TYDZIEŃ I - Co robią zwierzęta jesienią?
Rodzaj aktywności
Dziecko:
pomoce
uwagi
1
Lata osa koło nosa
Językowa, literacka, zdrowotna, ruchowa, poznawcza, logopedyczna
I.Wprowadzenie nazw: samogłoska, spółgłoska; wyróżnianie samogłosek i spółgłosek w słowach ze względu na sposób ich wymawiania.
– Wprowadzenie modelu słowa jako jakściowego przedstawienia liczby głosek w podanych słowach, z wyodrębnianiem samogłosek (czerwone nakrywki) i spółgłosek (niebieskie nakrywki)
– Ćwiczenia poranne – zestaw V.
II.1. Wprowadzenie litery o: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, na podstawie wyrazów: osa, Ola. Zabawa orientacyjno-porządkowa Pomieszane literki.
2. Ćwiczenia artykulacyjne Gimnastyka buzi i języka.
Ćwiczenie warg i języka.
– Spacer w pobliżu przedszkola (szkoły) – obserwacja jesiennej przyrody.
III. Zabawa dydaktyczna Dzień i noc – zwrócenie uwagi na cykliczność występowania dnia i nocy.
– Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzień i noc.
I. Wie, co to znaczy samogłoska, spółgłoska; potrafi ułożyć model wyrazu z wyodrębnieniem samogłosek i spółgłosek.
Bierze udział w ćw. porannych.
II.1. Wie, jak wygląda litera o wielka i mała, drukowana i pisana, potrafi ulorzyć schemat i model wyrazów podstawowych - osa, Ola.
Bierze udział w zabawie orientacyjno – porządkowej Pomieszane literki.
2. Potrafi wykonać ćwiczenia warg i języka z wykorzystaniem wiersza T. Rybickiego Tysiąc twarzy, tysiąc min.
- Potrafi podczas spaceru zaobserwować cechy charakterystyczne jesieni.
III. Potrafi wypowiadać się dłuższymi zdaniami na temat: Co by było, gdyby ciągle była noc? Segreguje obrazki – Co pasuje do nocy, a co do dnia?
Obrazki: osy, owadów występujących w utworze, kojarzące się z dniem i nocą, słońca i księżyca, lizaka, oka, ananasa, białe, czerwone i niebieskie nakrywki, alfabet literowy, tamburyn, trójkąt, bębenek, małe obręcze, plastelina, tekturki, kartoniki z literkami: o,O.
I can see the Moon – piosenka (płyta)
2
Kto kiedy zasypia?
Plastyczna,
Matematyczna, literacka, językowa, społeczna, przyrodnicza, zdrowotna
I. Rysowanie zwierząt (sarny, wiewiórki, niedźwiedzia, zająca) według tekstów wierszy.
II.1. Poznanie cyfrowego zapisu liczb: 1, 2.
Kształtowanie pojęcia liczb: 1, 2.
– Zabawa orientacyjno-porządkowa Znajdź sobie parę.
2. Słuchanie wiersza H. Łochockiej Spać się chce.
• Zapoznanie ze sposobami przygotowania się zwierząt do zimy. Analiza i synteza słuchowa nazw wybranych zwierząt. Czytanie całościowe wyrazów: sowa, sarna, borsuk, wrona.
– Układanie słów z głosek nazw obrazków (sowa, sarna) wskazanych liczbami: 1, 2.
- bezpieczeństwo zabaw w ogrodzie przedszkolnym
III. Zabawa Zwierzę – zwierzęta – utrwalenie posługiwania się liczbą mnogą.
I. Potrafi narysować sarnę, wiewiórkę, zająca i niedźwiedzia wg tekstów wierszy.
Bierze udział w ćw. Porannych.
II.1. Wie, jak wygląda zapis cyfrowy liczby 1, 2. Potrafi szybko i sprawnie odszukać swoją parę w zabawie orient. – porz.
2. Wie, jak przygotowują się zwierzęta do zimowego snu w oparciu o wiersz H. Łochockiej. Potrafi dokonać analizy i syntezy słuchowej nazw niektórych zwierząt. Całościowo czyta wyrazy: sowa, sarna, borsuk wrona. Potrafi ułożyć słowa z głosek nazw obrazków.
- potrafi zachować bezpieczeństwo podczas zabaw na placu przedszkolnym.
III. Potrafi utworzyć liczbę mnogą od podanych nazw zwierząt w liczbie pojedynczej.
Zabawy w dowolnych kącikach zainteresowań.
Sylwety: wiewiórek i ich dziupli, , owoców leśnych, kartoniki z kolami i cyframi: 1,2, kasztany, liście drzew różnych gatunków, wzory liczbowe, ilustracje do wiersza, obrazki zwierząt (pocięte na części), schematy słów, białe nakrywki, szablony wybranych zwierząt, wyrazy do całościowego czytania, maskotka
3
Sąsiadeczka wiewióreczka
Matematyczna, muzyczna, zdrowotna, ruchowa, literacka i językowa, plastyczna
I. Ćwiczenia klasyfikacyjne, Kto śpi, a kto nie śpi w czasie zimy. Ćwiczenia słuchowe – rozróżnianie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne.
II.1. Zabawy przy piosence Wiewióreczka.
Rozwijanie poczucia rytmu muzycznego, ćw. emisyjne: śpiewanie fragmentów melodii piosenki na sylabach: la,la, ta,ta, na, na.
– Zabawa bieżna Wiewiórki w dziupli.
2. Ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej – Leśna przygoda.
Rozwijanie percepcji wzrokowej.
III. Rytmiczne wymawianie i wyklaskiwanie rymowanki o jeżu; kolorowanie rysunku jeża.
– Nauka tańca śląskiego o nazwie koziorajka.
I. Wie, które zwierzęta zasypiają podczas zimy, a które nie. Potrafi rozróżnić dźwięki wybranych instrómentów perkusyjnych. Bierze udział w ćw. porannych.
II.1. Potrafi poruszać się rytmicznie do piosenki
Wiewioreczka, potrafi powtórzyć melodię piosenki na podanych sylabach.
2. Potrafi ułożyć ciąg plastyczny na pasku papieru zgodnie z wzorem ułożnym przez nauczyciela, potrafi dorysować brakujące elementy do rysunków zwierząt.
III. Potrafi rytmicznie wyklaskać i wypowiedzieć rymowankę o jeżu, umie pokolorować rysunek jeża.
Potrafi zatańczyć taniec śląski – Koziorajkę.
Nagranie tańca śląskiego Koziorajka
instrumenty perkusyjne, opaska na oczy, obręcze, bębenek, obrazki: zwierząt różniące się szczegółami, zwierząt (pozbawione niektórych elementów), flamastry, tworzywo przyr, paski papieru.
4
Smakołyki zwierząt
I. Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej Sowa. Ćw. słuchowe – określanie kolejności obrazków według wzrastającej liczby głosek w ich nazwach.
Odwzorowanie podanych konturów (sowa, wiewiórka) na kartkach w kratkę.
II.1. Rozmowa na temat Czy znacie te zwierzęta?
Zwrócenie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy.
Zabawa ruchowa twórcza Układamy kontury zwierząt.
Zabawa dydaktyczna Smakołyki zwierząt. Zwrócenie uwagi na pokarmy spożywane przez zwierzęta.
2. Ćw. gimnastyczne – zestaw II, metodą R. Labana.
Ćwiczenia wyczucia własnego ciała i przestrzeni.
III. Układanie zagadek o zwierzętach. Wyodrębnianie zdań w wypowiedziach; podział zdań na słowa; ćwiczenia akcentu zdaniowego, układanie zdań z podanym słowem.
– Zabawa orientacyjno-porządkowa Zwierzęta w lesie.
I. Potrafi wykonać ćw. z kinezjologii edukacyjnej, wie, w jakim celu się je wykonuje. Imie określić kolejność obrazków wg wzrastającej liczby głosek w ich nazwach. Sprawnie odwzorowuje kontury zwierząt.
II.1. Potrafi wskazać różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy. Wie, jakie pokarmy spożywają omawiane zwierzęta.
2. Potrafi wykonać wszystkie ćwiczenia gimnastyczne prowadzone metodą R. Labana.
III. Potrafią układać zagadki o zwierzętach oraz wyodrębnić w swoich wypowiedziach zdania, podzielić te zdania na słowa, ułożyć zdanie z podanym słowem.
Chętnie bierze udział w zabawie orientacyjno – porządkowej Zwierzęta w lesie.
Obrazki: zwierząt o nazwach skłodających się z różnej liczby glosek, zwierząt i ich mieszkań, zająca: wiosną i jesienią, żyjących w lesie ptaków i ssaków, zwierząt i pokarmów, które lubią, bębenek, kołatka, szarfy w trzech kolorach, ciekawostki przyrodnicze wg M. Kownackiej Razem ze słonkiem, kawałki sznurka,
5
Fantastyczne zwierzaki
I. Dzielenie nazw wybranych zwierząt na sylaby i głoski, układanie schematów i modeli tych nazw pod obrazkami zwierząt.
– Zab. muzyczna Śpiewaj tak, jak pokazuje moja ręka.
II.1. Słuchanie opow. D. Gło...
Marzena_koter22