projekt ramowego dnia koloni.doc

(42 KB) Pobierz
projekt ramowego dnia koloni opracowała:

projekt ramowego dnia koloni opracowała:

 

Anna Komsta, nauczyciel nauczania zintegrowanego

Szkoła Podstawowa w Pilchowicach

    kwiecień  2002

 

RAMOWY ROZKŁAD DNIA

KOLONII LETNICH

                                                      

S c e n a r i u s z

 

 

Grupa dziewczynek młodszych

 

 

Pierwszy dzień  pobytu na kolonii-   poznajmy się!

 

 

1.      Przyjazd na kolonię:

·         podział na grupy;

·         przydział pokoi;

·         zapoznanie się z kadrą kolonii;

 

2.      Obiad:

·         przed wspólnym pierwszym posiłkiem zapoznanie ze stołówką, łazienką  (mycie rąk przed posiłkiem ), innymi pomieszczeniami w rejonie stołówki;

                     przydział stolików dla grup;

·         określenie  wspólnych zasad korzystania ze stołówki:

      ( przydział dyżurów), zwrócenie uwagi na higienę i bezpieczeństwo oraz

      zachowanie na stołówce;

·         obiad;

·         porządkowanie po posiłku;

 

 

3.      Indywidualne zajęcia w pokojach:

·         przygotowanie pościeli;

·         rozpakowywanie bagażu;

·         zagospodarowywanie  pokoi;

·         odpoczynek po podróży;

wychowawca grupy cały czas  jest do dyspozycji swoich

podopiecznych, służy pomocą, informacją, udziela wsparcia!

 

 

4.      Pierwszy, organizacyjny apel kolonijny:

·         wspólne  powitanie uczestników kolonii  i  ich opiekunów;

·         zapoznanie  dzieci z zasadami uczestnictwa na kolonii;

·         omówienie  regulaminu  kolonii;

·         przedstawienie  ramowego dnia kolonii (  określenie np. stałych pór posiłków, pobudki, toalety porannej, wieczornej, ciszy nocnej );

·         wstępne zaprezentowanie  okolicy w której  odbywa się  kolonia, podanie adresu placówki;

 

 

 

po apelu każdy wychowawca zapoznaje dzieci ze swojej

grupy z całym obiektem kolonijnym oraz  najbliższym

otoczeniem, szczególną uwagę zwracając na bezpieczeństwo

podczas przebywania na koloii oraz korzystania z urządzeń!

 

 

5.      Poznajmy się bliżej!

 

Aby się lepiej poznać, wychowawca w dogodnej chwili inicjuje zabawy

integracyjne, mające na celu  lepsze poznanie grupy, wychowawcy oraz  bliższe nawiązywanie kontaktów rówieśniczych.

Propozycje  zabaw:

·         Witam wszystkich, którzy: ( np. lubią  mleko, lubią szpinak, mają wakacje, lubią się uśmiechać, przyjechali autokarem );

·         Zostaw swój ślad ( odrysowywanie stopy, ręki z własnym podpisem);

·         Projektowanie wizytówek w parach ( dziecko dziecku );

·         Ręka do ręki- dzieci  łączą się w pary. kiedy dorosły  wymienia  poszczególne części ciała , łączą je ze sobą jak za  dotknięciem czarodziejskiej pałeczki. prawa noga z prawą nogą, lewy łokieć z lewym łokciem, głowa z głową, nos z nosem...

·         Miny i minki- dzieci stoją w bezruchu. dorosły wymienia poszczególne  emocje (śmiech, strach, radość, smutek itp. ).

      dzieci pokazują je za pomocą: 

      mimiki  twarzy;

     mimiki  twarzy i całego ciała;

    mimiki twarzy, całego ciała i pojedynczych dźwięków mowy.

·         Kogo brak? – dzieci siedzą w kole. w środku leży koc, prześcieradło lub chusta. dorosły prosi dzieci ,aby odwróciły się plecami i zamknęły oczy.  jedną osobę chowamy pod kocem, po czym  dorosły mówi: już! dzieci odwracają się, otwierają

     oczy i próbują odgadnąć , kto jest pod kocem. zabawa trwa tak długo, dopóki  dzie

      ci się nie znudzą.

·         Kawałek mnie ! – dzieci siedzą w kole. w środku leży koc. Dwie osoby chowam pod koc. Każda z nich wysuwa spod koca jakąś część ciała. Pozostałe dzieci zgadują , do kogo należy  wystająca noga, ręka...

·         Witaj Kasiu! – zabawa ze śpiewem, na melodię „ Panie Janie „Witaj Kasiu/  bis

     (  tu wymieniamy imiona dzieci z grupy ) jak się masz/ bis, wszyscy cię lubimy  /bis,

     bądź wśród nas  bis !

     W pierwszej części klaszczemy dłońmi o uda, potem w ręce, następnie w ręce

    sąsiada. na koniec wykonujemy gest powitania

·         Witam was! – piosenka integracyjna ( zabawy i gry integracyjne dla grupy –

       KLANZA ).

 

    W zabawach integracyjnych bierze udział również  wychowawca!

 

6.      Kolacja:

·         przygotowania dyżurnych  do posiłku;

·         czynności  higieniczne w łazience ( mycie rąk );

·         wspólny posiłek

Zachęcamy dzieci do próbowania różnych potraw!

·         porządkowanie po kolacji;

 

7.      Czas wolny  lub zajęcia w grupach

Propozycje:

·         zabawy z piłką na boisku szkolnym

zbijany,

piłka goni piłkę,

piłka do kapitana,

kolory,

rzuty do mini- kosza;

·         tańce integracyjne:

swing w uliczce,

le bastringlo,

carnevalito,

doubleska polka;

·         zabawy integracyjne:

ciasto,

deszczyk,

syp simeon,

orzeszek,

magiczna liczba 7;

·         projekty plastyczne:

np.  projektowanie wizytówek grupy i pokoi

( wymyślanie  nazw grup i mieszkańców danych

pokoi );

·         dzwonimy do rodziców;

 

 

8.      Toaleta wieczorna:

·         porządkowanie pokoi,

·         przygotowanie ubrań ( bielizny ) na następny

dzień,

·         czynności higieniczne w łazience,

·         przebieranie się w pidżamy,

 

·         układanie ubrań ( wyznaczenie miejsca na składowanie brudnej bielizny ),

·         wietrzenie pokoi,

 

9.      Zabawa wyciszająca, relaksująca

np. Motylki

Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy. Wychowawca włącza cichą ,relaksacyjną muzykę i opowiada:

Jesteś na łące, leżysz na plecach, słońce ogrzewa twoje ciało, pięknie pachną kwiaty. wciągnij trochę tego zapachu nosem. Świerszcz cichutko gra przepiękną melodię. Słyszysz? Co to ?  Na twój nos spadła kropelka rosy. Postaraj się ,aby nie spadła z twojego nosa. spadła – trudno. powoli wstań,

otwórz oczy. Przeciągnij się. Wyobraź sobie ,że jesteś motylem, lekko, bardzo delikatnie porusz skrzydełkami.  Teraz jesteś biedronką, która przycupnęła i schowała  się pod liściem. Przyłóż rękę w okolicę serca. czujesz jak bije? Bim, bim, bim...  Jesteś już bardzo zmęczona, masz ochotę położyć się w wygodnym łóżeczku... jak nazwiesz swoje legowisko?...

Po tych spacerach w wyobraźni dzieci kładą się spać.

·         Jak czuje się miś na kolonii ?

Rozmowy  wyciszające, które określają stan emocjonalny dziewczynek.

Wyciszenie i redukowanie napięć związanych z pierwszą nocą w nowym miejscu.

 

10.  Cisza nocna

W czasie zajęć przygotowujących do snu, wychowawca stara się wytwarzać atmosferę bezpieczeństwa, adoracji, wsparcia. redukuje ewentualne napięcia związane z pierwszą nocą. często przypomina im, że jest do ich dyspozycji i służy pomocą.

W grupie młodszych dziewczynek być może potrzebna będzie bajeczka na dobranoc.

Światło w łazience świeci się całą noc, a  drzwi do niej są otwarte.

Wychowawca  czuwa nad dziećmi 24 godz. na dobę !!!

 

 

Podszas ciszy nocnej wychowawca wykazuje się szczególną czujnością pedagogiczną.

Reaguje na wszelkie niepokojące sygnały.

Czuwa nad ciszą i bezpieczeństwem dzieci.

 

 

 

 

Literatura:

·         Nauczanie kreatywne – M. Thanhoffer ( Klanza );

·         Tańce i  zabawy dla grupy  ( Klanza );

·         Grupa i zabawa ( Klanza kwartalnik );

·         100 nowych gier muzycznych ( Klanza );

·         Uczymy się bawiąc – L.  Bzowska;

·         Muzykoterapia – B. Piotrowska;

·         Współczesne teorie i nurty wychowania

B. Śliwerski;

·         Zabawy i gry ruchowe -   Trześniowski;

·         Scenariusze spotkań dziennych – J. Krzyżanek

  

    Scenariusz może być wykorzystany na kolonii, feriach  zimowych, Zielonych

Szkołach lub innych formach działalności opiekuńczo –wychowawczych.

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin