Wymiana paska rozrzadu.pdf

(297 KB) Pobierz
Wymiana paska rozrządu w Bravo 1.doc
Wymiana paska rozrządu
Bravo 1.6 16V
Na samym początku zdejmujemy kolo, osłonę pasków (mocowana na trzech wkrętach),
paski napędu alternatora, klimy i ściągamy oslone rozrzadu. Nie ma potrzeby zdejmowania
paska wspomagania kierownicy. Później zdejmujemy metalową osłonę kola zamachowego
przy skrzyni biegów.
No i zaczyna się, kolo pasowe na wale korbowym mocowane jest na śrubę bodajże 34 (nie
dam głowy). Niestety odkręcenie jej nie jest proste. Należy trysnąć jakimś środkiem
penetrującym na gwint, można lekko popukać w śrubę (z wyczuciem- łożyska), odczekać
chwilkę, wrzucić 5-atke, nadepnąć na hamulec i próbować odkręcić (gwint prawy). Mam
nadzieje ze tylko mi tak opornie to szło!!. Poluzowana śruba? Zdejmujemy kolo.
Mamy już dostęp do kol zębatych zaworów i kola zamachowego to odkręcamy pierwsza
świece od lewej, wkładamy w jej miejsce długi śrubokręt i kręcąc walem korbowym
ustawiamy tak tłok, aby znalazł się jak najwyżej. W tej pozycji tłoka klin na którym
osadzone było dolne koło powinien pokryć się ze znakiem na obudowie silnika.
Jeżeli nie pokrywa się, to można spróbować obrócić walem korbowym aż tłok w pierwszym
cylindrze nie osiągnie znowu najwyższego położenia. Jeżeli nie można ustawić, to trudno…
Jeżeli jest ustawione, możemy zaznaczyć na kolach wałków rozrządu i na kole
zamachowym punkty kontrolne.
Bravo Brava Team Polska www.fiatbravo.no-ip.com
2
231773531.001.png
Teraz należy zablokować kola górne, dorobiłem takie cos:
Jest to zwykły kawałek płaskownika wygięty na końcach, do niego dospawany drugi
płaskownik, który przykręcony jest do silnika i trzyma cala blokadę. Należy dobrze dokręcić
ponieważ łatwo poruszyć kolami, ale jest to na tyle dobre, ze na pewno nie przeskoczy nam
wszystko nawet o jeden ząbek.
Bravo Brava Team Polska www.fiatbravo.no-ip.com
3
231773531.002.png
Gdy mamy znaki i założoną blokadę możemy zdejmować pasek rozrządu. Odkręcamy rolke
napinacza i prowadząca. Zakładamy nowa rolke prowadząca i nakładamy pasek zaczynając
od lewego górnego kola, później prawe, rolka prowadząca i dolne kolo. Pasek musi być cały
czas naciągnięty. Zakładamy rolke napinająca, ale najpierw należy dorobić przyrząd do jej
naciągania. To jest chyba najgorsza rzecz. Mój wyglądał tak.
Jest to kawałek blaszki wpasowany tak, aby można było podejść pod rolke i ja naciągnąć.
Niestety należy na tym etapie pokombinować.
Naciągamy rolke napinająca i dokręcamy. Teraz, jeżeli wszystko pasuje i pasek jest
naciągnięty, możemy zdjąć blokadę i obrócić walem aby pasek się ułożył. Po tym należy
sprawdzić naciąg rolki, najlepiej żeby była naciągnięta więcej, czyli kropka z lewej strony
wskaźnika. Poprawiamy ten szczegół jeżeli jest źle i możemy mocować dolne koło i paski.
Bravo Brava Team Polska www.fiatbravo.no-ip.com
4
231773531.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin