Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 – 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
TEMAT: Pory roku bawią się w berka
ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu
„Cześć! Cześć! – zabawa integracyjna ze wstążką
CEL: imienne przywitanie uczestników zabawy, harmonizowanie życia w grupie
„Wstążka” łączy dwoje dzieci siedzących w kole naprzeciw siebie – dzieci te witają się mówiąc np. witaj Kasiu! zwracają się do siebie po mieniu a następnie przekazują końce wstążki koleżance lub koledze z prawej strony, tworząc w ten sposób następną parę witających się dzieci (i tak w kółko).
„Gdy dobry humor masz” – zabawa ilustracyjno – ruchowa
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała
Dzieci stoją w kole, gestem ilustrują umiejętności swojego ciała przy piosence nr 39 cz. II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Gdy dobry humor masz, to zaklaszcz rękami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami.
Gdy dobry humor masz, to zatup nogami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami
Gdy dobry humor masz, to pstrykaj palcami 3x
Gdy dobry humor masz, to mrugaj oczami 3x
Gdy dobry humor masz, to ruszaj uszami 3x
Zabawę można kontynuować wymyślając kolejne zadania np. stukaj łokciami, machaj nogami itp. na zakończenie dzieci powtarzają w odpowiedniej kolejności wszystkie czynności.
„Prawa strona” … - zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała
Dzieci wskazują odpowiednie części ciała, udają, że szturchają sąsiada. (piosenka nr 55 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).
Prawa ręka, noga prawa,
Cała strona też jest prawa…
Prawe ucho, oko mam…
Prawym łokciem w bok ci dam…
Prawym łokciem w bok ci dam
„Rymowanka – wyliczanka” – zabawa słowna
CEL: dostrzeganie rytmu i stałego następstwa pór roku, ćwiczenia w przekładaniu regularności z jednej reprezentacji na inną
Osoba prowadząca zabawę mówi wyliczankę wskazując kolejno dzieci i przydzielając im role kolejnych pór roku, wykorzystujemy rekwizyty lub ilustracje związane z danymi porami roku
WIOSNA – jest radosna /wskazane dziecko uśmiecha się
LATO – objada się słodką watą /dz. naśladuje czynność jedzenia
JESIEŃ – kosze grzybów niesie /dz. naśladuje tę czynność
ZIMA – za uszy się trzyma /wskazane dziecko pokazuje tę czynność
Przy następnym powtórzeniu dzieci dopasowują nazwę pory roku
…jest radosna - WIOSNA
… objada się watą LATO
…kosze grzybów niesie JESIEŃ
…za uszy się trzyma ZIMA
„Kalendarz” – zabawa słowno – obrazkowa
CEL: kodowanie rytmu na papierze – przygotowanie kalendarza obrazkowego
Na kole z papieru wspólnie układamy symbole pór roku zgodnie z treścią wyliczanki, dzieci zauważają powtarzający się rytm obrazków (pór roku), powtarzają je głośno i cicho, wolno i szybko (można wykorzystać gotowe kalendarze pór roku).
„Ważny wyraz” – ćwiczenia artykulacyjne „Pszczółka i wiatr”
CEL: ćwiczenie w rozróżnianiu i prawidłowym artykułowaniu spółgłosek w-z
Dzielimy dzieci na 2 zespoły, dzieci naśladują trzmiela i wiatr.
Opowiadamy o zawodach pszczółki z wietrzykiem rozgrywanych w środku lata na rozgrzanej słońcem łące, wietrzyk i pszczółka urządzili zawody. Wyznaczono długość trasy i dano sygnał do startu. Pszczółka chciała przegonić wietrzyk – machała więc z całych sił skrzydełkami – uczestnicy rytmicznie wymawiają zzzzzz, a wietrzyk – WWW – miał więcej siły i przegonił pszczółkę (potem zmiana ról).
Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: rozwijanie motoryki ręki, płynności ruchów
Każde dziecko otrzymuje kartę nr I – 4, uzupełnia rysunek wg własnego pomysłu
(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).
POMOCE:
· długa wstążka lub sznurek
· piosenki
· obrazki z symbolami pór roku
· napisy
· karty pracy
1
szrek76