ABC remontów silników samochodów ciężarowych.pdf

(635 KB) Pobierz
TTM_1_03.pm6
ABC remontów silników
W
BSL TRUCK
ród silników pod-
dawanych napra-
wom g³ównym do-
minuj¹ obecnie jednostki star-
szego typu, nieco rzadziej sil-
niki Euro 1 i Euro 2. Nowoczes-
ne silniki z koñca lat 90. nie
osi¹gnê³y jeszcze przebiegów,
które kwalifikowa³yby je do
przeprowadzenia takich na-
praw. Jednak nawet najnowo-
czeniejsze silniki wszystkich
producentów s¹ konstruowa-
ne z uwzglêdnieniem mo¿li-
woci ich wyremontowania.
Sprawa w przypadku ciê¿aró-
wek jest o tyle prostsza, ¿e nie
wystêpuj¹ bloki z tulejami
umieszczonymi na sta³e: nie-
mal wszystkie maj¹ tuleje
(mokre b¹d suche w zale¿-
noci od konstrukcji) wymien-
ne. Nie wykonuje siê zatem
honowania cylindrów.
U¿ytkownicy decyduj¹ siê na
dokonanie takiej naprawy
prawie zawsze ze wzglêdu na
finanse. Przeciêtny koszt robo-
cizny waha siê pomiêdzy 2
a 2,5 tys. z³, natomiast cena
brutto (z czêciami zamienny-
mi) kompletnej us³ugi wynosi
10-12 tys. z³.
Przejdmy do weryfikacji,
która pozwoli ustaliæ, czy na-
prawa g³ówna (a wiêc osta-
teczny i najbardziej kosztowny
rodek zaradczy) jest niezbêd-
na. Stawianie diagnozy zaw-
sze zaczyna siê od rozmowy
z kierowcami, którzy (szcze-
gólnie w przypadku starszych
typów samochodów) s¹ rów-
nie¿ ich codziennymi mecha-
nikami. Na podstawie takie-
go wywiadu z opisem niedo-
magañ mo¿na postawiæ pra-
wie zawsze trafn¹ diagnozê.
Najwa¿niejsze i najczêciej
wystêpuj¹ce objawy silnika
kwalifikuj¹cego siê do napra-
wy g³ównej to:
þ
dzenia pomiaru sprê¿ania
w cylindrach. Gdy wykres jest
g³adki, a krzywa przebiega
bez wyranych skoków, to wy-
st¹pi³o normalne eksploata-
cyjne zu¿ycie. Gorzej, gdy s¹
drastyczne ró¿nice pomiêdzy
cylindrami. Oznacza to, ¿e
w najs³abszym cylindrze co
by³o nie w porz¹dku w czasie
¿ycia silnika. Pomimo to,
najpierw nale¿y starannie wy-
regulowaæ luz zaworowy, a po
nim powtórzyæ test. Gdy to nie
pomog³o, nale¿y zdemonto-
waæ g³owicê (g³owice). Teraz
kwalifikacji poddaje siê ca³y
uk³ad rozrz¹du: gniazda,
przylgnie, prowadnice. Spraw-
dzane s¹ sprê¿yny i dwignie.
Mówi¹c w du¿ym skrócie,
przeprowadzana jest kom-
pleksowa rege-
neracja g³owicy,
któr¹ wykonuje
siê zawsze po
okrelonym prze-
biegu samocho-
du, gdy ju¿ zde-
cydowano siê na
jej zdjêcie. Nas-
têpnie ponownie
sprawdza siê jej
szczelnoæ (nikt
nie zaryzykuje
zamontowania
z powrotem nie-
pewnego, a tak wa¿nego
podzespo³u).
W kolejnym kroku pokrêca
siê wa³em korbowym ustawia-
j¹c t³oki w martwym górnym
punkcie i dokonuje pomiaru
luzu pomiêdzy g³adzi¹ tulei
a denkiem. Jednak wyniki
tego pomiaru nale¿y umieæ
poprawnie interpretowaæ, po-
niewa¿ kszta³t t³oka jest sto¿-
kowy, rednica przy denku jest
mniejsza ni¿ w rodkowej czê-
ci p³aszcza. Gdy ten pomiar
wskazuje na zbyt du¿e zu¿ycie,
odkrêcona zostaje miska ole-
jowa oraz rozpiête obudowy
panewek korbowodowych. Te-
raz mo¿na wyj¹æ t³oki z korbo-
wodami (oczywicie blok
z wa³em korbowym pozostaje
w ramie).
spadek mocy,
þ
wzrost zu¿ycia paliwa,
wzrost zu¿ycia oleju po³¹-
czony z dymieniem,
þ
utrudniony rozruch,
obce odg³osy pracy, stuki.
Nale¿y zaznaczyæ, ¿e gdy
podczas pracy tak du¿ego sil-
nika daje siê wychwyciæ meta-
liczne stukanie oraz nienor-
malny ha³as, zwykle oznacza
to, ¿e silnik zosta³ zaje¿d¿ony
do koñca, zatem zakres re-
montu bêdzie raczej szeroki.
Po wys³uchaniu kierowcy
mo¿na przyst¹piæ do pracy.
Oczywicie nie od razu odkrê-
ca siê miskê olejow¹ i wyjmu-
je t³oki. Weryfikacjê przepro-
wadza siê wed³ug starannie
zaplanowanego schematu.
Rozpoczyna siê od przeprowa-
I. Monta¿ piercieni t³okowych
1. Czyszczenie t³oków
Najpierw t³oki starannie czyci-
my i usuwamy lady nagaru z row-
ków piercieniowych. Nagar
z otworów powrotnych oleju usu-
wamy przy u¿yciu wiert³a i pokrêt-
ki; rowki czycimy nie uszkadza-
j¹c przy tym p³aszczyzn bocznych
rowka piercieniowego. Wymie-
niamy t³oki popêkane lub wklê-
niête oraz
zu¿yte.
2. Kontrola rowków piercieni
t³okowych:
Jeli odstêp miêdzy nowym
piercieniem uszczelniaj¹cym
o bokach równoleg³ych a przyna-
le¿n¹ do niego p³aszczyzn¹ bocz-
n¹ rowka wynosi 0,12 mm lub
wiêcej, to t³ok jest nadmiernie zu-
¿yty i musi byæ wymieniony.
Luz w rowku Przydatnoæ t³oka
0,05÷0,10 mm Przydatny bez
zastrze¿eñ
0,11÷0,12 mm Wskazana zwiêk-
szona ostro¿noæ
3. Kontrola zu¿ycia cylindra
Jeli zu¿ycie cylindra w silni-
ku z zap³onem iskrowym jest
wiêksze ni¿ 0,1 mm, a w silni-
ku z zap³onem samoczynnym
0,15 mm, musi byæ równie¿ wy-
mieniony cylinder (zu¿ycie
w kszta³cie klina).
> 0,12 mm
Koniecznie wstawiæ
nowy t³ok
Pomiar rowka piercienia t³okowego za
pomoc¹ szczelinomierza
Zu¿ycie w kszta³cie klina
Szczelinomierz
50
WARSZTAT Obs³uga Techniczna
þ
þ
203498213.054.png 203498213.065.png 203498213.076.png 203498213.087.png 203498213.001.png
4. Czyszczenie cylindra
Usuwamy resztki nagaru
z górnego, nie obci¹¿onego
obszaru g³adzi cylindrowej.
Uwaga
Podczas wprowadzania do cylindra nie wol-
no obracaæ t³oków do silników dwusuwo-
wych z piercieniami t³okowymi, które s¹
zabezpieczone przed
obracaniem. W obsza-
rze okna cylindra ko³ek
zabezpieczaj¹cy mo¿e
wsun¹æ siê pod ugina-
j¹cy siê na zewn¹trz
(jak sprê¿yna) piercieñ
t³okowy i od³amaæ go
na przeciwleg³ej kra-
wêdzi okna.
120°
5. Kontrola czêci piercienia
Podczas wyposa¿ania t³oka
na nowo, zalecamy wymianê
ca³ego kompletu piercieni.
Wysokoæ piercienia nale¿y
sprawdziæ za pomoc¹ suwmiar-
ki. Zaleca siê porównanie wy-
sokoci piercienia z danymi
w katalogu.
6. Sprawdzenie dzia³ania-
,przekrêcenie piercieni
t³okowych
Po w³o¿eniu piercieni t³oko-
wych nale¿y zapewniæ swobod-
ne poruszanie siê piercieni.
Koñce piercieni t³okowych na
t³oku przekrêciæ wzglêdem sie-
bie o k¹t 120°.
7. W³o¿enie t³oka w otwór
cylindrowy
Piercienie oraz t³oki nale¿y dostatecznie nasmarowaæ olejem.
W celu wyeliminowania ich uszkodzenia, wmontowaæ je przy u¿y-
ciu obejmuj¹cej je tamy dociskaj¹cej lub sto¿kowej tulei monta-
¿owej.
Uwaga
Piercienie chromowane nie mog¹ byæ montowane w chromo-
wanych tulejach cylindrowych.
rednicê mo¿na zmierzyæ za pomoc¹
piercienia pomiarowego lub te¿ przero-
bionego cylindra; luz stykowy mo¿e byæ
sprawdzony w oparciu o subiektywn¹ oce-
nê lub przy u¿yciu szczelinomierza. Przy
sprawdzaniu rednicy piercienia w zu¿y-
tych cylindrach/ tulejach cylindrowych, na-
le¿y zwróciæ uwagê na to, ¿e luz stykowy
mo¿e przyjmowaæ wiêksze wartoci.
Piercienie osadzamy w odpowiednich
rowkach w t³oku przy u¿yciu stosownego
narzêdzia monta¿owego.
Przy osadzaniu piercieni nale¿y unikaæ
nadmiernego rozci¹gania piercieni t³o-
kowych; powoduje to odkszta³cenie trwa³e i pogarsza skutecz-
noæ dzia³ania.
Piercienie oznaczone znakiem TOP musz¹ byæ na³o¿one
w okrelonym kierunku.
Znak TOP musi wskazywaæ denko t³oka, wtedy zgarnianie
odbywa siê w kierunku koñca t³oka. W wypadku niedbale wy-
konanego monta¿u piercieni istnieje niebezpieczeñstwo pom-
powania oleju ze skrzyni korbowej do komory spalania, co po-
woduje niew³aciwe dzia³anie kompletu piercieni.
Przy monta¿u piercieni ze sprê¿yn¹ rubow¹, jej koñce mu-
sz¹ stykaæ siê zawsze naprzeciw zamka piercienia. W sprê¿y-
nach rubowych umieszczonych w rurce z teflonu, rurka ela-
styczna styka siê za zamkiem piercienia.
II. Monta¿ ³o¿ysk lizgowych
Po wymianie kompletu piercieni t³okowych, przystêpujemy do
weryfikacji wa³u korbowego. Jeli nie wyst¹pi³o ¿adne uszkodze-
nie poza normalnym zu¿yciem, wa³ nie wymaga dodatkowych za-
biegów. Przy nieuszkodzonym wale montuje siê nowe, nominalne
panewki korbowodowe. Gdy która z panewek jest zatarta lub
uszkodzi³a g³ad czopa, wa³ nale¿y poddaæ obróbce mechanicz-
nej.
Gdy istnieje podejrzenie o uszkodzenie czopów i panewek
g³ównych, weryfikacjê nale¿y zacz¹æ od rodkowego punktu pod-
parcia wa³u: to ³o¿ysko jest najbardziej obci¹¿one. Gdy ono nie
jest zu¿yte, mo¿na przyj¹æ, ¿e stan pozosta³ych podpór jest rów-
nie¿ dobry (chyba, ¿e wyst¹pi³o uszkodzenie lub przyspieszone
zu¿ycie konkretnego ³o¿yska). Z obróbki wynika dobór odpowied-
niego nadwymiaru.
Po przeprowadzeniu obróbki przez specjalistyczny zak³ad, prze-
chodzimy do monta¿u ³o¿ysk lizgowych. Proces technologiczny
proponowany przez Kolbenschmidt przedstawia siê nastêpuj¹co:
1. Panewki g³adkie
2. Panewki ustalaj¹ce
P³aszczyzna podzia³u
ods³oniête miejsca
powierzchni czo³owej
ods³oniête miejsca
p³aszczyzny podzia³owej
piercieni oporowych
ods³oniêcie bie¿ni ³o¿yska
rowek olejowy na
powierzchniach czo³owych
Wskazówka
Trzyczêciowe piercienie zgar-
niaj¹ce s¹ wykonywane w ten
sposób, ¿e element sprê¿ysty na
obydwóch koñcach ma kolorow¹
plamkê. Po monta¿u piercienia
w t³oku, obydwie kolorowe plam-
ki musz¹ byæ widoczne na sprê-
¿ynie podpieraj¹cej. To gwaran-
tuje, ¿e obydwa koñce sprê¿yny
przylegaj¹ do siebie i w ten spo-
sób nie zachodz¹.
monta¿ prawid³owy
gruboæ cianki
zalecenie monta¿owe
powierzchnia czo³owa
otwór olejowy
gruboæ piercienia
oporowego
kieszeñ smarowa
wystêp prawy
szerokoæ
³o¿yska
rowek sierpowy
odstêp
piercieni
szerokoæ
³o¿yska
bie¿nia ³o¿yska
powierzchnia czo³owa
wystêp lewy
rowek olejowy
wewnêtrzny
otwór ustalaj¹cy
zag³êbienie otworu
olejowego w bie¿ni ³o¿yska
monta¿ nieprawid³owy
WARSZTAT Obs³uga Techniczna
51
203498213.005.png 203498213.006.png 203498213.007.png 203498213.008.png 203498213.009.png 203498213.010.png 203498213.011.png 203498213.012.png 203498213.013.png 203498213.014.png 203498213.015.png 203498213.016.png 203498213.017.png 203498213.018.png 203498213.019.png 203498213.020.png 203498213.021.png 203498213.022.png 203498213.023.png 203498213.024.png 203498213.025.png 203498213.026.png 203498213.027.png 203498213.028.png 203498213.029.png 203498213.030.png 203498213.031.png 203498213.032.png 203498213.033.png
3. Rozpieranie podczas
monta¿u, które precyzyjnie
ustala ³o¿ysko
Pó³panewka ³o¿yska mierzo-
na w p³aszczynie podzia³u jest
wiêksza od rednicy otworu.
Przy monta¿u powoduje to do-
bre przyleganie do cianki
otworu i zapobiega wypadniê-
ciu lub obróceniu panewki
5. Szczegó³y: tulejki
kieszeñ smarowa
szczelina stykowa
rowek olejowy
rowek ustalaj¹cy
blokada
otwór olejowy
gruboæ cianki
szerokoæ tulejki
6. Szczegó³y: piercienie
oporowe
7. B³¹d równoleg³oci otworów ustalaj¹cych
Dopuszczalny ca³kowity b³¹d równoleg³oci: 0,02 mm
B³¹d równoleg³oci s¹siednich otworów: 0,1 mm
Pomiary rednicy i okr¹g³oci otworów ustalaj¹cych w kad³u-
bach oraz w prosto i skonie dzielonych korbowodach
Nale¿y bezwzglêdnie przestrzegaæ zaleceñ dotycz¹cych zaciska-
nia w ka¿dym procesie obróbki lub procesie pomiaru. Wed³ug
odtworzonego schematu konieczne s¹ dwa pomiary:
1. Pomiar otworu ustalaj¹cego (bez panewek ³o¿yska)
2. Pomiar otworu ³o¿yska
Z obydwu wartoci zmierzonych A i B nale¿y obliczyæ redni¹ i
porównaæ j¹ z wartoci¹ zmierzon¹ C. Wynik wska¿e, czy otwór
jest ko³owy. Jeli zostanie stwierdzona ró¿nica miêdzy wartocia-
mi zmierzonymi A i B, oznacza to przesuniêcie pokrywy korbowo-
du o wartoæ po³owy ró¿nicy.
4. Pasowanie wt³aczane dok-
³adne (wystawanie poza zarys)
D³ugoæ obwodu pó³pane-
wek ³o¿yska jest wiêksza ni¿
d³ugoæ obwodu otworu. Pod-
czas osadzania d³ugoæ obwo-
du pó³panewek ulega skróce-
niu w zakresie sprê¿ystym. Po-
wstaj¹ce przy tym naprê¿enie
powoduje docisk, który zapew-
nia prawid³owe osadzenie ³o-
¿yska.
rowek olejowy
wystêp ustalaj¹cy
Tolerancja otworu:
Zakres rednic
nominalnych, mm Tolerancja, µm
30 do 50
0 do +16
50 do 80
0 do +19
80 do 120
0 do +22
Dopuszczalna sto¿kowatoæ:
Szerokoæ, mm. sto¿kowatoæ
maks, µm
do 25
3
25 do 50
5
50 do 120
7
8. Potrzebna jest kontrola koñcowa ka¿dego wa³u korbowego
Indywidualna kontrola zachowania tolerancji rednicy czopów,
okr¹g³oci czopów i równoleg³oci.
Zakres rednic nominalnych (mm)
30 do 50
50 do 80
80 do 120
Tolerancja (µm)
0 do 16
0 do 19
0 do 22
Dopuszczalna nieokr¹g³oæ wynosi do
jednej czwartej tolerancji czopa. Maks.
sto¿kowatoæ, wypuk³oæ lub wklês³oæ:
5 µm od 30 do 50 mm, 7 µm od 50 do
125 mm
Podczas naprawy wa³ów korbowych koniecznych jest kilka kon-
troli pêkniêæ powstaj¹cych po prostowaniu, hartowaniu i szlifo-
waniu
9. Kontrola: Czy wystêpuje bicie poprzeczne?
3 cyl. 60 µm
4 cyl. 80 µm
od 6 cyl. 100 µm
Po ka¿dej naprawie
wa³u korbowego, w szcze-
gólnoci po ka¿dym har-
towaniu, niezbêdna jest
kontrola bicia poprzecz-
nego. Dopuszczalna od-
chy³ka bicia poprzeczne-
go jest mierzona przy
podparciu na zewnêtrz-
nych czopach ³o¿ysk g³ównych. Dopuszczalny b³¹d równoleg³oci
czopów ³o¿ysk g³ównych: dla czopów s¹siednich 10 µm, ca³kowi-
ty: 100 µm
Podane tu wartoci tolerancji s¹ wartociami orientacyjnymi,
o ile producent nie okreli innych danych. Nierównoleg³oæ czo-
pów korbowodowych wzglêdem s¹siednich czopów ³o¿ysk g³ów-
nych powinna wynosiæ nie wiêcej ni¿ 15 µm.
10. Kontrola promieni
Dok³adnoæ wymiarowa promieni musi odpowia-
daæ danym podanym przez producenta. Zbyt ma³e
promienie przyczyniaj¹ siê do powstawania pêkniêæ
wa³u korbowego. W wypadku hartowanych promie-
ni czopów ³o¿yskowych nale¿y zwróciæ szczególn¹
uwagê na zapewnienie jakoci powierzchni i tole-
rancji kszta³tu.
prawid³owy
nieprawid³owy
52
WARSZTAT Obs³uga Techniczna
203498213.034.png 203498213.035.png 203498213.036.png 203498213.037.png 203498213.038.png 203498213.039.png 203498213.040.png
11. Kontrola chropowatoci
i twardoci powierzchni
Przekroczenie zalecanych to-
lerancji jakoci powierzchni
czopów przyczynia siê do ich
nadmiernego zu¿ycia. Wysoko-
ci nierównoci powierzchni
przy rednim arytmetycznym
odchyleniu profilu od linii red-
niej R a (CLA) powinny odpowia-
daæ maks. 0,2 µm (odpowiada
to w przybli¿eniu najwiêkszej
wartoci R t 1 µm). To samo
odnosi siê do powierzchni opo-
rowych ³o¿ysk ustalaj¹cych.
12. Kontrola rub
Na skutek procesu dokrêca-
nia o okrelony k¹t, ruby wy-
d³u¿aj¹ siê w sposób trwa³y.
Jeli osi¹gnê³y one maksymal-
n¹ d³ugoæ lub minimaln¹
rednicê, musz¹ zostaæ wymie-
nione. To samo dotyczy takich
rub z uszkodzeniami mecha-
nicznymi.
13. Dobór: tylko przy u¿yciu
odpowiedniego katalogu
KS oferuje panewki ³o¿ysk,
podobnie jak ich podwymiary
naprawcze w postaci gotowej
do monta¿u. £o¿ysk nie wolno
dodatkowo poddawaæ obrób-
ce.
14. Kontrola wyboru ³o¿yska
Nale¿y dokonaæ porównania
z ³o¿yskiem wymontowanym.
Tylko w ten sposób mo¿na siê
upewniæ, ¿e wybór z katalogu
jest w³aciwy.
15. Sprawdzenie osadzenia
panewki
Dziêki tej pomocy przy mon-
ta¿u pó³panewka ³o¿yska znaj-
dzie siê w przewidzianym po³o-
¿eniu.
16. Naniesienie oleju
na ³o¿yska
Nale¿y u¿ywaæ olejarki. Na
pêdzlu mog³yby zostaæ przenie-
sione cz¹steczki zanieczyszczeñ
ze zbiornika oleju.
17. Kontrola poprawnoci
dokrêcenia wszystkich po³¹-
czeñ gwintowych
Nale¿y przestrzegaæ skrupu-
latnie zaleceñ dotycz¹cych do-
krêcania. Jest to istotne dla za-
chowania ustalonych warun-
ków dopasowania i docisku,
czyli do uzyskania pewnego
gniazda ³o¿yska i luzu robocze-
go bez zastrze¿eñ.
18. Kontrola luzu osiowego
W celu umo¿liwienia napra-
wy ³o¿ysko ustalaj¹ce ma nad-
wymiar boczny. Nale¿y prze-
prowadziæ szlifowanie wa³u
korbowego odpowiednio do tej
szerokoci panewki i zachowaæ
przy tym luz osiowy.
Wa³y hartowane indukcyjnie
czy p³omieniowo?
G³êbokoci hartowania wa-
³ów korbowych s¹ realizowa-
ne w ten sposób, ¿e mo¿liwe
jest szlifowanie wszystkich
stopni podwymiarów bez ko-
niecznoci ponownego har-
towania, chyba ¿e na skutek
przegrzania czop sta³ siê
miêkki. Wa³y azotowane
zawsze musz¹ byæ poddane
dodatkowej obróbce.
19. Koñcowe odliczanie
Wszystkie czêci silnika mu-
sz¹ byæ dostatecznie smarowa-
ne. Szczególnie w zmontowa-
nych na nowo silnikach, olej
potrzebuje du¿o czasu, aby do-
staæ siê z miski olejowej do po-
szczególnych ³o¿ysk. Istnieje tu-
taj bardzo du¿e ryzyko wyst¹-
pienia uszkodzenia na skutek
zwiêkszonego udzia³u tarcia
pó³p³ynnego. Mo¿na temu za-
pobiec przez zasilanie pod ci-
nieniem ca³ego obiegu oleju.
III. Przygotowanie silnika
Wiêkszoæ napraw g³ównych silnika przebiega bez wyjmowania bloku z ramy. Nowoczesne silniki ciê¿arówek maj¹ bloki z tulejami
wymiennymi. My przedstawimy schemat postêpowania przy obróbce silnika zarówno z tulejami wymiennymi, jak i takiego, w którym
nale¿y przeprowadziæ szlif. W tej czêci Kolbenschmidt podaje równie¿ najwa¿niejsze zalecenia podczas monta¿u uk³adu korbowo-
t³okowego silnika.
1. Staranne sprawdzenie
bloku cylindrowego
2. Wytaczanie i g³adzenie
cylindra
Otwór cylindra z zamontowany-
mi pokrywami ³o¿ysk g³ównych
bardzo dok³adnie wytoczyæ. Nale-
¿y zwróciæ uwagê na naddatek na
g³adzenie wynosz¹cy ok. 0,08 mm
(na rednicy). Dobrze wyg³adzone
otwory cylindrów musz¹ wykazy-
waæ co najmniej 20% otwartych ¿y³
grafitowych i nie mog¹ byæ nierów-
ne. Zawsze nale¿y u¿ywaæ cieczy
ch³odz¹co-smaruj¹cej wskazanej
przez producenta szlifierki-wyg³a-
dzarki. K¹t skrzy¿owania ladów
ziaren ciernych powinien wynosiæ
od 40° do 80°. Aby film olejowy
dobrze przylega³ do powierzchni
cylindra, musi ona mieæ okrelo-
n¹ chropowatoæ. U¿ywane s¹ 3
sposoby pomiarów zgodnie tabli-
c¹ poni¿ej:
3. Ose³ki cierne
l G³adzenie wstêpne: wiel-
koæ ziarna 150 (ubytek mate-
ria³u ok. 0,06 mm na rednicy)
l G³adzenie wykañczaj¹ce:
wielkoæ ziarna 280 (ubytek
materia³u ok. 0,02 mm na
rednicy)
l G³adzenie do struktury po-
wierzchni g³adzonej o nazwie
plateau: wielkoæ ziarna 400-
600 (usuniêcie wierzcho³ków
nierównoci profilu w kilku sko-
kach przy nieznacznym naci-
sku)
l G³adzenie i szczotkowanie:
g³adzenie wykonywaæ przy u¿y-
ciu ose³ki o wielkoci ziarna
120, 150, 180. Dla silników z
jednolitym kad³ubem (¿eliwo
szare) ose³ka o strukturze 5 do
7, w wypadku tulei cylindrowej
(odlew odrodkowy) ose³ka o
Chropowatoæ powierzchni
Niedotarta powierzchnia cylindra
R t (wartoæ zmierzona za pomoc¹ przyrz¹du)
3÷6 µm
R a (wartoæ zmierzona za pomoc¹ przyrz¹du)
0,4÷0,8 µm
R 3Z (wartoæ wyznaczona z wykresu)
4÷7 µm
WARSZTAT Obs³uga Techniczna
53
203498213.041.png 203498213.042.png 203498213.043.png 203498213.044.png 203498213.045.png 203498213.046.png 203498213.047.png 203498213.048.png 203498213.049.png 203498213.050.png 203498213.051.png 203498213.052.png 203498213.053.png 203498213.055.png 203498213.056.png 203498213.057.png 203498213.058.png 203498213.059.png 203498213.060.png 203498213.061.png 203498213.062.png 203498213.063.png 203498213.064.png 203498213.066.png 203498213.067.png 203498213.068.png
strukturze maks. 5. Ubytek ma-
teria³owy wynosi od 0,03 mm
do 0,05 mm na rednicy. Do
szczotkowania nale¿y u¿ywaæ
szczotek Sunnen C30-PHT731
i co najmniej 10 skoków przy
wykorzystaniu cieczy ch³odz¹-
co-smaruj¹cej MB30. Nie na-
stêpuje ju¿ zmiana wymiarów,
a jedynie otwór zostaje oczysz-
czony i usuwane s¹ wierzcho³ki
nierównoci.
rednicê cylindra nale¿y
sprawdziæ na górze, w rodku
i na dole oraz w kierunku
pod³u¿nym i w kierunku po-
przecznym (przesuniêtych
wzglêdem siebie o 90°).
Wa¿ne: Po g³adzeniu nale¿y
oczyciæ otwory cylindrów i blo-
ki cylindrowe (np. za pomoc¹
p³ukania ultradwiêkowego).
Zakres rednic nominalnych, mm
Tolerancja cylindra,
która musi byæ zapewniona, mm
30 ÷ 50
0,011
50 80
0,013
80 120
0,015
120 180
0,018
G³adzenie standardowe
G³adzenie do struktury powierzchni
plateau
Szczotkowanie po g³adzeniu
4. Tylko dla silników ze wsta-
wianymi tulejami cylindrowymi
Mokra tuleja cylindrowa
Nale¿y oczyciæ ostro¿nie po-
wierzchniê przylgni ko³nierza
oporowego tulei, nie u¿ywaj¹c
¿adnych ostrych narzêdzi. Po-
wierzchnia przylegania obrêczy
A musi byæ p³asko-równoleg³a
oraz bez zanieczyszczeñ. Pier-
cienie uszczelniaj¹ce nale¿y
starannie posmarowaæ rod-
kiem smaruj¹cym (np. olejem).
Prawid³owo
Nieprawid³owo
Tuleja cylindrowa musi daæ siê
wprowadziæ do cylindra bez
wiêkszego wysi³ku; nale¿y uni-
kaæ przy tym silnych uderzeñ
lub te¿ poruszania tulei w jed-
n¹ i w drug¹ stronê. Wystêp tu-
lei cylindrowej B musi odpowia-
daæ wartoci zalecanej przez
producenta silników (np. 0,05
mm-0,1 mm).
Sucha tuleja cylindrowa
Zewnêtrzn¹ powierzchniê tu-
lei nale¿y posmarowaæ rod-
kiem smaruj¹cym. Zwykle tule-
je suche maj¹ nadwy¿kê wy-
miarow¹ w stosunku do bloku
cylindrowego i musz¹ byæ wcis-
kane (pasowanie wt³aczane).
ciêcie krawêdzi C w kad³ubie
musi odpowiadaæ zaokr¹gleniu
D na tulei cylindrowej.
Wbudowanie t³oka
6. Monta¿ t³oka z korbowodem
Przed wmontowaniem korbowodów nale¿y na
odpowiednim przyrz¹dzie kontrolnym skontrolo-
waæ ich wygiêcie i skrêcenie. Odchylenie nie
mo¿e przekroczyæ 0,02 mm na 100 mm. Nale-
¿y u³o¿yæ t³ok i korbowód zgodnie z kierunkiem
monta¿u. Bezporednio potem sworzeñ t³oko-
wy mo¿na w³o¿yæ w g³ówkê korbowodu. Na-
smarowany olejem sworzeñ wsuwa siê ostro¿-
nie w otwory dla sworznia i w g³ówkê korbo-
wodu. Nale¿y przy tym unikaæ gwa³townych
ruchów.
5. Uwagi ogólne
Firma Kolbenschmidt stosuje
rodek konserwuj¹cy nieszkod-
liwy dla oleju silnikowego,
dziêki czemu nie jest potrzebne
czyszczenie t³oków. Na denku
t³oka s¹ podane: rednica t³o-
ka, luz monta¿owy i kierunek
wbudowania (na przyk³ad
w postaci strza³ki). Nale¿y
zwróciæ uwagê na to, ¿e na wy-
miar rednicy cylindra sk³ada
siê wymiar
rednicy t³o-
ka oraz wymiar luzu monta¿o-
wego. W t³okach pokrytych
warstw¹ grafitu, w celu uzyska-
nia wyt³oczonego na denku wy-
miaru t³oka nale¿y od zmierzo-
nego wymiaru odj¹æ gruboæ
warstwy wynosz¹c¹ 0,015 mm-
0,02 mm. W t³okach grafitowa-
nych metod¹ sitodruku nale¿y
dokonywaæ pomiarów tylko
w przewidzianych w tym celu
punktach (ma³e powierzchnie
bez warstwy grafitowej).
Punkty pomiarowe
Sworznie p³ywaj¹ce
Do ustalenia sworznia s³u¿¹
dostarczone razem z nim pier-
cienie zabezpieczaj¹ce, któ-
rych monta¿ jest mo¿liwy jedy-
nie za pomoc¹ specjalnych
kleszczy. Nie nale¿y stosowaæ
u¿ywanych ju¿ piercieni zabez-
pieczaj¹cych i nale¿y unikaæ
nadmiernego ciskania, gdy¿
w przeciwnym razie mog¹ po-
wstaæ trwa³e odkszta³cenia.
Nieznacznie obracaj¹c pier-
cienie mo¿na stwierdziæ, czy
prawid³owo wskoczy³y one
w rowki. Uderzenia w piercie-
nie zabezpieczaj¹ce nale¿y wy-
konywaæ zawsze w kierunku
skoku t³oka.
Monta¿ sworznia zaciniêtego w g³ów-
ce korbowodu:
Otwór w g³ówce korbowodu musi byæ
mniejszy od rednicy sworznia
o 0,02÷0,04 mm. Korbowód nale¿y
nagrzaæ do temperatury 280-320°C
(nie nale¿y nagrzewaæ go nad otwartym p³omieniem!). W odpo-
wiednim urz¹dzeniu nale¿y wprowadziæ p³ynnie w g³ówkê korbo-
wodu zimny i wczeniej dobrze nasmarowany olejem sworzeñ.
54
WARSZTAT Obs³uga Techniczna
203498213.069.png 203498213.070.png 203498213.071.png 203498213.072.png 203498213.073.png 203498213.074.png 203498213.075.png 203498213.077.png 203498213.078.png 203498213.079.png 203498213.080.png 203498213.081.png 203498213.082.png 203498213.083.png 203498213.084.png 203498213.085.png 203498213.086.png 203498213.088.png 203498213.089.png 203498213.090.png 203498213.091.png 203498213.092.png 203498213.093.png 203498213.094.png 203498213.095.png 203498213.096.png 203498213.097.png 203498213.002.png 203498213.003.png 203498213.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin