Magdalena Dudkiewicz,
Ewelina Grzeszek,
Justyna Gul,
Marta Jędrysiak
Konspekt zajęć z edukacji matematycznej dotyczący monograficznego opracowania liczby 9 w klasie I
Temat zajęć: Monografia cyfry 9.Monografia pisania cyfry 9.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- tworzy zbiory dziewięcioelementowe i przelicza zbiory w zakresie 9
-używa liczebników porządkowych do określania kolejności zbiorów
-posługuje się jednostką miarową przy mierzeniu długości i szerokości wybieranych przedmiotów stosując dwie metody mierzenia: przez odkładanie i układanie kilku jednostek miarowych na mierzonej długości lub szerokości
- rozkłada cyfrę 9 na składniki w aspekcie kardynalnym oraz algebraicznym, posługując się znakiem „+”
-porównuje liczby w zakresie 9, stosując znaki: „<”, „>”, „=”
-rozwiązuje i układa na podstawie rysunku treści zadań tekstowych
Metody:
-słowne: rozmowa, objaśnienia, praca z książką
-oglądowe: pokaz, obserwacja
Formy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: szablony kwiatów, kartoniki z cyframi, naturalne okazy kwiatów, klocki Cuisenaire’a, plansza z zestawem do monografii liczb
Przebieg zajęć:
1. Powstanie cyfry 9
Nauczyciel przypina na tablicy szablony ośmiu kwiatków.
- policzcie ile kwiatków zostało przypiętych do tablicy? Przypnijcie obok kartonik z odpowiednią cyfrą.
2.Aspekt kardynalny cyfry 9
Nauczyciel prezentuje uczniom wystawkę „kwiaty wiosny”. W wazonikach, doniczkach i słoikach znajdują się kwiatki: 9 tulipanów, 9 stokrotek, 9 sasanek, 9 maków, 9 żonkili, 9 róż, 9 chabrów, 9 słoneczników, 9 goździków
- ile zbiorów można wyróżnić w naszej wystawce?
- ile elementów liczy zbiór tulipanów?
- ułóżcie na ławce przed sobą tyle fasolek ile liczy zbiór goździków
- pokażcie na palcach liczbę zbiorów
3. Aspekt porządkowy cyfry 9
Nauczyciel rozkłada na stole 9 wazoników w jednym rzędzie, jeden obok drugiego
-policzcie ile jest wazoników. Zacznijcie od wazonu najbliżej drzwi. Teraz zacznijcie od strony przeciwnej.
- włóżcie do wazonu pierwszego z prawej strony tulipana, a do dziewiątego z prawej różę
- Czy w trzecim wazonie od prawej jest kwiatek?
4. Aspekt miarowy cyfry 9
Nauczyciel rozdaje uczniom klocki Cuisneire’a
- Wyjmijcie z pudełka klocek, który oznaczamy cyfrą 1
-- ułóżcie przed sobą 9 klocków, jeden koło drugiego w równym rzędzie
- sprawdźcie, który z pozostałych klocków ma taką samą długość jak 9 tych klocków razem?
- jaką cyfrą możemy go określić?
- zmierzcie klockiem, który oznaczamy cyfrą 9 długość zeszytu, poprzez odkładanie tego klocka. Ile razy go odłożyłeś?
5. Nauka pisania cyfry 9
Nauczyciel prezentuje planszę z zestawu dotyczącego monografii liczb.
- Jak wygląda cyfra 9?
- Gdzie znajduje się „główka” cyfry 9?
- Narysujcie w zeszytach zbiór 9 kwiatków. Jaką cyfrą go podpiszemy?
Nauczyciel prezentuje sposób pisania cyfry 9 w dużym i małym formacie oraz w „kratkach” zeszytu. Każdemu uczniowi pisze wzór w zeszycie. Następnie uczniowie samodzielnie piszą cyfrę 9 w p[powietrzu, później w zeszytach i kartach pracy.
6. Rozkład liczby 9 na składniki
Nauczyciel przypina na tablicy 9 tulipanów oraz rysuje dwie pętelki.
- Rozłóżcie te 9 tulipanów do tych pętelek na różne sposoby. Za każdym razem zapisujcie pod każdą z pętelek cyfrę, która oznacza liczbę kwiatków w tej pętelce. Uczniowie przypinają wewnątrz pętelek szablony tulipanów, a następnie piszą pod nimi odpowiednie cyfry, które mogą łączyć przy pomocy litery „i”. Powstają pary liczb: 8 i 1, 7 i 2, 6 i 3, 5 i 4, 4 i 5, 3 i 6, 2 i 7,1 i 8
- Zapiszcie te cyfry, zaś literę „i” zastąpcie znakiem „+”. Przed każdą parą zapiszcie cyfrę 9
7. Porównanie cyfry 9 z innymi liczbami wcześniej poznanymi
-Ułóżcie kartoniki z cyframi w jednym rzędzie, w szeregu rosnącym. Pomiędzy nimi wstawcie odpowiednie znaki: mniejszości, miększości i równości. Uczniowie układają cyfry i znaki w następujący sposób 1<2<3<4<5<6<7<8<9
- która liczba jest najmniejsza a która największa?
- jaka cyfra poprzedza 9?
-o ile wzrastają kolejne liczby?
- o ile cyfra 9 jest mniejsza od cyfry 8?
8. Zastosowanie cyfry 9 w rozwiązywaniu zadań
Kasia kupiła mamie 7 kwiatków. Jej brat Jacek kupił jeszcze 2. Ile kwiatków dostała mama?
Analiza treści zadania
-ile kwiatków kupiła Kasia?
-Ile kwiatków kupił Jacek?
dorotka880