Montaż łożysk tocznych
Łożysko jest wyrobem precyzyjnym, wymaga wyjątkowej staranności w trakcie jego montażu (osadzenia w miejscu pracy). Bardzo duży procent łożysk jest uszkadzany w wyniku nieprawidłowego montażu.
[ Prawidłowy montaż ] [ Przenoszenie sił ] [ Luz w montażu ] [ Błędy w montażu ] [ Montaż na zimno ] [ Montaż na gorąco ] [ Montaż hydrauliczny ]
5.1. Informacje podstawowe
5.1.1. Podstawowe zasady prawidłowego montażu łożysk tocznych
· Skontroluj:-Sprawdź wymiary oraz stan powierzchni ( oprawy i czopa wału )-Sprawdź oznaczenie łożyska
· Bezwzględnie zachowaj czystość:- Wyczyść miejsce osadzenia łożyska ( oprawę i czop wału )- Łożysko rozpakuj bezpośrednio przed montażem- Narzędzia którymi posłużysz się w czasie montażu winny być czyste
· Skompletuj prawidłowe narzędzia do montażu.- Powinny one zapewnić prawidłowe przenoszenie sił związanych z montażem, winny być wykonane z materiałów takich jak mosiądz, miękka stal oraz specjalne tworzywa sztuczne. Tuleje których będziesz używał powinny mieć gładkie i prostopadłe do ich osi powierzchnie czołowe.-W przypadku montażu łożysk na czopach wałów stożkowych ewentualnie z tulejami stożkowymi używaj kluczy hakowych. Pamiętaj im bardziej dokręcasz nakrętkę tym mniejszy będzie luz promieniowy.
5.1.2. Przenoszenie sił w czasie montażu
W czasie montażu należy zwrócić szczególną uwagę aby siły związane z wciskaniem łożyska nie były przenoszone przez elementy toczne.
Uwaga łożysko ulegnie trwałemu uszkodzeniu!!!
5.1.3. Luz w montażu
Luz w łożysku kulkowym jest uzyskiwany w wyniku odpowiedniego pasowania wału i obudowy
Luz w łożysku stożkowym jest uzależniony od wymiaru poosiowego tulei dystansowej
Luz w łożysku o stożkowym pierścieniu wewnętrznym ustalany jest w wyniku wciągania lub wtłaczania łożyska na powierzchnie stożkową - im bardziej wciśniemy tym mniejszy mamy luz promieniowy
5.1.4. Podstawowe błędy montażu łożysk
· Zabrudzenia - Głośna nierównomierna praca, wielokrotne skrócenie trwałości łożyska
· Nieprawidłowe pasowanie - Za ciasno: nierównomierna praca, podwyższona temperatura pracy, wielokrotne skrócenie trwałości łożyska. - Za luźno: nierównomierna praca, wielokrotne skrócenie trwałości łożyska
· Uszkodzenia elementów uszczelniających łożysko
· Siły związane z montażem są przenoszone przez element toczny.
5.2. Technologie montażu
5.2.1. Montaż na zimnoŁożyska o średnicy czopa do 50mm mogą być montowane poprzez nabijanie ich na wał, w oprawę czy też jednocześnie na wał i w oprawę. Do tego celu służy zestaw pierścieni ze specjalnego tworzywa o odpowiedniej wytrzymałości ze zdolnością do tłumienia drgań oraz młotek specjalnej konstrukcji, który absorbuje nadmiar energii.
Do montażu łożysk szczególnie w przypadku większych średnic możemy posłużyć się prasą. Należy dobrać odpowiednie tuleje i płyty gwarantujące prostopadłe i równomierne przenoszenie sił w czasie montażu tak aby łożysko nie uległo przenoszeniu względem wału czy oprawy.
Do montażu łożysk o stożkowym pierścieniu używamy:- kluczy hakowych- kluczy udarowych dla średnic nakrętek 150 ¸ 950 mm.- kluczy specjalnych do montażu łożysk w oprawach dzielonych - odpowiedniwskaźnik umożliwia dokręcenie tak aby uzyskać prawidłowy luz promieniowy.
5.2.2. Montaż na gorąco
W technologii montażu na gorąco wykorzystujemy zjawisko rozszerzalności cieplnej stali. W wyniku podgrzania następuje zwiększenie średnicy wewnętrznej łożyska co pozwala na stosunkowo łatwy montaż. Łożyska podgrzewamy do temperatury 80¸ 100° C . Miejsca osadzenia należy pokryć olejem odpornym na utlenianie. Nie zaleca się powyższej metody montażu do łożysk z uszczelnieniami czy blaszkami ochronnymi.
Uwaga łożysko ulegnie uszkodzeniu jeżeli :
· Użyjemy palnika do podgrzewania !!!
· Podgrzejemy łożysko powyżej 125° C !!!
Do podgrzewania wykorzystujemy urządzenia:
Nagrzewnica indukcyjna
Kąpiel w gorącym oleju
Płyta grzejna
5.2.3. Montaż hydrauliczny
Urządzeniami do montażu hydraulicznego są :
· wtryskiwacze (dające ciśnienie 300 Mpa),
· pompy (dające ciśnienie 150 Mpa)
· nakrętki hydrauliczne oraz siłowniki
W procesie montażu hydraulicznego wykorzystujemy zjawisko powstania filmu olejowego, powstającego pomiędzy przesuwającymi się po sobie powierzchniami dzięki wtłaczaniu oleju pod wysokim ciśnieniem. Zmniejsza to w sposób bardzo znaczący siły tarcia powstające w trakcie wciskania (niweluje je prawie do zera).
Dodatkowo ciśnienie oleju można wykorzystaa w nakrętce hydraulicznej, która spełnia rolę siłownika hydraulicznego.
4
wielebny111