SYLWIA CICHOŃ Świdnica 15.09.2003
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 15
W ŚWIDNICY
Ośrodek tematyczny: Wakacyjnych wspomnień czar.
Temat dnia: Jak zachować wspomnienia.
Umiejętności możliwe do zdobycia:
Uczeń:
- wypowiada się na temat swoich wakacyjnych przeżyć oraz własnych fotografii
- rozumie, że fotografia jest odzwierciedleniem rzeczywistości w danej chwili
- rozpoznaje i nazywa uczucia
- rozpoznaje dawne środki lokomocji
- wyzwala i wykorzystuje własną inwencję twórczą,
- współdziała podczas wykonywania zadań grupowych,
- układa zdania z rozsypanek
Metody: drama; improwizacje, proste doświadczenia, praktyczne działania, rozmowa kierowana, praca z tekstem, zabawy muzyczno – ruchowe
Formy: zbiorowa i indywidualna jednolita, grupowa.
Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające dawne środki lokomocji, mapa Polski, nagrania magnetofonowe, fotografie z wakacji, reprodukcje obrazów, rysunki przedstawiające różne emocje,
podręcznik „Z Ekoludkiem w szkole” kl. III cz. 1,
M.Szymańska „Drama w edukacji”
Przebieg lekcji:
1. Swobodne wypowiedzi uczniów dotyczące wakacyjnych podróży:
Czym podróżowaliśmy w czasie wakacji?
· Nauczyciel kładzie na podłodze ilustracje przedstawiające różne dawne środki lokomocji: statek, pociąg, rower, samochód, samolot.
· Rozmowa na temat czy współczesna środki lokomocji bardzo się różnią od dawnych.
- poszukiwanie różnic i podobieństw,
- wad i zalet rozwoju techniki.
· Uczniowie podchodzą do ilustracji i układają patyczki na tych które podobne są do tych, którymi podróżowali w czasie wakacji.
2. Gdzie byłem w czasie wakacji? - swobodne wypowiedzi dzieci, dotyczące wspomnień z wakacji. Wskazywanie na mapie Polski miejsc w których spędzali wakacje.
3. Wysłuchanie nagrania „Odgłosy lasu” rozpoznawanie odgłosów oraz miejsca w którym dokonano ich nagrania.
4. Ćwiczenia dramowe
¡ Improwizacja ruchowa – odkrywanie przestrzeni.
N – zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że znajdujecie się w lesie. Poruszajcie się cicho, w taki sposób, aby nie wpaść na żadne drzewo, tymi drzewami są wasi koledzy.
Uczniowie bezszelestnie poruszają się, intuicyjnie wyczuwając obecność kolegów, starając się uniknąć bezpośredniego spotkania.
¡ Proste doświadczenie- ćwiczenie kształtujące wrażliwość dotykową.
N – a teraz nie otwierając oczu starajcie się zbliżyć do wybranego drzewa, czyli kolegi. Zapamiętajcie jaka ma ono korę ( faktura ubrania).
N – w dalszym ciągu nie otwierając oczu odchodzisz jak najdalej od swojego drzewa, spacerujesz pośród drzew z zamkniętymi oczami.
¡ Wymiana doświadczeń na temat wrażeń dotykowych, wypowiedzi uczniów czy ćwiczenie sprawiło im trudność.
5. Oglądanie przyniesionych zdjęć i opowiadanie jakie wspomnienia wiążą się z nimi.
- W jakich okolicznościach wykonano zdjęcie?
- Jakie zdarzenia lub osoby zostały na nich uwiecznione?
- Co czujesz, oglądając teraz te zdjęcia.
6. Czytanie tekstu „Pamięć”
- Jakie wątpliwości mieli rodzice chłopca, oglądając zdjęcia syna z obozu?
- Jak oceniacie umiejętności fotograficzne chłopca?
7. Jak wykonać dobre zdjęcie? – układanie i zapisywanie zdań z rozsypanek wyrazowych.
8. Zabawa muzyczno – ruchowa „Fotograf”
Uczniowie poruszają się swobodnie po sali. Gdy usłyszą umówiony odgłos, tworzą szybko pary lub trójki i „pozują” do wspólnego zdjęcia.
9. Ćwiczenia dramowe.
Proste doświadczenie.
Oglądanie reprodukcji obrazów „Wakacje w dawnych czasach”. Uczniowie podzieleni na zespoły starają się w krótkim czasie zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Wygrywa ta grupa, która wymieni ich najwięcej.
10. Zagadki słuchowe „Jaki to sport”
11. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat dyscyplin sportowych, które uprawiali w czasie wakacji.
12. Określanie i nazywanie uczuć jakie towarzyszyły dzieciom przez wakacje.
Wybieranie odpowiednich rysunków i dobieranie do nich podpisów.
2
monika75107