Plany miesięczne - październik 6-latki.doc

(167 KB) Pobierz

TYDZIEŃ I - Co robią zwierzęta jesienią?

 

 

Dzień

 

Rodzaj aktywności

 

Przebieg - cel ogólny

 

Cele operacyjne

Dziecko:

 

pomoce

 

uwagi

1

Lata osa koło nosa

Językowa, literacka, zdrowotna, ruchowa, poznawcza, logopedyczna

I.Wprowadzenie nazw: samogłoska, spółgłoska; wyróżnianie samogłosek i spółgłosek w słowach ze względu na sposób ich wymawiania.

– Wprowadzenie modelu słowa jako jakściowego przedstawienia liczby głosek w podanych słowach, z wyodrębnianiem samogłosek (czerwone nakrywki) i spółgłosek (niebieskie nakrywki)

– Ćwiczenia poranne – zestaw V.

II.1. Wprowadzenie litery o: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, na podstawie wyrazów: osa, Ola. Zabawa orientacyjno-porządkowa Pomieszane literki.

2. Ćwiczenia artykulacyjne Gimnastyka buzi i języka.

Ćwiczenie warg i języka.

– Spacer w pobliżu przedszkola (szkoły) – obserwacja jesiennej przyrody.

III. Zabawa dydaktyczna Dzień i noc – zwrócenie uwagi na cykliczność występowania dnia i nocy.

– Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzień i noc.

I. Wie, co to znaczy samogłoska, spółgłoska; potrafi ułożyć model wyrazu z wyodrębnieniem samogłosek i spółgłosek.

Bierze udział w ćw. porannych.

II.1. Wie, jak wygląda litera o wielka i mała, drukowana i pisana, potrafi ulorzyć schemat i model wyrazów podstawowych  - osa, Ola.

Bierze udział w zabawie orientacyjno – porządkowej Pomieszane literki.

2. Potrafi wykonać ćwiczenia warg i języka z wykorzystaniem wiersza T. Rybickiego Tysiąc twarzy, tysiąc min.

- Potrafi podczas spaceru zaobserwować cechy charakterystyczne jesieni.

III. Potrafi wypowiadać się dłuższymi zdaniami na temat: Co by było, gdyby ciągle była noc? Segreguje obrazki – Co pasuje do nocy, a co do dnia?

Obrazki: osy, owadów  występujących w utworze, kojarzące się z dniem i nocą, słońca i księżyca, lizaka, oka, ananasa, białe, czerwone i niebieskie nakrywki, alfabet literowy, tamburyn, trójkąt, bębenek, małe obręcze, plastelina, tekturki, kartoniki z literkami: o,O.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I can see the Moon – piosenka (płyta)

2

Kto kiedy zasypia?

Plastyczna,

Matematyczna, literacka, językowa, społeczna, przyrodnicza, zdrowotna

 

I. Rysowanie zwierząt (sarny, wiewiórki, niedźwiedzia, zająca) według tekstów wierszy.

– Ćwiczenia poranne – zestaw V.

II.1. Poznanie cyfrowego zapisu liczb: 1, 2.

Kształtowanie pojęcia liczb: 1, 2.

– Zabawa orientacyjno-porządkowa Znajdź sobie parę.

2. Słuchanie wiersza H. Łochockiej Spać się chce.

• Zapoznanie ze sposobami przygotowania się zwierząt do zimy. Analiza i synteza słuchowa nazw wybranych zwierząt. Czytanie całościowe wyrazów: sowa, sarna, borsuk, wrona.

– Układanie słów z głosek nazw obrazków (sowa, sarna) wskazanych liczbami: 1, 2.

- bezpieczeństwo zabaw w ogrodzie przedszkolnym

III. Zabawa Zwierzę – zwierzęta – utrwalenie posługiwania się liczbą mnogą.

I. Potrafi narysować sarnę, wiewiórkę, zająca i niedźwiedzia wg tekstów wierszy.

Bierze udział w ćw. Porannych.

II.1. Wie, jak wygląda zapis cyfrowy liczby 1, 2. Potrafi szybko i sprawnie odszukać swoją parę w zabawie orient. – porz.

2. Wie, jak przygotowują się zwierzęta do zimowego snu w oparciu o wiersz H. Łochockiej. Potrafi dokonać analizy i syntezy słuchowej nazw niektórych zwierząt. Całościowo czyta wyrazy: sowa, sarna, borsuk wrona. Potrafi ułożyć słowa z głosek nazw obrazków.

- potrafi zachować bezpieczeństwo podczas zabaw na placu przedszkolnym.

III. Potrafi utworzyć liczbę mnogą od podanych nazw zwierząt w liczbie pojedynczej.

Zabawy w dowolnych kącikach zainteresowań.

Sylwety: wiewiórek i ich dziupli, , owoców leśnych, kartoniki z kolami i cyframi: 1,2, kasztany, liście drzew różnych gatunków, wzory liczbowe, ilustracje do wiersza, obrazki zwierząt (pocięte na części), schematy słów, białe nakrywki, szablony wybranych zwierząt, wyrazy do całościowego czytania, maskotka

 

3

Sąsiadeczka wiewióreczka

Matematyczna, muzyczna, zdrowotna, ruchowa, literacka i językowa, plastyczna

I. Ćwiczenia klasyfikacyjne, Kto śpi, a kto nie śpi w czasie zimy. Ćwiczenia słuchowe – rozróżnianie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne.

– Ćwiczenia poranne – zestaw V.

II.1. Zabawy przy piosence Wiewióreczka.

Rozwijanie poczucia rytmu muzycznego, ćw. emisyjne: śpiewanie fragmentów melodii piosenki na sylabach: la,la,  ta,ta, na, na.

– Zabawa bieżna Wiewiórki w dziupli.

2. Ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej – Leśna przygoda.

Rozwijanie percepcji wzrokowej.

III. Rytmiczne wymawianie i wyklaskiwanie rymowanki o jeżu; kolorowanie rysunku jeża.

– Nauka tańca śląskiego o nazwie koziorajka.

I. Wie, które zwierzęta zasypiają podczas zimy, a które nie. Potrafi rozróżnić dźwięki wybranych instrómentów perkusyjnych. Bierze udział w ćw. porannych.

II.1. Potrafi poruszać się rytmicznie do piosenki

Wiewioreczka, potrafi powtórzyć melodię piosenki na podanych sylabach.

2. Potrafi ułożyć ciąg plastyczny na pasku papieru zgodnie z wzorem ułożnym przez nauczyciela, potrafi dorysować brakujące elementy do rysunków zwierząt.

III. Potrafi rytmicznie wyklaskać i wypowiedzieć rymowankę o jeżu, umie pokolorować rysunek jeża.

Potrafi zatańczyć taniec śląski – Koziorajkę.

Nagranie tańca śląskiego Koziorajka

instrumenty perkusyjne, opaska na oczy, obręcze, bębenek, obrazki: zwierząt różniące się szczegółami, zwierząt (pozbawione niektórych elementów), flamastry, tworzywo przyr, paski papieru.

 

4

Smakołyki zwierząt

Plastyczna,

Matematyczna, literacka, językowa, społeczna, przyrodnicza, zdrowotna

 

I. Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej Sowa. Ćw. słuchowe – określanie kolejności obrazków według wzrastającej liczby głosek w ich nazwach.

Odwzorowanie podanych konturów (sowa, wiewiórka) na kartkach w kratkę.

– Ćwiczenia poranne – zestaw V.

II.1. Rozmowa na temat Czy znacie te zwierzęta?

Zwrócenie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy.

Zabawa ruchowa twórcza Układamy kontury zwierząt.

Zabawa dydaktyczna Smakołyki zwierząt. Zwrócenie uwagi na pokarmy spożywane przez zwierzęta.

2. Ćw. gimnastyczne – zestaw II, metodą R. Labana.

Ćwiczenia wyczucia własnego ciała i przestrzeni.

III. Układanie zagadek o zwierzętach. Wyodrębnianie zdań w wypowiedziach; podział zdań na słowa; ćwiczenia akcentu zdaniowego, układanie zdań z podanym słowem.

– Zabawa orientacyjno-porządkowa Zwierzęta w lesie.

I. Potrafi wykonać ćw. z kinezjologii edukacyjnej, wie, w jakim celu się je wykonuje. Imie określić kolejność obrazków wg wzrastającej liczby głosek w ich nazwach. Sprawnie odwzorowuje kontury zwierząt.

II.1. Potrafi wskazać różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy. Wie, jakie pokarmy spożywają omawiane zwierzęta.

2. Potrafi wykonać wszystkie ćwiczenia gimnastyczne prowadzone metodą R. Labana.

III. Potrafią układać zagadki o zwierzętach oraz wyodrębnić w swoich wypowiedziach zdania, podzielić te zdania na słowa, ułożyć zdanie z podanym słowem.

Chętnie bierze udział w zabawie orientacyjno – porządkowej Zwierzęta w lesie.

Obrazki: zwierząt o nazwach skłodających się z różnej liczby glosek, zwierząt i ich mieszkań, zająca: wiosną i jesienią, żyjących w lesie ptaków i ssaków, zwierząt i pokarmów, które lubią, bębenek, kołatka, szarfy w trzech kolorach, ciekawostki przyrodnicze wg M. Kownackiej Razem ze słonkiem, kawałki sznurka,

 

5

Fantastyczne zwierzaki

Językowa, literacka, zdrowotna, ruchowa, poznawcza, logopedyczna

I. Dzielenie nazw wybranych zwierząt na sylaby i głoski, układanie schematów i modeli tych nazw pod obrazkami zwierząt.

Zab. muzyczna Śpiewaj tak, jak pokazuje moja ręka.

– Ćwiczenia poranne – zestaw V.

II.1. Słuchanie opow. D. Gło...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin