oryginal-web-design-projektowanie-atrakcyjnych-stron-www_paswww.pdf

(98789 KB) Pobierz
656645867 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Web Design. Projektowanie
atrakcyjnych stron WWW
Autor: Ani Phyo
T³umaczenie: Marek Binkowski
ISBN: 83-7361-248-3
Tytu³ orygina³ u: Return on Design.
Smarter Web Design That Works
Format: B5, stron: 290
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Dzi z Internetu korzysta wiêcej ludzi — i wiêcej firm opiera na tym swoj¹ dzia³alnoæ —
ni¿ kiedykolwiek wczeniej. Jednak aby osi¹gn¹æ sukces w trudnych ekonomicznie
czasach, producenci stron internetowych musz¹ korzystaæ ze skromniejszych rodków
i jednoczenie tworzyæ bardziej efektywne witryny, które przynios¹ realny zysk.
W jaki sposób uzyskaæ taki wynik? Weteranka projektowania, Ani Phyo, przedstawia
sprawdzon¹ w boju i opart¹ na dowiadczeniach metodê skutecznego projektowania
witryn internetowych. Pokazuje ona, w jaki sposób kluczowe zasady projektowania
informacji z myl¹ o u¿ytkowniku mog¹ nadaæ kierunek ka¿demu projektowi
internetowemu sprawiaj¹c, ¿e witryna bêdzie bardziej efektywna, ³atwiejsza w u¿yciu
i lepiej spe³niaj¹ca za³o¿enia biznesowe. Wyjania, gdzie warto, a gdzie nie warto
oszczêdzaæ i na czym tak naprawdê polegaj¹ oszczêdnoci d³ugoterminowe.
Ani Phyo opisuje w tej ksi¹¿ce prosty i skuteczny siedmioetapowy proces tworzenia
serwisów internetowych.
• Oceñ obecn¹ witrynê klienta, zbadaj jego konkurencjê, precyzyjnie wyznacz
docelow¹ grupê odbiorców i pomó¿ zdefiniowaæ potrzeby i oczekiwania klienta.
• Zbuduj odpowiedni zespó³ do wykonania zadania.
• Utwórz modele charakterystycznych reprezentantów grupy docelowej i zastanów
siê, w jaki sposób bêd¹ korzystaæ z witryny.
• Ustal, jaka powinna byæ zawartoæ witryny i w jaki sposób powinna ona
funkcjonowaæ.
• Zaprojektuj profesjonalny schemat nawigacji i utwórz funkcjonalny prototyp,
by go przetestowaæ.
• Przeprowad kontrolowany test u¿ytecznoci — nawet w przypadku skromnego
bud¿etu — i maksymalnie skorzystaj z opinii i sugestii u¿ytkowników.
• Zbuduj mechanizmy, które pozwol¹ Ci pozyskiwaæ informacjê zwrotn¹ ju¿ po
uruchomieniu witryny, tak aby u¿ytkownicy mogli dostarczaæ wartociowych
opinii przydatnych w trakcie przysz³ych modernizacji.
Ksi¹¿ka przedstawia nie tylko proponowany przez autorkê schemat postêpowania, ale
tak¿e przeszkody i trudnoci, na jakie mo¿na napotkaæ w trakcie jego realizacji.
"WebDesign. Projektowanie atrakcyjnych stron WWW" to nieodzowna lektura zarówno
dla projektantów stron, jak i dla mened¿erów firm wiadcz¹cych us³ugi tworzenia stron
internetowych.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
656645867.002.png 656645867.003.png 656645867.004.png
Spis treci
Przedmowa............................................... 7
Od Autorki.............................................. 9
Wstp.................................................. 13
Podstawy projektowania interakcji z myl o u!ytkowniku 23
Co to jest projektowanie informacji? ...................... 23
Kto zajmuje si projektowaniem informacji? ................ 31
Co to jest uyteczno? ................................... 36
Podsumowanie .............................................. 42
Rozdział 1. Ustalanie wymaga' witryny.................. 45
Definiowanie podstawowych załoe& biznesowych ............. 45
Proces bada& .............................................. 47
Dobór cech i moliwoci witryny spełniaj,cych jej cele .... 69
Ocena witryny przeznaczonej do przeprojektowania .......... 71
Sprawd0 słuszno załoe& ................................. 76
Podsumowanie .............................................. 78
Rozdział 2. Scenariusze działa' u!ytkownika............ 79
Budowanie pozytywnych wrae& .............................. 79
Tworzenie modelu uytkownika i scenariusza jego działa& ... 82
Testowanie scenariuszy .................................... 88
Podsumowanie .............................................. 89
Rozdział 3. Dobór zawartoci witryny................... 91
Jak da uytkownikowi dokładnie to, czego potrzebuje ...... 91
Pomó zleceniodawcy zidentyfikowa potrzeby
dotycz,ce zawartoci witryny i ustali ich priorytety .... 102
Dobór struktury witryny .................................. 109
Tworzenie i testowanie spisu treci witryny .............. 122
Sprawd0 rezultaty ........................................ 126
Podsumowanie ............................................. 128
Rozdział 4. Tworzenie mapy witryny i schematów pracy
u!ytkownika ........................................... 129
Projektowanie efektywnej interakcji ...................... 129
Tworzenie mapy witryny ................................... 132
 
6 Web Design. Projektowanie atrakcyjnych stron WWW
Schematy pracy uytkownika ............................... 136
Testowanie i poprawianie schematu pracy uytkownika i mapy
witryny .................................................. 149
Podsumowanie ............................................. 150
Rozdział 5. Projektowanie schematu nawigacji i układu
dokumentów ............................................ 151
Od układu strony do prototypu ............................ 151
Schematy układu stron .................................... 153
Prototypy ................................................ 174
Podsumowanie ............................................. 179
Rozdział 6. Testowanie funkcjonalnego prototypu....... 181
Kontrolowany test uytecznoci ........................... 181
Testy formalne, czy nieformalne? ......................... 185
Dane jakociowe czy ilociowe? ........................... 189
Kontrolowany test nieformalny ............................ 194
Test formalny ............................................ 219
Prezentacja wyników testów i zalece& ..................... 220
Poprawianie projektu na podstawie wyników testu .......... 221
Podsumowanie ............................................. 226
Rozdział 7. Dalszy proces modyfikacji, rozwoju i
aktualizacji witryny .................................. 229
Czy było warto? .......................................... 229
Projekt informacji — od budowy do uruchomienia ........... 231
Uruchom witryn i rozpocznij proces od nowa .............. 241
Dodatek A Słowniczek.................................. 259
Skorowidz............................................. 269
Rozdział 3.
Dobór zawartoci witryny
Jeli ustaliłe ju, kto bdzie korzystał z witryny i jakie
czynnoci bd wykonywali jej uytkownicy, moesz przystpi
do dobierania treci i zawartoci witryny. Tok postpowania
na tym etapie zaley od typu witryny, któr projektujesz.
Jeli tworzysz witryn stanowic narzdzie, witryn, w
której dominuj transakcje, zakupy przeprowadzane drog
elektroniczn czy wyszukiwanie okrelonego rodzaju infor-
macji, przejd$ do rozdziału 4. („Tworzenie mapy witryny i
schematów pracy uytkownika”), a nastpnie wró do tego
rozdziału po wykonaniu opisanych tam zada+. Jeli jednak
głównym celem witryny jest prezentowanie treci informacyj-
nych, kontynuuj czytanie tego rozdziału.
W tym rozdziale omówimy projektowanie, planowanie i usta-
lanie struktury zawartoci witryny. Pokaemy te, jak pomóc
zleceniodawcy opracowa materiały na witryn w taki sposób,
by przypieszy proces jej produkcji. Zespół tworzcy wi-
tryn bdzie nieformalnie testował struktur zawartoci, by
upewni si, e prezentowane treci nie tylko satysfakcjo-
nuj docelowych uytkowników, lecz równie spełniaj zało-
enia biznesowe zdefiniowane przez zleceniodawc (rysunek
3.1).
Jak da uytkownikowi dokładnie to,
czego potrzebuje
Podobnie, jak gospodyni organizujca przyjcie stara si
przygotowa potrawy, które bd smakowały jej gociom, pro-
jektanci powinni serwowa uytkownikom witryny tak jej za-
warto, która zostanie przez nich uznana za atrakcyjn,
wyczerpujc i satysfakcjonujc. To dlatego zawsze nama-
wiam projektantów do powicenia czasu na sprawdzenie, czy
 
92 Web Design. Projektowanie atrakcyjnych stron WWW
prezentowane treci bd pokrywały si z zainteresowaniami
i oczekiwaniami docelowych uytkowników, ujawnionymi we
wczeniejszym procesie bada+ i testów (rysunek 3.2).
Rysunek 3.1.
Dobór zawartoci
witryny z myl o
uytkowniku
Rysunek 3.2.
Wzbud apetyt.
Powi czas na
ustalenie,
co uytkownicy
lubi, zaprezentuj
to moliwie
atrakcyjnie i
spraw,
by mieli ochot na
wicej
656645867.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin