projekt ramowego dnia koloni opracowała:
Anna Komsta, nauczyciel nauczania zintegrowanego
Szkoła Podstawowa w Pilchowicach
kwiecień 2002
KOLONII LETNICH
S c e n a r i u s z
Pierwszy dzień pobytu na kolonii- poznajmy się!
1. Przyjazd na kolonię:
· podział na grupy;
· przydział pokoi;
· zapoznanie się z kadrą kolonii;
2. Obiad:
· przed wspólnym pierwszym posiłkiem zapoznanie ze stołówką, łazienką (mycie rąk przed posiłkiem ), innymi pomieszczeniami w rejonie stołówki;
przydział stolików dla grup;
· określenie wspólnych zasad korzystania ze stołówki:
( przydział dyżurów), zwrócenie uwagi na higienę i bezpieczeństwo oraz
zachowanie na stołówce;
· obiad;
· porządkowanie po posiłku;
3. Indywidualne zajęcia w pokojach:
· przygotowanie pościeli;
· rozpakowywanie bagażu;
· zagospodarowywanie pokoi;
· odpoczynek po podróży;
podopiecznych, służy pomocą, informacją, udziela wsparcia!
4. Pierwszy, organizacyjny apel kolonijny:
· wspólne powitanie uczestników kolonii i ich opiekunów;
· zapoznanie dzieci z zasadami uczestnictwa na kolonii;
· omówienie regulaminu kolonii;
· przedstawienie ramowego dnia kolonii ( określenie np. stałych pór posiłków, pobudki, toalety porannej, wieczornej, ciszy nocnej );
· wstępne zaprezentowanie okolicy w której odbywa się kolonia, podanie adresu placówki;
grupy z całym obiektem kolonijnym oraz najbliższym
otoczeniem, szczególną uwagę zwracając na bezpieczeństwo
podczas przebywania na koloii oraz korzystania z urządzeń!
5. Poznajmy się bliżej!
Aby się lepiej poznać, wychowawca w dogodnej chwili inicjuje zabawy
integracyjne, mające na celu lepsze poznanie grupy, wychowawcy oraz bliższe nawiązywanie kontaktów rówieśniczych.
Propozycje zabaw:
· Witam wszystkich, którzy: ( np. lubią mleko, lubią szpinak, mają wakacje, lubią się uśmiechać, przyjechali autokarem );
· Zostaw swój ślad ( odrysowywanie stopy, ręki z własnym podpisem);
· Projektowanie wizytówek w parach ( dziecko dziecku );
· Ręka do ręki- dzieci łączą się w pary. kiedy dorosły wymienia poszczególne części ciała , łączą je ze sobą jak za dotknięciem czarodziejskiej pałeczki. prawa noga z prawą nogą, lewy łokieć z lewym łokciem, głowa z głową, nos z nosem...
· Miny i minki- dzieci stoją w bezruchu. dorosły wymienia poszczególne emocje (śmiech, strach, radość, smutek itp. ).
dzieci pokazują je za pomocą:
mimiki twarzy;
mimiki twarzy i całego ciała;
mimiki twarzy, całego ciała i pojedynczych dźwięków mowy.
· Kogo brak? – dzieci siedzą w kole. w środku leży koc, prześcieradło lub chusta. dorosły prosi dzieci ,aby odwróciły się plecami i zamknęły oczy. jedną osobę chowamy pod kocem, po czym dorosły mówi: już! dzieci odwracają się, otwierają
oczy i próbują odgadnąć , kto jest pod kocem. zabawa trwa tak długo, dopóki dzie
ci się nie znudzą.
· Kawałek mnie ! – dzieci siedzą w kole. w środku leży koc. Dwie osoby chowam pod koc. Każda z nich wysuwa spod koca jakąś część ciała. Pozostałe dzieci zgadują , do kogo należy wystająca noga, ręka...
· Witaj Kasiu! – zabawa ze śpiewem, na melodię „ Panie Janie „Witaj Kasiu/ bis
( tu wymieniamy imiona dzieci z grupy ) jak się masz/ bis, wszyscy cię lubimy /bis,
bądź wśród nas bis !
W pierwszej części klaszczemy dłońmi o uda, potem w ręce, następnie w ręce
sąsiada. na koniec wykonujemy gest powitania
· Witam was! – piosenka integracyjna ( zabawy i gry integracyjne dla grupy –
KLANZA ).
W zabawach integracyjnych bierze udział również wychowawca!
6. Kolacja:
· przygotowania dyżurnych do posiłku;
· czynności higieniczne w łazience ( mycie rąk );
· wspólny posiłek
Zachęcamy dzieci do próbowania różnych potraw!
· porządkowanie po kolacji;
7. Czas wolny lub zajęcia w grupach
Propozycje:
· zabawy z piłką na boisku szkolnym
zbijany,
piłka goni piłkę,
piłka do kapitana,
kolory,
rzuty do mini- kosza;
· tańce integracyjne:
swing w uliczce,
le bastringlo,
carnevalito,
doubleska polka;
· zabawy integracyjne:
ciasto,
deszczyk,
syp simeon,
orzeszek,
magiczna liczba 7;
· projekty plastyczne:
np. projektowanie wizytówek grupy i pokoi
( wymyślanie nazw grup i mieszkańców danych
pokoi );
· dzwonimy do rodziców;
8. Toaleta wieczorna:
· porządkowanie pokoi,
· przygotowanie ubrań ( bielizny ) na następny
dzień,
· czynności higieniczne w łazience,
· przebieranie się w pidżamy,
· układanie ubrań ( wyznaczenie miejsca na składowanie brudnej bielizny ),
· wietrzenie pokoi,
9. Zabawa wyciszająca, relaksująca
np. Motylki
Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy. Wychowawca włącza cichą ,relaksacyjną muzykę i opowiada:
Jesteś na łące, leżysz na plecach, słońce ogrzewa twoje ciało, pięknie pachną kwiaty. wciągnij trochę tego zapachu nosem. Świerszcz cichutko gra przepiękną melodię. Słyszysz? Co to ? Na twój nos spadła kropelka rosy. Postaraj się ,aby nie spadła z twojego nosa. spadła – trudno. powoli wstań,
otwórz oczy. Przeciągnij się. Wyobraź sobie ,że jesteś motylem, lekko, bardzo delikatnie porusz skrzydełkami. Teraz jesteś biedronką, która przycupnęła i schowała się pod liściem. Przyłóż rękę w okolicę serca. czujesz jak bije? Bim, bim, bim... Jesteś już bardzo zmęczona, masz ochotę położyć się w wygodnym łóżeczku... jak nazwiesz swoje legowisko?...
· Jak czuje się miś na kolonii ?
Rozmowy wyciszające, które określają stan emocjonalny dziewczynek.
Wyciszenie i redukowanie napięć związanych z pierwszą nocą w nowym miejscu.
10. Cisza nocna
W czasie zajęć przygotowujących do snu, wychowawca stara się wytwarzać atmosferę bezpieczeństwa, adoracji, wsparcia. redukuje ewentualne napięcia związane z pierwszą nocą. często przypomina im, że jest do ich dyspozycji i służy pomocą.
W grupie młodszych dziewczynek być może potrzebna będzie bajeczka na dobranoc.
Światło w łazience świeci się całą noc, a drzwi do niej są otwarte.
Wychowawca czuwa nad dziećmi 24 godz. na dobę !!!
Podszas ciszy nocnej wychowawca wykazuje się szczególną czujnością pedagogiczną.
Reaguje na wszelkie niepokojące sygnały.
Czuwa nad ciszą i bezpieczeństwem dzieci.
Literatura:
· Nauczanie kreatywne – M. Thanhoffer ( Klanza );
· Tańce i zabawy dla grupy ( Klanza );
· Grupa i zabawa ( Klanza kwartalnik );
· 100 nowych gier muzycznych ( Klanza );
· Uczymy się bawiąc – L. Bzowska;
· Muzykoterapia – B. Piotrowska;
· Współczesne teorie i nurty wychowania
B. Śliwerski;
· Zabawy i gry ruchowe - Trześniowski;
· Scenariusze spotkań dziennych – J. Krzyżanek
Scenariusz może być wykorzystany na kolonii, feriach zimowych, Zielonych
Szkołach lub innych formach działalności opiekuńczo –wychowawczych.
1
czuczi84