Zabawy rozwijające zmysły - Andrea Ekert.txt

(113 KB) Pobierz
      Zabawy rozwijaj�ce zmys�y
         
Andrea Erkert
Zabawy rozwijaj�ce zmys�y
 JBJNC5C KIELCE 2002








IftftfftHlWwl ^-�.y.aa^j


Tytu� orygina�nu: Spiele zur Sinnesf�rderung
Copyright � 1999 by Don Bosco Veriag, Munchen
� Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo �Jedno��", Kielce 2002

Spis tre�ci




Przek�ad z j�zyka niemieckiego Edyta Panek
Redakcja i korekta Anna Pasierbek
Redakcja techniczna Artur Czerwiec
Projekt ok�adki
Justyna Ku�aga-Wytrych
Rysunki
Felix Weinold
ISBN 83-7224-444-8
WYDAWNICTWO �JEDNO��"
25-013 Kielce, ul. Jana Pawia II nr 4
Dzia� sprzeda�y tel. (0-41) 344-98-63
Redakcja tel. (0-41) 368-11-10
www.jednosc.com.pl
e-mail: jednosc@jednosc.com.pl
drukamja

Zabawy anga�uj�ce zmys�y maj� sens		11
Zabawy i �wiczenia rozwijaj�ce zmys�y   		13
Zabawy wyostrzaj�ce s�uch		13
Kartkowanie ksi��ki  		15
Rozpoznawanie brz�cz�cego d�wi�ku		15
Karze�ku, karze�ku powiedz komu		16
Podr� b�bna		16
S�uchanie odg�os�w przyrody   		16
Ma�a myszka  		17
Gra w s�owa		17
Papier czy plastik		18
Odg�osy wok� mnie  		18
Dzwoni�ce szklanki		19
M�j biedny, ma�y piesek   		19
Pobudka		19
Odg�osy ze sto�u   		20
Kamienie w potoku   		20
D�wi�kowy spacer		20
Wa�ka-wsta�ka  		21
Rozpoznawanie zadanego d�wi�ku  		22
Swobodny upadek		22
Us�ysze� spadaj�ce szpilki		23
Rozpoznawanie oznak uczu�		23
Przyjemne i nieprzyjemne odg�osy		24
S�uchanie radia		24
Grzechotanie grochu		24
D�wi�kowy telegram		25

6        Spis tre�ci
Kto zostanie kr�lem d�wi�k�w?		25
�a�cuch d�wi�k�w		26
Szeptane imi�		2
Gdzie jest echo?		27
Uliczka d�wi�k�w  		27,
Spotkanie muzykant�w  		2
Reksio, �ap pi�k�!   		2
Zabawy otwieraj�ce oczy   		2
Ka�dy cz�owiek jest jedyny w swoim rodzaju		3
M�j kwiatek		3
Przedstawianie przeciwie�stw		311
Komisarz �Sokole Oko"		3
Ko�ci zosta�y rzucone		3
Odkrywcza podr� po ukwieconej ��ce    		33
Kolorowy makaron		33
Kolory t�czy		33
Uk�adanie obrazu natury  		34
Zapami�tywanie szczeg��w		34
Uzupe�nianie obrazka		361
Tajemniczy obraz		35
Rozpoznawanie zabawki   		3
Przyporz�dkowywanie podstaw		36
�lady na piasku   		37
Obserwowanie baniek mydlanych		37
Nawi�zywanie kontaktu wzrokowego   		37
Przyporz�dkowywanie kolor�w		38
Masz ten kolor? 		38
Wypo�yczanie  		3
Obrazy w powietrzu   		39
Kto jest na pcn trecie?		39
Szukanie kolor�w		40
�aps!   		40J
Ptaszek		41
Znajd� pionek   		�I\
Kolory si� odnajduj�		4ti

Spis tre�ci	7
Popatrz uwa�nie		42
Rozpoznawanie sekwencji ruch�w		42
Zabawy dla �niuchaczy" i smakoszy		43
Odkrywanie zapach�w		44
Opisywanie odczu� zwi�zanych z zapachami   		45
Co tak pachnie?		45
Podzielone �niadanie		46
Szukanie na w�ch   		46
Poczu� wiosn�		47
Zapachowe memory   		47
Badanie intensywno�ci zapach�w  		48
Znajdowanie ulubionego zapachu  		48
Doskona�y nos Reksia   		48
Smakowanie wody		49
Gusta s� r�ne		49
Co jem?		49
Zdrowe drugie �niadanie		50
Pami�� smakowa		50
Delektowanie si�		51
Sok owocowy   		51
Cukier w herbacie   		52
Koktajle dla dzieci   		52
Warzywne portrety   		52
Przyporz�dkowywanie zapach�w		53
Kto nape�ni koszyk z zakupami?		53
Opisywanie smaku		54
W�chanie i dotykanie przedmiotu  		54
Zabawy uwra�liwiaj�ce dotyk		55
Tajemniczy worek   		57
Dotykanie materia��w  		57
Badanie lasu		57
Dotykanie p�dzlem   		58
Prowadzenie samochodu		58
Czu� przyrod� na bosaka		59


Spis tre�ci	9
Nadmuchiwanie torebki foliowej		77
dmuchanie balona		78
itanic   		78
C�piel z pian�		79
oddechowy spacer  		79
dmuchawiec  		80
*rzesuwanie przedmiot�w		80
wdmuchiwanie �wieczek  		80
.a�cuch �wiate�		81
Cr�lowa oddechu		81
delikatne poruszanie li��mi		82
it�l z przyprawami   		82
odr� w wyobra�ni: �Wiatr"		82
:utbol na stole		84
65   dmuchanie z przeszkodami		84
Cto zostanie kr�lem dmuchania?		85
)muchanie pi�ek 		85
67   dmuchanie baniek mydlanych		86
oczuj podmuch wiatru		86
Czerpanie si�y		86
Vykaz zabaw   		88
8        Spis tre�ci
Masa� pi�k� tenisow�		5<
M�j przyjaciel   		6(
Relaksuj�ce drzewo 		6(
Przyjemne czy nieprzyjemne		6(
Ciep�a zabawka  		6
D�ugi - d�u�szy - najd�u�szy  		6
Uk�adanie ksi��ek   		6
Schowane kamyki   		6
Przekazywanie u�cisku d�oni  		6;
Dotykanie twarzy		6;
Moje i twoje		6
Uk�adanie puzzli   		6
Czarowanie  		6
Rozpoznawanie monet		61
Ubieranie si� po omacku	
Piasek na moim ciele		6i
Odwzorowywanie pi�ek		6f
Znajdowanie pary but�w	
Rozpoznawanie k�cika zabawy   		6'J
Wie�e z pude�ek	
Patchwork  		61
Mistrz ugniatania		65
Slalom  		6S
Malowanie do muzyki medytacyjnej   		7C
�lady kulki  		7C
Szlak wodny		7'
Zabawy dotleniaj�ce		T,
Oddychanie z balonem   		7*
Odczuwanie oddechu   	
Obserwowanie odoechu   		71
Oddechowe echo		71
K�aczek waty na d�oni   	
Dmuchanie po stole		7i
Poczu� si�� drzewa		7i
Kolorowe �lady po dmuchaniu		7>

Zabawy anga�uj�ce zmys�y maj� sens...


...poniewa� postrzeganie zmys�owe stanowi warunek rozumienia, rozwoju i uczenia si�. Pocz�tkowo dzieci do�wiadczaj� swego otoczenia i rozumiej� je wy��cznie dzi�ki swoim zmys�om. Oddychaj�, czuj�, oruszaj� si�, w�chaj�, smakuj�, patrz� i s�uchaj�. Poprzez bezpo�redni kontakt, poprzez chwytanie i odczuwanie odbywa si� rozumienie, mys�y dostarczaj� informacji o otoczeniu, buduj�c podstawow� wie�� dzieci, kt�ra - b�d�c zawsze do ich dyspozycji - zapewnia im bez-iecze�stwo i uzdalnia do aktywnego kszta�towania w�asnego �ycia.
Nie wszystkie dzieci maj� szans� wzrasta� w atrakcyjnym �rodowisku, t�re w wystarczaj�cym stopniu stymuluje zmys�y, budzi ciekawo��, twiera oczy, wzywa do nadstawiania uszu czy umo�liwia dotykanie. To a�nie dla tych dzieci jest szczeg�lnie wa�ne, aby poprzez r�norodne propozycje pedagogicznych gier i zabaw da� im szans� na do�wiadczanie �wiata poprzez zmys�y. Zaprezentowany tu zbi�r zabaw stwarza ku temu warunki w praktyczny i prosty spos�b.
   Ponad 140 zabaw zaprasza do intensywnego do�wiadczania: w�chania, w�szenia, patrzenia, obserwowania, nas�uchiwania, przys�uchiwania si�, dotykania, badania; do koncentrowania si�, oceniania, rozumienia itd. Dla wi�kszej przejrzysto�ci podzielono materia� wed�ug czterech zmys��w: s�uchu, wzroku, w�chu i smaku oraz dotyku. Rozdzia� pi�ty po�wi�cony jest dodatkowo oddychaniu, podstawie wszelkiego postrzegania zmys�owego. Zmys� r�wnowagi uwzgl�dniony jest w wielu �wiczeniach i dlatego nie zosta� osobno wyodr�bniony.
Przedstawionego podzia�u nie nale�y traktowa� jako systematycznego planu, kt�ry trzeba zrealizowa�. �wicze� rozwijaj�cych zmy�y nie powinno si� organizowa� oddzielnie ani te� przez d�u�szy czas uwzgl�dnia� w nich tylko jeden zmys�. Trzeba je w��czy� w dzia�ania pe-lagogiczne, kt�re w jednakowym stopniu anga�uj� i wspieraj� wszyst-ie zmys�y oraz u�wiadamiaj� wzajemne zale�no�ci mi�dzy nimi. Zabawy zestawiono w taki spos�b, �e mo�na znale�� co� odpowied-lego na ka�d� okazj�: zabawy na �wie�ym powietrzu, z du�� ilo�ci�

1 2     Zabawy anga�uj�ce zmys�y maj� sens...
ruchu, zabawy wymagaj�ce raczej spokoju i ciszy, zabawy w kr�gu dl du�ych grup, zabawy w parach, zabawy z u�yciem materia��w natura nych i takie, w kt�rych nie potrzeba �adnych pomocy. W ka�dym prd padku niezb�dne materia�y s� wyszczeg�lnione nad opisem zabawy, u�atwia ich przygotowanie.
   Proponowane zabawy i �wiczenia maj� na celu przyczynia� si� do ui wania wszystkich zmys��w i umo�liwia� dzieciom �wiadome korzyst nie z nich, aby nabyte t� drog� przekonania mog�y si� utrwali�. �aba maj� da� szans� wyr�wnania strat dzieciom ze �rodowisk o mniejsz ilo�ci bod�c�w i zwr�ci� ich uwag� na r�ne subtelno�ci, na to, co d likatne, ciche, drobne, pi�kne. Przy okazji �wicz� r�wnie� czujno i zdolno�� koncentracji, pomagaj� wyciszy� si� i odpr�y�, ucz� posz nowania �rodowiska i przygotowuj� do uwa�nego obcowania z nim.
Powodzenia!

Zabawy i �wiczenia rozwijaj�ce zmys�y Zabawy wyostrzaj�ce s�uch


�wiczenia wyciszaj�ce zosta�y wprowadzone we wszystkich instytu-ch zajmuj�cych si� dzie�mi, od przedszkola po szko�� podstawow�, |e bez powodu - do naszych uszu docieraj� przez wi�ksz� cz�� dnia ?ezhczone szumy, ciche tony, dono�ne g�osy, warkot motor�w, �oskot, rzyki. Przyzwyczaili�my si� do ci�g�ego ha�asu. Dzieci cz�sto nawet me zauwa�aj�, �e s� �bombardowane" przez ca�y ten zgie�k. Jest

1 4     Zabawy wyostrzaj�ce s�uch

Zabawy wyostrzaj�ce s�uch      1 5



to o tyle niebezpieczne, �e mog� przesta� docenia� delikatne, subu d�wi�ki lub nawet utraci� zdolno�� ich rozr�niania, je�li od czasu' czasu, poprzez �wiczenia wyciszaj�ce lub s�uchowe, nie b�d� bardj �wiadomie ws�uchiwa� si� w ciche tony w swym otoczeniu. Bo ci codzienne nat�enie ha�asu wydaje si� nam czym� normalnym, nie ci�gaj�cym za sob� �adnych nast�pstw, ma ono jednak skutki: h; silnie wp�ywa na odczuwanie stresu. W �rodowisku, w kt�rym p; zgie�k, szybciej si� denerwujemy, jeste�my bardziej niecierpliwi i rrt| skoncentrowani. Jednak�e wiele dzieci tak bardzo przyzwyczai�o ha�asu, �e niezwyk�a cisza mo�e u nich z pocz�tku wywo�ywa� strs a zamiast wi�kszej koncentracji - niepok�j.
   Pow�d� bod�c�w d�wi�kowych coraz bardziej utrudnia wy��czt si� i skupion� uwag� - warunek prawdziwego s�uchania.
   Na ha�as uliczny, sta�� obecno�� muzyki podczas zakup�w czy w� na dziedzi�cu szkolnym mamy znikomy wp�yw. Natomiast w bie rodziny, grupy dzieci lub klasy mo�emy w du�ym stopniu zat
0	odpowiednie warunki akustyczne otoczenia. Dzieci bior� za
przyzwyczajenia doros�ych dotycz�ce m�wienia i s�uchania. Je�li pr
ca�y dzie� nie gra bez przerwy muzyka, nie jest w��czone radio lub
wizor, kiedy wsp�lne rozmowy nie przeplataj� si� z krzykiem, r�\
1	dzieci chc� wykonywa� swoje obowi�zki w ciszy, a podczas wsj
go posi�ku lub w czasie zabawy zamieniaj� si� w s�uch.
   Aby przeciwstawi� co� codziennemu �akustycznemu �mietnis trzeba stworzy� dzieciom mo�liwo��, �eby w mi�ej dla ucha atm< rze wsp�lnego przebywania mog�y �wiczy� ws�uchiwanie si� i ros nianie wra�e� d�wi�kowych.
   Poni�sze gry i �wiczenia...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin