pelna-wersja-sztuczna-inteligencja_sztuin.pdf
(
7016 KB
)
Pobierz
656474579 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Sztuczna
SPIS TRECI
Inteligencja
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Marek Kasperski
ISBN: 83-7361-026-X
Format: B5, stron: 236
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Czy mo¿na zbudowaæ wiadom¹ maszynê, sztuczny mózg? Czy te¿ w naszych
umys³ach tkwi jaki element, którego nie da siê uchwyciæ w programach
komputerowych? Mo¿e takim nieuchwytnym elementem jest ludzka wiadomoæ?
Systemy komputerowe wykazuj¹ce zdrowy rozs¹dek i dysponuj¹ce ogromn¹ wiedz¹,
zdolne do dialogu z cz³owiekiem mog¹ siê pojawiæ jeszcze w tym dziesiêcioleciu.
Celem i przedmiotem badañ specjalistów od Sztucznej Inteligencji s¹ maszyny, które
potrafi³yby rozwi¹zywaæ zadania, podejmowaæ decyzje, a mówi¹c ogólniej —
rozumowa³yby na wzór cz³owieka. Badania nad Sztuczn¹ Inteligencj¹ rozwijaj¹ siê
obecnie bardzo dynamicznie, a ich wyniki s¹ wykorzystywane w wielu dziedzinach:
pocz¹wszy od gier komputerowych, przez robotykê po systemy rozpoznawania mowy
i obrazów.
Ksi¹¿ka niniejsza ma jednak du¿o szerszy zakres - tematycznie obejmuje zagadnienia
z zakresu ogólnie rozumianej Sztucznej Inteligencji, filozofii tej dziedziny i nauk
kognitywnych. Zagadnienia te mo¿na powi¹zaæ m.in. z logik¹, informatyk¹, lingwistyk¹,
psychologi¹. Przedstawia bogat¹ historiê badañ nad SI, wspó³czesne osi¹gniêcia,
a tak¿e prezentuje kierunki, w których badania te maj¹ szansê siê rozwin¹æ.
Znajdziesz w niej próbê odpowiedzi na pytania, zwi¹zane z tematem SI praktycznie
od samego pocz¹tku:
• Czy maszyna mo¿e myleæ?
• Czy myl¹ca maszyna bêdzie równoznaczna ze sztucznym cz³owiekiem?
• Dlaczego chcemy budowaæ maszyny myl¹ce?
• Czy maszyna myl¹ca bêdzie mieæ prawa cz³owieka?
• Czy grozi nam "bunt robotów"?
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
Kilka słów od Autora..........................................................................7
Przedmowa......................................................................................11
Wstp.............................................................................................13
Rozdział 1. Wczoraj...........................................................................................23
1.1. Mit Golema. Maszyna jak człowiek?.....................................................................23
1.1.1. Maszyna mylca?...................................................................................24
1.2. Pionierskie pomysły na temat maszyn mylcych....................................................32
Rozdział 2. Dzisiaj .............................................................................................41
2.1. Współczesno". Pocztki.....................................................................................41
2.2. Test Turinga......................................................................................................47
2.2.1. Test Turinga — zarzuty przez niego samego wyszukane
i przeze( rozwa)one................................................................................51
2.2.2. Test Turinga — zarzuty przez krytyków postawione
i obrona przez Autora tej pracy czyniona...................................................69
2.2.3. Test Turinga — konsekwencje..................................................................78
2.3. Testament Turinga. Drogi rozwoju Sztucznej Inteligencji (1950 – 2000).....................84
2.3.1. W poszukiwaniu inteligencji. Szachy, warcaby i gry współczesne................87
2.3.2. Dowodzenie twierdze( logiki i matematyki..............................................100
2.3.3. Rozpoznawanie obrazów........................................................................121
2.3.4. Uczenie maszyn (machine learning).........................................................138
2.3.5. Analiza mowy i j;zyka. Problemy z rozumieniem.....................................140
2.4. Sztuczny mózg — sztuczne sieci neuronowe (Neural Network).
Ku metaforze komputerowej..............................................................................166
2.4.1. Od sztucznych sieci neuronowych do sztucznego mózgu.
Maszyna typu B w wietle projektu CAM-Brain.......................................177
2.4.2. Cog, Aibo… Problem intencjonalnoci i problem ciała..............................183
Rozdział 3. Jutro .............................................................................................201
3.1. Zmierzch klasycznych komputerów?..................................................................201
3.1.1. Alternatywne modele maszyn informatycznych........................................204
3.2. Wybrane implikacje SI.....................................................................................209
3.2.1. Korzyci...............................................................................................210
3.2.1. Zagro)enia............................................................................................212
Podsumowanie ..............................................................................217
Bibliografia....................................................................................223
Skorowidz osobowy........................................................................237
Skorowidz rzeczowy.......................................................................239
Rozdział 1.
Wczoraj
Problem (...) nie bdzie w pełni okrelony dotd,
a podamy znaczenie słowa „maszyna”.
Turing 1972, s. 76.
1.1. Mit Golema. Maszyna jak człowiek?
W bogatej literaturze wiatowej, która wiadczy o bogactwie kultur staro ytnych, mo na
ju dopatrzy$ si% odwa nie stawianego pytania:
Czy człowiek jest zdolny skonstru-
owa$ maszyn na wzór i podobie&stwo swoje?
Na przykład w staro ytnej Grecji próby odpowiedzi na owo pytanie wywodziły si%
z mitów dotycz*cych powstania człowieka. Mity te bardzo cz%sto wi*zały człowieka
z majestatem Boga
1
i ziemi* jako substancj*, z której człowiek miał powsta$
2
. Jak
ogólnie wiadomo, Grecy (zwłaszcza przed etapem demitologizacji — procesu zapo-
cz*tkowanego przez pierwszych filozofów, przede wszystkim Talesa, a maj*cym na
celu racjonalne wyjanianie wiata) opisywali wiat za pomoc* metafor i postrzegali
go przez pryzmat mitów. W przypadku interesuj*cego nas pytania —
Czy człowiek
moe skonstruowa$ maszyn, która docignie
(a dalej, przecignie)
go we wszystkim?
— powstały mi%dzy innymi wymienione poni ej mity.
). W micie tym mo liwo$ skonstruowania
człowieka z ziemi ( ycia z materii nieo ywionej) przejawia si% poprzez moc
jednego z bogów, Hefajstosa. On to za namow* innego boga — Zeusa, ulepił
z gliny kobiet% nie do$, e yw*, to na dodatek tak pi%kn*, i pó7niej polubił
j* jeden z bohaterów — Epimeteus, co w ostatecznoci doprowadzi$ miało do
wielu nieszcz%$.
1
W staroytnej Grecji, z jednym z wielu Bogów.
2
Por. chociaby M. Eliade, Historia wierze i idei religijnych, tłum. S. Tokarski, Warszawa 1997, t. 1/3,
ss. 107, 108, t. 3/3, ss. 11 – 13.
Mit o stworzeniu Pandory (
24
Sztuczna Inteligencja
). To mit nie tylko o utworzeniu sztucznego
człowieka, ale i przykład opowieci ukazuj*cej to, jak miło$ potrafi by$ silna.
Jeden z bogów, pod wpływem płaczu Laodamii nad swoim zmarłym m% em,
nie posiadaj*c mocy wskrzeszania, ulepił z gliny jego „duplikat” (jakby klon).
µ
). To historia bardzo nieszcz%liwego króla-
-technika, który całe swe ycie (jak niejednokrotnie współczeni badacze SI)
powi%cił na stworzenie „ ywej rze7by”, w tym wypadku kobiety doskonałej.
Gdy w ko>cu udało mu si% j* wyrze7bi$ w kamieniu — odłupuj*c to, co nie
potrzebne — pora ony widokiem swojego dzieła i poruszony pi%knem pos*gu,
dokonał rzeczy niesłychanej — zakochał si%. W odpowiedzi na jego modły,
Afrodyta o ywiła kamienn* kobiet%, która odt*d nosiła imi% Galatea. Historia
ta, cho$ nieco naiwna w swej treci, do dzi skrz%tnie wykorzystywana jest
w psychologii jako ilustracja zjawiska personifikowania przedmiotów
(na przykład myl*cych komputerów). W rozdziale 3. — „Jutro” jeszcze
wróc% do tej nazwy.
µ
. W bardziej znanej wersji mitu Dedal
przy swoim boku ma syna, Ikara, w innej za — glinianego (b*d7 z br*zu jak
inne 7ródła donosz*)
robota
— Talosa. O historii tej pisał mi%dzy innymi
Platon w
Menonie
3
.
)
i Dedal (
)
To oczywicie tylko niektóre historie staro ytnych, które poruszaj* temat mo noci
stworzenia przez człowieka istoty, która by mu dorównywała. W innych tradycjach
równie mo na znale7$ podobne opowieci. Na przykład w tradycji ydowskiej tzw. mit
Golema — postaci ulepionej z gliny przez astronoma, alchemika i kabalist%, rabbiego
Liw% ben Becalela, który ył w XVI wieku w czeskiej Pradze.
Poj%cie „Golema” mo e wydawa$ si% w swej treci sprzeczne przez to, e okrela
yw
maszyn
— zestawienie poj%$ co najmniej zastanawiaj*ce. Współczenie stało si% ono
podstaw*, na której powstała ksi* ka Stanisława Lema,
Golem XIV
— opowie$
o inteligentnej ze wszech miar maszynie. Czy ywej? Sprawa otwarta.
Mo na teraz — albo nawet nieco wczeniej — zada$ pytanie: jak maj* si% powy sze
historyczne wtr*cenia do tytułu całej prezentowanej rozprawy? Odpowiem! Jeli po-
traktujemy tematyk% Sztucznej Inteligencji jako problem natury li tylko technicznej,
to w zasadzie nie maj* si% w aden sposób. Jednak e sprawa przedstawia si% inaczej,
jeli potraktujemy wyró nione pytanie w sposób ontologiczny — jako pytanie o
mo-
liwo$
istnienia sztucznej inteligencji — wówczas widoczna stanie si% tradycja tego
pytania, którego wa no$ objawia si% poprzez historyczno$ zagadnienia.
1.1.1. Maszyna mylca?
Główny problem ksi* ki —
Czy maszyna moe myle$?
— jest współczesn* odmian*
pytania:
Jaka relacja zachodzi pomidzy umysłem i ciałem?
Albo — ze wzgl%dów
czysto medycznych —
umysłem a mózgiem
. Jeli stwierdzimy, e relacja ta nie jest
3
Za: P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Zakład Narodowy im. Ossoli0skich, Wyd. II,
Wrocław 1990, s. 69; Platon, Menon, PWN, Warszawa 1991, s. 97, paginacja 2.
Mit o Laodamii (
Mit o Pygmalionie (
Talos (
T
Rozdział 1.
Wczoraj
25
mo liwa do uchwycenia (jak czyni* to niektóre pr*dy filozofii), to wówczas jasnym
stanie si%, e maszyny myl*cej aden z ludzi nie skonstruuje. Jeli za podczas roz-
wa a> okazałoby si%, i relacja ta jest mo liwa do uchwycenia i jest odwzorowywalna,
wówczas na nasze pytanie odpowiemy pozytywnie.
René Descartes (1596 – 1650)
W XVII wieku francuski filozof, René Descartes, postawił pytanie o relacj% mi%dzy
ciałem a umysłem. W literaturze przyj*ł on nazw% „problem umysłu i ciała” (z ang.
mind-body problem
). Jego efektem stało si% przyznanie przez samego autora odmien-
nych jakoci poszczególnych, wyró nionych ju w samej nazwie, członów relacji
4
.
Chocia mo e (…) posiadam ciało, które ze mn* jest bardzo cile zł*czone, niemniej
jednak jest rzecz* pewn*, e zaiste ja jestem czym ró nym od mego ciała i bez niego
mog% istnie$ — poniewa z jednej strony posiadam jasn* i wyra7n* ide% siebie samego
jako rzeczy myl*cej (
Res cogitans
, przyp. M. J. K.) tylko, a nie rozci*głej, a z drugiej
strony wyra7n* ide% ciała jako rzeczy rozci*głej (
Res extensa
, przyp. M. J. K.) tylko,
a nie myl*cej.
5
To włanie odmienno$
res cogitans
i
res extensa
powoduj* dualizm substancji, jak
zwykło si% nazywa$ powy sz* postaw%. Materii, jak wnosił Kartezjusz i inni za nim,
dana jest rozci*gło$ jako jej główny atrybut. Inaczej z umysłem; jemu —
res cogitans
— przynale y atrybut mylenia. I tu pojawia si% dusza — równowa na w tamtych
czasach poj%ciu umysłu — która zbudowana jest z samej substancji myl*cej. W rezul-
tacie te odpowied7, której udzieliłby Kartezjusz na pytanie o mo liwo$ zrealizowania
maszyny myl*cej, brzmiałaby najprawdopodobniej:
Realizacja taka jest niemoliwa!
6
Dlaczego? Bo nasza maszyna (komputerowy
hardware
) — jako ciało z materii — nale y
do innego porz*dku ni niematerialne
res cogitans
(w komputerowej metaforze przy-
bieraj*cy posta$
software
).
4
Jak to trafnie wyraził David Hume w Badaniach dotyczcych rozumu ludzkiego: „Czy istnieje w całej
przyrodzie zasada bardziej tajemnicza ni poł=czenie duszy z ciałem, dzi>ki któremu domniemana
sybstancya duchowa zyskuje taki wpływ na materyaln=, e najsubtelniejsza my?l moe wprawi@ w ruch
najgrubsz= matery>.” [D. Hume, 2001, s. 66]
5
R. Descartes1989, s. 261.
6
To znaczy — w zasadzie w my?l tego, co napisał Kartezjusz — nie do ko0ca. Descartes nie uznawał
w ogóle moliwo?ci, by zaprogramowana maszyna mogła mówi@ w sensie generowania nowego zdania,
które nie zostałoby do0 wpisane wcze?niej (por. Descartes 1980, ss. 64 – 65). Gdyby jednak udało si>
tego dokona@ (oczywi?cie przy innych załoeniach metafizycznych ni samego Kartezjusza), co niechybnie
zakłada koncepcja maszyny my?l=cej w sensie Turinga (patrz: rozdział 2. „Dzisiaj”, s. 83), wówczas
najprawdopodobniej stwierdziłby, i maszyna ta niczym nie róni si> od człowieka (w sensie
funkcjonalnym, w dodatku tylko w sferze j>zykowej). Naley tutaj pami>ta@, i Kartezjusz wypracował
sobie bardzo oryginaln= koncepcj> zwierz=t-maszyn, wedle której, w ?wiecie realnym tylko człowiek
— dzi>ki darowi umysłu — nie jest istot= mechaniczn=, za? cały ?wiat przyrody jak najbardziej podlegał
mechanicystycznym prawom. Duy wpływ na takie, a nie inne pogl=dy Descartesa w sprawie problemu
mind-body miały pionierskie prace inynierów, zdolnych ju w tamtych czasach konstruowa@ pierwsze
„ywe” lalki. Mistrzostwo w tym zakresie osi=gni>to dopiero znacznie póLniej, za czasów omawianego
dalej La Mettriego. A niedo?cignionym mistrzem tamtej epoki był Francuz, Jacques de Vaucanson
(1709 – 1782), który skonstruował mi>dzy innymi model kaczki, zdolnej imitowa@ funkcje jelitowe.
Plik z chomika:
s_zbyszek
Inne pliki z tego folderu:
oryginal-net-framework-20-zaawansowane-programowanie_netfra.pdf
(18884 KB)
oryginal-opengl-cwiczenia_cwopgl.pdf
(5864 KB)
oryginal-programowanie-koncepcje-techniki-i-modele_progko.pdf
(19675 KB)
oryginal-programowanie-od-podstaw_progpo.pdf
(15296 KB)
oryginal-programowanie-w-ruby-od-podstaw_prubpo.pdf
(10068 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ◢◤ - FILMY NAPISY PL h-123456
- ◢◤ - FILMY DUBBING PL h-123456
- ◢◤- FILMY AVI - 123456
- ◢◤- FILMY RMVB - 123456
- ◢◤- FILMY HD - 123456
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin