Scenariusz zajęć w klasie III z wykorzystaniem technik dramowych Sylwia Cichoń.doc

(31 KB) Pobierz
SYLWIA CICHOŃ Świdnica 15

SYLWIA CICHOŃ                                                                                 Świdnica 15.09.2003                                                                                                                             

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 15

W ŚWIDNICY

 

Scenariusz zajęć  w klasie III  z wykorzystaniem technik dramowych

 

Ośrodek tematyczny: Wakacyjnych wspomnień czar.

 

Temat dnia: Jak zachować wspomnienia.

 

Umiejętności możliwe do zdobycia:

Uczeń:

-         wypowiada się na  temat swoich wakacyjnych przeżyć oraz własnych fotografii

-         rozumie, że fotografia jest odzwierciedleniem rzeczywistości w danej chwili

-         rozpoznaje i nazywa uczucia

-         rozpoznaje dawne środki lokomocji

-         wyzwala i wykorzystuje własną inwencję twórczą,

-         współdziała podczas wykonywania zadań grupowych,

-         układa zdania z rozsypanek

 

Metody: drama; improwizacje, proste doświadczenia, praktyczne  działania, rozmowa kierowana, praca z tekstem, zabawy muzyczno – ruchowe

 

Formy: zbiorowa i indywidualna jednolita, grupowa.

 

Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające dawne środki lokomocji, mapa Polski, nagrania  magnetofonowe,  fotografie z wakacji, reprodukcje obrazów, rysunki przedstawiające różne emocje,

                                   podręcznik „Z Ekoludkiem w szkole” kl. III cz. 1,

                                   M.Szymańska „Drama w edukacji”

 

Przebieg lekcji:

 

1.  Swobodne wypowiedzi uczniów dotyczące wakacyjnych podróży:

    Czym podróżowaliśmy w czasie wakacji?

·        Nauczyciel kładzie na podłodze ilustracje przedstawiające różne dawne  środki lokomocji: statek, pociąg, rower, samochód, samolot.

·        Rozmowa na temat czy współczesna środki lokomocji bardzo się różnią od dawnych.

-         poszukiwanie różnic i podobieństw,

-         wad i zalet rozwoju techniki.

·        Uczniowie podchodzą do ilustracji  i układają patyczki na tych które podobne są do tych, którymi podróżowali w czasie wakacji.

 

2.  Gdzie byłem w czasie wakacji? - swobodne wypowiedzi dzieci, dotyczące wspomnień z wakacji.   Wskazywanie na mapie Polski miejsc w których spędzali wakacje.

 

3.  Wysłuchanie  nagrania  „Odgłosy lasu” rozpoznawanie odgłosów oraz miejsca w którym dokonano ich nagrania.

 

 

4.  Ćwiczenia dramowe

¡   Improwizacja ruchowa – odkrywanie przestrzeni.

     N – zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że znajdujecie się w lesie. Poruszajcie się cicho, w taki   sposób, aby nie wpaść na żadne drzewo, tymi drzewami są wasi koledzy.

Uczniowie bezszelestnie poruszają się, intuicyjnie wyczuwając obecność kolegów, starając się uniknąć  bezpośredniego spotkania.

¡   Proste doświadczenie- ćwiczenie kształtujące wrażliwość dotykową.

     N – a teraz nie otwierając oczu starajcie się zbliżyć do wybranego drzewa, czyli kolegi.   Zapamiętajcie jaka ma ono korę  (  faktura ubrania).

     N – w dalszym ciągu nie otwierając oczu odchodzisz jak najdalej od swojego drzewa, spacerujesz  pośród drzew z zamkniętymi oczami.

¡  Wymiana doświadczeń na temat wrażeń dotykowych, wypowiedzi uczniów czy ćwiczenie sprawiło im trudność.

 

5.  Oglądanie  przyniesionych zdjęć i opowiadanie jakie wspomnienia wiążą się z nimi.

-         W jakich okolicznościach wykonano zdjęcie?

-         Jakie zdarzenia lub osoby zostały na nich uwiecznione?

-         Co czujesz, oglądając teraz te zdjęcia.

 

6.   Czytanie tekstu „Pamięć”

-         Jakie wątpliwości mieli rodzice chłopca, oglądając zdjęcia syna z obozu?

-         Jak oceniacie umiejętności fotograficzne chłopca?

 

7.  Jak wykonać dobre zdjęcie? – układanie i zapisywanie zdań z rozsypanek wyrazowych.

 

8.  Zabawa muzyczno – ruchowa  „Fotograf”

     Uczniowie poruszają się swobodnie po sali. Gdy usłyszą umówiony odgłos, tworzą szybko pary lub    trójki i „pozują” do wspólnego zdjęcia.

 

9.  Ćwiczenia dramowe.

     Proste doświadczenie.

     Oglądanie reprodukcji obrazów „Wakacje w dawnych czasach”. Uczniowie podzieleni na zespoły   starają się w krótkim czasie  zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Wygrywa ta grupa, która wymieni ich najwięcej.

 

10. Zagadki słuchowe „Jaki to sport”

 

11. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat dyscyplin sportowych,  które uprawiali w czasie wakacji.

 

12. Określanie i nazywanie uczuć jakie towarzyszyły dzieciom przez wakacje.

      Wybieranie odpowiednich  rysunków i dobieranie do nich podpisów.

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin