SKARBY JESIENI 6-l.doc

(50 KB) Pobierz
WRZESIEŃ

1

 

 

Stwarzanie okazji umożliwiających dostrzeganie piękna przyrody - danie dzieciom możliwości aktywnego obserwowania przyrody w bezpośrednim z nią kontakcie.

(Program autorski „ Świat bliżej dziecka"   s.5)

 

 

Poznawanie i rozumienie siebie i świata

- budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania;

- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

( Podstawa programowa.

p.I/1 )

 

Organizowanie sytuacji podnoszących wiedzę dzieci w zakresie działań prozdrowotnych i zdrowego stylu życia: - aktywne zdobywanie wiadomości i umiejętności w zakresie żywieniowych nawyków.

(Program wychowawczy przedszkola).

 

 

SKARBY JESIENI

 

 

l .Opowiadanie n-lki wg T. Tajca pt. „Jarzębinka': - konkretyzowanie zawartej w utworze myśli przewodniej i sensu moralnego, podnoszenie świadomości ekologicznej dzieci, poszerzenie wiedzy o środowisku przyrodniczym i jego zagrożeniach spowodowanych działalnością człowieka.

 

 

2. Wycieczka do ogródków działkowych na Os. Pułanki - umożliwienie dzieciom bezpośredniej obserwacji ekosystemów w zależności od pory roku (jesień ); dzielenie się spostrzeżeniami, próby uogólniania i wiązania zjawisk występujących jesienią.

3.Inscenizacja utworu J. Brzechwy „Na straganie"- inicjowanie różnych form inscenizacji; wyróżnianie charakterystycznych cech ( barwa, kształt, smak, zapach ) znanych warzyw z omówieniem różnych form ich spożywania i zawartości składników odżywczych.

 

 

 

 

4.Nauka piosenki „ Jarzębinowa piosenka". Próby wyklaskiwania, wytupywania rytmu w/w piosenki. Zabawa taneczna przy w/w piosence. Zapoznanie z budową i techniką gry na bębenku. Słuchanie piosenki „ Pomidorek". Zabawa rytmiczna „ Tańczące warzywa". Śpiew indywidualny i zbiorowy znanych dzieciom piosenek.

5.Słuchanie piosenki „ Rumiane jabłuszko". Zabawa rytmiczna „Spadające owoce". Ćwicz, słuchowe „ Ile owoców wpadło do koszyczka?". Zabawa taneczna przy piosence „ Urodziny marchewki". Nauka piosenki „ Jarzębinowa piosenka". Śpiew zbiorowy piosenki „ Moja Warszawa".

6. Malowanie farbą  plakatowana n/t opowiadania „ Jarzębinka" -zachęcanie do wyrażania przeżyć i wiedzy o świecie w powiązaniu z treścią utworów literackich.

7. „ Owoce": -wypełnianie wnętrza konturów owoców wydzieranką z papieru kolorowego .

8.Słuchanie treści wiersza „W sadzie" - liczebniki główny 1 - kojarzenie cyfry l z odpowiednią liczbą elementów. Przeliczanie elementów zbiorów owoców w zakresie 6.

I i III część dnia

 

l .Zabawy zorganizowane - podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania konfliktów poprzez odgrywanie scenek, manipulowanie kukiełkami.

2.Projektowanie wspólnie z dziećmi rysunkowych regulaminów, regulujących normy panujące w grupie, egzekwowanie od dzieci przestrzegania ich w czasie zabaw i zajęć.

3.Słuchanie wiersza J. Brzechwy „ Pomidor" -podkreślenie momentów humorystycznych, symulowanie zdolności twórczych dzieci poprzez zachęcanie do własnej twórczości słownej (układanie wesołych wierszyków).

4.Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „ Skarby jesieni"- próby uogólnienia i wiązania zjawisk występujących w danej porze roku.

5.Zorganizowanie wspólnie z dziećmi kącika ekologicznego - gromadzenie w skrzyni skarbów owoców  niejadalnych: jarzębiny, głogu, żołędzi, kasztanów - w celu wykorzystania ich zimą jako karmy dla zwierząt i ptaków.

 

6. Zabawa z wykorzystaniem zagadkownicy -rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów dotykowych, smakowych, węchowych.

 

 

 

7.Gromadzenie w kąciku ekologicznym warzyw i owoców, segregowanie ich wg różnych cech, określanie części jadalnych, omawianie różnych form ich spożywania, zwracanie uwagi na wartości odżywcze.

 

8. Rozmowa w małych zespołach n/t zdrowego stylu odżywiania, podnoszenie wiedzy dzieci na ten temat, zrozumienie konieczności codziennego spożywania owoców i warzyw.

9. Zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz „ Pokrojone warzywa" - utrwalenie nazw i właściwości warzyw, spostrzeganie pasujących do siebie odcinków roślin.

10. Zabawa  „Którego warzywa brakuje?" – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.

 

11. Zabawa słowami „O jakim warzywie opowiadam?" - używanie określeń charakterystycznych cech warzyw.

 

 

12. Zabawa z zastosowaniem technik twórczego myślenia: lista atrybutów - „Warzywa, owoce są...jakie?"

13. Zabawa dydaktyczna „ Dobieramy paski wg długości" -porównywanie , różnicowanie kilku długości.

14. Zabawa „ Czarodziejski woreczek" - synteza dźwiękowa wyrazów o prostej budowie fonetycznej.

15. Zabawa  „Jaki to instrument" - rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne.

I6. Rozwiązywanie zagadek rysunkowych poprzez łączenie wykropkowanych punktów, nazywanie powstałych obrazków i kolorowanie ich - utrzymywanie się w konturze.

17. Rozwiązywanie zagadek rysunkowych „Co chłopcy złowili?" - wodzenie palcem i kredką po śladzie spętanych linii, kolorowanie obrazków.

18. Praca z książką „Sześciolatek to potrafi” - wzbogacanie wiadomości n/t owoców i warzyw, ćwiczenia spostrzegawczości, doskonalenia sprawności manualnej.

 

dostrzega dobro i piękno w postępowaniu swoim i innych, potrafi dokonać wyboru wartości zgodnie zobowiązującymi normami moralnymi, posiada umiejętność rozpoznawania działań przyjaznych dla środowiska.

 

rozpoznaje i nazywa podstawowe owoce i warzywa oraz wybrane narzędzia ogrodnicze.

rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa, rozróżnia części jadalne i niejadalne, zna znaczenie warzyw i owoców dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju organizmu.

poprawnie wystukuje rytm piosenki. Stosuje się do norm postępowania w czasie zabaw , współdziała zgodnie z partnerem.

 

 

 

rozumie treść słuchanej piosenki, potrafi własnymi słowami odtworzyć jej treść.

 

 

 

 

 

potrafi wyrazić treść opowiadania w pracy plastycznej.

 

 

Dokładnie wypełnia kontury owoców i warzyw.

 

rozpoznaje i nazywa cyfrę 1kojarzy ją z odpowiednią liczbą elementów,przelicza elementy w zakresie 6.

 

umie zachowywać się w sytuacjach trudnych

rozwiązywać konflikty na drodze negocjacji.

 

 

rozumie sens istnienia norm, zasad, zakazów i nakazów.

 

dostrzega momenty humorystyczne w wierszu, potrafi samodzielnie ułożyć krótki wierszyk.

 

Wiąże zjawiska występujące jesienią, zna etapy rozwoju roślin od wiosny- sianie, sadzenie , do jesieni - zbiory. rozumie potrzebę gromadzenia w czasie jesieni pokarmu dla zwierząt i ptaków.

Dziecko rozpoznaje owoce i warzywa za pomocą dotyku, smaku i węchu.

zna wartości odżywcze owoców i warzyw, rozumie znaczenie ich spożywania dla zachowania zdrowia i prawidłowego rozwoju.

 

zna zasady zdrowego stylu odżywiania się.

 

 

 

Rozpoznaje i nazywa warzywa, prawidłowo dobiera elementy i układa części w całość.

Dziecko prawidłowo rozpoznaje zmiany, określa co się zmieniło lub czego brak.

 

Logicznie myśli, kojarzy opis słowny z konkretnym warzywem.

 

 

Odkrywa własne możliwości twórcze.

 

prawidłowo dobiera paski wg długości.

dokonuje syntezy i analizy dźwiękowej krótkich

wyrazów.

różnicuje i rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne instrumenty perkusyjne.

Prawidłowo prowadzi linię ciągła po wykropkowanym śladzie, nazywa powstałe przedmioty.

Prawidłowo łączy obrazki wodząc po śladzie spętanych linii, utrzymanie się w konturze Rozumie i wykonuje polecenia nauczycielki.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin