowe
Załącznik 1: Instrukcje dla oficerów - Program szkolenia
13
Załącznik 2: Grafik wacht
15
3. Organizacja załogi, życia i służby na statku
16
3.1. Struktura zarządzania
3.2. Zachowanie na statku
4. Sposób wykonywania obowiązków przez oficera wachtowego
18
5. Obsługa statku
21
5.1 Takielunek
5.2. Stawianie sztaksli
5.3. Zrzucanie sztaksli
5.4. Stawianie grotżagla
5.5. Zrzucanie grotżagla
5.6. Stawianie i zrzucanie bezana
5.7. Stawianie żagli rejowych
5.8. Zwijanie żagli rejowych
5.9. Brasowanie
6. Alarmy i role alarmowe
24
6.1. Alarm pożarowy
6.2. Alarm opuszczenia statku
6.3. Alarm innych zagrożeń
Alarm wodny
Alarm “człowiek za burtą”
7. Manewry i komendy
26
7.1. Zwrot przez sztag
7.2. Zwrot przez rufę
7.3. Manewry portowe
8. Informacje techniczne
29
8.1. Układ i nazwy olinowania i żagli
8.2. Rozmieszczenie lin olinowania ruchomego na kołkownicach
8.3. Rozmieszczenie wyposażenia przeciwpożarowego
8.4. Plan rozmieszczenia koi
2
116174778.009.png 116174778.010.png
Podręcznik Oficera Wachtowego
8.5. Plan rozmieszczenia środków ratunkowych
8.6. Elektroniczne wyposażenie nawigacyjne
34
8.5.1. GPS SHIPMATE CP30
8.5.2. RADAR AINRITSU
8.5.3. ECHOSONDA SI-TEX
8.5.4. RADIOTELEFON SKANTI VHF 1000 DSC
3
116174778.001.png 116174778.002.png
Podręcznik Oficera Wachtowego
1. Wprowadzenie
Kiedy obejmujesz funkcję oficera wachtowego STS “Pogoria” będziesz spełniał
poczwórną rolę:
a. dowódcy wachty morskiej (nawigacyjnej lub kotwicznej), portowej i gospodarczej
b. przełożonego i instruktora swojej wachty jako grupy młodzieży
c. osoby zapewniającej młodzieży osobiste bezpieczeństwo
d. współpracownika i kolegi załogi stałej
Oczekujemy od Ciebie:
wiedzy żeglarskiej na poziomie minimum jachtowego sternika morskiego w stopniu
przynajmniej dobrym;
znajomości regulaminu STS “Pogoria”;
znajomości zasad i procedur wyłożonych w niniejszym podręczniku;
pogodnego usposobienia i przyjaznego stosunku do bliźnich, szczególnie młodzieży. Mile
widziane są talenty organizacyjne i wychowawcze, o kwalifikowanych pedagogach nie
wspominając. Jeżeli natomiast czujesz się sfrustrowany swoją sytuacją życiową i pragniesz
poprawić swoje samopoczucie poprzez odegranie się na bliźnich, szczególnie młodzieży -
znajdź sobie inny statek
przynajmniej podstawowej znajomości języka angielskiego
Zakładamy, że jesteś osobą bez nałogów. Jeśli tak nie jest - nie przyłączaj się do nas.
Nasza działalność nazywa się “sail training”. Polega ona na stwarzaniu młodzieży, w tym
tej bez wyszkolenia żeglarskiego, możliwości bycia marynarzem na żaglowcu przez
pewien okres czasu. Dostrzegamy w tym szansę uzmysłowienia sobie przez młodzież
wartości zespołowego wysiłku (nikt nie obsłuży żagli sam), faktu, że szereg czynności
ktoś musi wykonać, aby otoczenie było przyjazne, a których często nie robią w swoich
domach (np. czyste toalety), oraz potrzeby tolerancji dla zachowań innych ludzi poprzez
życie we wspólnych pomieszczeniach, a także szansę wywarcia na niektórych
osobników presji psychicznej dla eliminacji zachowań społecznie nie akceptowalnych.
Nie zajmujemy się szkoleniem żeglarskim w sensie realizacji programu szkolenia PZŻ,
a ograniczamy się do metodycznego przekazania wiedzy niezbędnej dla obsługi statku.
Jednakże osoby zainteresowane poszerzaniem swojej wiedzy żeglarskiej zawsze mają
taką możliwość.
4
116174778.003.png 116174778.004.png
Podręcznik Oficera Wachtowego
2.
REGULAMIN STS "POGORIA"
2.1. Postanowienia ogólne
1. Niniejszy regulamin określa zasady organizacji życia i przebiegu służby na pokładzie
STS "Pogoria" zwanego dalej "statkiem".
2. W sprawach nie określonych regulaminem obowiązują:
- przepisy kodeksu morskiego,
- zasady dobrej praktyki morskiej,
- zarządzenia kapitana statku.
3. Odstępstwa od niniejszego regulaminu są dopuszczalne w uzasadnionych przypadkach
wyłącznie w rejsach czarterowych i promocyjnych.
2..2. Organizacja załogi statku
A. Załoga stała
1. Załogę stałą stanowią - starszy oficer, mechanik, bosman, motorzysta, kucharz. W
uzasadnionych przypadkach obsada załogi stałej może być zmieniona przez armatora
pod warunkiem zapewnienia możliwości wypełnienia przez nią obowiązków opisanych w
następnych punktach.
2. Szczegółowy zakres obowiązków załogi stałej określają załączniki do umowy o pracę.
Starszy oficer jest bezpośrednim przełożonym załogi stałej i odpowiada za
wyposażenie i majątek ruchomy oraz utrzymanie statku w stanie zdatnym do żeglugi, w
tym za stan urządzeń nawigacyjnych i radarowych, pomocy nawigacyjnych, szkolenie
załogi i prowadzenie alarmów ćwiczebnych oraz kontrolę stanu bezpieczeństwa p. poż.
Odpowiada również za ważność dokumentów statku oraz prowadzenie dokumentacji
finansowej i inwentarzowej oraz rozliczanie prowiantu.
Mechanik jest kierownikiem działu maszynowego, podlega st. oficerowi. Odpowiada za
stan techniczny siłowni, urządzeń pomocniczych tj: maszynki sterowej, windy kotwicznej,
chłodni, instalacji elektrycznych wraz ze światłami nawigacyjnymi oraz gospodarkę
wodą, paliwem, olejami i smarami.
Bosman jest kierownikiem działu pokładowego, podlega starszemu oficerowi.
Odpowiada za stan techniczny urządzeń pokładowych (w tym sprzętu i urządzeń
cumowniczych), żagli i olinowania oraz sprzętu ratowniczego. Odpowiada też za klar i
czystość statku i za właściwą konserwację antykorozyjną.
Motorzysta podlega mechanikowi i pod jego kierownictwem przeprowadza naprawy i
konserwacje urządzeń maszynowych, elektrycznych i instalacji.
5
116174778.005.png 116174778.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin