1
Stwarzanie okazji umożliwiających dostrzeganie piękna przyrody - danie dzieciom możliwości aktywnego obserwowania przyrody w bezpośrednim z nią kontakcie.
(Program autorski „ Świat bliżej dziecka" s.5)
Poznawanie i rozumienie siebie i świata
- budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania;
- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
( Podstawa programowa.
p.I/1 )
Organizowanie sytuacji podnoszących wiedzę dzieci w zakresie działań prozdrowotnych i zdrowego stylu życia: - aktywne zdobywanie wiadomości i umiejętności w zakresie żywieniowych nawyków.
(Program wychowawczy przedszkola).
SKARBY JESIENI
l .Opowiadanie n-lki wg T. Tajca pt. „Jarzębinka': - konkretyzowanie zawartej w utworze myśli przewodniej i sensu moralnego, podnoszenie świadomości ekologicznej dzieci, poszerzenie wiedzy o środowisku przyrodniczym i jego zagrożeniach spowodowanych działalnością człowieka.
2. Wycieczka do ogródków działkowych na Os. Pułanki - umożliwienie dzieciom bezpośredniej obserwacji ekosystemów w zależności od pory roku (jesień ); dzielenie się spostrzeżeniami, próby uogólniania i wiązania zjawisk występujących jesienią.
3.Inscenizacja utworu J. Brzechwy „Na straganie"- inicjowanie różnych form inscenizacji; wyróżnianie charakterystycznych cech ( barwa, kształt, smak, zapach ) znanych warzyw z omówieniem różnych form ich spożywania i zawartości składników odżywczych.
4.Nauka piosenki „ Jarzębinowa piosenka". Próby wyklaskiwania, wytupywania rytmu w/w piosenki. Zabawa taneczna przy w/w piosence. Zapoznanie z budową i techniką gry na bębenku. Słuchanie piosenki „ Pomidorek". Zabawa rytmiczna „ Tańczące warzywa". Śpiew indywidualny i zbiorowy znanych dzieciom piosenek.
5.Słuchanie piosenki „ Rumiane jabłuszko". Zabawa rytmiczna „Spadające owoce". Ćwicz, słuchowe „ Ile owoców wpadło do koszyczka?". Zabawa taneczna przy piosence „ Urodziny marchewki". Nauka piosenki „ Jarzębinowa piosenka". Śpiew zbiorowy piosenki „ Moja Warszawa".
6. Malowanie farbą plakatowana n/t opowiadania „ Jarzębinka" -zachęcanie do wyrażania przeżyć i wiedzy o świecie w powiązaniu z treścią utworów literackich.
7. „ Owoce": -wypełnianie wnętrza konturów owoców wydzieranką z papieru kolorowego .
8.Słuchanie treści wiersza „W sadzie" - liczebniki główny 1 - kojarzenie cyfry l z odpowiednią liczbą elementów. Przeliczanie elementów zbiorów owoców w zakresie 6.
I i III część dnia
l .Zabawy zorganizowane - podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania konfliktów poprzez odgrywanie scenek, manipulowanie kukiełkami.
2.Projektowanie wspólnie z dziećmi rysunkowych regulaminów, regulujących normy panujące w grupie, egzekwowanie od dzieci przestrzegania ich w czasie zabaw i zajęć.
3.Słuchanie wiersza J. Brzechwy „ Pomidor" -podkreślenie momentów humorystycznych, symulowanie zdolności twórczych dzieci poprzez zachęcanie do własnej twórczości słownej (układanie wesołych wierszyków).
4.Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „ Skarby jesieni"- próby uogólnienia i wiązania zjawisk występujących w danej porze roku.
5.Zorganizowanie wspólnie z dziećmi kącika ekologicznego - gromadzenie w skrzyni skarbów owoców niejadalnych: jarzębiny, głogu, żołędzi, kasztanów - w celu wykorzystania ich zimą jako karmy dla zwierząt i ptaków.
6. Zabawa z wykorzystaniem zagadkownicy -rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów dotykowych, smakowych, węchowych.
7.Gromadzenie w kąciku ekologicznym warzyw i owoców, segregowanie ich wg różnych cech, określanie części jadalnych, omawianie różnych form ich spożywania, zwracanie uwagi na wartości odżywcze.
8. Rozmowa w małych zespołach n/t zdrowego stylu odżywiania, podnoszenie wiedzy dzieci na ten temat, zrozumienie konieczności codziennego spożywania owoców i warzyw.
9. Zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz „ Pokrojone warzywa" - utrwalenie nazw i właściwości warzyw, spostrzeganie pasujących do siebie odcinków roślin.
10. Zabawa „Którego warzywa brakuje?" – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
11. Zabawa słowami „O jakim warzywie opowiadam?" - używanie określeń charakterystycznych cech warzyw.
12. Zabawa z zastosowaniem technik twórczego myślenia: lista atrybutów - „Warzywa, owoce są...jakie?"
13. Zabawa dydaktyczna „ Dobieramy paski wg długości" -porównywanie , różnicowanie kilku długości.
14. Zabawa „ Czarodziejski woreczek" - synteza dźwiękowa wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
15. Zabawa „Jaki to instrument" - rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne.
I6. Rozwiązywanie zagadek rysunkowych poprzez łączenie wykropkowanych punktów, nazywanie powstałych obrazków i kolorowanie ich - utrzymywanie się w konturze.
17. Rozwiązywanie zagadek rysunkowych „Co chłopcy złowili?" - wodzenie palcem i kredką po śladzie spętanych linii, kolorowanie obrazków.
18. Praca z książką „Sześciolatek to potrafi” - wzbogacanie wiadomości n/t owoców i warzyw, ćwiczenia spostrzegawczości, doskonalenia sprawności manualnej.
dostrzega dobro i piękno w postępowaniu swoim i innych, potrafi dokonać wyboru wartości zgodnie zobowiązującymi normami moralnymi, posiada umiejętność rozpoznawania działań przyjaznych dla środowiska.
rozpoznaje i nazywa podstawowe owoce i warzywa oraz wybrane narzędzia ogrodnicze.
rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa, rozróżnia części jadalne i niejadalne, zna znaczenie warzyw i owoców dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju organizmu.
poprawnie wystukuje rytm piosenki. Stosuje się do norm postępowania w czasie zabaw , współdziała zgodnie z partnerem.
rozumie treść słuchanej piosenki, potrafi własnymi słowami odtworzyć jej treść.
potrafi wyrazić treść opowiadania w pracy plastycznej.
Dokładnie wypełnia kontury owoców i warzyw.
rozpoznaje i nazywa cyfrę 1kojarzy ją z odpowiednią liczbą elementów,przelicza elementy w zakresie 6.
umie zachowywać się w sytuacjach trudnych
rozwiązywać konflikty na drodze negocjacji.
rozumie sens istnienia norm, zasad, zakazów i nakazów.
dostrzega momenty humorystyczne w wierszu, potrafi samodzielnie ułożyć krótki wierszyk.
Wiąże zjawiska występujące jesienią, zna etapy rozwoju roślin od wiosny- sianie, sadzenie , do jesieni - zbiory. rozumie potrzebę gromadzenia w czasie jesieni pokarmu dla zwierząt i ptaków.
Dziecko rozpoznaje owoce i warzywa za pomocą dotyku, smaku i węchu.
zna wartości odżywcze owoców i warzyw, rozumie znaczenie ich spożywania dla zachowania zdrowia i prawidłowego rozwoju.
zna zasady zdrowego stylu odżywiania się.
Rozpoznaje i nazywa warzywa, prawidłowo dobiera elementy i układa części w całość.
Dziecko prawidłowo rozpoznaje zmiany, określa co się zmieniło lub czego brak.
Logicznie myśli, kojarzy opis słowny z konkretnym warzywem.
Odkrywa własne możliwości twórcze.
prawidłowo dobiera paski wg długości.
dokonuje syntezy i analizy dźwiękowej krótkich
wyrazów.
różnicuje i rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne instrumenty perkusyjne.
Prawidłowo prowadzi linię ciągła po wykropkowanym śladzie, nazywa powstałe przedmioty.
Prawidłowo łączy obrazki wodząc po śladzie spętanych linii, utrzymanie się w konturze Rozumie i wykonuje polecenia nauczycielki.
lucyna1909