Motywacja - tajemnica szkolnych sukcesów - Jarosław Kordziński.pdf

(330 KB) Pobierz
108257057 UNPDF
Niezbêdnik
ka¿dego
nauczyciela
VERLAG
DASHÖFER
www.dashofer.pl
Jarosław Kordziński
MOTYWACJA
– TAJEMNICA SZKOLNYCH
SUKCESÓW
Jak wzbudzić w uczniach
pragnienie uczenia się
– poradnik nauczyciela
108257057.003.png 108257057.004.png 108257057.005.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
Copyright © 2007
ISBN 83-88285-79-3
Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o.
ul. Senatorska 12, 00-82 Warszawa
tel.: (022) 22 559 36 08, 559 36 00, faks: (022) 829 27 27, 892 27 00
www.dashofer.pl; www.eduinfo.pl
Redaktor odpowiedzialny: Renata Murlikowska
e-mail: murlikowska@dashofer.pl
Opracowanie edytorskie i korekta: Jolanta Stypułkowska
Skład: Krzysztof Zabielski
Wszelkie prawa zastrzeżone, prawo do tytułu i licencji jest własnością Dashöfer Holding Ltd.
Kopiowanie, przedrukowywanie i rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej
publikacji, również na nośnikach magnetycznych i elektronicznych bez zgody Wydawcy jest
zabronione. Ze względu na stałe zmiany w polskim prawie oraz niejednolite interpretacje
przepisów Wydawnictwo nie ponosi odpowiedzialności za zamieszczone informacje.
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
2
 
1. INFORMACJE
MOTYWACJA – TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
1. INFORMACJE
1.1. SPIS TREŚCI
1. Informacje ............................................................................................................... 3
1.1. Spis treści ........................................................................................................... 3
1.2. Informacje o autorze .......................................................................................... 4
1.3. Wykaz piktogramów .......................................................................................... 4
2. Wstęp ....................................................................................................................... 5
3. Dlaczego motywacja w szkole jest ważna? ........................................................... 6
3.1. Co to jest motywacja? ........................................................................................ 6
3.2. Motywacja wewnętrzna ..................................................................................... 8
3.3. Motywacja zewnętrzna .................................................................................... 10
3.4. Porównanie obu rodzajów motywacji .............................................................. 11
3.5. Rola nauczyciela w motywowaniu ucznia ......................................................... 13
4. Uczeń w systemie motywacji ................................................................................ 17
4.1. Podstawy właściwej komunikacji ...................................................................... 17
4.2. Unikanie barier komunikacyjnych ..................................................................... 19
4.3. Preferencje sensoryczne ................................................................................... 23
4.4. Typy inteligencji ............................................................................................... 25
4.5. Style uczenia się ............................................................................................... 27
5. Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym .......................................................... 32
5.1. Rozpoznanie ................................................................................................... 34
5.2. Motywowanie ucznia szczególnie uzdolnionego .............................................. 39
5.3. Indywidualny tok nauczania ......................................................................... 40
6. Uczniowie mający trudności w nauce .................................................................. 42
6.1. Rozpoznanie ................................................................................................ 42
6.2. Motywowanie ucznia mającego trudności w nauce ....................................... 44
7. Rola oceniania w motywowaniu ......................................................................... 46
7.1. Rola informacji zwrotnej w ocenianiu ........................................................ 47
7.2. Ocenianie kształtujące .................................................................................. 49
7.3. Zasady oceniania kształtującego ...................................................................... 52
7.4. Nagrody i kary .................................................................................................. 54
8. Projektowanie pracy z uczniem ............................................................................ 55
8.1. Formułowanie celów ........................................................................................ 55
8.2. Dobór działań .................................................................................................. 56
8.3. Sposoby angażowania uczniów ....................................................................... 57
9. Praca z uczniem w klasie ....................................................................................... 59
9.1. Działania wprowadzające ................................................................................. 59
9.2. Metody aktywizujące ....................................................................................... 63
10. Praca domowa w procesie motywowania ucznia ............................................. 78
10.1. Celowość pracy domowej ............................................................................... 78
10.2. Projektowanie pracy domowej ....................................................................... 79
10.3. Sposób prezentacji i kontroli wykonania pracy domowej ............................... 80
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
3
108257057.001.png
 
1. INFORMACJE
MOTYWACJA – TAJEMNICA SZKOLNYCH SUKCESÓW
1.2. INFORMACJE O AUTORZE:
Jarosław Kordziński – Nauczyciel-konsultant zatrudniony w niepublicznej
placówce doskonalenia nauczycieli – Ośrodku Rozwoju Edukacji „Edukator”.
Posiada III stopień specjalizacji zawodowej z zakresu zarządzania oświatą.
Jest autorem, współautorem i realizatorem licznych szkoleń dla kadry kie-
rowniczej polskiej oświaty, organizowanych m.in. na zlecenie Ministerstwa
Edukacji Narodowej, Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, licz-
nych wojewódzkich placówek doskonalenia nauczycieli, wojewódzkich, po-
wiatowych i gminnych struktur samorządowych oraz kuratoriów oświaty.
Pełni funkcję redaktora merytorycznego publikacji: „Skuteczne zarządzanie
szkołą podstawową” oraz „Praktyczne zarządzanie liceum profilowanym
i szkołą zawodową”. Jest także współautorem książek: „Budowanie jakości
pracy szkoły” i „Rozwój oświaty w gminie” oraz autorem wielu artykułów
z zakresu kierowania szkołą oraz wdrażania zmian w edukacji.
1.3. WYKAZ PIKTOGRAMÓW:
WSKAZÓWKI
UWAGA
DEFINICJA
PRZYKŁAD
Copyright © 2007 Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
4
108257057.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin